Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pahasti toi Henkan Lancia on vääntynyt just tankkien kohdalta,onko vääntymä tullut fyysisestä osumasta vai onko kuumuus vääntänyt runkoa.

...näyttää kyllä osumalta,on niin tiukat vekit runkopalkeissa...
Ei se kuumuus väännä mitään tuommoseen muotoon, pakko ollu osua koko lailla pohja eellä puuhun (tää on konetekniikan opiskelijan mielipide). Ja se selittää ihan täysin tankkien hajoamisen (jopa suoraan konetilaan). Jos tuon vehkeen moottoritilaan pääsee palavaa lentopetrolia niin se on sit aika sama onko ukot tajuissaan vai ei. Toisaalta suoraan kuskien penkkien alle noin kova isku niin kyllä siellä alkaa päät olla katossa muutenkin.

Videosta näyttää koko lailla siltä, että siitä hetkestä, kun Lancia syöksyy alamäkeen, kestää tulipallon alkuun niin vähän aikaa, ettei se mihinkään rotkon pohjalle oo ehtiny vieriä. Suoraan puuosuman jälkeen humahtaa.

Sitä en osaa sanoo aiheuttiko ulosajon tekninen vika, ajovirhe, nuottivirhe vai ihan vaan se, että näyttäs aika ottavalta aukolta tämmösen puusilmän mielestä tuo mutkan tausta. Eli näyttäis maisema siltä että tie menee puiden vasemmalta puolelta loivana vasurina tai kääntyy vasta puiden jälkeen.

Ja se miks sitä ois hyssytelty silloin. Jos siitä Lankisesta on oikeesti otettu pohjapanssari pois, ja ukot on varmasti huomannu hiiltynyttä putkikehikkoo nostaessaan että pohja eellä on menny ja syttyny ihan just, niin ei oo ihme että on haluttu pitää poissa sen suuremmalta tutkinnalta. 600 hepan palopommi..
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ei se kuumuus väännä mitään tuommoseen muotoon, pakko ollu osua koko lailla pohja eellä puuhun (tää on konetekniikan opiskelijan mielipide). Ja se selittää ihan täysin tankkien hajoamisen (jopa suoraan konetilaan). Jos tuon vehkeen moottoritilaan pääsee palavaa lentopetrolia niin se on sit aika sama onko ukot tajuissaan vai ei. Toisaalta suoraan kuskien penkkien alle noin kova isku niin kyllä siellä alkaa päät olla katossa muutenkin.

Videosta näyttää koko lailla siltä, että siitä hetkestä, kun Lancia syöksyy alamäkeen, kestää tulipallon alkuun niin vähän aikaa, ettei se mihinkään rotkon pohjalle oo ehtiny vieriä. Suoraan puuosuman jälkeen humahtaa.

Sitä en osaa sanoo aiheuttiko ulosajon tekninen vika, ajovirhe, nuottivirhe vai ihan vaan se, että näyttäs aika ottavalta aukolta tämmösen puusilmän mielestä tuo mutkan tausta. Eli näyttäis maisema siltä että tie menee puiden vasemmalta puolelta loivana vasurina tai kääntyy vasta puiden jälkeen.

Ja se miks sitä ois hyssytelty silloin. Jos siitä Lankisesta on oikeesti otettu pohjapanssari pois, ja ukot on varmasti huomannu hiiltynyttä putkikehikkoo nostaessaan että pohja eellä on menny ja syttyny ihan just, niin ei oo ihme että on haluttu pitää poissa sen suuremmalta tutkinnalta. 600 hepan palopommi..
Aivan tätä samaa mieltä tossa teoriaassani olinkin...mutta tarkennan että en tarkottanut että auto ehtisi luisuun mihinkään osuttua puuhun...vaan räjähti melkein heti katolleen laskeuduttuaan..videossahan ei välttämättä huomaa eroa auto suistuu tieltä ja millon auto on osunu puuhun(kovalla voimalla) rikonu tankin--josta bensaa on levinny puuhun ym.ja kun auto laskeutuu "oletettavasti" katolleen
vasta räjähtää...ja myös puu syttyy palamaan,koska ehti jo valeltua lento petrolila osumassa... videolla näkyy vain hetken "epämääräistä valkosta" puuston läpi jonka jälkeen leimahtaa ekan kerran ja mielestäni toisenkin kerran ennen kun kuvaaja zoomaa mutkaan...
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
moro
Valokuvassa näkyy rakennuksia eli ihmisiä/asukkaita on lähistöllä. Näkijöitä tai ainakin kuulijoita, mutta kysyikö kukaan. Nyt on myöhäistä, koska kertomukset ovat jo kuvitelmaa...
Onko tuota filmiä olemassa äänillä?
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
videoo taas katsellessa,,,pistin merkille että,Biassion joka mielestäni lähtee juokseen ei pysähdy eikä hidasta palaneen puun kohdalla ja pyri rotkoon vaan juoksee videon loppuunasti täyttä ravia tietä pitkin???
tiesikö/näkikö hän mistä mennä alas rotkoon vai näkikö hän jotain muuta mikä oli tiellä (Chatriot/Alen) tai jotain??

luulisi että jos puiden luo missä auto palaa on menossa niin yrittäisi jostain jo aikasemmin mennä alas:confused:
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
videoo taas katsellessa,,,pistin merkille että,Biassion joka mielestäni lähtee juokseen ei pysähdy eikä hidasta palaneen puun kohdalla ja pyri rotkoon vaan juoksee videon loppuunasti täyttä ravia tietä pitkin???
tiesikö/näkikö hän mistä mennä alas rotkoon vai näkikö hän jotain muuta mikä oli tiellä (Chatriot/Alen) tai jotain??

luulisi että jos puiden luo missä auto palaa on menossa niin yrittäisi jostain jo aikasemmin mennä alas:confused:

Jospa Biasion vain toteaa tilanteen toivottomuuden ja juoksee suoraan varoittamaan muita. Olisiko ollut sitten niin että Saby ilmeisesti ei ollut varoittamassa Mikiä vaan Biasion jarrutteli savun / liekkien näkyessä jo ilmeisesti vähän pitemmälle. 2min aikana tuo on ilmeisesti ehtinyt jo melkoiseksi roihuksi tosiaan kun bensatankit palaa. Aina rallissa ulosajon / onnettomuuden sattuessa on kuitenkin varmistettava se että seuraavia varoitetaan... Eli Miki ilmeisesti sitten vain juoksee suoraan varoittamaan..
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tai sitten rotkoon ei päässyt laskeutumaan kuin tietystä paikasta. Ainakin valokuvien perusteella mutkan kohdalla ja vähän mutkan jälkeenkin on melko pystysuora kivimuuri. Ehkä mutkan alkuvaiheessa on vasta loivempaa rinnettä, josta pääsisi laskeutumaan. Pitäis itse päästä käymään tuolla ulosajopaikalla ottamassa valokuvia, mutta eipä taida olla mitään asiaa Korsikalle. Onkos tuota kyseistä pätkää muuten ajettu vuoden -86 jälkeen?

Videokuvassa näkyvä valkoinen esine lentää siis rotkoon ennen autoa, ja selvästi eri kohdasta kuin auto. On siis varmaan selvää, että autosta on irronnut jotain jo ennen rotkoon putoamista, tai sitten esine on ollut jo tiellä esteenä. Videolla mielestäni näkyy vasemmassa yläkulmassa myös iso pölypilvi ennen auton putoamista. Pölypilvi tuskin syntyisi muusta kuin siitä että auto on ajautunut jo ennen mutkaa tai mutkan alussa pientareelle, josta pöly voisi nousta. Tiehän on kuitenkin asvalttia.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ Corte - Taverna 26.86 km....
ajettiin onnettomuuden 1987-1995.
Ei tämän jälkeen näiden sivujen mukaan http://www.juwra.com/corsica_1987_stage_winners.html

Onkohan tosta samasta paikasta "netissä" videot josta onnettomuus kuvattiin niin, vuosilta 1987-1995 jos kerran sama pätkä on tuolloin ajettu.
Olisi kiva nähdä.
-mitenkä auto näkyy puiden läpi silloin kun se tuleen sen mutkan läpi?
-kuinka kauan kestää auton tulla mutkasta kuvaajan kohdalle
-Nouseeko tiestä ennen mutkaa pölypilvi,silloin kun auto tulee mutkaan ja jarruttaa
-tätä tuskin löytyy mutta toivoa sopii aina:D.... Incar kuvaa ralliautosta Corte - Taverna pätkältä vuosilta 1985-1995
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Oho. Voisi kuvitella että ulosajopaikkaan on varmaan etenkin suomalaiskuskit pysähtynyt nuotitusjakson aikana pohtimaan tapahtumia.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Osaako joku kertoa syytä
-miksi helikopteri ei pytynyt laskeutumaan heti niinkuin videoissa ja artikkeleissa käy ilmi??
http://www.aijaa.com/v.php?i=5322367.jpg
kumminki kuvassa se on laskeutunut
suoralle autojen perään eli kaikki noi autot on varmaan ollut paikalla ennen kopteria ja kopterissa on oikeenpuolinmainen ovi auki ja ukko kävelee vähän matkan päässä.....olisiko juuri laskeutunut?...no olisko kopterista ollu hyötyäkään mutta kumminkin???

-Miksi palokunnalla kesti 30minuutia tulla paikalle??:confused:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
Ja se miks sitä ois hyssytelty silloin. Jos siitä Lankisesta on oikeesti otettu pohjapanssari pois, ja ukot on varmasti huomannu hiiltynyttä putkikehikkoo nostaessaan että pohja eellä on menny ja syttyny ihan just, niin ei oo ihme että on haluttu pitää poissa sen suuremmalta tutkinnalta. 600 hepan palopommi..
Pahimmillaanhan tuossa onnettomuudessa ja sen kuolettavassa lopputuloksessa on kyse kahdesta laiminlyönnistä tallin puolelta. Ensimmäisenä se että autossa on ollut joku tiedossa oleva vika/viritys jonka seurauksena auto ei ole ollut enää ohjattavissa mutkaan käännettäessä. Tämä tuli mieleen erityisesti sen tänä vuonna ilmestyneen VM:n jutun takia, jossa Markku kertoi incidentistä (en muista missä mutta taisi olla Korsikan jälkeen), jossa S4 meni luotisuoraan mutkasta pihalle ilman että se oli ohjattavissa/pysäytettävissä. Tosin Henrin onnettomuudessa auto on ilmeisesti saatu pyöräytettyä ainakin osittain perä menosuuntaan eli se on ollut edes osittain ohjattavissa. Eipä se silti sulje teknisen vian mahdollisuutta pois.

Toinen laiminlyönti tallin puolelta on sitten tietty tuo auton räjähdysherkkyys eli suojaamattomuus iskua vastaan. Vaikuttaa siltä että auto ei mennyt mutkasta pihalle mistään älyttömästä vauhdista eli lopulta suurin syy kuljettajaparin menehtymiseen oli se että auto ei kestänyt iskua tietystä suunnasta, olisi se sitten tullut missä vauhdissa tahansa. Eli niinkään itse ulosajo ei ollut niin vakava etteikö siitä olisi voinut selvitä, kyse oli ehkäpä lopulta enemmän siitä että se laite jolla mutkasta mentiin pihalle, ei kestänyt ns. normaalia kaatoa puita vasten. Ja vastuu tässä lankeaa tietty yhtä lailla paitsi sille taholle joka kyseisen laitteen/pommin on valmistanut, myös niille jotka sen on aikanaan sääntöjenmukaiseksi määritelleet ja kisoihin hyväksyneet.

Teknisen vian kanssa ihan yhtä uskottavana syynä itse ulosajolle pidän edelleenkin myös sitä alkuperäistä käsitystä siitä, että Henkan kisa itseään vastaan yksinkertaisesti päättyi auton lähtemiseen lapasesta, oli hän sitten sillä hetkellä täysissä voimissaan tai taudin/auton/kisan uuvuttamana. Henkan rekordin tietäen joka vuosi jossain vaiheessa sattui ja tapahtui vähän pienempää ja isompaa autonruttausta, S4:lla tosin homma oli pysynyt siihen asti aikaisempaa paremmin lapasessa, Markkuhan se taisi sillä laitteella rypeä pihalle vähän joka toisessa kisassa. Mutta kuten todettua niin suurin tekijä kuljettajaparin menehtymisessä ei ehkä ollut itse tieltä suistuminen vaan se, että se nelipyöräinen palopommi ei olisi kestänyt iskua juuri siitä suunnasta, olisi se sitten tullut millaisesta vauhdista tahansa.

Ja jos auton suistuminen johtui jonkun osan/virityksen pettämisestä, niin sehän ei tule selviämään koskaan, ellei sitten joku tallissa työskennelleistä kuolinvuoteellaan sitä paljasta. Oliko Henkalla kolarissa lopulta mitään osuutta ja arpaa vai oliko hänkin siinä mutkassa pelkkä matkustaja, niin se jää varmaan ikuiseksi mysteeriksi. Ja juuri senpä takia sitä jaksaa selvitellä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8221
-Miksi palokunnalla kesti 30minuutia tulla paikalle??:confused:
Kleinin/Davenportin kirjassa sanotaan että pelastusmiehistöt oli paikalla varttitunti onnettomuuden jälkeen. Vaikka matkaa oli vain n. 6km niin niillä laitteilla matkanteko ahtaalla kiemuratiellä kestää oman aikansa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Osaako joku kertoa syytä
-miksi helikopteri ei pytynyt laskeutumaan heti niinkuin videoissa ja artikkeleissa käy ilmi??
confused:


Taisi tämäkin olla selitettynä siinä Syvälahden kirjassa, mutta en muista mitä siinä mainittiin syyksi. Olisiko ollut jotain ihme sääntöjä, etteivät vaan saaneet lupaa laskeutua heti tms.? Täytyy varmaan etsiä se kirja kirjastosta..
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kleinin/Davenportin kirjassa sanotaan että pelastusmiehistöt oli paikalla varttitunti onnettomuuden jälkeen. Vaikka matkaa oli vain n. 6km niin niillä laitteilla matkanteko ahtaalla kiemuratiellä kestää oman aikansa.

Tämä on lainaus rombo lehdestä(huom! oma suomennos:D)

"Järjestäjät halusivat kiistää onnettomuuden julkisesti ja tämän takia ensinmäinen paloauto kesti tulla paikalle puolituntia,
ensinmäinen hälytys ajoneuvo oli 16minuutissa paikalla. onnettomuuden jälkeen. Kuvittele, että vaikka välitön väliintuloa helikopterilla olisi voinut pelastaa Toivonen ja Crest.niin sillä ei ollut merkitystä....todellisuus on tätä. . Loput, kaikki muu on vain turhaa sanahelinää."
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
CLAUDIO LOMBARDI
http://www.grandprix.com/gpe/cref-lomcla.html

Tamä mies oli Lancian moottori insinööri (autot 037,S4 ja integraalessa)
Rallin jälkeen siirty Ferrarille formuloihin ja sieltä
Ferrari GT urheiluauto ohjelmaan.

Kehitteli S4 moottorin jossa käytettiin ensinmäistä kertaa ralli autossa tuplaturboa(normaaliturbon lisäksi oli mekaaninen ahdin) jolla saatiin vääntöä alakierroksilta lähtien...
teho:550hv/8000rpm ja Vääntö:291nm/4500rpm


Eli jos autossa oli jotain mystistä niin kyllä sen tietää toi insinööri velho Lombardi...
Mutta vikoja mitä siinä on havaittu jo testeissä ja aikasemmissa kisoissa
huomasi varmaan myös kuskitkin
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
tietoa

Sain jo Syvälahden kirjan käsiini. Siinä sanotaan että hän itse oli siis paikan päällä EK 18:lla vuoristokylässä, mutta alkoi ihmetellä kun autoja ei kuulu. Oli kysynyt järjestystä valvovalta poliisilta, miksi ralli oli myöhässä. Tämä vastasi että oli sattunut onnettomuus autolle numero 4, mutta ei saanut kertoa miten miehistölle oli käynyt.

Kirjassa oli myös järjestäjän virallinen tiedote, suomennettuna, joka julkaistiin paikan päällä klo 18 onnettomuuden jälkeen.


Lainauksia poimittuna kirjasta:
Tiedotteessa luki mm. Toivonen ajoi ulos ek18:lla 7km lähdön jälkeen, Col d´Ominandan ja Pont de Castirlan välillä. Paikalle tulleiden mukaan oli ilmeistä, että auto suistui tieltä vasemmalle kääntyvässä kaarteessa, törmäsi puihin neljä metriä tietä alempana, syttyi välittömästi tuleen ja paloi täysin sytyttäen ympäröivät puut tuleen. Auto ajoi ulos klo 14.58. Toimitsija ilmoitti tiedon onnettomuudesta radiolla rallin kilpailutoimistoon klo 15.00. Ambulanssi saapui paikalle klo 15.14.

Nämä tiedot olivat siis virallisesta tiedotteesta. Lisäksi kirjassa mainitaan mm. että Sabyn kakkosohjaaja Fauchille tuli onnettomuuspaikalle ensimmäisenä. Silloin auto oli jo räjähtänyt tuleen osuttuaan pohja edellä puihin. Pohjapanssari oli poistettu auton keventämiseksi, millä oli osuutta tuhon nopeuteen. Fauchille kertoi että hän ei ehtinyt tehdä mitään ajajien auttamiseksi. Lancian kopteri oli paikan yläpuolella 15 min onnettomuuden jälkeen miehistönään Ninni Russo ja kaksi mekaanikkoa, mutta kopteri ei voinut laskeutua. Auto paloi yli puoli tuntia.

Fisan insinööri Cadringher tutki auton ja onnettomuuspaikan tarkkaan. Tarkastus paljasti että koko kori oli tuhoutunut. Runko näytti ehjältä, mutta suojakaari oli menettänyt muotonsa.


Siinä oli jotain oleellisia lainauksia kirjasta poimittuna.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Osuma puuhun pohja edellä kovasta vauhdista tekee kyllä nykypäivänäkin melko selvää kilpurista, ainakin vanhemmissa F-ryhmän autoissa moinen osuma saattaa tietää ruumisautokyytiä. Oli sitten pohjapanssari tai ei.. Turvakaarirakenne on sellainen että auto antaa pohjapuolelta melkoisesti myöden jos osuma sieltä tulee..

Tuossa Lancian tapauksessa oli se huono puoli vielä että ne bensatankit tosiaan oli juuri kriittisessä paikassa pohjaosuman sattuessa :(
 
Ylös