Ralli, Markkinointi ja Media

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Silloin ennen jokainen MM-sarjan ralli oli tapahtuma jota odotettiin, joka kisalla oli oma luonteenpiirteensä/aikataulunsa/reittinsä joka erotti sen kalenterin muista kisoista. Tänä päivänä on sitten nämä saman formaatin sprintit joissa heitetään kierros aamupäivällä ja toinen kierros iltapäivällä.

Ja parempaa unilääkettä ei olekaan kuin katsoa WRC-luokan pelien ajopäivästä koostelähetystä iltamyöhäisellä. Sen kerran kun eksyy Urheilukanavan puolelle silloin kun sieltä näytetään kansallisen luokan takatuuppareiden menoa niin sehän lyö joka kerta satanolla laudalta WRC-puolen ratapelien kiskoilla-ajon. Ei voi mitään, nykyinen WRC on perseestä ja ihan sama millaiset paskatehtaat sen taustaorganisaatio saisi valjastettua lööppien ja uutisten suoltamiseen, se miltä se meno siellä pätkällä näyttää ja kuulostaa on kuitenkin se juttu mikä ratkaisee kiinnostuksen tason ainakin omalla kohdalla, toivottavasti jonkun toisenkin kohdalla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CARTerille sanon sen, että parempaa showta kuin B-ryhmä en ole tässä lajissa vielä kokenut. Vähättely on täysin turhaa. Oletko ollut joskus pätkällä, kun nämä autot ovat menneet ohi?
En valitettavasti ollut B-ryhmän aikaan Jyväskylän kävijä, joten en ole, mutta sillä ei oikeastaan ole mielipiteeni tai tämän aiheen kanssa mitään tekemistä, mitä nyt minulla ei ole sentimentaalisia tunteita yhden lyhyen aikakauden autoihin.

-Jape- halusi keskustella lajin markkinoinnista, mediasta ja automerkkien tulevaisuudesta lajissa ja siinä voisin sanoa korvaavani B-ryhmäkokemuksen varsin hyvin.

Otetaan esimerkki moottoriurheilumaailman parhaiten johdetusta ja toteutetusta markkinointiprojektista. Ecclestonehan on sanonut jo vuosia, ettei F1-kilpailun järjestämiseen tarvita välttämättä paikanpäälle tulevia katsojia, joten se penkalla seisova B-ryhmän muistaja on MM-ralleissa suuren mittakaavan kannalta tarpeeton. FIA:n rallilla oli yhden tutkimuksen mukaan noin viime vuonna yli 800 miljoonaa TV-katsojaa ja en usko niistä kovinkaan monen välittävän käytettävästä kalustosta, kunhan nyt ei ihan polkuautoihin asti mennä. Ralli, vaikka raiteilla, on aina näyttävää metsässä tai Argentiinan vuoristossa, koska se on erilaista ja eksoottista ja niin kauan kuin 2000-luvun mediapommituksessa ihmiset yhdistävät tämän kaverin ralliin, niin mediatutkimuksissa lajia kuvaillessa tullaan jatkossakin käyttämään sanoja kuten "näyttävä, vauhdikas, hurja ja seikkailu."
Lähinnä kaipailen sitä 90-luvun formaattia ja hieman näyttävämpiä autoja kuin WRC:t ovat olleet. Näitä nykyisiä laitteita et edes sinä voi vakavalla naamalla kehua näyttäviksi. Kello pitää, mutta mitään viihdettä tämä kiskoilla ajo ei tarjoa. Myöskin auditiivinen näyttävyys ja "fiilis" on täysin nollassa.
Motorsport.comin keskustelupalstalla joku näemmä haluaisi B-ryhmän sijasta A-ryhmän takaisin. A-ryhmän puolesta puhuu toki se, että B-ryhmän kanssa yhtä lyhyellä aikavälillä kyseinen luokka keräsi enemmänkin automerkkejä viivalle. Sitten - hyvin nopeasti - kaikki kuitenkin romahti.

Ehkä tässäkin keskustelussa pitäisi ensin pystyä määrittelemään, miksi WRC nyt on "lamassa", kun ennen siirtymistä tähän autoon A-ryhmän MM-sarjassa oli mukana kolme automerkkiä nykyisen kahden WRC:n sijaan. Syy ei varmasti ole autojen näyttävyydessä penkalta katsottuna, koska se ei selitä miksi IRC:ssä on samaan aikaan kuusi autonvalmistajaa taistelemassa merkkimestaruudesta. Ja jos WRC on lamassa ja IRC ei ole, niin onko ralli kansainvälisellä tasolla silloin lamassa vai ei?

