Sayōnara - Toyota

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mistäs sen tietää, vaikka Brunner olisi muutenkin omasta aloitteestaan halunnut jättää Toyotan sopimuskautensa päättyessä.
Ehkä niin, muuta kyllä Toyota mun mielestä melko suoran epäluottamuslauseen antoi pääsuunnittelijalleen palkkaamalla Gascoynen tiimiin kun Brunner oli vielä talossa. Ymmärtääkseni he eivät tulleet keskenään toimeen ja Brunner ilmeisesti koki itsensä jokseenkin ylimääräiseksi suunnittelijan toimessaan kun Gascoyne halusi autosta itsensä näköisen.

Siinä Salo lienee oikeassa, että niin Brunner kuin Gascoynekin olisi saanut enemmän aikaan, jos projektia olisi johdettu pitkäjänteisemmin.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Gascoyne on kyllä jännä persoona. Ilmeisesti ihan pätevä työssään, mutta henkilökemiat harvoin kestää missään kovinkaan pitkään.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Gascoyne on kyllä jännä persoona. Ilmeisesti ihan pätevä työssään, mutta henkilökemiat harvoin kestää missään kovinkaan pitkään.
Jep. Ja alkuun tuntuvat tojolla olleen hyvin tyytyväisiä kun Mike tuli taloon. Vaikkapa tuo "jarrutusongelma" mistä he kärsivät - Gascoyne totesi heti ettei vika ole jarruissa joita rassattiin innolla vaan downforcessa.

Ilmeisesti sitten Gascoynen tyyli tulla töihin omia aikojaan ja tehdä asiat omalla tyylillään ei vaan toiminut yhteen Japanilaisten kanssa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/11/990126

Toivottavasti nyt ei kuitenkaan homma mene harakiri-asteelle.Joskus televisiosta tuli juttua miten Japanilaiset yritysjohtajat tekee itsemurhia jos firma menee nurin.Näytettiin myös kuvaa mm. jostain tiedotustilaisuudesta missä johtajat polvillaan itki ja pyysivät anteeksi epäonnistumistaan.
Tervettä meininkiä Japaniassa.

Toyota oli talli josta pidin, tai ainakin yritin kovasti pitää (vähän teflonmainen ja sieluton, kuten jotkut ovat kuvailleet). No, yrittihän hekin varastaa Ferrarin dataa joskus kauan sitten ja taisivat onnistuakin siinä, pari työntekijää taisivat saada oikein tuomiotkin ja 2003 Tojo oli kuin kopio 2002 Ferrarista. Että ei se Toyota ihan väritön talli ollut kuitenkaan. :eek: Mutta viime vuosina talli ihan oikeasti toi väriä F1:iin, oikeastaan se alkoi 2005 podiumeilla, mutta pieniä väläytyksiä taisi olla jo 2003, olisiko ollut Panis-da Matta kaksoisjohto vähän aikaa jossain kisassa (Suzukassa?) tjsp.

Kyllä nyt tulee vähän japskeista luuserimainen kuva kun Honda, Toyota ja Bridgestone lähtivät näin kävelemään. On niitä talousvaikeuksia muillakin, mutta hermoja ei näköjään kaikilla.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Alkuun ei oikeen tuntunut miltään kun Tojo ilmoitti lopetuksestaan, mutta kyl nyt on jo alkanut harmittamaan. Toyota oli F1-tallina vähän samanoloinen kuin autonvalmistajanakin. Kyllä niitä autoja siellä näki muttei niihin juurikaan kiinnittänyt huomiota. Semmosta perussuorittamista vailla mitään häikäisevää. Oma osansa oli varmaan myös hiukan valjuilla kuljettajilla jotka ei mun huomiota juurikaan kiinnittäny. Jään silti kaipaamaan.

Kiva olis jos Kölnin tehtaille saataisiin uusi omistaja ja talli säilyisi sarjassa. Jos joustavammalla johtamiskulttuurilla ja riittävällä rahamäärällä saataisiin tuostakin tallista kaikki irti niin ehdottomasti kärkikamaa. Oikeat ihmiset oikeille paikoille ja avot. Niinkuin Howett tuolla vihjaili, joku öljysheikkaaja saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto. Sata miljoonaa ei ole mikään pikkusumma, mutta sillä saisi valmiudet olla yksi sarjan parhaista tiimeistä.

Lopettamisen syyt on helppo nähdä kun katsoo Toyotan tilinpäätöksiä. Esim 2007-2008 konsernin tulos oli yli kymmenen miljardia euroa plussan puolella. Siinä ei muutama sata miljoonaa formulatallin pyörittämiseen niin kauheasti tunnu. Tänä vuonna takkiin on tullut autopuolellakin niin paljon että on katsottu formuloiden olevan turha rahareikä. Varsinkin kun ei menestystä, ja sitä kautta julkisuuttakaan ole tullut.

Toyotan F1-historia:

2002: 10. 2p. (Salo 2p. / McNish 0p.)
2003: 8. 16p. (Panis 6p. / da Matta 10p.)
2004: 8. 9p. (Panis 6p. / da Matta 2p. / Zonta 0p. / Trulli 0p.)
2005: 4. 88p. (Trulli 43p. / Schumacher 45p.)
2006: 6. 35p. (Trulli 15p. / Schumacher 20p.)
2007: 6. 13p. (Trulli 8p. / Schumacher 5p.)
2008: 5. 56p. (Trulli 31p. / Glock 25p.)
2009: 5. 59,5p. (Trulli 32,5p. / Glock 24p. / Kobayashi 3p.)

Kilpailut: 139
Pisteet: 278,5
Paalupaikat: 3
Palkintosijat: 13
Nopeimmat kierrokset: 3
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
eniten kyllä ketuttaa Kobayashin puolesta. :thumbfh:
Kyllä. Pitkästä aikaa kunnon räväkkä tulokas, jonka otteita oikein odotin ensi kaudella. Lieneekö japsilla näytöistä huolimatta kysyntää, kun rahnulia ei tiemmä ole? Sääli, todella.
Kakka homma kyllä kaikkiaankin. Ei niitä talleja koskaan liikaa ole.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Minä jään kyllä kaipaamaan niin Toyotaa, kuin BMW:täkin (samoin aikanaan Hondaa). Kuten joku jo sanoi, nuo malesialaiset Lotukset ja US F1:set eivät voisi vähempää kiinnostaa. Kysyn vaan, onko niillä sitten muka sitä "sielua", joka Toyotalta kuulemma puuttui?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15080
Niin Toyotaa jää ikävä mutta ehkä kunhan päivänä palaavat niin ainakin rahankäyttö voisi olla järkevämpää ja ehkä kuskitkin parempia. Tämä harmittaa erityisesti Kamuin kannalta kun pidän kaveria erittäin lahjakkaana kaverina kuskina eikä ole mikään kolmenkymmenen paremman puolella oleva tahkoaja vrt. Nakajima tai entiset 90-luvun suosikkikuskini Suzuki ja Katayama.:thumbfh:
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Toyota oli F1-tallina vähän samanoloinen kuin autonvalmistajanakin. Kyllä niitä autoja siellä näki muttei niihin juurikaan kiinnittänyt huomiota.
Tuo asia mielestäni vaivaa muitakin Nipponin automaakareita. Eipä niihin katse pahemmin kiinnity. Nissanin GT-R on pitkästä aikaa jotain ihan muuta. :ahem:
 
Ylös