Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Aivan mahtavaa että joku viitsii muiden iloksi nähdä vaivaa, kiitokset! :thumbup:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
Pahasti aiheen vierestä, mutta onpas tosi kömpelöä kieltä noissa Ralliautoilun vuosikirjoissa. Mutta mielenkiintoista luettavaa toki, kiitos näistä!
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Pahasti aiheen vierestä, mutta onpas tosi kömpelöä kieltä noissa Ralliautoilun vuosikirjoissa. Mutta mielenkiintoista luettavaa toki, kiitos näistä!
Joo kyllä jos tarkoitit tuota Fiorio ja Lancian jäsenten väliset ja RAC-86 juttut niin, äkkisältään tuntuu että se on pahasti asian vierestä....mutta minun mielestäni ei niinkään, koska niissä käy hyvin ilmi minkälaista peliä Lancialla pelattiin ja minkälaisia temppuja Fiorio teki kun mietti Tallin etua.
Ja taas tämä taas liityy näihin keskusteluihin mitä täällä on ja muualla on käyty
-Lancian luomista Paineista Toivoselle....
-Olisiko Toivosen annettu keskeyttää johtoasemasta vaikka hän olisi ollut kuinka sairas,terveydellisiin syihin vedoten.(Eiköhän se ollut Lancian oma lääkäri joka Toivosen terveyden tilan tarkasti ja totesi että hän voi jatkaa)
-Jos Henrin autossa oli jotain vialla niin sen salaaminen tai yli päätään onnettomuudesta mitä Talli tiesi ja mitä he olivat tutkineet ja saaneet selville...
Niin kun tuossa Fiorio artikkelissa sanotaan Fiorio kertoi medialle vain sen "minkä hän haluaa sen tietävän"."Jossakin Toisissa olosuhteissa hänestä olisi voinut tulla poliitikko!"...tämä nyt ei ole mikään yllätys eikös melkein kaikki tallipäälliköt ja myös politikot toimi saman lailla:D:D
-Minkä Takia Toivonen olisi "riehunut" viellä EK:lla 18 ja täten tullut ylikovaa mutkaan ja ajanut ulos.Toivonen oli tukevassa johto asemassa ennen tuota EK18:sta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Jatketaan vielä teemalla "asiaa asian vierestä":D:D
(alkaa pahasti jo menee A-ryhmän puolelle,mutta laitetaan nyt tänne kun yhtäläisyydet on kumminkin olemassa:idea:)

YKsi ulosajo muiden joukossa....
1987-1988 rallin vuosikirjassa on myös mielenkiintonen ulosajo jossa Markku Alenin MM-voitto haaveet sai kovan kolauksen.
Kirjassa sanotaan että ulosajo oli Alenin pahin siihen astisista "mälleistä"

Sanremo 1987 Markku Alenin ulosajo EK18.
"-Se oli kolmosella vedettävä oikealle kääntyvä mutka. Tulin kovaa mutta en mielestäni liian kovaa.
Olin juuri saanut vaihteen neloselta kolmoselle,kun se lähti.Alen selvitti myöhemmin.
Seuraava mitä tajusin oli että kiipesin auton ikkunasta ulos.
Auton runko oli osittain vääntynyt ja se seisoi osittain nokallaan puun runkoa vasten."

"Saattoko Alen tehdä noin alkeellisen virheen?Yrittikö hän tosiaan jotain niin mahdotonta kuin Biassionin kiinniottamista,
kun tasainen meno olisi tiennyt varmaan kakkostilaa?Hän oli jo noussut sekunnin päähän toisena olleesta Sabysta ennen kohtalokkaan EK:n alkua."

"EI.Asiantuntijat ovat vakuuttuneita että ulosajo ei johtunut Alenin virheestä.Kaikki merkit viittasivat siihen että joko auton rengas petti
tai Lanciaan iski jokin muu tekninen vika.Niin helpossa paikkaa Alen ei tosiaankaan olisi tuhrinut mestaruuttaan."

"Ensinmäisten sekunttien aikaan Alen itse ajatteli kaikkein vähiten mestaruutta.Törmäys oli niin äkillinen että muistikuvat Henri Toivosen onnettomuudesta täyttivät hänen hätääntyneen mielensä.
-Muistan kokeilleeni,ovatko Jalkani vielä ehjät ja sitten lähdin vaan yrittämään autosta ulos.
Kun ovi ei auennut,rikoin ikkunan ja ryömin siitä ulos.Hän kertoi vähän myöhemmin
-Sellaisesta mällistä selvittyään sitä tuntee tuntee todella olevansa onnellinen mies."
Alen ja hänen kartan lukijansa Ilkka Kivimäki vakuuttavat etteivät he missään nimessä yrittäneetkään
Tavoitella kärjessä ajanutta Biassionia.He olivat päättäneet tyytyä sijotukseen kolmenjoukossa,mikä olisi tuonut tarvittavat MM-pisteet."