Lisäksi tuossa näyttävyydessä pitäisi ottaa huomioon se, että mihin sitä vertaa. Yritän tässä sanoa sitä, että nuori nykyinen ja tuleva rallisukupolvi ei muista / tiedä B-ryhmän autoista ja FIA:n ralleissa käyvistä kovin harva luultavasti kiertää esimerkiksi F-cupin kilpailuja osatakseen verratakseen WRC-tuotetta johonkin muuhun kuin siihen omaan henkilöautoonsa, jolla ei voi hyppiä Mökkiperän hypyissä tai ajaa Argentiinan vesiesteiden tai Saksan ojien läpi lähes täydellä kaasulla.

Kai tässäkin päästään lopulta siihen perimmäiseen kysymykseen eli mikä oikein on tuote nimeltä ralli? Suomessa se tunnetusti on hieman erilainen kuin Keski-Euroopassa tai esim. Afrikassa.
Vämpylä sanoi:
Ainoa asia joka B ryhmäläisissä kusi oli turvallisuus ja senkin reippaaseen parantamiseen olisi sen ajan tekniikka riittänyt jos asiat vain olisi oivallettu. Ainahan se vaan on niin että jotain täytyy sattua ennen kuin ymmärretään.
Jos asia on noin yksinkertainen, niin minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että joku rakentaisi B-ryhmän sääntöihin perustuvan, mutta nykyajan turvamääräykset täyttävän modernin ralliauton, jotta voisimme testata teoriasi oikeaksi. Tähän ei kuitenkaan ole ollut kenelläkään halua, koska se ei silti toimisi ja kaikki eivät silti olisi tyytyväisiä. Esimerkiksi Jyväskylässä ei tällaisella autolla voisi nykyään ajaa ja jos joku olisi tarpeeksi hullu sellaista kokeillakseen, niin sitten B-ryhmän aikalaiset tulisivat silti valittamaan kuinka järjestäjät ovat vieneet katselualueet liian kauas vakuutusyhtiöiden painostuksen takia.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Mielestäni ainakin suurempi mahdollisuus "elää mukana kotoa käsin" ralliin tarvittaisiin. Rallitunnelma on parasta paikan päällä, mutta rämpiminen metsään ja kenties täysin ilman tilannetietoja oleminen ei välttämättä suurelle yleisölle ole mikään houkuttelevin tapa kokea rallia. Faneille se on kuin huumetta, mutta satunnaiskatsojille myrkkyä. Yleisöpyöritysmikkihiirisyheröpätkien lisääminen ei ole oikea ratkaisu, eikä myöskään rallireittien lyhentäminen tai samojen EK:den ajaminen useasti. Päinvastoin, reittejä voisi ennemminkin pidentää ja samojen erikoiskokeiden jauhamista vähentää. Yleisö-ek:t ovat "ihan kivoja", mutta eihän niillä oikeastaan mitään tekemistä rallin kanssa ole, eikä niillä rallia paranneta. Siksi mielestäni "se juttu" olisikin nimenomaan kotikatselun parantaminen. Mahdollisuus seurata pätkiä livenä helikopterikuvana / incarina live pätkäaikojen kanssa on käytännössä kaikkein paras tapa seurata rallia, vaikkei siinä paikallaolon tunnelmaa saakaan. Mikäli seuraamismahdollisuuksia lisättäisiin, olisi mielekkäämpää myöskin vähentää useaan kertaan ajettavia erikoiskokeita, pidentää ralleja ja ajaa yöpätkiä.

