Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Löysin ihan oikeaa ralli onboardia tuosta Henkan ulosajomutkasta. Ei tosin mitään WRC-onboardia ja vauhti ei päätä huimaa, mutta jonkunlaisen käsityksen saa minkälaiselta tuo paikka näyttää ralliauton kyydissä läpiajettuna tänä päivänä.

Onnettomuusmutka on 3:30 kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU

Tuo kyseinen pätkä starttaa muutama sata metriä sen jälkeen kun missä pätkän startti oli 1986, mutta muuten sama pätkä tuonne onnettomuusmutkaan asti.

Mitään suoraa vertailuahan ei pysty tekemään, koska jo yksin ulkokurviin ilmestynyt kaide muuttaa aika paljon sitä miltä paikka näyttää kuskille mutkaan tullessa ja mutkaa ajettaessa. Tiekin on leventynyt ja varmasti muuttunut helpommaksi ajettavaksi senkin puolesta sitten 80-luvun. Tien huomattava tiukentuminen loppua kohti kyllä tulee edelleen esille nykyäänkin.

Mutta ehkä tärkein tästä poimittava seikka on, että tämä on ensimmäinen itselle osunut video jossa näkee konkreettisesti, että tie hieman keventää mutkan alkupuolella (n. 3:31-32 kohdalla) ja en epäile yhtään, että 80-luvulla kyseinen pomppu tai kevennys on ollut vielä huomattavampi kun lisätään yhtälöön suurempi tilannenopeus ja kapeampi tie. Tämä tukee sitä teoriaa ja kommentteja (Mouton?), että tässä mutkassa auto lähti todella herkästi yliohjaamaan ja miksi ainakin joillain kuskeilla oli tuplahuomio -merkintöjä lisättynä tähän paikkaan.

Jos Henkalla oli lähtenyt perä irti jo tuossa kevennyksessä, se selittää hyvin sitä minkä takia auto ehti kääntymään n. 180 astetta tiellä ennen kuin meni reunan yli perä/pohja edellä puuhun, joka rikkoi bensatankin, josta kellahti alas katolleen rotkoon ja syttyi tuleen.

En halua sulkea teknisen vian/nuottivirheen mahdollisuutta pois, mutta kyllä tämä paikka näyttää sellaiselta jossa se ajovirhe voi herkästi tapahtua. Ja juuri sellainen ajovirhe joka johtaa auton takapään hallinnan menettämiseen ja spinnaamiseen.

Asvaltilla auto reagoi herkästi pieniinkin kevennyksiin keskellä mutkaa ja perä irtoaa helposti tiestä. Ehkä kaikista kuuluisin esimerkki moottoriurheilussa on kasinonaukio Monacon radalla jossa etenkin takavuosina nähtiin välillä hurjia sladeja.

Attilio Bettegan onnettomuus vuotta aiemmin johtui siitä, että nopeaa oikealle kääntyvää mutkaa edelsi pomppu tiessä joka on melko huomattava jopa nykyisillä WRC-jousituksilla (en nyt tähän hätään löytänyt WRC-onboardia Youtubesta). Bettega ajoi pomppuun liian lujaa/väärällä linjalla josta johtui se, että auto oli käytännössä jo ennen mutkaa pois kuljettajan hallinnasta ja syöksyi tunnetuin seurauksin ulos mutkassa. Tämä kyseinen pomppu taidettiin mainita hiljattain Madness On Wheel -dokkarissakin. Muistaakseni Christian Geistdörfer sanoi, että Bettega oli ainoa joka yritti ajaa pompun kaasu pohjassa ja sitten kävi niinkuin kävi.

Tässä mielessä sora on paljon anteeksiantavampi ajoalusta.
Vauhdin surma- dokumentti kohdassa 7:40 alkaen, olisiko kuljettajien käsimerkeistä päätellen juuri kysymys tuosta keventävästä kohdasta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Löysin espanjankieliseltä foorumilta väittämän, jonka mukaan Henri pääsi autosta onnettomuuden jälkeen ulos, mutta palasi auttamaan jumissa ollutta loukkaantunutta Sergiota, ja jäi sille tielleen. Miki Biasion on kuulemma sanonut näin Espanjassa lehdistötilaisuudessa pienelle määrälle ihmisiä.