Tais jäädä tuokin mysteeriksi mikä autossa oikeen hajosi.Lancia tuskin myönsi ainakaan medialle jos he löysivät jonkin teknisen vian auton raakileesta,
tällä kertaa siitä olisi voinut jotain löytää,kun auto ei palanu "poroksi".
Itsellä ainakin on ollu tähän asti semmonen kuva että Alen "huitaisi" ihan liian kovaa ja metsään tuossa,mutta kaikkee sitä näimmä löytää "kansien välistä".
Onhan tuossa jotain samaakin Toivosen tapauksessa mutta aika ja paikka oli kumminkin eri ja tietysti ulosajon lopputulos oli onneksi parempi kukaan ei menehtynyt,
tuossa mällissä olisi voinut käydä 86-vuoden "palopommilla" aikalailla huonommin.

Tuossa 1987-1988 rallin vuosikirjassa on myös mielenkiintoinen maininta 87 vuoden Korsika raliista.

"Eikä Korsikalla selvitty ilman kuolonuhriakaan. N-rymässä kilpaillut ranskalaispari joutui vaihtamaan
renkaan ensinmäisen päivän viimeisellä pätkällä,eikä kumpikaan miehistä viitsinytlaittaa turvavyötä jäljellä olleiden kilometrien ajaksi.
Peugeot syöksyi tieltä,putosi 50metriä rotkoon ja kartanlukija sai surmansa.Tämä oli kolmas vuosi peräkkäin kun kilpailija kuoli korsika rallissa."

"Osittain kilpailun vaarallisuuden ja järjestäjien piittamattomuuden takia korsikalle ei lähtenyt yhtään suomalaista tallikuskia.
Markku Alen joka oli kaksikertaa voittanut korsikalla,mutta oli edellisenä vuonna mukana Henri Toivosen hengen vaatineessa kilpailussa,
ja Ari Vatanen,joka oli loukkaantunut täällä 1984 ja 1985,ilmoittivat suoraa että he eivät suostu kilpailemaan korsikalla."
Lainaukset: Ralliautoilun vuosikirjasta 1987-88

Sitten ei enään asian vierestä,, vaan ihan Topicin aiheeseen liittyvää
Onko missään tullut kellekkään vastaa mitä parannuksia Lancialle oli autoon tullut Korsikalle?
Mietin vaan tota renkaan tai renkaiden räjähtämistä
Lanciahan oli ainoo huippu tallieista joka käytti pirellin renkaita korsikalla.
"Monten" kisaan Lancia oli saanu jotkut "erikois hyvät" kumit jossa oli erinlainen seos ja pinta kuviointi verrattuna kilpailia micheliinin tuomiin renkaisiin jota käyttivät mm.Peugeot ja Audi.
Olisiko Lancia saanu Pirelliltä kehitys versio renkaat myös Korsikalle:doubtful:.
Kyllähän niitä renkaita meni puhki aikas monella tuossa rallissa eli ei renkaan räjähtämiseen tarvittu mitään Pirellin erikois rengasta välttämättä:frown:
Mutta olisiko ulosajo voinut johtua rankaan tai renkaiden puhkeamisesta....Ehkä;)
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
jari5;1476350 Onko missään tullut kellekkään vastaa mitä parannuksia Lancialle oli autoon tullut Korsikalle?[/QUOTE sanoi:
Muistaakseni ainakin lisää tehoa ja myös suurempi polttoainetankki, kun osa pätkistä oli niin pitkiä... Katastrofi leijui jo näilläkin aineksilla ilmassa.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Tässä tämä markun haastattelu joka joskus on ollu ladattavissa tässä topicissa.
mutta nyt siis youtubessa:D
http://www.youtube.com/watch?v=D3Mb26N3dtg

muuten olisko kelllään tota urheilukanavan pätkää kokonaisuudessaan?
Itse taisin tuon laittaa silloin onlineen, mutta kiva kun sait youtubeen. :)

Muutamia Flying finns- jaksoja löytyy DVD:iltä, tuo Markku Alenin dokumentti mukaanlukien. Täytyy kattoa jos jaksan laittaa noita nettiin, mutta dvd-vaihtelua voin tehdä... ;)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11224
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
En ole tähän toijckiin (itg..) aiemmin kirjoittanut mutta tulipa vain mieleen että onko aktiiveilla hallussa/mielessä TV-ohjelma 'Vauhdin Surma', jonka olen vhs-tallentanut 27.8 1987?

Sen ohjelman parasta (?) antia on Erja Toivosen yksinpuhelu, jota voisi pitää avoimena kirjeenä Cesare Fioriolle. Lesken mielestä ko. tallipäälikkö on pääsyyllinen Henkan kuolemaan.

Lisäksi ohjelmassa on ansiokas katkelma Radio Cityn Elina Heinon tekemästä Henkan haastattelusta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
En ole tähän toijckiin (itg..) aiemmin kirjoittanut mutta tulipa vain mieleen että onko aktiiveilla hallussa/mielessä TV-ohjelma 'Vauhdin Surma', jonka olen vhs-tallentanut 27.8 1987?

Sen ohjelman parasta (?) antia on Erja Toivosen yksinpuhelu, jota voisi pitää avoimena kirjeenä Cesare Fioriolle. Lesken mielestä ko. tallipäälikkö on pääsyyllinen Henkan kuolemaan.

Lisäksi ohjelmassa on ansiokas katkelma Radio Cityn Elina Heinon tekemästä Henkan haastattelusta.
Hyvä että kirjoitit:)
Itelläni on kyllä laitteet millä tuon saa VHS:ltä tietokoneelle eli laita mulle privaa jos olet valmis luopuun tai tosta nauhasta jollain konstilla:):D
 
Viimeksi muokattu:

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
kiitokset jarille.. hieno kokoelma..:thumbup:

kattelin tossa videoflash:n filmin " henri toivonen legenda "

siinä henkka puhui ennen 86 korsikan starttia, että ovat säätäneet testi-insinöörin ( pianta ) kanssa autoa melko radikaalisti ja ovat nyt 1,6s/km nopeampia kuin montessa ja viittasi siihen, että lancia on nyt yhtä nopea kuin peogeot tai nopeampi..

merkittävin parannus oli saatu nimenomaan säätämällä vakaajia uusiin asetuksiin..

henkkahan mainitsee useassa haastattelussa, että auton käyttäyttäytymisen näkee vasta, kun ajetaan 100% vauhtia..
eli olisiko ollut niin, että corten huollossa vakaajia olisi taas pidelty, jotta se henkan tavoittelema 100% alkaa löytymään..

että tästä johdannaisena visio, että jos autosta napsahti esim. kallistuksen vakaajan kiinnityspultti poikki jatkuvan aukaisun ja kiristelyn seurauksena tai se jäi löysälle huollossa.. ja näin ollen ajettavuus muuttui radikaalisti juuri ennen ulosajoa..

sitten vielä yksi visio: täällä aikaisemmin puhuttiin pohja panssarin puuttumisesta..
olisiko toivosen lanciassa ollut mahdollisesti jokin s-ryhmäläiseen kehitteillä ollut esim. hiilikuitu panssari testi mielessä paikallaan, joka jäi huollossa laittamatta etuosasta kunnolla kiinni, jolloin autosta olisi käytännössä tullut siipi,kun kevyt panssari olisi repsottanut etureunasta ja haukannut ilmaa alleen?

kommentoikaa jos jollain jotain faktaa kyseisiin aiheisiin..
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
sitten vielä yksi visio: täällä aikaisemmin puhuttiin pohja panssarin puuttumisesta..
olisiko toivosen lanciassa ollut mahdollisesti jokin s-ryhmäläiseen kehitteillä ollut esim. hiilikuitu panssari testi mielessä paikallaan, joka jäi huollossa laittamatta etuosasta kunnolla kiinni, jolloin autosta olisi käytännössä tullut siipi,kun kevyt panssari olisi repsottanut etureunasta ja haukannut ilmaa alleen?
Itse ajattelen tuon mahdottomuutta sillä, että tuossa tapauksessa auto olisi varmaan posottanut viivasuorana ulos tieltä. Nythän meillä on aika vahvoja viitteitä siitä, että auto on kääntynyt edes hiukan, kenties jopa pyörähtänyt.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
=ammattikatsoja78;1477586]kiitokset jarille.. hieno kokoelma..:thumbup:
^^ Hyvä kannan otto:)
Faktaa tuommosille väitteille voi olla aika vähän,koska niin moneen otteeseen kun on todettu jos näistä asioita tietäville/muistajille tule mieleen kertoa asioista niin faktaa on vaike saada näille väitteille,monille kysymyksille...

Mutta muuten en ole kyllä yhtään yllättynyt tuosta että autoa on säädelty huolella...jotenki ainakin omaan silmään katsottuna,kun on "miljoona" kertaa pyöritelly noita videoita korsikalta(86),niin näyttää että Henrin auton etupää käytäytyy erinlaila kun biassionin ja Alenin keula.
Amatöörin silmin se on jäykempi ja etupainosempi kun takapää,joku alustan tekniikasta ymärtävä voisi tietenkin kertoa paremmin jos on huomannu jotain erikoista tai poikeevaa:idea:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jos joku muuten pystyy laittamaan tuon ammattikatsojan mainitseman videon nettiin, niin olisin kiitollinen. Kerran olen tuon filmin nähnyt, mutta siitä on jo ikuisuus...
 
Ylös