Löysin ihan oikeaa ralli onboardia tuosta Henkan ulosajomutkasta. Ei tosin mitään WRC-onboardia ja vauhti ei päätä huimaa, mutta jonkunlaisen käsityksen saa minkälaiselta tuo paikka näyttää ralliauton kyydissä läpiajettuna tänä päivänä.
Onnettomuusmutka on 3:30 kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU
Tuo kyseinen pätkä starttaa muutama sata metriä sen jälkeen kun missä pätkän startti oli 1986, mutta muuten sama pätkä tuonne onnettomuusmutkaan asti.
Mitään suoraa vertailuahan ei pysty tekemään, koska jo yksin ulkokurviin ilmestynyt kaide muuttaa aika paljon sitä miltä paikka näyttää kuskille mutkaan tullessa ja mutkaa ajettaessa. Tiekin on leventynyt ja varmasti muuttunut helpommaksi ajettavaksi senkin puolesta sitten 80-luvun. Tien huomattava tiukentuminen loppua kohti kyllä tulee edelleen esille nykyäänkin.
Mutta ehkä tärkein tästä poimittava seikka on, että tämä on ensimmäinen itselle osunut video jossa näkee konkreettisesti, että tie hieman keventää mutkan alkupuolella (n. 3:31-32 kohdalla) ja en epäile yhtään, että 80-luvulla kyseinen pomppu tai kevennys on ollut vielä huomattavampi kun lisätään yhtälöön suurempi tilannenopeus ja kapeampi tie. Tämä tukee sitä teoriaa ja kommentteja (Mouton?), että tässä mutkassa auto lähti todella herkästi yliohjaamaan ja miksi ainakin joillain kuskeilla oli tuplahuomio -merkintöjä lisättynä tähän paikkaan.
Jos Henkalla oli lähtenyt perä irti jo tuossa kevennyksessä, se selittää hyvin sitä minkä takia auto ehti kääntymään n. 180 astetta tiellä ennen kuin meni reunan yli perä/pohja edellä puuhun, joka rikkoi bensatankin, josta kellahti alas katolleen rotkoon ja syttyi tuleen.
En halua sulkea teknisen vian/nuottivirheen mahdollisuutta pois, mutta kyllä tämä paikka näyttää sellaiselta jossa se ajovirhe voi herkästi tapahtua. Ja juuri sellainen ajovirhe joka johtaa auton takapään hallinnan menettämiseen ja spinnaamiseen.
Asvaltilla auto reagoi herkästi pieniinkin kevennyksiin keskellä mutkaa ja perä irtoaa helposti tiestä. Ehkä kaikista kuuluisin esimerkki moottoriurheilussa on kasinonaukio Monacon radalla jossa etenkin takavuosina nähtiin välillä hurjia sladeja.
Attilio Bettegan onnettomuus vuotta aiemmin johtui siitä, että nopeaa oikealle kääntyvää mutkaa edelsi pomppu tiessä joka on melko huomattava jopa nykyisillä WRC-jousituksilla (en nyt tähän hätään löytänyt WRC-onboardia Youtubesta). Bettega ajoi pomppuun liian lujaa/väärällä linjalla josta johtui se, että auto oli käytännössä jo ennen mutkaa pois kuljettajan hallinnasta ja syöksyi tunnetuin seurauksin ulos mutkassa. Tämä kyseinen pomppu taidettiin mainita hiljattain Madness On Wheel -dokkarissakin. Muistaakseni Christian Geistdörfer sanoi, että Bettega oli ainoa joka yritti ajaa pompun kaasu pohjassa ja sitten kävi niinkuin kävi.
Tässä mielessä sora on paljon anteeksiantavampi ajoalusta.