En suoranaisesti viitsi ottaa kantaa siihen, miten mukaan saataisiin lisää talleja, koska se ei minun ongelmani ole, enkä sitä osaa ratkaista. Katsojana kuitenkin toivon lajin olevan mielenkiintoinen ja sitä ollakseen se vaatii lisää talleja, huippukuljettajia ja seuraamismahdollisuuksia. Mielestäni ehkä tärkeintä olisi kuitenkin nimenomaan parantaa televisio-, taikka nyt näin nykypäivänä vaikkapa internet-tarjontaa. "Tosifanit" kyllä seuraavat aina, niin paikan päällä kuin kotona, mutta satunnaiskatsojien keräämiseen kotikatselumahdollisuus on kaiken a ja o.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Silloin ennen jokainen MM-sarjan ralli oli tapahtuma jota odotettiin, joka kisalla oli oma luonteenpiirteensä/aikataulunsa/reittinsä joka erotti sen kalenterin muista kisoista. Tänä päivänä on sitten nämä saman formaatin sprintit joissa heitetään kierros aamupäivällä ja toinen kierros iltapäivällä.

Ja parempaa unilääkettä ei olekaan kuin katsoa WRC-luokan pelien ajopäivästä koostelähetystä iltamyöhäisellä. Sen kerran kun eksyy Urheilukanavan puolelle silloin kun sieltä näytetään kansallisen luokan takatuuppareiden menoa niin sehän lyö joka kerta satanolla laudalta WRC-puolen ratapelien kiskoilla-ajon. Ei voi mitään, nykyinen WRC on perseestä ja ihan sama millaiset paskatehtaat sen taustaorganisaatio saisi valjastettua lööppien ja uutisten suoltamiseen, se miltä se meno siellä pätkällä näyttää ja kuulostaa on kuitenkin se juttu mikä ratkaisee kiinnostuksen tason ainakin omalla kohdalla, toivottavasti jonkun toisenkin kohdalla.
Enpä voisi olla enempää samaa mieltä, tiivistit kaiken oleellisen erittäin hyvin. :thumbup:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
En valitettavasti ollut B-ryhmän aikaan Jyväskylän kävijä... ...minulla ei ole sentimentaalisia tunteita yhden lyhyen aikakauden autoihin.
No sen kyllä huomaa.

-Jape- halusi keskustella lajin markkinoinnista, mediasta ja automerkkien tulevaisuudesta lajissa ja siinä voisin sanoa korvaavani B-ryhmäkokemuksen varsin hyvin.
Juuri tämä markkinapellejen kohkaaminen (joilla ei ole juuri mitään tunnesiteitä lajiin) on tehnyt rallista 2000-luvulla muovisen sirkuksen joka on puistattavaa ja tylsää seurattavaa. Sitä ei huvita katsoa edes TV:stä puhumattakaan että viitsisi enää mennä pätkälle minnekään kaljatelttojen varjoon katselualueelle, joka on kilometrin päässä tiestä. Perinteiden polkeminen ja tosifanien unohtaminen ja vain suuren yleisön nuoleskelu on sellaista, että jos rallia ei mitenkään muuten voi kehittää, niin sitten sarjan voi minun puolestani aivan hyvin lopettaa kokonaan. En todellakaan jäisi kaipaamaan!
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Rallin MM-sarjan pitäisi parantaa ensisijaisesti näkyvyyttä. TV-aikaa tuskin on tulossa lisää tätä puutetta paikkaamaan, joten on edettävä toista reittiä.

Minusta sarjan www-sivut voisivat olla se ensisijainen paikka josta jokainen rallifanaatikko saisi kaiken tarvitsemansa:

Reaaliaikaista videokuvaa, auton sijaintia EK:lla, kokonaistilanne, haastattelut, ym.. Nykyisiä sivuja pitäisi uudistaa käytettävyyden kannalta merkittävästi.

Myös perinteistä tv-levitystä tarvitaan totta kai suurelle yleisölle.

Mitä tulee autoihin, uudet 1600cc turboahdetut pelit ovat enemmän kuin tarpeeksi tyydyttämään ainakin omat vaateeni MM-arvoiselle kalustolle. Ehkä saadaan mukaan jopa jokunen uusi tiimi, jotka pysyvät mukana siihen asti kunnes mopo jälleen kerran karkaa käsistä kustannusten puolesta.

Ainakin itseä säväytti nykyinen WRC-kalusto kun olin tänä vuonna katsomassa Leustun EK:ta. Möykkää ja vauhtia oli aivan tarpeeksi.
Tätä lisää mutta mieluusti suuremmalla joukolla!:ahem:

Kenties jo vuonna 2011, kuka tietää ;)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mun mielestä rallin ei tarvikkaan tulla F1:sen kaltaiseksi vaan omaksi itsekseen. Silti faktaa on myös se, että MM-tason motorsporttia määräävät lajista riippumatta taloudelliset ja markkinatekijät. Näihin luonnollisesti katsojilla on suuri merkitys. Mutta katsojien mielipiteitä ei valitettavasti lajin kehittämisessä oteta nykyisellään juurikaan huomioon. Se on suurin virhe.

