Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Rallye du Varin Robert Kubican ulosajon jäljet muistuttaa Henri Toivosen ulosajoa.. Jäljet puussa, auto palanut rotkossa, auton jäänteet jne..

Kubican tapauksessa syynä nuottivirhe, eli kartturi ilmeisesti vahingossa väärältä sivulta liian nopean nuotin?

Hmm...

http://www.youtube.com/watch?v=O1ld-TtbRSs
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ Voisi olla nykypäivän versio "Henkan" onnettomuudesta.Isoin ero tietysti on lopputuloksessa...

Toivosen tapauksessa nuotti virheeseen en usko siinä mielessä,että kyseisessä paikassa olisi "vihossa" ollut väärä nuotti. Kyllä ainakin Kärki kuskit t tiesivät paikan jo ennelta, niin hyvin että tiesivät mikä nuotti mutkaan kuuluu.
Pätkiä sahattiin testeissä tuohon aikaan niin paljon et varmasti oli nuotti kohallaan...

Toinen juttu on taas nuotin kuuleminen,kuuliko Henri sen väärin,Olivatko luurit/Radiot rikki,Sekosiko kartturi nuoteissa vai meinasiko Toivonen vielä repästä tämän pätkän ja se kostautu....jne...Ei vaan voi tietää!!

En halua uskoa mihinkään edellä manittuihin,vaan pitäydyn vanhassa,vika oli autossa:wink::cool:

Kubican tapauksesta voi tietysti päätellä et nyky autoilla pahoista "mälleistä" voi selvitä hengissä, ja voi vaan arvailla olisiko Henri ja Cresto selvinneet nyky autolla...Luultavasti tai sitten eivät jos on uskominen FIAn Onnettomuus tutkijaa. Hän oli sitä mieltä etttä auton osui puuhun perä edellä sellaisella voimalla että se olisi ollut jo pelkästeen kuollettava...Oli miten oli kävi kuitenkin niin että auto räjähti välittömästi puuhun osuessaan.

Ei se nyky "rallattelukaan" näytä olevan aivan turvallista,mutta ei sen pidäkkään olla.Lajiin kuulu riskinotto ja kun se tehdään tuolla Puiden tai rotkojen välissä niin sillon on iso mahdollisuus että jotain sattuu...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Nyt kun olen tuota Toivos-kirjaa lukenut, niin alan yhä enemmän epäilemään, että Henkalle on tullut samantyyppinen black out kuin Costa Smeraldassa -85. Eli Henkka kuuli nuotin, mutta ei reagoinut siihen (ajoissa). Vielä kun kisa ja auto olivat niinkin raskaita kuljettajalle kuin ne olivat, eikä kunto ollut 100 %...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1351
olisiko Henri ja Cresto selvinneet nyky autolla...Luultavasti tai sitten eivät jos on uskominen FIAn Onnettomuus tutkijaa. Hän oli sitä mieltä etttä auton osui puuhun perä edellä sellaisella voimalla että se olisi ollut jo pelkästeen kuollettava.
Nykyautolla? Vaikea uskoa että nykyisillä autoilla voi sellaisella vaudilla vetää perä edellä päin puuta että henki lähtisi. Ensinnäkin vauhtia on väkisinkin tippunut kun mennään perä edellä, puu antaa periksi, auto antaa periksi, ja perä edellä tultaessa niskat eivät ole ollenkaan niin kovilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun olen tuota Toivos-kirjaa lukenut, niin alan yhä enemmän epäilemään, että Henkalle on tullut samantyyppinen black out kuin Costa Smeraldassa -85. Eli Henkka kuuli nuotin, mutta ei reagoinut siihen (ajoissa). Vielä kun kisa ja auto olivat niinkin raskaita kuljettajalle kuin ne olivat, eikä kunto ollut 100 %...
Sikäli kuin pitää paikkansa että Henkka oli valvonut liki koko edellisen yön ja oli muutoinkin flunssainen/kuumeinen, niin olen varsin taipuvainen uskomaan että siinä oli se suurin syy onnettomuuteen - ei niinkään siinä että autosta olisi jokin osa, esim. jarrut, pettäneet äkillisesti. Hiukankin kuumeinen olo saa aikaan juuri tuollaisia black-outteja ja reaktioajat pitenevät ratkaisevasti.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
En nyt muista oliko se peräti tuossa Toivos-kirjassa mainittuna, mutta jostain olin lukevinani, että Toivosen nuoteissa olisi käytetty sanoja 'bad' ja 'flat' -> 'bad left' olisi kuulostanut samalta kuin 'flat left'. En mene takuuseen, oliko noita sanoja nuoteissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15870
Sijainti
Tampereen lenkki
En nyt muista oliko se peräti tuossa Toivos-kirjassa mainittuna, mutta jostain olin lukevinani, että Toivosen nuoteissa olisi käytetty sanoja 'bad' ja 'flat' -> 'bad left' olisi kuulostanut samalta kuin 'flat left'. En mene takuuseen, oliko noita sanoja nuoteissa.
Ainakin Kankkusen nuoteissa nuo on käytössä, ja Kankkusen nuotit varmaan oli aika samanlaiset kuin Henkan, koska karttureina oli samoja henkilöitä (Piironen, Gallagher). Toisaalta kaukaa haettua, että noin yleisesti käytetyt sanat menisi sekaisin, ja Cresto oli vielä jenkki, joten luulisi että ääntäminen on selkeää. Vai vaikutiko italialaisuus aksenttiin?

