Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
VM:ssä oli hieno juttu Henkasta syksyllä ja siinä oli myös sellainen teoria, että kaasu olisi hirttänyt, polkimen mennessä lattiasta läpi. Ei kuulemma mitään mahdollisuuksia saada renkaita lukittua jarrulla, kun kaasu pohjassa. Tämä voisi selittää, ettei jarrutusjälkiä ole. Sama vika oli hieman aiemmin ollut Alenin autossa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
VM:ssä oli hieno juttu Henkasta syksyllä ja siinä oli myös sellainen teoria, että kaasu olisi hirttänyt, polkimen mennessä lattiasta läpi. Ei kuulemma mitään mahdollisuuksia saada renkaita lukittua jarrulla, kun kaasu pohjassa. Tämä voisi selittää, ettei jarrutusjälkiä ole. Sama vika oli hieman aiemmin ollut Alenin autossa.
Kyllä Tätä teoriaa tossa aiemminkin jo väläyteltiin,mikä kyllä selitttäis paljon mutta ainakin tossa kuvassa polkimet ovat ainakin lopulta ylhäällä

mutta ei tämä kuva koko totuutta kerro koska lopulta kaikki mihin poljin olisi voinut juuttua on jo tossa vaiheessa sulanut ja poljin näin ollen voi olla pystyssä:(
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
S4-historiikin seuraava osa:

http://www.youtube.com/watch?v=xjq2wYSQGh8&feature=fvsr

Videolla on tarkemmin asiaa mm. käytetystä bensasta, josta joku täällä aiemmin kyseli.
No niin saatihan siitä "bensasta" jotain tietoa:thumbup:
Eli bensan joukossa käytettiin Tolueenia:confused:(toluene) tunnetaan myös nimellä metyylibentseeni(methylbentzene).Tämä aine liukenee nieltynä todella huonosti eli jos sitä pääsee elimistöön niin se ei tule sieltä normaali teitse ulos eli hien ja ulosteen mukana,joten se vahingoittaa soluja vakavastikkin.Tolueenia käytetään yleisemmin liuottimissa.Jos Tolueenille alitistuu hengitysteitse lievästi tai kohtailestikin se voi aiheuttaa väsymystä,sekavuutta,pahoinvointia,"juopunut olo",muistin heikentyminen,ruokahaluttomuus,kuulon menetys ja värinäön menetys,mutta nämä oireet yleensä häviävät altistumisen loputtua.Korkea hetkellinen altistuminen voi aiheuttaa uneliaisuutta,pahoinvointia,pyörrytystä,se voi myös aiheuttaa tajuttomuutta tai jopa kuoleman.

Oliko se nyt sitten niin että tolueenia käytettiin bensan joukossa vai oliko se niin että polttoaine oli 86%Tolueenia ja 14% "n-heptanea" joka alentaa oktaani arvoa?? tämmöstä polttoainetta Honda käytti formuloissa turbomoottorien aikakaudella.
Tolueeni vaurioittaa moottoreiden polttoaineen syöttö järjestelmien kumi/muovi osia ja voi jopa rikkoa polttoaine pumpun,koska siinä ei ole samoja voitelu ominaisuuksia kuin bensiinissä.

Joku kuka tietää tai osaa suomentaa paremmin voi tarkentaa tätä....:doubtful:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toluene

mutta lyhyesti tiivistettynä:D Lancian kuskit olivat tuolloin valittaneet jo ennen onnettomuutta/harjoituksissa kovaa bensan hajua autossa,,ja jos käytössä oli vielä tota "tolueeniä" niin siitä "bensan katkusta" mikä oli auton sisällä on voinut olla vakavat seuraukset noinkin pitkässä rallissa eli tämä voikin olla se ratkasevin tekijä siihen että auto suistui tieltä??
Olisi kiva myös kuulla vaikkuttiko tämä kova "bensan" käry muihin Lancia kuskeihin kisassa,huomasiko he mitään näistä haitoista mitä tossa edellä luettelin.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^jos yhtään ymmärsin oikein tota videon tekstiä...niin toi polttoaine mitä noi silloset johtavat "turboauto" käytti oli aika spesiaali kamaa,,se oli "terästettyä" methylbentzene eli toluene.
Etu/hyöty mikä saatiin sitä käytettäessä oli korkeampi puristus suhde moottoriin ja täten pystyttiin käyttämään suurempaa ahtopainetta...:eek!:
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
Glad you guys like my Delta S4 video's. I just wish i could read Finish so i could read this thread as its looks real intreting.
Here's waht Cesare Fiorio had to say about the crash before the team left Corsica.