Mitä tulee mediaan, niin tehokas koneisto tosiaan tuottaisi ralli-uutisointia joka lähtöön. Koska media ei tällä hetkellä luokittele omia ralli-uutisiaan, jää se valitettavasti katsojan tehtäväksi. Katsoja A kokee tietyt uutiset häiriöksi, joka aiheuttaa epätoivottuja säröjä rallin todelliseen seuraamiseen. Katsoja B) taas herkuttelee kaikilla mahdollisilla saippuasarja käänteillä. Jos monen eri tason uutisia sekoitetaan samalla kanavalla, koituu se tietty oletettavasti A:n tappioksi ja hän saattaa etsiä korvaavaa mediaa tai jopa lajia. Ongelma onkin tuossa, että rallin ja siihen sidoksissa olevan median pitäisi palvella sen kaikkia sidosryhmiä siten, että ristiriitojen sijaan tuottaisi vain hyötyjä.

Oli uutisointi sitten millaista tahansa, niin uskoisin että lähinnä uutisoinnin kokonaismäärä(tai mediahuomio) on yksi merkittävä näkyvyystekijä jota autovalmistajat tarkkailevat laskiessaan lajissa mukana olonsa/ olemattomuutensta kannattavuutta (mahdollisesti huomion laadusta riippumatta). Näistä johtuvat tehtaiden ratkaisut taas sitten heijastuvat takaisin itse lajin hyvinvointiin. Luonnollisesti vaikka jäljelle jäisi vain muutama tiimi, kaventaa sekin mediahuomion määrää. Joten myös hyvin pärjäävät tallit eivät "pärjää" ilman huonoja. Vain muutama WRC tiimi ja kuljettaja = suppea laadukas uutisointi mahdollisuus. Lisäksi ollaan vielä niin vanhoillisia että esim. kuljettajan kansalaisuus tuntuu merkitsevän näkyvyydessä esim. kuljettajan (tiimin määräämää media)persoonallisuutta enemmän. Joten esim. liian monta kuljettajaa Suomesta ei liene ole hyväksi lajille. Tämän hetkinen WRC tilanne on varmaan jo kipurajalla.

Entä miksi S2000 olisi pelastus lajille? Ne voivat ratkaista osittain kustannusongelmaa, mutta eivät ajon näyttävyyden puutetta, ääniä saati mitään B-Ryhmän henkeä. S2000 tuskin tuo tasaisuutta lajiin kuin hetkeksi, jo nyt kehityksessä on pysynyt vain Skoda ja Pösö. Siitä seuraa taas erot mediahuomiossa, joka johtaa kannattamattomuuteen heikkoimille valmistajille, jotka sitten taas vetäytyvät. Ja kehä pyörii.

On tosiaan hyvä pitää mielessä millaiseksi ralli mielletään missäkin maassa, kaikki ei ole ollut seuraamassa F-Cupia tai Ounissa ´85 S1:stä. Uskoisin silti, että jotkut asiat ovat universaaleja. Olisi mielestäni outoa olettaa, että esim. kalusto tai ajamisen näyttävyys ei merkitsisi katsojalle paljoa. Tapahtui katsominen sitten paikan päällä tai kotisohvalla voi nuorempikin katsoja verrata katsomis kokemusta vaikka edellisvuoteen. Harva seuraa jotain lajia vain hetken. Murrelta ja gnz:lta hyviä pointteja lajin seuraattavuuden kehittämiseen. Rallin olisi jo aika saada pelkän piraatti splittien ja ralliradion seuraamisen lisäksi muitakin vaihtoehtoisia kanavia joista voi livenä seurata ongelmatonta ja laadukasta lähetystä. In-carien ja koptereiden avulla kattavat nettipohjaiset lähetykset jotka eivät siten rajoita ralleja rata-ajoksi.

