Totta turiset!
En tiedä miten säännöt tuohon aikaan sanoivat, mutta sääntöjen mukaan saby:n olisi pitänyt ajaa maaliin/ ensimmäiselle mahdolliselle viesti pisteelle, jotta pätkä saadaan poikki ja apua paikalle..
hyvä huomio Toi voi hyvinkin pitää paikkansa:idea: mutta selailin tätä topicia takasin päin kun aloin muisteleen et tästähän jo keskusteltiin jo aiemminkin:idea:
eli...
Ralliautoilun vuosikirja 1986.
Seitsemän kilometrin päässä lähdöstä auto oli suistunut tieltä.Ensimmäiset tiedot kertoivat että auto ja sen ympärillä olleet puut olivat tulessa,mutta miehistö oli päässyt autosta ulos loukkaantumattomana.
Tämä tieto vain osottautui pian vääräksi.
Kuka tämmösen tiedon on antanut?onnettomuusPaikalla jonkun olleen on täytynyt tämmönen ensitieto antaa,,mutta miten voi heittää tollain et miehistö on päässyt autosta jonkun on täytynyt nähdä että jotain liikettä sielä,,ehkäpä helikopterin miehistö on antanut tämän tiedon eli he on nähnyt Biassionin ja ehkä myös Sivieron palavan auton luona ja luullut heitä Toivoseksi ja Crestoksi?
Lancia oli tulessa,mutta sen kuljettaja ja kartanlukia olivat puristuksissa,luultavasti tajuttomina,auton sisällä.
Kun Bruno Saby ohitti paikan,hän näki savun nousevan neljän viiden metrin päästä alhaalta tien sivusta,mutta tajusi että jotain vakavaa on sattunut vasta kun kauhistuneet katsojat viittilöivät häntä pysähtymään parinsadan metrin päässä.
Saby peruutti nopeasti mutkaan josta Lancia oli mennyt tieltä,nousi Peugeotista ja laskeutui rinnettä alas palavan auton luo.
Eli Saby ei ajanut maaliin tämän tiedon mukaan vaan hänet pysäytettiin niillä main mistä se kuuluisa videokin on kuvattu!!
mutta Saby ei varnastikkaan kirjaimellisesti kyllä peruuttanu autoa 200metriä!! vaan heitti "uparit" katsojien kohdalla ja ajoi "vastakarvaa" takasin.
Liekit löivät jo liian korkealle ja palavan kevlarin,magnesiumin ja bensiinin synnyttämä kuumuus oli jo liian suuri,jotta hän olisi voinut tehdä muuta kuin seistä avuttomana vieressä ja katsoa hirvittävää näkyä.
Sabyn kartanlukia Jean-Francois Fauchille oli tarttunut radioon:
-He ovat kuolleet,hän huusi shokissa.
-Toivonen on ajanut ulos ja auto on tulessa.
Onko kukaan sattunut törmäämään Sabyn kartanlukia Jean-Francois Fauchille radiokeskusteluun jossa hän huutaa shokissa
Syvälahtikin viittaa tossa alempana olevassa uutis haastattelussa kanssa et Fauchille olisi ilmoittanut radiolla onnettomuudesta...
Suomen ralliautoilun historia kirjassa on täällainen kommentti
Yksi asia on varma.He,jotka tietävät varmasti,mitä todellisuudessa tapahtui,eivät tule sitä ikinä kertomaan.
En tiedä onko kommentti Pauli Toivosen vai kirjan kirjoittajan.
Tämä lainus on aika "jäätävä"
Ketähän tossa on siteerattu
Eli jos Saby on pätkän maaliin asti ajanut niin ei ole ollut kovin nopeasti paikalla. Mutta Syvälahden mukaanhan autoja ei kuulunut maalipäähän ketään, että todennäkösesti kääntyny aikasemmin.
Syvälahtikin muistelee näimmä parissakin haastattelussa erinlailla,,tossa se sanoo olleensa maalissa.
tässä se sanoo olleensa puolivälissä EK:ta
http://www.youtube.com/watch?v=ZhXXurRrLPA
Tuohon autojen lähtöjärjestykseen palatakseni heitän tähän vielä Suuret Mestarit -kirjan version:"Seitsemän kilometriä lähtöpaikalta kaikki on yhtä kaaosta. Bruno Sabyn Peugeot seisoo keskellä tietä, hän pysäyttää toisena paikalle saapuvan Lancian, sitä ohjaa Alén."
Tääkin jo aiemmin lytätiin väärin muistetuksi...ei se ole voinut olla Alen,,vaan jos näin on todella käynyt että Saby on jonkun pysäyttänyt sen on täytynyt olla Biassion!!jos lähtö järjestykseen on uskominen niin Alen ei ole voinut tulla paikalle toisena muuten kun ohittamalla Ek:lla Chatriotin ja Biasionin???
Tuo videolla oleva pysähtynyt auto on muuten hyvin todennäköisesti Biasion. Auto pysähtyy samaan paikkaan, missä Biasionin auto on tuossa valokuvassa Sabyn auton kanssa nokat vastakkain ja Alénin auto näkyy edempänä mutkaa toisessa kuvassa.
Tuo Biasionin kartturin Sivieron radiokeskustelukin viittaisi siihen, että nimenomaan he olivat ensimmäinen auto paikalla. Löysin muuten nyt haastattelunkin (mjs:n kaappaus ilmeisesti) jossa Miki sanoo: "When I arrived..first car in the accident, it was like loosing part of my love for rallying". Vähän italialaisittain Miki puhuu, mutta mielestäni sanoo että oli ensimmäinen auto onnettomuuspaikalla. Luulen, että ton myytin Alénista ensimmäisenä onnettomuuspaikalla voi unohtaa.
Voiko joku "heittää" linkin tohon Mikin Haastatteluun jossa hän sanoo olleensa ekana paikalla.