"The road was not to blame, the car was not to blame, and the driver was not to blame, but all three together need to be studied. The regulations just now give the drivers too much to cope with. We must quickly find a solution."
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Glad you guys like my Delta S4 video's. I just wish i could read Finish so i could read this thread as its looks real intreting.
yes i or we like yours video :thumbup::thumbup:

Here's waht Cesare Fiorio had to say about the crash before the team left Corsica.

"The road was not to blame, the car was not to blame, and the driver was not to blame, but all three together need to be studied. The regulations just now give the drivers too much to cope with. We must quickly find a solution."
that very interesting,,he blame regulation:doubtful:

but if problem it was car and that technology,he not tell that "never ever":dunno:

If you any information this case please tell here:D:thumbup:

sory my bad english:mad::jaska:
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Thanks to you Marv for all the videos, I appreciate your effort! :)


Olisko Henkka ollut bensahöyryistä pää sekaisin kuten tuossa mainittiin, eikä ihan terävimmiillään kun mutkaan tultiin?
Nyt kun tietää tuon keitoksen laadun mitä polttoaineena käytettiin ja miten se vaikuttaa ihmisiin, niin tajunnanmenetys on voinut olla hyvinkin mahdollinen. Onhan siinä 2-3 viikkoa ollut aikaa altistua huuruille harjoituksissakin ja kisassa Henkka oli sitten lisäksi kipeänä.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
This is what it says in Juha Kankkunen's book about the crash

"Henri had misjudeged a corner, the car had skidded onto some grass, hit a stone, rolled over and then caught fire"

The further down it says

"Lancia never revealed the reason for the accident; however henri was known to have had a temperature of 39 degrees before the start of the race. The Lancia team doctor had given him the all clear to race"
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^Kankkunenhan ei itse ollu paikkalla mutta on sille varmaan joku soittanut(muistaakseni näin hän sanoi jossain kirjassa että hänelle soitettiin) ja kertonut.... varmaan myös kuullut kyllä myöhemminkin kaikenlaista. Jos oikein tota Marvin tekstiä tulkkasin niin Henrin Lancia olisi osunut kiveen joka oli nurmikolla mutkan ulkoreunassa??

Olisko kiveen osuminen taphtunut tossa missä maatakin/nurmea tullut tielle
[/URL][/IMG]

Jospa tuo oikean puolen taka ripustus on osunut siihen kiveen mikä on voinut olla sielä ulko kurvissa ja siitä syystä on noin vääntynyt?:wink:
[/URL][/IMG]

Eikös Alen ja Kivimäki seiso tossa kuvassa hinaus auton vierellä?
[/URL][/IMG]
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
videon frameja kun taas innostuin pyörittelemään:tongue:
niin mielestäni tuo oikean puolinmainen möykky mikä tossa mjs:n otoksessakin pyörii on Lancia.

Perustelu= se oikean puolinmainen möykky pysähtyy suunnilleen siihen mistä paria sekunttia myöhemmin lähtee kolmas valkoinen möykkyliikkeelle,pyörimään kohti puuta jossa se räjähtää.
[/URL][/IMG]
tossa mjs:sän otoksessa toi vasemman puolinmainen onkin ihan mystinen se pyörii kuin joku keppi ilmassa:eek!::D

Eli yksi teoria nyt olisi semmonen että Henrin Lancia olisi osunut kiveen oikea takakulma edellä,kivi olilsi ollut mutkan ulko reunassa,osuman jälkeen auto olisi kipannu rotkoon ja rotkossa osunut nokka edellä johonkin(kivi,puu,tien reunavalli)josta kimmonnut kovalla voimalla kohti puuta ja joko räjähtänyt puuhun osuttua tai sitten puusta kimmottua katolleen...Henri ja Sergio molemmat tai ainakin toinen heistä on voinut hyvinkin jo menettää tajunnan jo vähän ennen mutkaa polttoaineen katkun vuoksi ja tämän takia jarrutus jälkiä ei ole ja myös pyörtymisen takia auto olisi ajautunut kiveä päiten:idea:
esim.jos Henri on pyörtynyt niin sergio on koittanut viime hetkellä kääntää ratia voimakkaasti vasemmalle ja näin ollen perä on osunut kiveen??
Tää oli vaan taas yksi teoria muiden joukossa:dunno:

