Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Kun tuosta rallista on tullut selailtua materiaalia läpi, olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen ilmiöön, että useammassa klipissä Toivosen jarruvalot vilahtaa vielä nopeasti kun ollaan jo kiihdyttämässä mutkasta ulos. Esim. tällä beestä evoon videolla on klippi jossa kiihdytetään hitaasta ysikymppivasurista ulos niin Toivosella vilahtaa vielä jarruvalot kun ollaan jo suoralla ja kiihdytetään mutkasta ulos. Muilla Lancia-kuskeilla en ole tällaista havainnut eikä tule edes oikein mieleen muita tapauksia joissa huippukuski olisi vielä vasemmalla jalalla hieman jalka jarrulla kiihdytyksessä suoralle.

Ehkä Toivonen käytti vasenta jalkaa vain keskellä mutkaa paljon enemmän kun muut Lancia-kuskit ja se korostuisi myös jarrun vilahteluna mutkan ulostulossa, mutta silti tuntuu hieman epätavalliselta.

1:00 kohalla on se risteysklippi josta puhuin:
http://www.youtube.com/watch?v=Kgb8yp0eywM&feature=fvw
Samoin 45 sekunnin kohalla Toivonen seisoo jarrulla vielä pitkälle mutkan ulostuloon kiihdyttäessä samalla, tosin sen vielä jotenkin ymmärtää kun mutka kääntyy vielä. Tuollainen jarrullaseisominen kiihdytysvaiheessa ei varmasti tee jarruillekkaan hyvää kun pätkät on pahimmillaan 80 kilometrisiä ja tuollaista harrastaa useammassa paikassa.

Toki en tarkoita sitä että poljinta tarvitsisi kovin paljoa painaa, syttyväthän ne jarruvalot kevyellä hipaisullakin, mutta jos tuollaista harrastaa jokaisessa mutkassa niin kyllä sen on pakko jo näkyä jarrujen kunnossa verrattuna tallikavereihin.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Joku vuosi sitten oli osoitteessa http://www.carclassic.com/marque.asp?Marque=Lancia&Lang=en Henkalle seuraavaan kisaan tehty auto myynnissä, siitä oli varsin hyvät kuvat joka puolelta, sisältä ja ulkoa. Auto oli siis ajamaton sattuneesta syystä, hinta taisi olla pitkälle 250 000 euron paremmalla puolella.

Toinen josta näkee hyvin tuon S4:n rakennetta on Mäkelä Auto Tuningin entisöimä http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_view&gallery=project1986lanciadeltas4&g=13 Biasionin San Remo 1986 auto, melkoisia putkivirityksiä nuo näyttävät olleen.

Muutenkin tuolla MATin sivuilla on vanhoja B-ryhmän vehkeitä entisöitynä.
Aivan upeita kuvia noi Mäkelän auto tuningissa otetut.. Thanks:thumbup:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kun tuosta rallista on tullut selailtua materiaalia läpi, olen kiinnittänyt huomiota sellaiseen ilmiöön, että useammassa klipissä Toivosen jarruvalot vilahtaa vielä nopeasti kun ollaan jo kiihdyttämässä mutkasta ulos. Esim. tällä beestä evoon videolla on klippi jossa kiihdytetään hitaasta ysikymppivasurista ulos niin Toivosella vilahtaa vielä jarruvalot kun ollaan jo suoralla ja kiihdytetään mutkasta ulos. Muilla Lancia-kuskeilla en ole tällaista havainnut eikä tule edes oikein mieleen muita tapauksia joissa huippukuski olisi vielä vasemmalla jalalla hieman jalka jarrulla kiihdytyksessä suoralle.

Ehkä Toivonen käytti vasenta jalkaa vain keskellä mutkaa paljon enemmän kun muut Lancia-kuskit ja se korostuisi myös jarrun vilahteluna mutkan ulostulossa, mutta silti tuntuu hieman epätavalliselta.
Aleni sano monessa haastattelussa että elektroniikka ei meinaa pelata
voisko valojen vilkkuminen johtua tästä jos teknistä vikaa hakee toinen vois olla jarrutus tyyli vasen/oikea jalan jarrutus,,osuuko jalka jarru polkimeen kiihdytyksessä kun "kelataan vaihdeaski läpi" eikös näissä kytkintä käytetty vaihtaessa,,
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Juu mietin sitäkin kanssa, että hipasisko vasen jalka jarrupoljinta vaihtaessa, mutta Toivosen jarruvalot palaa yleensä noissakin klipeissä joissa on pidempi mutka ja ei vaihdetta vaihdetakkaan välissä. Esim. vertailuna Biasionilla ei näy jarruvaloja päällä enää ollenkaan tuossa 45 sekunnin kohalla olevassa mutkassa. Tietty ei noita klippejä tuosta rallista ole hirveästi, pisara valtameressä verrattuna rallin kokonaispituuteen, mutta jos suurimmassa osassa on havaittavissa epätavallisen isoa jarrunkäyttöä verrattuna tallikavereihin, voi siitä jotain päätellä.

