Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Tuli mieleen, että S4:sta ei välttämättä tarvinnut hirveästi pumppailla mutkissa verrattuna muihin autoihin. Yleensä pumppailu (mm- tasolla) johtuu siitä, että yritetään pitää turbon paineita yllä mutkassakin. Lancialla oli käytössä mekaaninen ja pakokaasuahdin, eli mekaaninen on toiminnassa jo alakierroksilta lähtien.
Nykyään systeemiä käyttää Volkkari TSI- moottoreissa.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tuli mieleen, että S4:sta ei välttämättä tarvinnut hirveästi pumppailla mutkissa verrattuna muihin autoihin. Yleensä pumppailu (mm- tasolla) johtuu siitä, että yritetään pitää turbon paineita yllä mutkassakin. Lancialla oli käytössä mekaaninen ja pakokaasuahdin, eli mekaaninen on toiminnassa jo alakierroksilta lähtien.
Nykyään systeemiä käyttää Volkkari TSI- moottoreissa.
Tämä pumpailu oli itse Alenin suusta eli luulen että siinä tosiaan jotain
pumpattiin:D
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Tämä pumpailu oli itse Alenin suusta eli luulen että siinä tosiaan jotain
pumpattiin:D
Joo.. ite kans veikkaan, että jos on ~500hv käytössä, niin väkisinkin tulee pumpattua. Eikä pidä lappua lattiassa :)
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
Hyvä ja informatiivinen viesti ja nuo kuskien kommentit aikalailla tukee tuota teoriaa, että pihalle mentiin lopulta perä edellä. Tuo oli myös se kuva jota muistelin, renkaanjälkeet näkyy aika hyvin ja yliohjaamisen jäljet näkyvät.

Ja kyllä tuo paikka on mielestäni Korsikan oloihinkin vaikea, tuossa kuvassa näkyy ainoastaan mutkan loppuosa. Mutka alkaa loivempana ja jyrkkenee loppua kohti ja on myös kapea paikka.

Tuo tuntuisi kyllä oudolta, että onnettomuuspaikalta 200 metriä eteenpäin olisi ollut katsojia vielä tämän mysteerisen kuvaajan lisäksi, he olisivat olleet käytännössä seuraavassa mutkassa jo. Tuossa on kyllä melko yksityiskohtaisesti kuvailtu Sabyn toimintaa joten voihan se olla tottakin, mutta yhtä hyvin voi olla jonkun värittämää tarinaa taas. Epäilen jälkimmäistä.
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Kirjoittelin tonne ylemmäs tosta Vauhdinmaailman jutusta otteita,kovasti on herättänyt keskustelua tuo järjestys jossa autot onnettomuuspaikalle saapuivat.
Kaivelin esille ralliautoilun vuosikirjan 1986,siinä on kyllä aikapaljon eri stoori kuin Kivimäen muisteloissa.Tekeekö muisti tepposen,vai oliko Alen-Kivimäki pari niin shokissa tilanteesta johtuen.

Ralliautoilun vuosikirja 1986.
Seitsemän kilometrin päässä lähdöstä auto oli suistunut tieltä.Ensimmäiset tiedot kertoivat että auto ja sen ympärillä olleet puut olivat tulessa,mutta miehistö oli päässyt autosta ulos loukkaantumattomana.
Tämä tieto vain osottautui pian vääräksi.
Lancia oli tulessa,mutta sen kuljettaja ja kartanlukia olivat puristuksissa,luultavasti tajuttomina,auton sisällä.
Kun Bruno Saby ohitti paikan,hän näki savun nousevan neljän viiden metrin päästä alhaalta tien sivusta,mutta tajusi että jotain vakavaa on sattunut vasta kun kauhistuneet katsojat viittilöivät häntä pysähtymään parinsadan metrin päässä.
Saby peruutti nopeasti mutkaan josta Lancia oli mennyt tieltä,nousi Peugeotista ja laskeutui rinnettä alas palavan auton luo.
Liekit löivät jo liian korkealle ja palavan kevlarin,magnesiumin ja bensiinin synnyttämä kuumuus oli jo liian suuri,jotta hän olisi voinut tehdä muuta kuin seistä avuttomana vieressä ja katsoa hirvittävää näkyä.
Sabyn kartanlukia Jean-Francois Fauchille oli tarttunut radioon:
-He ovat kuolleet,hän huusi shokissa.
-Toivonen on ajanut ulos ja auto on tulessa.