Väittämä löytyy oikeastaan kahdestakin viestistä eri tavalla muotoiltuna:

http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=208751&page=3#post37472993
http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=208751&page=4#post37516326

En osaa espanjaa, joten tulkitsin tämän google translatorin avulla englanniksi ja siitä suomeksi. Joku espanjantaitoinen voisi ehkä vahvistaa käännöksen. Tokihan tämä on vain teksti foorumilla, jonka kuka tahansa on voinut kirjoittaa, mutta aikamoinen väittämä.

:confused:
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Anteeksi kaikille, mutta minä en jaksa millään uskoa tuohon, enkä toivoisi muidenkaan ottavan tuota kovin tosissaan.

Jo pelkästään se, että asiaa ei olla nostettu esille yhdessäkään virallisessa selonteossa pitäisi laittaa "hälytyskellot" soimaan. Lähdekritiikkiä tulisi harrastaa, eikä espanjalainen foorumi, jossa kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ole sieltä kaikista luotettavammasta päästä. Jokainen meistä myös varmasti ymmärtää latinolaisen kulttuurin taipumuksen liioitella asioita...Minäkin voisin kirjoittaa täällä mitä tahansa ja laittaa ne vaikka paikallisen poliisin sanomaksi, mistäs tarkistat?

Virallisista selvityksistä käy selville, että molemmat kuljettajat kuolivat auton räjähdettyä. Miten Henkka edes olisi päässyt pois autosta?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olet todennäköisesti oikeassa, mutta ajattelin että pienetkin tiedonmuruset kannattaa tuoda esille. On täällä toisaalta spekuloitu singolla ampumisellakin ;)
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Totta kai, en minä sillä tarkoittanut. Mielenkiintoisia juttuja aiheesta näyttää totisesti riittävän.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Anteeksi kaikille, mutta minä en jaksa millään uskoa tuohon, enkä toivoisi muidenkaan ottavan tuota kovin tosissaan.

Jo pelkästään se, että asiaa ei olla nostettu esille yhdessäkään virallisessa selonteossa pitäisi laittaa "hälytyskellot" soimaan. Lähdekritiikkiä tulisi harrastaa, eikä espanjalainen foorumi, jossa kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ole sieltä kaikista luotettavammasta päästä. Jokainen meistä myös varmasti ymmärtää latinolaisen kulttuurin taipumuksen liioitella asioita...Minäkin voisin kirjoittaa täällä mitä tahansa ja laittaa ne vaikka paikallisen poliisin sanomaksi, mistäs tarkistat?

Virallisista selvityksistä käy selville, että molemmat kuljettajat kuolivat auton räjähdettyä. Miten Henkka edes olisi päässyt pois autosta?
Olen itsekkin lukenu saman jutun (jostain muualta) mutta kun ei ole mitään mustaa valkoisella,esim. keltäkään paikalla olleelta niin ei siitä sit sen enenpää...Vyön lukotkin olivat sulaneet jne... Miksi Saby ajoi ohitte? mutta Biasion ei? Kysymyksiä on liikaa... Nykypäivänäkin jos joku Ammattilainen dokkari tiimi alkaisi tuota pöyhiin niin varmasti tulisi uutta tietoa,mutta näin tämä ei valitettavasti kysymysten osalta enään etene:ahem:...Tuon onnettomuus videon kuvaajan , joku sais jostain kaivettua niin johan olis lisää tarinaa:alppu:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Miksi Saby ajoi ohitte? mutta Biasion ei?
Isossa Kirjassa tuolle tarjotaan sellaista selitystä, että Saby ajoi ohitse sen takia, ettei voinut kuvitella ohittamaansa "infernoa" Henkan Lancian aiheuttamaksi - koska Henkka oli lähtenyt reitille vain minuutin Sabyn edellä. Vasta tiellä tulleet juosseet katsojat sai Sabyn vakuuttuneeksi siitä, että se tosiaan oli Lancia mikä siellä paloi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehtikö Biasion sitten paikalle ennen takaisinkääntynyttä Sabya? Videollahan näkyy vain Lancia pysähtyneenä, mutta toisaalta Sabyn Pösö voisi olla puiden takana piilossa. Jos Biasion ehti ensin, niin Saby ehti ajaa aika pitkälle. Takaisinkääntyminen ja vastakarvaan ajaminen viittaisi tähän, luulisi nimittäin että lyhyen matkan olisi nopeammin juossut tai peruuttanut. Eikä pikistä varmaan uskalla hirveästi vastakarvaan ajaa jollei tiedä että seuraava auto on jo pysähdyksissä...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehtikö Biasion sitten paikalle ennen takaisinkääntynyttä Sabya? Videollahan näkyy vain Lancia pysähtyneenä, mutta toisaalta Sabyn Pösö voisi olla puiden takana piilossa. Jos Biasion ehti ensin, niin Saby ehti ajaa aika pitkälle. Takaisinkääntyminen ja vastakarvaan ajaminen viittaisi tähän, luulisi nimittäin että lyhyen matkan olisi nopeammin juossut tai peruuttanut. Eikä pikistä varmaan uskalla hirveästi vastakarvaan ajaa jollei tiedä että seuraava auto on jo pysähdyksissä...
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Väitän, että "historiankirjoitus" on siltä osin väärässä (eli melkeinpä kaikki lukemani sen aikaiset lehtikirjoitukset), että ensimmäisenä paikalle ei suinkaan pysähtynyt Saby, vaan juurikin Biasion, joka oli kuitenkin lähtenyt pätkälle ainoastaan 2min Henkan perään. Onnettomuuspaikan kuvissa on tosiaan myöskin nähtävissä se, että Sabyn Peugeot on keula pätkän tulosuuntaan päin. Yksikään ammattikuljettaja ei lähtisi ajamaan reittiä vastakarvaan, mikäli ei tietäisi pätkän olevan poikki. Sabyhan on ilmeisesti ehtinyt tuota kohtalokasta pätkää aika pitkälle eteenpäin, ennenkuin JP Nicolas (?) viheltää pelin poikki (oheisessa videossa kohdassa 1:33 http://www.youtube.com/watch?v=DRQZ1hPghKg). Ja dokumentoitu radioliikenne myöskin puoltaa tätä seikkaa, että nimenomaan autokunta Biasion-Siviero on paikalla ensimmäisenä, sillä juuri Tiziano on ilmeisesti se, joka antaa ensitiedot tilanteesta ja pyytää palokuntaa apuun.

