Onnettomuuspaikalta videoo nähneenä ja mutkaan lähestymistä nähneenä se paikka näyttää kyllä sellaselta, että siinä voi ajaa ulos ilman mitään teknistä vikaakin. Mutka näyttää aluks loivemmalta mitä on ja kiristyy lopussa. Eikös mm. Mouton sanonu jälkikäteen, että hänen nuoteissaan kyseinen paikka oli tuplahuomioilla.
En usko, että Toivosen paikkaan on järjettömän ylikovaa tarvinnut edes tulla. Hieman liikaa vauhtia ja painanu kaasun pohjaan ennen rinteeltä alasajamista että sais vielä pelastettua. Voi olla että kaasu ollu vielä pohjassa kun auto pyöriny puitten seassa rinnettä alas ja näin ollen syttyny sitten niin räjähdysmäisesti tuleenkin. Käsittääkseni auto kolahti pohja eellä johonkin puuhun joka hajotti bensatankin, videoltakin pystyy juuri ja juuri erottamaan kun auto kolahtaa joihinkin puihin oikein päin josta tippuu sitten hieman tulosuuntaan päin katolleen alas. Jonkun radikaalin teknisen vian sattuessa vois luulla, että pihalle mentäis jo aikasemmassa vaiheessa mutkaa jos jotain on jo hajonnu edeltävällä suoralla. Ei toki välttämättä, mutta ois helpommin kuviteltavissa.
Ralli oli fyysisesti senkin ajan mittapuulle tosi raskas. Jos Toivonen on tehnyt virheen ei sen oo välttämättä tarvinnu enää edes syntyä kovasta yrityksestä. Voi olla, että hellänny vauhtia ja keskittyminen herpaantunu samalla. Costa Smeraldan 1985 onnettomuushan sattui myös sellaisessa asetelmassa, että Toivonen oli jo hidastanut paljon vauhtia ja varmisteli voittoa. Toivosen taitoja en toki kiistä missään nimessä, sen lyhyen ajan oli valovoimasin ja nopein rallikuski maailmassa kun pääsi lopulta käsiks kunnon tykkiin. Mutta puhdas ajovirhe on myös nähtävä yhtenä mahdollisuutena.
Onnettomuuspaikkaa ei myöskään edellä mikään hehtaarisuora kuitenkaan, sellanen rykäsy että jonkin verran ehtii vauhtia kelata mutta ei sinne ihan maksimivauhtia olla tultu. Onnettomuusmutkaa edeltävää suoraa aikasemmin on noin kilometrin sisällä paljon pidempiä suoria.
Onnettomuuskuvamateriaalista on vaikea sanoa mitään, mutta sillon joskus pisti silmään kun autosta erillään edempänä mutkaa ( kameran kuvakulmasta vasemmalla autosta) tulee kovaa vauhtia vuorenrinnettä alas jokin erillinen vaalea kappale joka saattaisi olla avain mahdollisen teknisen vian ratkaisuun, mutta yhtä hyvin kyseessä voi olla joku tien reunalta irronnut kappale.
Jonkinlainen pintapuolinen FIA:n tutkinta tosta on kai tehty, mutta se rajottu siihen, että puuhun osuma oli kuulemma niin raju, että molempien oli oltava tajuttomana palon syttymishetkellä. En tiedä millä aineistolla tämä on voitu sitten todeta. Itse olen siinä käsityksessä, että ilman paloa oltaisiin selvitty mustelmilla korkeintaan mutta se on tehty tuon kaukaa kuvatun videon ja muun arvailun perusteella
Mutta luulen vähän, että se vaatii aikakoneen keksimistä jos tää mysteeri halutaan joskus ratkasta.