Kyseessä on tällä hetkellä vähintäänkin mielenkiintoinen muutosvaihe. WRC:n osalta taantuma, tai lama jonka säännöt/väärä kehitys ovat aiheuttaneet tehtaille, mutta katsojat ja media on vielä paikalla. IRC:ssä taas on hiukan enemmän "tehtaita", muttei vielä media/katsojia. Mielestäni tämän sotkun myötä voidaan sanoa, että kansainvälisesti ralli on lamassa.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Olen useasti miettinyt mikä merkitys suomalaisessa rallikeskustelussa on sillä, että ralli omaksutaan "meidän lajiksemme" ja sillä, että Suomessa juuri tietyntyyppisellä rallilla on merkittävän pitkät perinteet. Tässäkin keskustelussa tulee esiin nimenomaan suomalaiseen ralliin yhdistettävät tunnuspiirteet, mutta ei tarvitse mennä kuin Keski-Eurooppaan, jossa rallin tunnuspiirteet ovat varsin erilaiset. Japelta siis hyvä tiivistys, kun en itse pysty ilmaisemaan itseäni lyhyestä ja ytimekkäästi :thumbup:

Tässä puhutaan myös rallista sarjatasolla, eikä siitä, millainen yksittäinen ralli tulisi olla. Sarjamuodossa osakilpailujen tulee olla edes jollakin tavalla yhdenmukaisia, joten on täysin mahdotonta ajattaa sarjaa, jossa yhdessä on kuusi ajopäivää ja 50 erikoiskoetta ja sitten rallia, jossa ajetaan kuusi erikoiskoetta kolme kertaa kolmen päivän aikana. Tietenkin IRC tarjoaisi enemmän vapauksia rallin järjestämiseen, mutta mikäänhän ei estä esimerkiksi Jyväskylää järjestämästä omia Suurajoja FIA:n sarjan ulkopuolella.
anti-lag sanoi:
Sitä ei huvita katsoa edes TV:stä puhumattakaan että viitsisi enää mennä pätkälle minnekään kaljatelttojen varjoon katselualueelle, joka on kilometrin päässä tiestä. Perinteiden polkeminen ja tosifanien unohtaminen ja vain suuren yleisön nuoleskelu on sellaista, että jos rallia ei mitenkään muuten voi kehittää, niin sitten sarjan voi minun puolestani aivan hyvin lopettaa kokonaan. En todellakaan jäisi kaipaamaan!
Listaamistasi asioista päätellen sarja ei myöskään jäisi kaipaamaan sinua. Ja miksi jäisi?
Se mitä sinä julistat rallin pyhäinhäväistykseksi, on nostanut rallin profiilia ja sitä kautta moninkertaistanut lajin katsojapotentiaalin ja markkina-arvon. Vielä 2000-luvun alussa rallia katsoi televisioista vain hieman yli 250 miljoonaa katsojaa, kun nyt ISC:n tutkimusten mukaan määrä on 800 miljoonaa. Lisäksi se on 2000-luvun aikana parantanut reilusti asemaansa nimenomaan tärkeimmässä 18-34 vuotiaiden kuluttajaryhmässä.

Ja koita osata kohdistaa kritiikkisi, koska kaikkien arvostelu nyt ei auta mitään. FIA vastaa säännöistä, ISC markkinoinnista. Joka pätkälle ilmestyneet VIP-teltat olivat aikanaan Neste Rallin yhteistyökumppanin Karjalan projekti, joka on yleistynyt, koska se oli selkeästi toimiva idea. Katsoja-alueiden karkaaminen tien vierestä on se hinta, mikä turvallisesta ja suuresta yleisötapahtumasta on nykyään maksettava. Se taas ei varsinaisesti ole FIA:n tai kilpailunjärjestäjän vika, vaan yhteiskunnallinen asia. Ralli on äärettömän vaarallinen ympäristö varsinkin katsojille, joista kaikista on täysin mahdoton mennä takuuseen. Ja jälleen pitäisi tietenkin pysähtyä ja miettiä suurempaa kysymystä: Miksi mennä katsomaan rallia, kun voisi nukkua kotona? Se määrittelee ja auttaa ratkaisemaan tämänkin asian.

Vältän tietoisesti MM-sarjasta puhumista, koska tällä hetkellä FIA:n sarja on heikommalla asteella kuin IRC. WRC:n kotisivut ovat kankeat ja muutenkaan ISC ei ole tähänkään asti osannut hyödyntää multimedia-formaatteja, joten en usko sen osaavan tehdä sitä jatkossakaan. ISC puolestaan on tuotantoyhtiö, ei TV-kanava, jollainen Eurosport tuotantoyhtiön lisäksi on.