Tämä tragedia "ansaitsisi" todella tulla tarkoin (uudelleen) tutkituksi, ja uskon, että jotain uutta faktaa varmasti löytyisi mikäli asiaan paneuduttaisiin huolella. Ihan ensin täytyisi laitaa edes ne vähät, jo tunnetut, faktat kerralla järjestykseen, ettei tarvitsisi arvuutella niinkin perusasioita, että kuka oli ensin paikalla jne. Tässä olisi kyllä jollekin dokumentaristille sellainen savotta että alta pois.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Korjataan muuten sen verran, että tuo video, jossa Saby pysäytetään on seuraavalta matkataipaleena ajetulta pätkältä, ei tuolta onnettomuuspätkältä. Ovat headsetit päässäkin vielä.

Vauhdin Surmasta taas piti sanoa, että Pauli Toivonen sanoo Sergio Creston olleen kykenemätön MM-tasolle, Lancian painostama kartturivalinta ja Henkalle vastenmielinen. Toisaalla tässä ketjussa on kuitenkin siteerattu Kivimäkeä ja Piirosta, joiden mukaan Cresto oli hyvä valinta ja että tulivat toimeen hyvin. Toisaalta voi tuosta alkukauden 1986 menestyksestäkin päätellä jotain...
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Korjataan muuten sen verran, että tuo video, jossa Saby pysäytetään on seuraavalta matkataipaleena ajetulta pätkältä, ei tuolta onnettomuuspätkältä. Ovat headsetit päässäkin vielä.
Onko noin? Enpäs tuota tiennyt. Kiitos sivistämisestä. Mutta eikö joukko ajatettu EK18:lta suoraan takaisin Ajaccioon?