EDIT:
Sitten jos lähdetään vielä C.S.I linjalle niin mielen kiintoinen frame myös toi
[/URL][/IMG]
ihan kun tossa oltaisi tehty surkee peitto yritys,,eli ihan kun tiellä puskan kohdilla olisi ollut jotain mikä on haluttu peittää videota editoidessa??
olis mielenkiintonen kyllä kuulla tosta videosta,että mistä se on tullut,kuka on kuvannut,kuka sen on editoinu ja onko alkuperänen tai kopio siitä vielä jollakin!!
mutta taitaapi olla ettei videon omistaja ja editoija ole kuullolla tai lue tätä topicia:cool: tai eneään edes samassa hiippakunnassa:D
mutta mistä sitä ikinä tietää!!!
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Glad you guys like my Delta S4 video's. I just wish i could read Finish so i could read this thread as its looks real intreting.
Well, I guess you could just use good ol' Google translate, though it would probably make reading even more confusing (since there are many misspelled words and such - and translators always suck).
 
Viimeksi muokattu:

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
I've only ever seen the footage of Toivonens crash on one programe and thats the one the clip on youtube is from.

It was a french Documentary made in 2003 to celebrate 30 years of the WRC and the footage came from a Corsican resident. It was made for french t.v station TF1.

I'd also like to see the full clip with sound.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tässä on kuva niistä puista johon Lancia osui...(kuva tieltä päin)
[/URL][/IMG]
Ei nuo puut miltään ikihongilta näytä, eli mikähän on ollut nopeus kun noihin on törmätty, vielä kun osuma on ilmeisesti tullut puun yläosaan eikä juureen joka on montun pohjalla. Luulisi että auto olisi ampunut syvemmälle "metsikköön" eikä vain juuri tien ulkopuolelle kuten tarinoissa on kerrottu.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tässä ylemmässä kuvassa on samat kolme puun karahkaa rotkosta tielle päin kuvattuna


Ei nuo puut miltään ikihongilta näytä, eli mikähän on ollut nopeus kun noihin on törmätty, vielä kun osuma on ilmeisesti tullut puun yläosaan eikä juureen joka on montun pohjalla. Luulisi että auto olisi ampunut syvemmälle "metsikköön" eikä vain juuri tien ulkopuolelle kuten tarinoissa on kerrottu.
Kuvien ja videoitten perusteella auto ei ole ollutkaan lähelläkään tietä...tai no mikä lasketaan lähellä oloksi,,mutta tuskinpa kummminkaan niin kun Kivimäki oli sanonut eli nokka olisi ollut tien tasalla...tämäkin kuva(nokka on kohti rotkoa ei tietä!!)
mikä tässä on jo monesti ollut esillä,, on otettu kun auto on vielä rotkossa ja onkin ainut kuva mikä on tullut vastaan jossa auto on vielä rotkossa

Tässä kuvassa näkyy myös hyvin kuinka paljon on matkaa sinne puille joidenka läheltä auto on vedetty pois.

kyllä siellä valokuvaajia on ollut niin kun kuvassa näkyy,,,luulisi että kuvia olis enenmpikin vielä...?? mutta voihan se olla että valokuvia on jossain kansioissa,arkistoissa tai muualla pölyttymässä:(
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
I've only ever seen the footage of Toivonens crash on one programe and thats the one the clip on youtube is from.

It was a french Documentary made in 2003 to celebrate 30 years of the WRC and the footage came from a Corsican resident. It was made for french t.v station TF1.

I'd also like to see the full clip with sound.
Could you tell me the (French) name of that TF1 Documentary? Is there somewhere(url?) discussion about the documentary/the video clip, etc?
 
Ylös