Olen gnz:n kanssa samaa mieltä lähes kaikissa kohdissa ja uskon, että Eurosport pystyy toteuttamaan kaikki ehdotetut aspektit ja sitä kautta sementoimaan entisestään asemansa ralliautoilun huippusarjana. Super 2000-autojen suorituskyky on aivan riittävä tälle tasolle ja vanhan ajan tyylisesti yksityistiimien ajattamat "tehdastallit" ovat tällä hetkellä oikea ratkaisu. Ensi vuonna IRC:ssä mukana on kaikki WRC:ssä mukana olevat autonvalmistajat ja se kertoo kaiken tarvittavan siitä, mikä tällä hetkellä on rallin MM-sarja.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Listaamistasi asioista päätellen sarja ei myöskään jäisi kaipaamaan sinua. Ja miksi jäisi?
No huhhuh, kylläpä nyt tulee pahaa kuittia. :D Luuletko että pohtisin moista?


Se mitä sinä julistat rallin pyhäinhäväistykseksi, on nostanut rallin profiilia ja sitä kautta moninkertaistanut lajin katsojapotentiaalin ja markkina-arvon. Vielä 2000-luvun alussa rallia katsoi televisioista vain hieman yli 250 miljoonaa katsojaa, kun nyt ISC:n tutkimusten mukaan määrä on 800 miljoonaa. Lisäksi se on 2000-luvun aikana parantanut reilusti asemaansa nimenomaan tärkeimmässä 18-34 vuotiaiden kuluttajaryhmässä
ISC:n tutkimus eikä siis mikään puolueeton taho... Kyllä nämä tiedetään. :rolleyes: Millähän perusteella kiinnostus on voinut kasvaa kun samaan aikaan laji on kuihtunut dramaattisesti kaikin puolin?
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
CARTerille sanon sen, että parempaa showta kuin B-ryhmä en ole tässä lajissa vielä kokenut. Vähättely on täysin turhaa. Oletko ollut joskus pätkällä, kun nämä autot ovat menneet ohi?.
Mutta mitä ne tarjosivat? Olen itse ollut kai jonkinlainen b-ryhmän ystävä, mutta välillä tarvitsee katsoa totuutta silmiin. Joku 5-6 kilpailukykyistä b-ryhmäläistä oli keskimäärin kisoissa mukana, kuka muistaa niitä A-ryhmäläisiä jotka nappasivat jämäpisteitä kun Lantsoja tai Audeja laukes kesken matkaa?

Toki nykyään on hieno katsoa highlight koostevideoita, mutta silloin aikanaan EK:n varrella ei paljoa nähtävää ollut loppupelissä. Siis jos b-ryhmäläisistä tykkäs. Asconaa, Audi Coupe Quattroa, 80 Quattroa ja muuta tuli sit jonossa pöristen perässä.

Muutoin kyl mielenkiintoinen aihe, mut jatkuva B-ryhmän hehkuttaminen häiritse jos sitä tehdään vain fiilispohjalta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Mutta mitä ne tarjosivat? Olen itse ollut kai jonkinlainen b-ryhmän ystävä, mutta välillä tarvitsee katsoa totuutta silmiin. Joku 5-6 kilpailukykyistä b-ryhmäläistä oli keskimäärin kisoissa mukana, kuka muistaa niitä A-ryhmäläisiä jotka nappasivat jämäpisteitä kun Lantsoja tai Audeja laukes kesken matkaa?
Ääni, vauhti, voima. Sitä ne tarjosivat. Laatu korvasi määrän. A-ryhmäläisten tullessa siirryttiin seuraaville pätkille :D

Muutoin kyl mielenkiintoinen aihe, mut jatkuva B-ryhmän hehkuttaminen häiritse jos sitä tehdään vain fiilispohjalta.
Mikäs sitä on hehkutellessa, kun se todella antoi aihetta siihen. Korostan kuitenkin taas, että B-ryhmää en ole sentään tarjoamassa nykyisen tilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ääni, vauhti, voima. Sitä ne tarjosivat.
Mut ei haittaa että erot olivat iäisyyksiä autokuntien kesken? Harvoin mitään sekuntitaisteluita käytiin.