Vauhdin Surmasta taas piti sanoa, että Pauli Toivonen sanoo Sergio Creston olleen kykenemätön MM-tasolle, Lancian painostama kartturivalinta ja Henkalle vastenmielinen.
Tuo on kyllä täysin omituinen väite. Siis Cresto, joka oli istunut kuitenkin MM-sarjassa jo Andruet'n ja Bettegan kyydissä, sekä ollut EM-sarjassa voitokkaasti Carlo Caponen kakkosena, ei ollut yhtään sen "kykenemätön" MM-tasolle kuin kukaan muukaan. Noh, enpä minä ole toki mikään arvostelemaan "Tiikerin" analyysia asiasta, mutta tältä näin ulkopuolisena, kylmien faktojen valossa, asia vaikuttaa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Väitän, että "historiankirjoitus" on siltä osin väärässä (eli melkeinpä kaikki lukemani sen aikaiset lehtikirjoitukset), että ensimmäisenä paikalle ei suinkaan pysähtynyt Saby, vaan juurikin Biasion, joka oli kuitenkin lähtenyt pätkälle ainoastaan 2min Henkan perään. Onnettomuuspaikan kuvissa on tosiaan myöskin nähtävissä se, että Sabyn Peugeot on keula pätkän tulosuuntaan päin. Yksikään ammattikuljettaja ei lähtisi ajamaan reittiä vastakarvaan, mikäli ei tietäisi pätkän olevan poikki. Sabyhan on ilmeisesti ehtinyt tuota kohtalokasta pätkää aika pitkälle eteenpäin, ennenkuin JP Nicolas (?) viheltää pelin poikki (oheisessa videossa kohdassa 1:33 http://www.youtube.com/watch?v=DRQZ1hPghKg). Ja dokumentoitu radioliikenne myöskin puoltaa tätä seikkaa, että nimenomaan autokunta Biasion-Siviero on paikalla ensimmäisenä, sillä juuri Tiziano on ilmeisesti se, joka antaa ensitiedot tilanteesta ja pyytää palokuntaa apuun.

Tämä tragedia "ansaitsisi" todella tulla tarkoin (uudelleen) tutkituksi, ja uskon, että jotain uutta faktaa varmasti löytyisi mikäli asiaan paneuduttaisiin huolella. Ihan ensin täytyisi laitaa edes ne vähät, jo tunnetut, faktat kerralla järjestykseen, ettei tarvitsisi arvuutella niinkin perusasioita, että kuka oli ensin paikalla jne. Tässä olisi kyllä jollekin dokumentaristille sellainen savotta että alta pois.
Ja se kuka tuli todellisuudessa paikalle ja missä järjestyksessä on täysin tämän ketjun ansiota eli kaikkien niiden ketkä täälä aikanaan asiaa pohti heille iso :thumbup::thumbup:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Jos lähtöväli oli Korsikalla-86 minuutti, niin voisi päätellä että Saby on ajanut onnettomuuspaikan ohi n.500m paikkaan jossa onnettomuusvideon kuvaaja ja muutkin katsojat ovat olleet ja he ovat pysäyttäneet Sabyn. Tähän ajamiseen on kulunut ehkä n.10-15s. Katsojat ovat todennäköisesti kertoneet Sabylle onnettomuudesta ja Saby on vekslannut pösönsä ympäri. Kapealla vuoristotiellä se on voinut viedä hetken aikaa, kun ei välttämättä mahdu kerrasta pyöräyttämään autoa ympäri. Tämä pikainen palaveri ja auton kääntäminen voisi viedä aikaa ehkä 15-20 s. Sitten vastakarvaan ajaminen vielä sen 10-15s. Näin laskettuna Saby olisi palannut onnettomuuspaikalle ehkä nopeimmillaan 35-50 sekunnissa. Eli juuri ennen Biasionin saapumista. Toki tämä on vain pelkkä arvio, mutta antaa jotain suuntaa kuitenkin.

Ei se mahdoton ajatus ole ollenkaan, että Henkka olisi voinut ehtiä autosta ulos. Muistan itsekin jostain lukeneeni (ehkä juuri tältä foorumilta) että kuljettajien vyöt olisi saattaneet olla auki, kun onnettomuusautoa tutkittiin.

Voisi olla aika kullanarvoista tietoa, kun pääsisi haastattelemaan niitä keskeisimpiä henkilöitä; onnettomuusvideon kuvaaja ja muut lähistöllä olleet katsojat, Saby-Fauchille, Biasion-Siviero, hinausauton miehistö ym.porukka joka auton nosti ylös ja ne henkilöt,jotka tutkivat onnettomuusauton. Ehkä myös ne katsojat,jotka olivat ek18:lla ennen onnettomuuspaikkaa. Jos joku päättäisi aloittaa tällaisen selvitystyön esim.kirjan tai dokumenttielokuvan muodossa, niin varmasti näitä keskeisiä henkilöitä ja uutta tietoa alkaisi löytymään. Makan kirjaprojekti 70-luvun jyskälästä on hyvä esimerkki, kuinka noinkin monen vuoden takaa löytyy tietoa,kuvamateriaalia ja aiheesta terävästi muistavia henkilöitä yllättävän paljon.
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Tällaisen otannan joku löysi jostain B-rymää käsitelevästä kirjasta jonka oli saanut nyt joululahjaksi,alun teksti on mitä todennäköisesti pari päivää jonkun testien jälkeen