Jos monikymmenkilometrisellä pätkällä käyttää vasenta jalkaa rajusti jokasessa mutkassa, niin pakko sen on näkyä jarrujen kulumisessa. Montessahan Toivosella oli jo jonkin verran jarruhuolia, jarrut katoili ainakin takaa muutamalla pätkällä rallin alkupuolella.

”We have got rear brake problems on the last two stages. We are losing the brake pads"
 
Viimeksi muokattu:

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Ragnotti oli ainakin yksi kuka kerkesi viälä paikalle...olisko loput ollut sitten järjestäjien autoja??
Alenin jälkeen tuli vielä neljä autoa; Loubet, Ragnotti ja kaksi Renault 5 Turboa, jotka tarkistuksen jälkeen ovat todennäköisesti Torre ja Neri, eivätkä Balesi ja Rouby, kuten aiemmin oletin.
 

Tietäjä

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
47
Onnettomuuspätkä Corte-Tavernan pituus on parina edellisenä kautena ollu n. 26 kilometriä ja luulisin, että se on ollu sama 1986 vuonnakin kun muutenkin näyttää reitti ja pätkien pituudet melko samalta verrattuna edellisvuosiin. Juwrasta tuota pituutta ei suoraan näe koska pätkä peruttiin, mutta vahva veikkaus on tuo 26 kilometriä.
Jep, 26,70km on tarkka pituus.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Juu mietin sitäkin kanssa, että hipasisko vasen jalka jarrupoljinta vaihtaessa, mutta Toivosen jarruvalot palaa yleensä noissakin klipeissä joissa on pidempi mutka ja ei vaihdetta vaihdetakkaan välissä. Esim. vertailuna Biasionilla ei näy jarruvaloja päällä enää ollenkaan tuossa 45 sekunnin kohalla olevassa mutkassa. Tietty ei noita klippejä tuosta rallista ole hirveästi, pisara valtameressä verrattuna rallin kokonaispituuteen, mutta jos suurimmassa osassa on havaittavissa epätavallisen isoa jarrunkäyttöä verrattuna tallikavereihin, voi siitä jotain päätellä.

Jos monikymmenkilometrisellä pätkällä käyttää vasenta jalkaa rajusti jokasessa mutkassa, niin pakko sen on näkyä jarrujen kulumisessa. Montessahan Toivosella oli jo jonkin verran jarruhuolia, jarrut katoili ainakin takaa muutamalla pätkällä rallin alkupuolella.

”We have got rear brake problems on the last two stages. We are losing the brake pads"
Noi jarrut katos takaa Henrillä myös "montessa" se haastattelu on tossa (B-ryhmän aikakausi osa2) ja corsikalta on viimesestä huollosta ennen onnettomuutta haastattelu jossa Henri sanoo että ajoivat pari pätkää kolmos vaihde hirttäneenä kiinni,,,voisko tuo olla syy jarruvalojen palamiseen?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Noi jarrut katos takaa Henrillä myös "montessa" se haastattelu on tossa (B-ryhmän aikakausi osa2) ja corsikalta on viimesestä huollosta ennen onnettomuutta haastattelu jossa Henri sanoo että ajoivat pari pätkää kolmos vaihde hirttäneenä kiinni,,,voisko tuo olla syy jarruvalojen palamiseen?
Se haastattelu on tehty ensimmäisenä päivänä ja tietääkseni Toivonen sanoi ajaneensa vain 6 kilometriä jostain pätkästä kolmosvaihteella. "Edellisellä pätkällä mulla jäi kolmosvaihde päälle, mä ajoin viimeset kuus kilometriä kolmosella." En usko, että tuolla on mitään tekemistä tämän omalaatuisen jarrutustekniikan kanssa. Näitä ulostulossa jarrun vilauttelu klippejä löytyy sekä ensimmäiseltä, että toiselta päivältä ja hyvin eri tyyppisistä mutkistakin.