Muita autoja alkoi tulla paikalle: Biasion,Chatrion,Alen,Loubet,Ragnotti.

Kirjassa tosiaan Michele Mouton kuvaa onnettomuuspaikkaa kyseisen pikataipaleen kiperimmäksi paikaksi.
-Olin varustanut sen nuoteissani kahdella huutomerkillä.Se oli kiristyvä vasen,johon tullaan noin sataakahtakymppiä ja josta lähdetään seitsemääkymppiä.Jos siihen ei tule täsmälleen oikeaa ajolinjaa,auto pyrkii yliohjaamaan.
Kun Jean Ragnotti näki Lancian renkaiden jäljet asfaltissa,hän oli valmis tukemaan Moutonin teoriaa
-Jäljistä päätellen näyttää siltä kuin hän olisi yrittänyt saada auton pyörähtämään välttääkseen ulosajon.Auto oikeassa takakulmassa on merkkejä törmäyksestä aiva kuin se olisi osunut puihin ensimmäisenä
FISA:n insinööri Gabriele Cadringher laski että voima,jolla Lancian miehistö oli törmännyt puihin,oli niin suuri että ellei se ollut tappava,Toivonen ja Cresto olivat ainakin tajuttomia kun auto räjähti ja syttyi palamaan.

Tälläistä kirjoitteli siis vuosikirja 1986.

Suomen ralliautoilun historia kirjassa on täällainen kommentti
Yksi asia on varma.He,jotka tietävät varmasti,mitä todellisuudessa tapahtui,eivät tule sitä ikinä kertomaan.
En tiedä onko kommentti Pauli Toivosen vai kirjan kirjoittajan.

kuva suistumispaikasta.
http://www.aijaa.com/v.php?i=5318955.jpg


Aika pahasti toi paikka kyllä kirraa.Pari vähän saman näköstä mutkaa oli ennen tota ulosajo paikkaa,olikohan Cresto kuitenkaan oikealla nuotilla.

Paikka 1.28

http://www.youtube.com/watch?v=zkLH56Jx6qI
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuohon autojen lähtöjärjestykseen palatakseni heitän tähän vielä Suuret Mestarit -kirjan version:

"Seitsemän kilometriä lähtöpaikalta kaikki on yhtä kaaosta. Bruno Sabyn Peugeot seisoo keskellä tietä, hän pysäyttää toisena paikalle saapuvan Lancian, sitä ohjaa Alén."
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
915
Tuohon autojen lähtöjärjestykseen palatakseni heitän tähän vielä Suuret Mestarit -kirjan version:
:D

Versioita on näköjään yhtä monta kun kertojiakin. No tuo Biasion tuntuisi järkevimmältä edelleen kun yhdistää kaikki lähteet ja tiedot. Toisaalta kun miettii Sabyn tilannetta, niin ei hän hirvittävän pitkälle ole välttämättä voinut ajaa onnettomuuspaikan ohi että sitä uskaltaa lähtee noin vaan ajamaan vastakarvaan takasin. Siinä tulee sekin vaaramomentti, että entäs jos ne edellisetkään ei pysähdy paikalle niin mutkan takaa voikin tulla ikävä yllätys pian eteen.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuntuu vain oudolta, että savusta ja renkaanjäljistä huolimatta ei tule mieleen pysähtyä samantien.. Siis jos se nyt pitää paikkansa, että nimenomaan Saby oli ensimmäisenä paikalla ja hän ei pysähtynyt välittömästi vaan vasta hetken kuluttua kun hänet pysäytettiin.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuon mystisen kameramiehen henkilöllisyys olisi mielenkiintoista saada tietoon. Yleensäkin olisi mielenkiintoista tietää se, koska tuo filmi on ylipäätään tuotu esiin. Ainakaan välittömästi se ei ole tapahtunut.

