Tähän minäkin uskon - aina kun jaksan.
Tulosruudussa oli hyvä juttu viime viikolla siitä, kun Kimi siirtyi McLarenilta Ferrarille. Sekä Robertson, että Kimi eivät kommentoineet etukäteen asiaa ja Robertson Jr. taisi jopa selittää, että Kimi on McLarenin mies. Silti tiedettiin jo etukäteen, että Kimin Ferrari sopimus oli yksi varikon huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Sopimus oli käytännössä tehty jo vuotta aikaisemmin. Siis VUOTTA aikaisemmin.
Vähän samanlaista salamyhkäisyyttä on ollut noissa Alonson soppareissa. Tosin pojille kävi pieni lapsus silloin sen McLaren-sopimuksen kanssa ja se vuoti julkisuuteen etuajassa ja ihan varmasti sillä oli vaikutusta Kimin Ferrari-sopimukseen. Ei välttämättä siis sen solmimiseen vaan siihen, miten se julkistetaan. Yhtälailla Alonson Ferrari-sopimus oli yksi varikon huonoimmin varjeltuja salaisuuksia, vaikkei sitä julkistettukaan kuin vasta tänä syksynä.
Eli pohdittavaksi jää se, kuka vie ja ketä kuin pässiä narussa. Väittäisin, että meillä tavallisilla F1-faneilla ei ole juurikaan käsitystä siitä, miten jokin sopimus lähtee alulle, miten siihen sitten lopulta päästään ja mitä siitä julkisuuteen kerrotaan. Hyvin harvoin tiedämme mitään muuta kuin sen, mitä asianosaiset julkisuuteen kertovat. Joten mielenkiintoiseksi alueeksi jää nimenomaan se, mitä jätetään kertomatta.
Otetaan esimerkiksi nyt tämä Alonson Ferrari-sopimus. Hiukan ennen Alonson sopimuksen julkistamista julkistettiin Santanderin sopimus Ferrarin kanssa. Luca di Montezemolo vakuutti lehdistötilaisuudessa, että sponsorit eivät valitse Ferrarin kuskeja. Okei. Santanderin rahoista ei myöskään puhuttu mitään siinä vaiheessa, kun Alonson sopimus julkistettiin. Kimihän se sitten töräytti "totuuden" jälkikäteen, että 'kyllä niillä Santanderin rahoilla oli iso rooli Alonson sopimuksen syntymiselle' (ja hänen potkuilleen).
Voiko Alonson Ferrari-sopimuksesta kiittää Alonson erinomaista manageria, joka sai sopimuksen syntymään, vai oliko kyseessä yksinkertaisesti vanha totuus: money talks. Olisiko Santanderin sopimusta Ferrarin kanssa edes solmittu, jos Alonsoa ei olisi saatu Ferrarin rattiin? Muistakaa, että Santander tuli sponsoriksi McLarenillekin silloin, kun Alonso tuli sinne kuskiksi. Kuinka katkeraa olikaan Santanderille olla jumissa 3-vuotisen sopimuksen kanssa McLarenille, kun heidän maksukuskinsa siirtyikin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi takaisin Renaultille
Kun mietitään vielä sitä, että voiko erinomainen manageri viedä talleja ja kuskeja ja mediaa ihan mielensä mukaisesti, niin siihen voisi sitten heittää vasta-ajauksena väitteen, jossa F1-urheilun taustalla olevat rahalliset tahot hallinnoivat talleja, kuskeja ja mediaa ihan yksinkertaisesti siksi, että heillä on rahat. Sen lauluja laulat, jonka viuluja soitat. Eli voimme kyllä ilman mitään julkisia faktojakin väittää, että sponsorit eivät varmasti ole statistin roolissa sen suhteen, ketä kuskeja ajaa missäkin tallissa ja mitä niistä siirroista sitten loppuviimeeksi päästetään tietoja julkisuuteen.
Jos tästä sopasta nyt sitten päästäisiin siihen Kimin tilanteeseen. Monesti on todettu, että Kimi on varikon 'ulkopuolinen'. Kimi ei politikoi, eikä ole kommentoimassa muiden asioita. Kimi ei ole myöskään minkään sponsorin tai rahoituslaitoksen mannekiini. Kimi ei ole tullut F1-luokkaan kenenkään rahoilla, vaan omilla ajotaidoillaan. Niinpä Kimin tilanne on siinä mielessä toisenlainen, kun puhutaan sopimuksista tallien kanssa. Robertson ei voi varmaankaan luvata yhtään lisää rahaa Kimin mukana talliin päin, vain juurikin päinvastoin. Kimille pitää maksaa siitä, että hän on kuljettajana.
Monet ovat pitäneet Alonsoa yhtenä F1-maailman nykykuskien kyvykkämmistä, mutta alkoi se Alonsonkin tähti hiipua, kun rämpi kaksi kautta Renaultilla McLarenin jälkeen, olkoonkin, että kaudella 2008 tuli kaksi voittoa, joista toinen oli se kuuluisa Singaporen kisa. Silti tarvittiin Santanderin rahat, että Alonso saatiin 'voittavaan autoon'. Ei tainnut auttaa taitavimmankaan managerin avut. Mutta mehän emme tiedä, onko Ferrari voittava auto ensi vuonna.