Ja yleisesti, ei sua kohtaan, niin tuntuu ettei oikein edes tiedetä mitä rallilla halutaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllä nämä tiedetään. :rolleyes: Millähän perusteella kiinnostus on voinut kasvaa kun samaan aikaan laji on kuihtunut dramaattisesti kaikin puolin?
Helposti.

Kuinka suuri televisionäkyvyys rallilla oli 80-luvulla B-ryhmän aikaan? Mitätön. Nyt rallikoosteita ja uutispätkiä näyttäviä kanavia on *tarkistaa tämän vuoden WRC:n media guidesta* 132. Siinähän olet oikeassa, että kiinnostus on nyt viimeisen kahden vuoden aikana vähentynyt. Nyt ollaan vuoden 2003 tasolla, mikä on kuitenkin vielä huomattavan paljon enemmän kuin mitä se oli 90-luvulla, mutta jos näitä palstoja ja yleistä keskustelua seuraa, niin onhan WRC sylkenyt "tosirallifania" kasvoihin jo vuodesta 2003 asti.

Viime vuonna ISC:n ilmoittama katsojamäärä oli vähän yli 600 miljoonaa kun vielä 2007 se oli noin 800 katsojaa. Televisiolukuja on tietenkin aina vähän huono katsoa niin tarkkaa, mutta WRC:n mediatutkimuksesta vastaa kyllä ihan luotettava taho eli TNS Sport.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Helposti.

Kuinka suuri televisionäkyvyys rallilla oli 80-luvulla B-ryhmän aikaan? Mitätön. Nyt rallikoosteita ja uutispätkiä näyttäviä kanavia on *tarkistaa tämän vuoden WRC:n media guidesta* 132. Siinähän olet oikeassa, että kiinnostus on nyt viimeisen kahden vuoden aikana vähentynyt. Nyt ollaan vuoden 2003 tasolla, mikä on kuitenkin vielä huomattavan paljon enemmän kuin mitä se oli 90-luvulla, mutta jos näitä palstoja ja yleistä keskustelua seuraa, niin onhan WRC sylkenyt "tosirallifania" kasvoihin jo vuodesta 2003 asti.

Viime vuonna ISC:n ilmoittama katsojamäärä oli vähän yli 600 miljoonaa kun vielä 2007 se oli noin 800 katsojaa. Televisiolukuja on tietenkin aina vähän huono katsoa niin tarkkaa, mutta WRC:n mediatutkimuksesta vastaa kyllä ihan luotettava taho eli TNS Sport.
Mitkähän olisivat lukemat olleet 80- ja 90-luvuilla, jos TV-toteutus ja jakelu olisivat olleet nykyisellä tasolla? Katsojia ei tunnu pätkillä olevan nyt ainakaan yhtään enempää kuin mitä aiemmin on ollut.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Katsojia ei tunnu pätkillä olevan nyt yhtään enempää kuin aiemminkaan.
Sitä tuskin kukaan pystyykään tilastollisesti näyttämään suuntaan tai toiseen. Jonkinlaista vertailua esimerkiksi Suomen rallin kohdalla voisi ehkä tehdä vaikka rallipassin ostaneiden lukumäärän mukaan, kun voisi olettaa, että jonkinlainen käsitys niiden menekistä kuitenkin myyjillä on. AKK Sports ei kuitenkaan tietääkseni näitä tietoja julkaise, joten se siitä.

Sanomastasi voisi kyllä olettaa, ettei tämä tuote nykyiselläänkään voi olla kovinkaan huono, koska silloin olisi "oikeiden" fanien lisäksi penkoilta hävinneet myös "väärät" fanit kaljatelttoineen. Vai olisiko mahdollista, että väki on metsässä pysynyt saman suuruisena, mutta uudet katsojat ahtautuvat peltoaukeiden telttoihin?

Jos tilanne maastossa kuitenkin on plus-miinus-nolla, niin sitten nuo television katsojat nousevat yllättäen arvoon arvaamattomaan, kun pohditaan lajin markkina-arvoa ja autotehtaiden panostusta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Sanomastasi voisi kyllä olettaa, ettei tämä tuote nykyiselläänkään voi olla kovinkaan huono, koska silloin olisi "oikeiden" fanien lisäksi penkoilta hävinneet myös "väärät" fanit kaljatelttoineen. Vai olisiko mahdollista, että väki on metsässä pysynyt saman suuruisena, mutta uudet katsojat ahtautuvat peltoaukeiden telttoihin?
Aika moni oikea fani on todella jättänyt penkalla väijymisen sikseen. En ole todellakaan ainut.