Ok, vuonna 1986 ei ollut Internettiä, mutta eri televisioyhtiöitä oli useitakin ja ne olisivat varmasti olleet enemmän kuin kiinnostuneita tuosta videosta. Miksi kyseinen kuvaaja on pantannut tuollaista materiaalia kaikessa hiljaisuudessa? FIA:nkin voisi väittää olleen tuollaisesta kiinnostunut.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Toi "paikalle" tulo on kyllä kyllä ristiriitanen juttu...Kivimäki sanoo et He oli ensinmäisiä...Saby sanoo et he olivat....biassion että hän...:jaska:

Lähtöjärjestyksen mukaan kumminkin Saby,niin kuin tossa "Motorcraftin" hyvässä kirjoituksessa mainitaa niin Saby olisi palannut paikalle ja ollut ensin mäinen paikalla sitten paikalle olisi tullut Biasion jonka jälkeen Chatriot mutta lähtikö hän eteen päin paikalta ennen kun Alen tuli...Ja missä kaikki nämä muut Alenin edellä paikalle tulleet kuskit/karturit olivat jos Alen/kivimäki luulivat olevansa ensinmäiset?Kumminkin Corsikalla lähtöväli oli se minuutin joten Saby oli paikalla n.alle 10minuutin sisään
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Toi "paikalle" tulo on kyllä kyllä ristiriitanen juttu...Kivimäki sanoo et He oli ensinmäisiä...Saby sanoo et he olivat....biassion että hän...:jaska:
No en yhtään ihmettele, jos tuollaisessa shokkitilanteessa muistikuvat heittelevät miten sattuu tai jopa puuttuvat kokonaan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tässä on yksi Hyvä "juttu" aiheesta...
http://www.henritoivonen.it/index.php?option=com_content&view=article&id=28:qolocausto-senza-percheq-tour-de-corse-1986-rombo-6-maggio-1986-nd19&catid=11:lincidente-fatale-tour-de-corse&Itemid=19

PS.jos joku ei osaa käyttää googlen kääntäjää...(EI mikään pommin varma kääntäjä)
googlella saa suomennettu jotenkin...pistä googleen.henritoivonen.it-- ja valitse käännä sivu-- pääsivulta valkkaa italia lipun-- ja sitten vasenpaan sivuun tulleesta valikosta fatal tour de corse-- ja siten aukasee ainoan linkin mikä tulee eteen...

Tossa on toinen juttu Toivosesta ja Bettegasta(englanniksi)
http://www.henritoivonen.it/index.php?option=com_content&view=article&id=99:henri-toivonen-and-attilio-bettega-autosprint-additino-for-40th-anniversary-talks-about-the-eventq&catid=57:the-anniversaries&Item
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8269
No en yhtään ihmettele, jos tuollaisessa shokkitilanteessa muistikuvat heittelevät miten sattuu tai jopa puuttuvat kokonaan.
Ja siihen vielä päälle se että ajan mittaan ne voimakkaimmatkin muistikuvat muokkautuu ja alkaa elää omaa elämäänsä, ja niiden puuttuvien muistikuvien tilalle ihmismieli voi helposti luoda omat fiktiiviset mielikuvansa esim. muiden puheiden/huhujen/legendojen pohjalta. Eli tapahtumien kulku olisi pitänyt selvittää ja tutkia silloin aikanaan tapahtuneen jälkeen eikä parikymmentä vuotta myöhemmin asianomaisten värittyneiden muistikuvien perusteella, jos siis tähän saagaan olisi joskus jotain tolkkua halunnut saada. Jokaiselta paikalle saapuneelta kuskilta/kartturilta saataisiin varmasti oma toisistaan eroava stoori tapahtumien kulusta, jos sitä nyt tänä päivänä kysyttäisiin.

Vielä ihmetyttää tuo Sabyn ohi ajaminen, jos kerran on nähnyt että joku on vetänyt mutkasta pihalle ja savu nousee. Ei sillä että se pysähtyminen heti siihen paikalle olisi Lancian miehistöä pelastanut, mutta noin ylipäätään se on ainakin oman moraalikäsityksen vastaista jos vedetään tietoisesti ohi onnettomuuspaikan, tietäen että noilla laitteilla jokainen ulosajo voi olla hengenvaarallinen. Vertailuna vaikka suomalaisten välinen YYA-meininki yli tallirajojen ulosajotilanteissa, esim. samassa kisassa Salonen veti pihalle ja Alén pysähtyi varmistamaan että kuskikaksikko oli kunnossa.

Mutta niin, eipä sillä sitten mitään suurempaa merkitystä lopulta ole kun kuitenkin videon perusteella Lancia räjähti tulipalloksi heti törmäyksessä. Tosin eihän se anna mitään oikeutusta sille, että vedetään onnettomuuspaikan ohi, varsinkaan kun onnettomuusauton miehistöä ei näy missään näyttämässä että kaikki on kunnossa. Ei vaan mahdu ainakaan allekirjoittaneen pirtaan tällainen auttamatta jättäminen.

