Laitoin talteen katseltavaksi.
Laitoin talteen katseltavaksi.
Vauhdin surma- dokumentti kohdassa 7:40 alkaen, olisiko kuljettajien käsimerkeistä päätellen juuri kysymys tuosta keventävästä kohdasta?Löysin ihan oikeaa ralli onboardia tuosta Henkan ulosajomutkasta. Ei tosin mitään WRC-onboardia ja vauhti ei päätä huimaa, mutta jonkunlaisen käsityksen saa minkälaiselta tuo paikka näyttää ralliauton kyydissä läpiajettuna tänä päivänä.
Onnettomuusmutka on 3:30 kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU
Tuo kyseinen pätkä starttaa muutama sata metriä sen jälkeen kun missä pätkän startti oli 1986, mutta muuten sama pätkä tuonne onnettomuusmutkaan asti.
Mitään suoraa vertailuahan ei pysty tekemään, koska jo yksin ulkokurviin ilmestynyt kaide muuttaa aika paljon sitä miltä paikka näyttää kuskille mutkaan tullessa ja mutkaa ajettaessa. Tiekin on leventynyt ja varmasti muuttunut helpommaksi ajettavaksi senkin puolesta sitten 80-luvun. Tien huomattava tiukentuminen loppua kohti kyllä tulee edelleen esille nykyäänkin.
Mutta ehkä tärkein tästä poimittava seikka on, että tämä on ensimmäinen itselle osunut video jossa näkee konkreettisesti, että tie hieman keventää mutkan alkupuolella (n. 3:31-32 kohdalla) ja en epäile yhtään, että 80-luvulla kyseinen pomppu tai kevennys on ollut vielä huomattavampi kun lisätään yhtälöön suurempi tilannenopeus ja kapeampi tie. Tämä tukee sitä teoriaa ja kommentteja (Mouton?), että tässä mutkassa auto lähti todella herkästi yliohjaamaan ja miksi ainakin joillain kuskeilla oli tuplahuomio -merkintöjä lisättynä tähän paikkaan.
Jos Henkalla oli lähtenyt perä irti jo tuossa kevennyksessä, se selittää hyvin sitä minkä takia auto ehti kääntymään n. 180 astetta tiellä ennen kuin meni reunan yli perä/pohja edellä puuhun, joka rikkoi bensatankin, josta kellahti alas katolleen rotkoon ja syttyi tuleen.
En halua sulkea teknisen vian/nuottivirheen mahdollisuutta pois, mutta kyllä tämä paikka näyttää sellaiselta jossa se ajovirhe voi herkästi tapahtua. Ja juuri sellainen ajovirhe joka johtaa auton takapään hallinnan menettämiseen ja spinnaamiseen.
Asvaltilla auto reagoi herkästi pieniinkin kevennyksiin keskellä mutkaa ja perä irtoaa helposti tiestä. Ehkä kaikista kuuluisin esimerkki moottoriurheilussa on kasinonaukio Monacon radalla jossa etenkin takavuosina nähtiin välillä hurjia sladeja.
Attilio Bettegan onnettomuus vuotta aiemmin johtui siitä, että nopeaa oikealle kääntyvää mutkaa edelsi pomppu tiessä joka on melko huomattava jopa nykyisillä WRC-jousituksilla (en nyt tähän hätään löytänyt WRC-onboardia Youtubesta). Bettega ajoi pomppuun liian lujaa/väärällä linjalla josta johtui se, että auto oli käytännössä jo ennen mutkaa pois kuljettajan hallinnasta ja syöksyi tunnetuin seurauksin ulos mutkassa. Tämä kyseinen pomppu taidettiin mainita hiljattain Madness On Wheel -dokkarissakin. Muistaakseni Christian Geistdörfer sanoi, että Bettega oli ainoa joka yritti ajaa pompun kaasu pohjassa ja sitten kävi niinkuin kävi.
Tässä mielessä sora on paljon anteeksiantavampi ajoalusta.