Samoin se haastattelu, jota usein luullaan tehdyksi ennen ulosajopätkää jossa Henkka toteaa etteivät aivot tahdo riittää on tehty ensimmäisen päivän loppupuolella tai sitten ekan päivän vikan pätkän jälkeen. Ensimmäisen päivän pituus oli tosiaan sen ajan Jyväskylän Suurajot käytännössä. Toinen vinkki on se, että Toivonen kertoo johdoksi 1min 40s-1min 45s. Ennen onnettomuutta johto oli n. 2min 45s.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Noi jarrut katos takaa Henrillä myös "montessa" se haastattelu on tossa (B-ryhmän aikakausi osa2) ja corsikalta on viimesestä huollosta ennen onnettomuutta haastattelu jossa Henri sanoo että ajoivat pari pätkää kolmos vaihde hirttäneenä kiinni,,,voisko tuo olla syy jarruvalojen palamiseen?
http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_view&gallery=project1986lanciadeltas4&g=13
tuolta näkee kuinka lähellä näyttäs jarru ja kaasu olevan polkimissa...

osaako joku kertoa onko noi bensapumput kuvassa nro5?
ja mikä säiliö on moottori tilassa auton oikealla puolella näkyy sivulla 18ja
38 ???
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Se haastattelu on tehty ensimmäisenä päivänä ja tietääkseni Toivonen sanoi ajaneensa vain 6 kilometriä jostain pätkästä kolmosvaihteella. "Edellisellä pätkällä mulla jäi kolmosvaihde päälle, mä ajoin viimeset kuus kilometriä kolmosella." En usko, että tuolla on mitään tekemistä tämän omalaatuisen jarrutustekniikan kanssa. Näitä ulostulossa jarrun vilauttelu klippejä löytyy sekä ensimmäiseltä, että toiselta päivältä ja hyvin eri tyyppisistä mutkistakin.

Samoin se haastattelu, jota usein luullaan tehdyksi ennen ulosajopätkää jossa Henkka toteaa etteivät aivot tahdo riittää on tehty ensimmäisen päivän loppupuolella tai sitten ekan päivän vikan pätkän jälkeen. Ensimmäisen päivän pituus oli tosiaan sen ajan Jyväskylän Suurajot käytännössä. Toinen vinkki on se, että Toivonen kertoo johdoksi 1min 40s-1min 45s. Ennen onnettomuutta johto oli n. 2min 45s.
ok hyvä että korjasit:thumbup:
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Wayback Machinella löysin nuo vanhat sivut vuodelta 2001 jossa tuo Toivosen Lancia oli myynnissä.

CHASSIS NUMBER # 216 #, BUILT FOR TOIVONEN ( UNFORTUNETELY, TOIVONEN HAD HIS FATAL ACCIDENT JUST BEFORE ), NEVER RACED, 100 % NEW, EX WORKS CAR FROM ABARTH, 650 HP ENGINE, REAL EVOLUTION CAR, ULTIMATE EVOLUTION, ELIGIBLE IN NEW GROUP H, OPTIONAL HUDGE SET OF PARTS AVAILABLE FOR EUROS 22,900 ( VALUE : EUROS 61,000 ), ORIGINAL ABARTH PAPERS

AVAILABLE FOR EUROS 229,000






 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
osaako joku kertoa onko noi bensapumput kuvassa nro5?ja mikä säiliö on moottori tilassa auton oikealla puolella näkyy sivulla 18ja38 ???
Veikkaisin moottoriöljyn kuivasumpun säiliötä (jos näissä oli sellainen.....), kuvassa 39 näkyy ilmeisesti tankin korkki kartturin puolen etulokarissa. Konehuoneen säiliöstä menee letkut ilmeisesti öljynlauhduttimeen joka sijaitsee näköjään moottoritilan katonrajassa. Kuvan 5 pumput äkkiseltään näyttää bensapumpuilta, mutta missä itse tankki sijaitsi? Oliko se kuskien alla kun etutilassakaan se ei näytä olevan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Veikkaisin moottoriöljyn kuivasumpun säiliötä (jos näissä oli sellainen.....), kuvassa 39 näkyy ilmeisesti tankin korkki kartturin puolen etulokarissa. Konehuoneen säiliöstä menee letkut ilmeisesti öljynlauhduttimeen joka sijaitsee näköjään moottoritilan katonrajassa. Kuvan 5 pumput äkkiseltään näyttää bensapumpuilta, mutta missä itse tankki sijaitsi? Oliko se kuskien alla kun etutilassakaan se ei näytä olevan.
Tankkeja oli ilmeisesti kaksi ja ne sijaitsi kuskin ja karturin penkien alla:nope:
 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Delta S4