Tuo vuosikirjan tieto oli päässyt unohtumaan, eli että mutkassa oli merkkejä auton kampeamisesta poispäin muurista. Jostain lähteistä kun saa sen käsityksen että auto olisi mennyt suoraan pihalle ilman että sitä olisi yritetty saada spinnaamaan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tässä ny on toi googlen suomennos siitä Rombon artikkelista...kyllä siitä jotain selkoo saa....vaikka aika epäselvä on:D

Ajaccio - tragedia Alkoi klo 14:58 päivänä perjantaina 2. toukokuuta ja julma kierre on kohtalo, tasan vuosi ja neljä tuntia onnettomuuden jälkeen jolloin Attilio Bettega kuoli.
. Se oli nopea alas vasemmalle sulkea seitsemän kilometrin alkamisen jälkeen erityinen numero 18, Delta S4, jolla Henri Toivonen ja Sergio Cresto johtivat Rallia 2'45 minuutilla.auto kaatuu , semirovesciata puuta vasten. joissa ainakin yksi säiliö hajosi ja polttoainepumppu veti palo oli välitön: minuutin kuluttua levittämisestä, Kun Bruno Saby saapui vasemmalle, auto oli jo upotettu tulessa yhteensä jo mustaa savua kattamaan liekit, jotka kuluttavat kurja edelleen kahden ralliautoilija. Ja vaikka Miky Biasion tehtiin voimassa epätoivoisesti halusi Saby Jumping läpi tulen, jotta hälytys on laskenut Tiziano Siviero, "Presto, estää poistumisen ja auto on PROVA.SONO Bruch" oli hänen ensimmäinen viesti perille radion Spear. Hetken kuluttua helikopteri House Italian "pysäköidä" vasta vähän testin voisi nousta ilmaan ja Ben Bartoletti siinä toivossa, että jotakin oli tehtävä pelastaa heidät. Kaikki heistä olivat sanoja epätoivon Siviero että molemmat onnettomat poikaa jäi loukkuun autoon, kaikki Mutta he halusivat uskotella, että "left" ei viittaa auton tieltä, mutta se tarkoitti, että ne ulos ohjaamosta, ehkä haavoittui mutta elossa. Kyse ei ollut, ja niitä, jotka - voimaton - päivä sen jälkeen, kun muut menivät turvota hätävara parkkipaikalla, tiesi paremmin. liimattu kipua nähnyt kahden kollegansa, kaksi ystävää, polttaa keskellä kudotaan putkien, että liekit ovat poistettu, että "muovi", joka tekee B-ryhmän seuraavan sukupolven ainakin ulkoisesti samanlainen auto.

Ankaria ja julmia niin kauan kuin haluat, todellisuus on tätä. Loput, kaikki muu on vain turhaa sanahelinältä.julkilausumassa kolme tuntia myöhemmin järjestäjät haluaisivat tietää (kiistänyt lentäjät, joilla on ollut draamaa eturivissä ja näin ensimmäinen paloauto saada yli puoli tuntia myöhemmin), että ensimmäinen hälytysajoneuvo on saapui 16-onnettomuuden jälkeen. Kuvittele, että vaikka välitön väliintuloa helikopterin voinut pelasti Toivonen ja Crest on vähäarvoinen. On turha yrittää löytää syy "tekninen", vaaratilanne tietää, että Delta S4 osoitettu kaari poikkeuksellinen asema kuin sen ulkopuolella, oletetaan, että kun ohjaaja näki, että hän ei tee tehty seistä kadulla yritti välillä ei ole muuta sisältöä asioita. tosiasia on, että nykyinen ralli ei ole enää varaa korjata mahdolliset virheet. Tämä ei ole vain epäinhimillistä: se on rikollista.
H.Toivonen e S. Maantiellä kuori puiden vielä hehkuvat Delta S4 H. Toivonen ja S. ennen kohtalokas onnettomuus

Mutta nyt kaikki on erilaista: viime vuonna mies itki ilosta, että hän oli kuollut tekee työstä, jota hän rakasti enemmän kuin itse, nyt surra miehiä kuoli sen jälkeen, kun oli aika ymmärtää "peli" Kokous enää maksa vaivaa.

Hän oli ymmärtänyt tarpeeksi hyvin luottaa jopa muutaman tunnin, ennen kuin heidän kollegansa aikeistaan luopua.

. "Here - ilmoitti Henri Toivonen Lancia on Matkailuauto ensimmäisessä vaiheessa - ei halua käyttää enää, ja laitan minun seuraavan sopimuksen."

