Alkuun ei oikeen tuntunut miltään kun Tojo ilmoitti lopetuksestaan, mutta kyl nyt on jo alkanut harmittamaan. Toyota oli F1-tallina vähän samanoloinen kuin autonvalmistajanakin. Kyllä niitä autoja siellä näki muttei niihin juurikaan kiinnittänyt huomiota. Semmosta perussuorittamista vailla mitään häikäisevää. Oma osansa oli varmaan myös hiukan valjuilla kuljettajilla jotka ei mun huomiota juurikaan kiinnittäny. Jään silti kaipaamaan.
Kiva olis jos Kölnin tehtaille saataisiin uusi omistaja ja talli säilyisi sarjassa. Jos joustavammalla johtamiskulttuurilla ja riittävällä rahamäärällä saataisiin tuostakin tallista kaikki irti niin ehdottomasti kärkikamaa. Oikeat ihmiset oikeille paikoille ja avot. Niinkuin Howett tuolla vihjaili, joku öljysheikkaaja saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto. Sata miljoonaa ei ole mikään pikkusumma, mutta sillä saisi valmiudet olla yksi sarjan parhaista tiimeistä.
Lopettamisen syyt on helppo nähdä kun katsoo Toyotan tilinpäätöksiä. Esim 2007-2008 konsernin tulos oli yli kymmenen miljardia euroa plussan puolella. Siinä ei muutama sata miljoonaa formulatallin pyörittämiseen niin kauheasti tunnu. Tänä vuonna takkiin on tullut autopuolellakin niin paljon että on katsottu formuloiden olevan turha rahareikä. Varsinkin kun ei menestystä, ja sitä kautta julkisuuttakaan ole tullut.
Toyotan F1-historia:
2002: 10. 2p. (Salo 2p. / McNish 0p.)
2003: 8. 16p. (Panis 6p. / da Matta 10p.)
2004: 8. 9p. (Panis 6p. / da Matta 2p. / Zonta 0p. / Trulli 0p.)
2005: 4. 88p. (Trulli 43p. / Schumacher 45p.)
2006: 6. 35p. (Trulli 15p. / Schumacher 20p.)
2007: 6. 13p. (Trulli 8p. / Schumacher 5p.)
2008: 5. 56p. (Trulli 31p. / Glock 25p.)
2009: 5. 59,5p. (Trulli 32,5p. / Glock 24p. / Kobayashi 3p.)
Kilpailut: 139
Pisteet: 278,5
Paalupaikat: 3
Palkintosijat: 13
Nopeimmat kierrokset: 3