A couple of days after returning from Corsica,Henri ran into an old friend that he had not seen for a while."Life is good",he smiled."At last l 've got a winning car and the results are coming.And now that we've rediscovered each other with Erja,everything is fine at home.My only slight concern is that Sardina accident...something in the nervous system maybe,because l get black-outs".The friend advised him to urgently consult Lancia's team doctor about such worries."No no! l daren't do that",dismissed Henri."The might not let me drive..."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Onko noin? Enpäs tuota tiennyt. Kiitos sivistämisestä. Mutta eikö joukko ajatettu EK18:lta suoraan takaisin Ajaccioon?
Lanciat keskeyttivät ja palasivat välittömästi Ajaccioon, mutta muu porukka ajoi reitin mukaan matkataipaleena pari seuraavaa pätkää ennenkö kisa jatkui.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tätä aihetta on täällä puitu jo todella perusteellisesti, mutta aina tätä onnettomuutta palaa miettimään uudestaan ja uudestaan. Nyt kun onnettomuudesta kuvattua videota katsoo uudestaan, niin minun silmään näyttää selvästi siltä, että lancia törmää ensin puuhun, kimpoaa siitä rotkon pohjalle ja vasta maahan osuessaan räjähtää. Aika paljonhan on oletettu, että räjähdys tapahtui jo puuhun osuessaan.

Toinen oletus on, että auto osui puuhun pohja tai perä edellä. Videosta taas näyttää siltä, että auto olisi oikein päin puuhun osuessaan, mahdollisesti jopa nokka edellä. Puusta auto näyttäisi kimpoavan siten, että se pyörähtää ilmassa ympäri ja putoaa katolleen maahan. Oikeastaan se tuntuisi aika erikoiselta, jos auto kääntyisi pohja kohti puuta. Kun esim.google mapsista katsoo mutkaa, se on loivasti alaspäin viettävä. Loogisempaa olisi, että auto syöksyisi mutkasta ulos pikemminkin katto puuta kohti kallistuen, tai melko suorassa keula tai kylki edellä. Auton raadosta tosin näkyy, että auton pohja on vääntynyt mutkalle suurinpiirtein penkkien takaa. Tämän selittäisi kova isku auton pohjaan. Toisaalta auton moottori on painava suhteessa muuten kevyeen autoon ja kovassa törmäyksessä voisi aiheuttaa rasituksen runkoon, juuri moottorin ympäriltä ja voisi ehkä selittää tuon rungon vääntymisen.

Sellaisenkin päätelmän voisi tehdä, että auton ohjauskyky on ainakin jotenkin täytynyt olla kunnossa, koska ulosajokohta on itse asiassa vasta tuon mutkan jälkeen. Eli jos autoon tuli tekninen vika, joka olisi estänyt ohjaamisen, auto olisi loogisemmin ajateltuna syöksynyt mutkasta suoraan "sukkana" ulos. Samoin kuin mahdollisen sairaskohtauksen tai pyörtymisen tms. tapauksessa. (paitsi jos Cresto on yrittänyt kääntää autoa toisella kädellä). Eli autoa on varmastikin yritetty kääntää mutkassa, mutta esim.liian kova vauhti tai tekninen vika on suistanut auton tieltä heti mutkan jälkeen.

Google mapsista voi päätellä melko tarkasti onnettomuuden kuvauspaikan. Se on mielestäni aika selvästi 400 metriä onnettomuuspaikasta eteenpäin oleva jyrkkä vasen. Siinä on myös levennys ja sisämutkassa myös hyvä katselupaikka loivassa vuorenrinteessä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä aihetta on täällä puitu jo todella perusteellisesti, mutta aina tätä onnettomuutta palaa miettimään uudestaan ja uudestaan. Nyt kun onnettomuudesta kuvattua videota katsoo uudestaan, niin minun silmään näyttää selvästi siltä, että lancia törmää ensin puuhun, kimpoaa siitä rotkon pohjalle ja vasta maahan osuessaan räjähtää. Aika paljonhan on oletettu, että räjähdys tapahtui jo puuhun osuessaan.
Huomasin saman nyt itsekin. Aiemmin olen jotenkin kuvitellut, että Lancia osuisi vasta niihin kahteen puuhun, joiden edessä syttyy tuleen, mutta kovin tällihän tapahtuu juuri ennen leimahdusta vähän ylempänä ja vähän enemmän oikealla kuvaussuunnasta katsottuna. :eek!:
 
Ylös