: Vain muutama päivä ennen Sergio Cresto oli mennyt pidemmälle ja sanoa, että ehkä hänen hampaansa oli parempi lopettaa:

". "Minulla on toinen työ odottaa minua, ja olen jo voittanut jotakin: nykyinen ärsyke alkaa enää riitä jatkamaan riski tällä tavalla.. Ja tässä vielä järjetöntä.

. Jos siis vuosi sitten oli aika tuskaa, nyt on aika vihainen. Viha koskematta, että yhden vuoden aikana, vaikka monia hyviä aikomuksia ja paljon kauniita sanoja, se ei ole tehnyt vielä mitään, koska tilanne muuttuu., että oli kuuma kertovat Tiziano Siviero asioita kovin totta. "See - hän huusi iso laukausta Fisa saapui onnettomuuspaikalla, kun auto oli vielä tupakointi - mitä tapahtui?" Tiedän, että olen onnellinen. Kyllä, olen iloinen, että kun se laski minut esittämään tynnyrin aseen hänen päätään hullun peliä venäläistä rulettia, jotka ovat nyt ralli oli ammuttiin tynnyriltä. Henri ja Sergio ei ollut niin onnekas: Olen pahoillani niitä, mutta olen iloinen voidessani olla elossa! "

Jos fatality, tällä kertaa ei ole asiaa lainkaan. . Asia, vaan on korvaamatonta, kun se tapahtuu
Vain näennäisesti pysäyttää kärjistymisen tehoa ja kiihtyvyyttä enemmän polttaa nimissä pitäisi "tekniikan kehitystä", joka palkitsee ne, jotka voivat korvata ne pian eniten kappaletta koneiden siitä, kuka saa tehdä koneen ei katkaista, ralli muuttui gladiaattorien osoittavat jossa ei toimija kadulla voi olla varma palata kotiin. o. Ja vaikka - Pariisissa ja muualla - keskustelevat siitä, miten lopettaa epäinhimillisesti riskit ovat jo rajojen ulkopuolella vartijan, toimivalta on kasvanut edelleen ja niiden suorituskyky "hirviöitä" ja stressiä, jotka täytyy yrittää vääntää maksimi.
Vuosi, voisi olla elämisen arvoista.
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Muurista

Tuo vuosikirjan tieto oli päässyt unohtumaan, eli että mutkassa oli merkkejä auton kampeamisesta poispäin muurista. Jostain lähteistä kun saa sen käsityksen että auto olisi mennyt suoraan pihalle ilman että sitä olisi yritetty saada spinnaamaan.
Tuo "muuri" on hieman harhaanjohtava käsite, eli alunperin tässä mutkassa ei ilmeisesti ole ollut kivikaidetta kuten kuvissa jälkeenpäin on havaittavissa? Muurilla ilmeisesti tarkoitetaan tienpinnan alapuolella olevaa tukimuuria?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3573
Sijainti
JKL
Vielä ihmetyttää tuo Sabyn ohi ajaminen, jos kerran on nähnyt että joku on vetänyt mutkasta pihalle ja savu nousee...
Kun tulee mutkaan ja keskittyy siihen omaan ajamiseen niin ei sitä heti välttämättä tajua että mitä on tapahtunut. Silmäkulmassa vilahtaa jotain ja ennenkuin kartturin kanssa ekana jutellaan että mitä siinä oli/näitkö mitään/kenen auto, niin noilla vehkeillä ollaan äkkiä muutaman sadan metrin päässä. Hitaammillakin autoilla tilannearvion tekeminen ohi ajaessa ei ole kovin helppoa. Aikaa siinä ei todellakaan ole paljon. Näyttää olevan sen verran sisämutkassa vuorenrinnettä näkemäesteenä ettei paikkaan tullessa sitä romua ole nähnyt ennenkuin kohdalla ja kun se vielä oli rotkossa eikä ketään varoittamassa niin ohihan siitä ajaa. Seuraavilla olikin sitten jo joku varoittamassa.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Itselläni on myös tuo Suuret mestarit -kirja. Muistaisin siinä myös lukevan, että Alen saapui paikalle toisena ja että hänen paikalle saapuessaan Sabyn auto on keskellä tietä.