Delta S nelosessa oli mun käsityksen mukaan kaksi polttoainetankkia,molempien penkkien alla,jatkuen osin moottoritilan puolelle.Tankeista polttoaine menee kerääjäsäiliöön ja siitä mootoriin.Mäkelä Auto Tuningin kuvissa (5)näkyy toi säiliö ja pumput ja suodattimet.Aika arka paikka jos vaikka rengas räjähtää,onhan takakatteessa toki pyörän kotelo suojana.
Deltassa pohjalevy taisi olla kevlaria,vaikka kestävä matsku onkin kyseessä niin voihan siitäkin jotakin tulla läpi ja rikkoa tankin.Jospa ajetaan kylki edellä tieltä kivikkoon tai kannokkoon ja tankit on heti kynnyskotelon takana ottamassa iskua vastaan,joten heikko kohta on tuokin.

kuva luokitteluversiosta
http://www.aijaa.com/v.php?i=5325202.jpg
kilpalaite
http://www.aijaa.com/v.php?i=5325203.jpg

Vaihdelaatikko oli tankkien välissä.Jos vaihdelaatikko räjähtää totaalisesti,voisiko se rikkoa tankit.Onhan noita tiellä pyöriviä rattaita tullut itsekkin nähtyä,ja kovassa vauhdissa katkennut kardaanikin tekee pahaa jälkeä.

Pahasti toi Henkan Lancia on vääntynyt just tankkien kohdalta,onko vääntymä tullut fyysisestä osumasta vai onko kuumuus vääntänyt runkoa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325227.jpg

Tässä kuvassa näyttää kyllä osumalta,on niin tiukat vekit runkopalkeissa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325235.jpg

Oikeanpuolen takaripustus on saanut kanssa tällin ja vasen näkyy olevan suht ryhdissä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325259.jpg

Kilpaversiossa polttoaineen täyttöaukko on siirretty oikeanpuolen etulokasuojan yläreunaan,tuulilasin a-pilarin eteen.
Luokittekuversiossa täyttöaukko oli takaposkessa kuljettajan puolella.Vaihdettu varmasti turvallisuus syistä,ettei kukaan Stefa kaatele bensaa tankkiin tulikuuman moottorin vieressä.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Delta S nelosessa oli mun käsityksen mukaan kaksi polttoainetankkia,molempien penkkien alla,jatkuen osin moottoritilan puolelle.Tankeista polttoaine menee kerääjäsäiliöön ja siitä mootoriin.Mäkelä Auto Tuningin kuvissa (5)näkyy toi säiliö ja pumput ja suodattimet.Aika arka paikka jos vaikka rengas räjähtää,onhan takakatteessa toki pyörän kotelo suojana.
Deltassa pohjalevy taisi olla kevlaria,vaikka kestävä matsku onkin kyseessä niin voihan siitäkin jotakin tulla läpi ja rikkoa tankin.Jospa ajetaan kylki edellä tieltä kivikkoon tai kannokkoon ja tankit on heti kynnyskotelon takana ottamassa iskua vastaan,joten heikko kohta on tuokin.

kuva luokitteluversiosta
http://www.aijaa.com/v.php?i=5325202.jpg
kilpalaite
http://www.aijaa.com/v.php?i=5325203.jpg

Vaihdelaatikko oli tankkien välissä.Jos vaihdelaatikko räjähtää totaalisesti,voisiko se rikkoa tankit.Onhan noita tiellä pyöriviä rattaita tullut itsekkin nähtyä,ja kovassa vauhdissa katkennut kardaanikin tekee pahaa jälkeä.

Pahasti toi Henkan Lancia on vääntynyt just tankkien kohdalta,onko vääntymä tullut fyysisestä osumasta vai onko kuumuus vääntänyt runkoa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325227.jpg

Tässä kuvassa näyttää kyllä osumalta,on niin tiukat vekit runkopalkeissa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325235.jpg

Oikeanpuolen takaripustus on saanut kanssa tällin ja vasen näkyy olevan suht ryhdissä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=5325259.jpg