Olen itsekkin lukenu saman jutun (jostain muualta) mutta kun ei ole mitään mustaa valkoisella,esim. keltäkään paikalla olleelta niin ei siitä sit sen enenpää...Vyön lukotkin olivat sulaneet jne... Miksi Saby ajoi ohitte? mutta Biasion ei? Kysymyksiä on liikaa... Nykypäivänäkin jos joku Ammattilainen dokkari tiimi alkaisi tuota pöyhiin niin varmasti tulisi uutta tietoa,mutta näin tämä ei valitettavasti kysymysten osalta enään etene:ahem:...Tuon onnettomuus videon kuvaajan , joku sais jostain kaivettua niin johan olis lisää tarinaa:alppu:Anteeksi kaikille, mutta minä en jaksa millään uskoa tuohon, enkä toivoisi muidenkaan ottavan tuota kovin tosissaan.
Jo pelkästään se, että asiaa ei olla nostettu esille yhdessäkään virallisessa selonteossa pitäisi laittaa "hälytyskellot" soimaan. Lähdekritiikkiä tulisi harrastaa, eikä espanjalainen foorumi, jossa kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ole sieltä kaikista luotettavammasta päästä. Jokainen meistä myös varmasti ymmärtää latinolaisen kulttuurin taipumuksen liioitella asioita...Minäkin voisin kirjoittaa täällä mitä tahansa ja laittaa ne vaikka paikallisen poliisin sanomaksi, mistäs tarkistat?
Virallisista selvityksistä käy selville, että molemmat kuljettajat kuolivat auton räjähdettyä. Miten Henkka edes olisi päässyt pois autosta?
Isossa Kirjassa tuolle tarjotaan sellaista selitystä, että Saby ajoi ohitse sen takia, ettei voinut kuvitella ohittamaansa "infernoa" Henkan Lancian aiheuttamaksi - koska Henkka oli lähtenyt reitille vain minuutin Sabyn edellä. Vasta tiellä tulleet juosseet katsojat sai Sabyn vakuuttuneeksi siitä, että se tosiaan oli Lancia mikä siellä paloi.Miksi Saby ajoi ohitte? mutta Biasion ei?
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Väitän, että "historiankirjoitus" on siltä osin väärässä (eli melkeinpä kaikki lukemani sen aikaiset lehtikirjoitukset), että ensimmäisenä paikalle ei suinkaan pysähtynyt Saby, vaan juurikin Biasion, joka oli kuitenkin lähtenyt pätkälle ainoastaan 2min Henkan perään. Onnettomuuspaikan kuvissa on tosiaan myöskin nähtävissä se, että Sabyn Peugeot on keula pätkän tulosuuntaan päin. Yksikään ammattikuljettaja ei lähtisi ajamaan reittiä vastakarvaan, mikäli ei tietäisi pätkän olevan poikki. Sabyhan on ilmeisesti ehtinyt tuota kohtalokasta pätkää aika pitkälle eteenpäin, ennenkuin JP Nicolas (?) viheltää pelin poikki (oheisessa videossa kohdassa 1:33 http://www.youtube.com/watch?v=DRQZ1hPghKg). Ja dokumentoitu radioliikenne myöskin puoltaa tätä seikkaa, että nimenomaan autokunta Biasion-Siviero on paikalla ensimmäisenä, sillä juuri Tiziano on ilmeisesti se, joka antaa ensitiedot tilanteesta ja pyytää palokuntaa apuun.Ehtikö Biasion sitten paikalle ennen takaisinkääntynyttä Sabya? Videollahan näkyy vain Lancia pysähtyneenä, mutta toisaalta Sabyn Pösö voisi olla puiden takana piilossa. Jos Biasion ehti ensin, niin Saby ehti ajaa aika pitkälle. Takaisinkääntyminen ja vastakarvaan ajaminen viittaisi tähän, luulisi nimittäin että lyhyen matkan olisi nopeammin juossut tai peruuttanut. Eikä pikistä varmaan uskalla hirveästi vastakarvaan ajaa jollei tiedä että seuraava auto on jo pysähdyksissä...
Kiitoksia :thumbup:
Onko noin? Enpäs tuota tiennyt. Kiitos sivistämisestä. Mutta eikö joukko ajatettu EK18:lta suoraan takaisin Ajaccioon?Korjataan muuten sen verran, että tuo video, jossa Saby pysäytetään on seuraavalta matkataipaleena ajetulta pätkältä, ei tuolta onnettomuuspätkältä. Ovat headsetit päässäkin vielä.
Tuo on kyllä täysin omituinen väite. Siis Cresto, joka oli istunut kuitenkin MM-sarjassa jo Andruet'n ja Bettegan kyydissä, sekä ollut EM-sarjassa voitokkaasti Carlo Caponen kakkosena, ei ollut yhtään sen "kykenemätön" MM-tasolle kuin kukaan muukaan. Noh, enpä minä ole toki mikään arvostelemaan "Tiikerin" analyysia asiasta, mutta tältä näin ulkopuolisena, kylmien faktojen valossa, asia vaikuttaa.Vauhdin Surmasta taas piti sanoa, että Pauli Toivonen sanoo Sergio Creston olleen kykenemätön MM-tasolle, Lancian painostama kartturivalinta ja Henkalle vastenmielinen.
Ja se kuka tuli todellisuudessa paikalle ja missä järjestyksessä on täysin tämän ketjun ansiota eli kaikkien niiden ketkä täälä aikanaan asiaa pohti heille iso :thumbup::thumbup:Tämä on mielenkiintoinen juttu. Väitän, että "historiankirjoitus" on siltä osin väärässä (eli melkeinpä kaikki lukemani sen aikaiset lehtikirjoitukset), että ensimmäisenä paikalle ei suinkaan pysähtynyt Saby, vaan juurikin Biasion, joka oli kuitenkin lähtenyt pätkälle ainoastaan 2min Henkan perään. Onnettomuuspaikan kuvissa on tosiaan myöskin nähtävissä se, että Sabyn Peugeot on keula pätkän tulosuuntaan päin. Yksikään ammattikuljettaja ei lähtisi ajamaan reittiä vastakarvaan, mikäli ei tietäisi pätkän olevan poikki. Sabyhan on ilmeisesti ehtinyt tuota kohtalokasta pätkää aika pitkälle eteenpäin, ennenkuin JP Nicolas (?) viheltää pelin poikki (oheisessa videossa kohdassa 1:33 http://www.youtube.com/watch?v=DRQZ1hPghKg). Ja dokumentoitu radioliikenne myöskin puoltaa tätä seikkaa, että nimenomaan autokunta Biasion-Siviero on paikalla ensimmäisenä, sillä juuri Tiziano on ilmeisesti se, joka antaa ensitiedot tilanteesta ja pyytää palokuntaa apuun.
Tämä tragedia "ansaitsisi" todella tulla tarkoin (uudelleen) tutkituksi, ja uskon, että jotain uutta faktaa varmasti löytyisi mikäli asiaan paneuduttaisiin huolella. Ihan ensin täytyisi laitaa edes ne vähät, jo tunnetut, faktat kerralla järjestykseen, ettei tarvitsisi arvuutella niinkin perusasioita, että kuka oli ensin paikalla jne. Tässä olisi kyllä jollekin dokumentaristille sellainen savotta että alta pois.
Lanciat keskeyttivät ja palasivat välittömästi Ajaccioon, mutta muu porukka ajoi reitin mukaan matkataipaleena pari seuraavaa pätkää ennenkö kisa jatkui.Onko noin? Enpäs tuota tiennyt. Kiitos sivistämisestä. Mutta eikö joukko ajatettu EK18:lta suoraan takaisin Ajaccioon?
Huomasin saman nyt itsekin. Aiemmin olen jotenkin kuvitellut, että Lancia osuisi vasta niihin kahteen puuhun, joiden edessä syttyy tuleen, mutta kovin tällihän tapahtuu juuri ennen leimahdusta vähän ylempänä ja vähän enemmän oikealla kuvaussuunnasta katsottuna. :eek!:Tätä aihetta on täällä puitu jo todella perusteellisesti, mutta aina tätä onnettomuutta palaa miettimään uudestaan ja uudestaan. Nyt kun onnettomuudesta kuvattua videota katsoo uudestaan, niin minun silmään näyttää selvästi siltä, että lancia törmää ensin puuhun, kimpoaa siitä rotkon pohjalle ja vasta maahan osuessaan räjähtää. Aika paljonhan on oletettu, että räjähdys tapahtui jo puuhun osuessaan.