Uskon sen, että Saby on ajanut ohi. Tämän osoittaa monessa kuvassa nähtävä nokka tulosuuntaan oleva pösö. Myös joissakin youtuben videoissa voi nähdä, kuinka joku pysäyttää pösön nro 5 (Saby). Voisin kuvitella, että Bruno on saanut tosiaan katsojalta tiedon ja palasi paikalle. Muille tosiaan oli sitten jo pysäyttäjä. Siksihän ne nykyäänikin käyttää OK/SOS-kylttejä. Jos auto oli syvällä rotkossa niin autokunta ei voinut sitä nähdä. Savu on ollut varmaankin melkoinen, mutta tosiaankaan pysäyttäjää ei ole ollut ennen seuraavia mutkia. Ehkä kartturi, joka istui rotkon puolella on voinut yrittää kurkkia mikä palaa, mutta katsojat ovat pysäyttäneet ennen mitään havaintoa. Se että olisi lähtenyt takaisin maalista en usko. Se olisi ollut hulluutta lähteä vastakarvaan jos vaikka joku muukin olisi ajanut ohi. Toisaalta seuraavan lähtenyt olisi paikalla ennenkuin Bruno olisi ehtinyt takaisin maalista.

Brunon ja hänen kartturinsa kertomukset voisivat olla melko mielenkiintoiset lukea.

Etsin sen kirjan jossain vaiheessa ja kaivan sieltä jos löytyisi jotain lisää. Ainakin Alenin ja Toivosen kohdat käsittelevät tapahtunutta. Ehkä myös muiden osuudessa voi olla kommentteja.

Edit: Lisäys: Jos foorumilaisilla on yhteyksiä "sisäpiiriin", niin haastattelu käyntiin ja vastauksia foorumille. Rita voisi kysäistä mitä Malcolm tietää aiheesta vaikka keskeyttikin kisan jo aikaisemmin
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tossa Rombo lehden artikkelissa käy ilmi että Saby olisi todella ollut ensinmäinen paikalla ja tota huono suomennosta kun tulkitsee niin Saby halusi hyppätä yli tuli meren vaikka Biassion oli jo tulen voimasta johtuen epätoivoinen...

Auto törmäsi puuhun "jossa ainakin yksi säiliö hajosi ja polttoainepumppu veti palo oli välitön:" Tämä oli se minkä minäkin jostain muualtakin muistin lukeneeni!!
mutta jos auto räjähti heti puuhun osuessaa niin tuskin siinä enään punput käy?? ja tossa puhutaan siihen tyyliin että säiliöitä olisi ollut enemmän kuin yksi??
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Tässä tragediassa on tosiaankin avoimia kysymyksiä vaikka muille jakaa. Erityisesti Delta polttoainetankki ja sen kestävyys on ihmetyttänyt siitä lähtien kun video onnettomuudesta tuli esiin.

Videolta näkyy, että Henkan auto tippuu rotkoon verrattaen hitaalla nopeudella kun vertaa esim. Vatasen rullaan vuosi taaksepäin. Muitakin paljon pahempia iskuja nämä b-ryhmäläiset kokivat esim. rallicrossissa eikä niissä tankki haljennut. Mistä pirun paperista tuo tankki oli oikein tehty?

Toinen kysymys on tietysti nuo jäljet. Niistä tulee ainakin itselle mieleen Niki Laudan onnettomuus 1976. (Juu juu, F1, mutta kuitenkin). Pyöränripustusten petettyä auto lähti kuin nappi paidasta. Jos kaasu hirtti Henkalla kiinni, niin tarinaan kolmesta pyörähdyksestä ennen rotkoon syöksymistä on vaikea uskoa.

Lisäksi toisessa topicissa tuli esiin tuo käsijarrun käyttö b-ryhmäläisissä. Jos käsijarruun ei mielellään koskettu, niin kuin Harri Toivonen kertoo, taas VM:n ansiokkaassa Henri Toivonen-jutussa, kuinka Henkka Monten harjoituksissa säikytteli kääntämällä auton mutkaan käsijarrun avulla?

Sitten tietysti nuotit. Henkan toka kerta Korsikalla, Crestolle myös, joten luulisi, että nuottivirheen mahdollisuus olisi aika pieni. Lisäksi muistelen, että olisin joskus lukenut tarinaa siitä, että Mouton auttoi Henkkaa ja Crestoa nuotinteossa ennen Korsikaa. Henkkahan taisi tarjota apuaan ladylle Suurajoissa. Jos Moutonilla oli tuplavaroitus kyseisestä paikasta, on hän varmasti maininnut siitä, jos puheet avunannosta pitävät paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös