Vanhojen F1-suurmaiden alennustila - Mistä uuteen nousuun?

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jenkeissä suosion sais takaisin (kahdella) kisalla ja tietysti GP2 America sarjalla. Kausi käynnistyisi Kanadan GP:n yhteydessä ja päättyisi mahtavaan finaaliin USAGPkakkosen yhteyteen. Tässä välillä käytäisiin läpi kaikki Jenkkien ja Kanadan moottoriradat. Ajeleminen eurooppalaisilla järkevän kokoisilla autoilla helpottaisi siirtymistä ykkösiin, kuin ajeleminen nykyisillä tonnien painoisilla Atlanticeilla/IRL:llä.

Näillä USA&Kanada takaisin ykköskartalle...
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Nyt vedetään jo kolmatta kautta 2010-vuosikymmenellä. Ranska sai vihdoin täksi kaudeksi jättipotin, kun Grosjean tuli takaisin ja uuden sukupolven kuljettajista Jean-Éric Vergne sekä Charles Pic tekivät debyyttinsä. Grosjean on jo ajanut Ranskan lipun podiumille ensi kerran sitten 1990-luvun ja Jean Alesin, olisikohan 1998 Belgia ollut edellinen kerta. Myös Vergne on ottanut pisteitä.

Yhdysvallat saa GP-kilpailunsa takaisin Austinin uudella radalla loppukaudesta, ja ensi kaudella ajetaan lisäksi New Jerseyssä. Kuljettajapuolella Alexander Rossi pääsi Barcelonassa ajamaan Caterhamilla perjantaiharkoissa.

Kuten ennakoin, Venezuela on ajanut kuskituotannossa selvästi Argentiinan ohitse. Maldonado voitti jo F1-kilpailun. GP2 on täynnä venezuelalaiskuljettajia. Saa nähdä miten Brasilian käy, Barrichello jäi vaille tallipaikkaa, Massa on kokemassa samaa kohtaloa ja Senna on kysymysmerkki. Alemmista luokista ehkä Luiz Razia on vahvimmin tyrkyllä seuraavaksi brassikuskiksi, mutta vain ehkä. Ayrton Sennan nostattama formulahuuma on sammumassa ikävä kyllä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9345
Brasseista kannattaa pitää silmällä Felipe Nasria. Varmuutta ja tasaisuutta vielä puuttuu, mutta vauhtia on ajoittain ollut. Meriittilistalta löytyy kuitenkin mestaruudet Formula BMW:n eurosarjasta (mitä ajettiin kolme vuotta F1-kisojen yhteydessä) sekä Brittien F3-sarjasta.

Kaikki kauden kisat ajaneista sarjan toiseksi nuorin kuski Haryanton jälkeen, lisäksi Barcelonassa ajanut Guerin on nuorempi.

Ei sillä, että vielä ensi vuonna ajaisi ykkösiä, mutta eiköhän tuo aika pian nähdä nuorten kuskien testissä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Erikoista, että niinkin iso maa väkiluvultaan (82 milj.) ja merkittävä autojen valmistuksessa kuin Saksa on vasta viime vuosi kymmeninä alkanut nousta F1:ssä toden teolla huipulle, varsinkin jos muistelee F1:iä edeltänyttä GP-sarjaa 30-luvulla, jossa Caracciola ja Rosemeyer juhlivat mestaruuksia vuodesta toiseen. Tokihan Mersu valmistajana otti jo 50-luvulla 2 kuljettajien maailmanmestaruutta, mutta nekin argentiinalaisen Juan M. Fangion toimesta. Ensimmäinen saks. kuljettajien mestari tuli vasta 1994 (M. S.) ja seuraava 2010 (Vettel). Saksalaiset F1-tallit ovat käyneet 50-luvun jälkeen kokeilemassa onneaan lajissa melko laihoin tuloksin.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Erikoista, että niinkin iso maa väkiluvultaan (82 milj.) ja merkittävä autojen valmistuksessa kuin Saksa on vasta viime vuosi kymmeninä alkanut nousta F1:ssä toden teolla huipulle, varsinkin jos muistelee F1:iä edeltänyttä GP-sarjaa 30-luvulla, jossa Caracciola ja Rosemeyer juhlivat mestaruuksia vuodesta toiseen. Tokihan Mersu valmistajana otti jo 50-luvulla 2 kuljettajien maailmanmestaruutta, mutta nekin argentiinalaisen Juan M. Fangion toimesta. Ensimmäinen saks. kuljettajien mestari tuli vasta 1994 (M. S.) ja seuraava 2010 (Vettel). Saksalaiset F1-tallit ovat käyneet 50-luvun jälkeen kokeilemassa onneaan lajissa melko laihoin tuloksin.
Mercedes vetäyi 1955 jälkeen kokonaan pitkäksi aikaa moottoriurheilusta, kun Le Mansissa yli 80 kuoli.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuo on yleisesti tiedossa moottoriurheilun ystävien keskuudessa, muttei oikein selitä sitä, miksei Saksasta ennen Schumia tullut F1-mestaria. :frank:
Jochen Rindt oli kyllä saksalainen, mutta edusti Itävaltaa..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Argentinaa taitaa vaivata Ruotsista tuttu ilmiö. Paikalliset koppiautosarjat ovat syystä tai toisesta nousseet suuren yleisön suosioon siinä määrin, että niitä seurataan suuremmalla mielenkiinnolla kuin kansainvälisiä arvosarjoja. Nuorten kuskien tavoitteet ovatkin siirtyneet kansainvälisiltä formularadoilta kotimaan sarjoihin. Tämän seurauksena paikalliset formulasarjat ovat vaipuneet syvälle tai kuolleet tyystin, mikä entisestään vaikeuttaa uusien kuskien nousua maailman maineeseen lokasuojattomien puolella.
Totta Argentiinassa koppiauto sarjat Super TC2000, Top Race V6 ja Turismo Caraterra imevät kotimaan kuskeja mukaan sen verran paljon ettei argentiinalaisia huippuja pahemmin muualla nähdä ja eikä sieltä nykyään formula puolelle pahemmin uutta verta tule. Lähinnä Esteban Guerrieri (IndyLights) ja Facundo Regalia (AutoGP) ajavat ulkomailla potenttiaalisista Argentiinalaiskuskeista.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Vanhoista suurmaista surullinen tilanne on myös Italialla, jolla on ensimmäinen kausi sitten 1969 ilman oman maan kuljettajaa yhdessäkään kilpailuissa.
Kauas on tultu Ascarin, Bandinin, Farinan, Alboreton, Patresen, de Angeliksen ja Fisichellan ajoista.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Tuo on yleisesti tiedossa moottoriurheilun ystävien keskuudessa, muttei oikein selitä sitä, miksei Saksasta ennen Schumia tullut F1-mestaria. :frank:
Vuonna 1961 Wolfgang Von Trips oli ennen Monzan kilpailua tiukasti kiinni maailmanmestaruudessa, mutta hän joutui Monzan kilpailussa kolariin jossa hän kuoli ja kun Phil Hill voitti kilpailun vei hän maailmanmestaruuden 1 pisteen erolla saman tallin kuljettajan Von Tripsin nenän edestä.

Eli kuolonkolari on selitys sille miksi Saksasta ei tullut F1-mestaria ennen Schumia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vuonna 1961 Wolfgang Von Trips oli ennen Monzan kilpailua tiukasti kiinni maailmanmestaruudessa, mutta hän joutui Monzan kilpailussa kolariin jossa hän kuoli ja kun Phil Hill voitti kilpailun vei hän maailmanmestaruuden 1 pisteen erolla saman tallin kuljettajan Von Tripsin nenän edestä.

Eli kuolonkolari on selitys sille miksi Saksasta ei tullut F1-mestaria ennen Schumia.
Vaikka Von Trips olisi jäänyt henkiin niin silti hänen olisi pitänyt olla seuraavassa kisassa vähintään toinen ja Hillin edellä voittaakseen mestaruuden.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
On kuolonkolari "selitys" sikäli, että vei myös Stefan Bellofin. Tosin Bellofilla oli mestaruuteen vielä enemmän matkaa kuin voi Tripsillä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vanhoista suurmaista surullinen tilanne on myös Italialla, jolla on ensimmäinen kausi sitten 1969 ilman oman maan kuljettajaa yhdessäkään kilpailuissa.
Mistähän tämäkin johtuu. Materiaalia pitäisi ainakin löytyä kun Euroopan kartingkuskeista on suunnilleen aina ylivoimaisesti suurin määrä tullut Italiasta. Luulisi niistä aina pienen määrän nousevan formuloiden kuninkuusluokkaan asti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistähän tämäkin johtuu. Materiaalia pitäisi ainakin löytyä kun Euroopan kartingkuskeista on suunnilleen aina ylivoimaisesti suurin määrä tullut Italiasta. Luulisi niistä aina pienen määrän nousevan formuloiden kuninkuusluokkaan asti.
Silloin taannoin Italian F3-toiminta oli voimissaan ja F2:ssakin paljon italialaistalleja, joista osa nousi ykkösiin tuoden maan kuskit mukanaan. Paikallinen single seater-skene ja sen suosio on hiipunut ja se näkyy ylemmissä sarjoissa. Karting-toiminta voi toimia edelleen, mutta jos jatkoyhteyksiä ei ole, nousu on vakeampaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vanhoista suurmaista surullinen tilanne on myös Italialla, jolla on ensimmäinen kausi sitten 1969 ilman oman maan kuljettajaa yhdessäkään kilpailuissa.
Kauas on tultu Ascarin, Bandinin, Farinan, Alboreton, Patresen, de Angeliksen ja Fisichellan ajoista.
Italialaisille kun ei lajissa olekaan tärkeää "kotimainen" kuski vaan Ferrari, italialaisen kuskin johtaessa F1-kilpailua jollain muulla autolla, tifosit toivovat hänen vaikka keskeyttävän, jotta peräsä ajava muunmaalainen kuljettaja voittaisi Ferrarilla. Tällaista isänmaallisuutta makaronimaassa. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Niin. Viimeisen kerran kun säännöllisesti toivottiin Italiassa muun kuin Ferrarin voittoa oli varmaan Riccardo Patresen Williams-aikoina. Ei edes Fisichellan voitto herättänyt kovin suurta hegemoniaa vaan enemmän se on Ferrarin ylistystä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Vaikka Von Trips olisi jäänyt henkiin niin silti hänen olisi pitänyt olla seuraavassa kisassa vähintään toinen ja Hillin edellä voittaakseen mestaruuden.
Jos kuolonkolaria ei olisi sattunut olisi Von Trips pystynyt varmistamaan mestaruuden jo Monzassa ajaessaan maaliin ennen Phil Hilliä ja viimeisellä kilpailulla ei olisi ollut mitään merkitystä mestaruuden kannalta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos kuolonkolaria ei olisi sattunut olisi Von Trips pystynyt varmistamaan mestaruuden jo Monzassa ajaessaan maaliin ennen Phil Hilliä ja viimeisellä kilpailulla ei olisi ollut mitään merkitystä mestaruuden kannalta.
Tietysti jokainen voi halutessaan viedä jossittelun niin pitkälle kuin haluaa. Tosin Von Trips ei olisi voinut varmistaa voittoa Monzassa. Vaikka Von Trips olisi voittanut Monzassa ja Hill keskeyttänyt olisi Hill silti voinut voittaa mestaruuden, koska vain kauden viisi parasta tulosta merkkasivat. Jos seuraavassa kisassa Hill olisi voittanut ja Von Trips ollut kolmas niin pisteet, voitot ja kakkossijat olisivat olleet tasan, mutta Hillillä olisi ollut enemmän kolmossijoja.
 
Ylös