Sitten nämä gloryhuntterit jotka tulevat vain tunnelman ja oheisohjelman takia... Ei heitä voi käyttää minään mittarina siitä kuinka kiinnostava itse laji oikeasti on. Kunhan vain palvelu pelaa ja keli on hyvä niin he ovat tyytyväisiä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei heitä voi käyttää minään mittarina siitä kuinka kiinnostava itse laji oikeasti on.
:rolleyes:

Reality check. Autonvalmistajille ja tapahtuman järjestäjälle ei ole mitään merkitystä sillä, kuka siellä lepikössä istuu ja miksi. Sponsorit ovat kiinnostuneita raa'oista numeroista ja tilastoista, joihin tietty kuuluu tapahtuman saavutettavuus mm. ikäryhmien ja tuloluokkien kohdalla, mutta muuten heitä ei kiinnosta onko kyseinen prosenttiyksikkö kiinnostunut olemaan paikallaan valmiudessa vielä sateen sattuessakin vai onko hän tullut paikalle vain "kannattaakseen Bossen voittoon?"

Piira kiteytti muutenkin rallin perusongelma. Kukaan ei oikein tiedä mitä rallilla tai rallilta halutaan ja kuitenkin jokainen tuntuu itse tietävän perhanan hyvin mitä siltä ei haluta ja tarvita.

Ja ne, jotka oikeasti tietävät mitä he rallilta haluavat, ovat yleensä juuri niitä kirottuja markkinointipuolen kavereita, jotka haluavat "parantaa" rallikokemusta tuomalla juuri esimerkiksi olut- ja yritysteltat erikoiskokeiden varsille. Mokomat ketkut :eek:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voisiko rallin vähäinen markkina-arvo F1:n verrattuna johtua myös niinkin yksinkertaisesta asiasta, että Rallin mm-sarjassa ei olla nähty menestystarinoita niin monista maista kuin formulapuolella. Siinä missä F1:ssä on ollut 60 vuoden aikana mestareita kaikista suurista euroopan maista, argenttiinasta, brasiliasta ja jopa jenkkilästä, on rallimestaruudet jaettu vain kahdeksan eri kansalaisuuden kesken. Vieläpä 13 kappaletta 31:stä tittelistä on tullut näin vaatimattomalle markkina-alueelle, kuin suomi.
Se nyt on kuitenkin fakta, että keksivertoa penkkiurheilijaa kiinnostaa eniten kotimaisten menestys.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nykypäivähän B-ryhmän hyvyyttä vähättelee. Nykyään moottoriurheilussa hyvän kokonaisuuden muodostaa nopea, näyttävä ja turvallinen auto, jollainen WRC-auto kuitenkin kieltämättä on. Samaa ei voi sanoa B-ryhmän autosta. Samaan hengenvetoon voidaan todeta, ettei enää 2000-luvulla voitaisi perustaa B-ryhmän turvallisuusluokituksiin pohjautuvaa luokkaa, saati tuoda Can-Am- tai Interserie-tyylisiä protoluokkia takaisin. Vaarallisuus, hulluus, loukkaantumiset ja jopa kuolemat ovat tietenkin yhä mediaseksikkäitä, mutta tämän kokonaisuuden ympärille on vähän huono rakentaa jatkuvuutta urheilusarjana. Tarkoitus ei kuitenkaan ole olla stuntti-sirkus-show, vaan kilpailla paremuudesta tässä urheilulajissa.
WRC-auto on tietenkin turvallisempi kuin B-ryhmäläinen, mutta kaikessa muussahan "viritetty kauppakassi" nimeltä WRC häviää ja kirkkaasti. Jos B-ryhmää ei olisi lopetettu paniikkipäätöksellä vaan ainoastaan panostettu turvallisuuteen, niin tuotakaan ongelmaa ei olisi ollut.

Jos kilpaillaan paremmuudesta ja maailmanmestaruuksista rallin ehdottomalla huipulla maailman parhaiden kuljettajian toimesta, niin kaluston on myös oltava samaa sarjaa. Ei se todellakaan riitä että perusautosta tuunataan hieman piristetty versio.
 
Ylös