Kilpaversiossa polttoaineen täyttöaukko on siirretty oikeanpuolen etulokasuojan yläreunaan,tuulilasin a-pilarin eteen.
Luokittekuversiossa täyttöaukko oli takaposkessa kuljettajan puolella.Vaihdettu varmasti turvallisuus syistä,ettei kukaan Stefa kaatele bensaa tankkiin tulikuuman moottorin vieressä.
Kevlari panssaria ei käytetty YLEN dokkarin mukaan ainakaan Henrin autossa keventämisen vuoksi eli tankkeja ei suojannu muu kuin 1cm paksu muovi ja osin putki runko...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8222
Iltaa, pitipä ottaa toikin kunniaksi tuo ranskalaisdokkarin kuvamateriaali erikoissyyniin, kun siitä sattuu tuubiversiota hitusen parempi versio arkistoista löytymään ja kun joku pekuleerasi täällä että tippuiko sieltä rinnettä alas jotain valkoista esinettä/osaa/asiaa, siis auton lisäksi. Ja seuraavan syynäyksen perusteella sanon että kylläpä sieltä jotain taitaa tippua.

Tässä kuvakaappauskollaasissa pienessä ympyrässä näky jotain valkoista, joka ei liiku kameran liikkeen mukana eikä näytä siltä että se olisi jotain töhnää kameran linssissä, tai että se olisi lintu tai vastaavaa, vaan että se osa/esine lentää alas rinnettä ja heti kun se katoaa kuvasta metsän sekaan, itse auto ilmestyy kuvaan (iso ympyrä).



Postaan ottamani framet ja sen lähdevideon vaikka omana pakettinaan sitten vähän myöhemmin, jos on tarvis.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
"Ei ole tässä "topicissa" tullut "omia teorioita tapahtumankulusta":D joten tässä tulee omani""

15.48 auto nro.4 Team Lancia starttaa ek18.
7km lähdöstä,eli noin klo 15.53 auto tulee suoraa pitkin, suora ei ole pitkä mutta vauhtia saadaan ennen jarrutusta n.130-140kmh....Jarrutus!!! vauhti n.120km/H Kuski pumpaa kaasua ja kytkintä ja yrittää hiljentää vauhdin jarrulla ja vaihteella 70km/h ja kääntää viellä mutkaan sisälle joka vielä lopuksi kirraa.
Auto ei saavuta tarvittavaa nopeutta mutkan läpimentäväksi,auton perä karkaa---auto kääntyy n.180 astetta vaakatasossa ja kääntyen hieman kyljelleen,Tie on liian kapea joten auto tippuu mutkan loppu osalla rotkoon jossa osuu kahteen puun runkoon pohja/perä edellä kuskin puolen benstankki halkeaa iskusta ja pohja panssarin puutten vuoksi .
Isku puuhun tainnuttaa kuljettajat välittömästi auto käy joten bensapumput syöksee bensaa moottorille.
Auto pompaa ottaen puusta kimmokkeen ja Kääntyy katolleen nokka kohti ulos ajo kohtaa .
Auto valuu muutaman sekunnin.
Moottori räjähtää jonka jälkeen nopeasti syttyy bensa joka on valunut auton pohjan päälle/maastoon ja heti perään vielä ehjänä pysynyt Toinen polttoaine säiliö.
Paikalta ensteksi ohi ajanu Saby pysäytetään pari mutkaa paikalta eteen päin,Hätääntyneiden katsojien/(yhden videokuvaajan)toimesta.
Saby kääntä autonsa nopeasti ja ajaa reittiä väärän suuntaan 400metriä
jonka jälkeen pysäyttää auton tien oikeaan reunaan onnnettomuus mutkan jälkeen(EK ajosuunnasta katsottuna) jossa on juuri saapunut Massimo Biassion ja hänen kartturinsa Tiziano Siviero joka hälyyttää radiolla palokuntaa paikalle.
Saby Juoksee liekkimeren luokse jossa Biassion on jo eikä voi tehdä mitään liekit ovat liian suuret....
Paikalle tulee vielä kuskeista Chatriot,Alen,Loubet, Ragnotti , Torre ja Neri,
Helikopteri oli paikalla nopeasti mutta ei laskeutunut paikalle välittömästi...
Varsinainen palokunta saapui paikalle puolen tunnin päästä tragedian alusta...


Tämä teoria/tarina perustuu pelkästään artikkeleihin,videoihin kuviin ja karttoihin mitä tässä keskustelu palstalla/muilla sivuilla on tullut esille.
Eli en väitä että onnettomuus johtui näistä seikoista joita käy ilmi tässä jutussa.Tämä on pääosin omien aivojen tuotos Tapahtuneesta:eek!:
......tähän asti:wink:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös