tietoa
Sain jo Syvälahden kirjan käsiini. Siinä sanotaan että hän itse oli siis paikan päällä EK 18:lla vuoristokylässä, mutta alkoi ihmetellä kun autoja ei kuulu. Oli kysynyt järjestystä valvovalta poliisilta, miksi ralli oli myöhässä. Tämä vastasi että oli sattunut onnettomuus autolle numero 4, mutta ei saanut kertoa miten miehistölle oli käynyt.
Kirjassa oli myös järjestäjän virallinen tiedote, suomennettuna, joka julkaistiin paikan päällä klo 18 onnettomuuden jälkeen.
Lainauksia poimittuna kirjasta:
Tiedotteessa luki mm. Toivonen ajoi ulos ek18:lla 7km lähdön jälkeen, Col d´Ominandan ja Pont de Castirlan välillä. Paikalle tulleiden mukaan oli ilmeistä, että auto suistui tieltä vasemmalle kääntyvässä kaarteessa, törmäsi puihin neljä metriä tietä alempana, syttyi välittömästi tuleen ja paloi täysin sytyttäen ympäröivät puut tuleen. Auto ajoi ulos klo 14.58. Toimitsija ilmoitti tiedon onnettomuudesta radiolla rallin kilpailutoimistoon klo 15.00. Ambulanssi saapui paikalle klo 15.14.
Nämä tiedot olivat siis virallisesta tiedotteesta. Lisäksi kirjassa mainitaan mm. että Sabyn kakkosohjaaja Fauchille tuli onnettomuuspaikalle ensimmäisenä. Silloin auto oli jo räjähtänyt tuleen osuttuaan pohja edellä puihin. Pohjapanssari oli poistettu auton keventämiseksi, millä oli osuutta tuhon nopeuteen. Fauchille kertoi että hän ei ehtinyt tehdä mitään ajajien auttamiseksi. Lancian kopteri oli paikan yläpuolella 15 min onnettomuuden jälkeen miehistönään Ninni Russo ja kaksi mekaanikkoa, mutta kopteri ei voinut laskeutua. Auto paloi yli puoli tuntia.
Fisan insinööri Cadringher tutki auton ja onnettomuuspaikan tarkkaan. Tarkastus paljasti että koko kori oli tuhoutunut. Runko näytti ehjältä, mutta suojakaari oli menettänyt muotonsa.
Siinä oli jotain oleellisia lainauksia kirjasta poimittuna.