Itse alan kallistua kaikkien ohjus- ja kaasun hirttämis -teorioiden päätteeksi siihen, ettei koko onnettomuudessa ollut mitään erikoista. Kyseessä oli tavallinen ajovirheestä johtunut ulosajo. Henkallehan näitä aina sattui: Costa Smeraldassa 1985 seinään, Jyväskylässä ojaan, RAC:ssa katolleen, Montessa siviiliautoa päin, mies ei tuntunut pelästyvän yhtäkään tälliä. Tällä kertaa ulosajopaikan ja auton rakenteen yhdistelmä vain oli kuolettava.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Löysin ihan oikeaa ralli onboardia tuosta Henkan ulosajomutkasta. Ei tosin mitään WRC-onboardia ja vauhti ei päätä huimaa, mutta jonkunlaisen käsityksen saa minkälaiselta tuo paikka näyttää ralliauton kyydissä läpiajettuna tänä päivänä.

Onnettomuusmutka on 3:30 kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU

Tuo kyseinen pätkä starttaa muutama sata metriä sen jälkeen kun missä pätkän startti oli 1986, mutta muuten sama pätkä tuonne onnettomuusmutkaan asti.

Mitään suoraa vertailuahan ei pysty tekemään, koska jo yksin ulkokurviin ilmestynyt kaide muuttaa aika paljon sitä miltä paikka näyttää kuskille mutkaan tullessa ja mutkaa ajettaessa. Tiekin on leventynyt ja varmasti muuttunut helpommaksi ajettavaksi senkin puolesta sitten 80-luvun. Tien huomattava tiukentuminen loppua kohti kyllä tulee edelleen esille nykyäänkin.

Mutta ehkä tärkein tästä poimittava seikka on, että tämä on ensimmäinen itselle osunut video jossa näkee konkreettisesti, että tie hieman keventää mutkan alkupuolella (n. 3:31-32 kohdalla) ja en epäile yhtään, että 80-luvulla kyseinen pomppu tai kevennys on ollut vielä huomattavampi kun lisätään yhtälöön suurempi tilannenopeus ja kapeampi tie. Tämä tukee sitä teoriaa ja kommentteja (Mouton?), että tässä mutkassa auto lähti todella herkästi yliohjaamaan ja miksi ainakin joillain kuskeilla oli tuplahuomio -merkintöjä lisättynä tähän paikkaan.

Jos Henkalla oli lähtenyt perä irti jo tuossa kevennyksessä, se selittää hyvin sitä minkä takia auto ehti kääntymään n. 180 astetta tiellä ennen kuin meni reunan yli perä/pohja edellä puuhun, joka rikkoi bensatankin, josta kellahti alas katolleen rotkoon ja syttyi tuleen.

En halua sulkea teknisen vian/nuottivirheen mahdollisuutta pois, mutta kyllä tämä paikka näyttää sellaiselta jossa se ajovirhe voi herkästi tapahtua. Ja juuri sellainen ajovirhe joka johtaa auton takapään hallinnan menettämiseen ja spinnaamiseen.

Asvaltilla auto reagoi herkästi pieniinkin kevennyksiin keskellä mutkaa ja perä irtoaa helposti tiestä. Ehkä kaikista kuuluisin esimerkki moottoriurheilussa on kasinonaukio Monacon radalla jossa etenkin takavuosina nähtiin välillä hurjia sladeja.

Attilio Bettegan onnettomuus vuotta aiemmin johtui siitä, että nopeaa oikealle kääntyvää mutkaa edelsi pomppu tiessä joka on melko huomattava jopa nykyisillä WRC-jousituksilla (en nyt tähän hätään löytänyt WRC-onboardia Youtubesta). Bettega ajoi pomppuun liian lujaa/väärällä linjalla josta johtui se, että auto oli käytännössä jo ennen mutkaa pois kuljettajan hallinnasta ja syöksyi tunnetuin seurauksin ulos mutkassa. Tämä kyseinen pomppu taidettiin mainita hiljattain Madness On Wheel -dokkarissakin. Muistaakseni Christian Geistdörfer sanoi, että Bettega oli ainoa joka yritti ajaa pompun kaasu pohjassa ja sitten kävi niinkuin kävi.

Tässä mielessä sora on paljon anteeksiantavampi ajoalusta.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Ainakin Kankkusen nuoteissa nuo on käytössä, ja Kankkusen nuotit varmaan oli aika samanlaiset kuin Henkan, koska karttureina oli samoja henkilöitä (Piironen, Gallagher). Toisaalta kaukaa haettua, että noin yleisesti käytetyt sanat menisi sekaisin, ja Cresto oli vielä jenkki, joten luulisi että ääntäminen on selkeää. Vai vaikutiko italialaisuus aksenttiin?
Voi olla kaukaa haettua, mutta toisaalta juuri tällainen erehdys sattui Kankkuselle itselle 1995 Kataloniassa.

http://www.youtube.com/watch?v=YnmPXLeSSDc 6:25 eteenpäin

Kankkunen ilmeisesti kuuli nuotin flat leftinä kun se tosiasiassa oli bad left. Siinä vaiheessa kun Kankkunen tajusi tilanteen ei ehtinyt enää todeta kuin ne perinteiset kirosanat ennen kun Celica oli puskassa :D.

Tässä sitten taas esimerkki nuottivirheestä jossa kartturi lukee väärän nuotin:
Burns -96 Katalonia
http://www.youtube.com/watch?v=rWvnJPRIAUE 11:45 eteenpäin

Reid luki mutkan flat rightiksi kun se todellisuudessa oli melko hidas paikka. Tässä olisi voinut käydä todella huonosti.

Mutta nämä ovat yleensä sellaisia ulosajoja joissa vauhtia on mutkaan nähden huomattavasti liikaa ja mutkan läpiselviämisestä ei ole mitään toivoa. Todistusaineistoon nähden olen sitä mieltä, että ajovirhe on Henkan tapauksessa se todennäköisempi vaihtoehto. Vaikka arvailuahan se on tietysti.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voi olla kaukaa haettua, mutta toisaalta juuri tällainen erehdys sattui Kankkuselle itselle 1995 Kataloniassa.

http://www.youtube.com/watch?v=YnmPXLeSSDc 6:25 eteenpäin

Kankkunen ilmeisesti kuuli nuotin flat leftinä kun se tosiasiassa oli bad left. Siinä vaiheessa kun Kankkunen tajusi tilanteen ei ehtinyt enää todeta kuin ne perinteiset kirosanat ennen kun Celica oli puskassa :D.
Muistaakseni aikanaan ainakin ylen koosteessa tai VM:ssä annettiin ymmärtää, että kyseessä olisi ollut kartturin virhe.

Nyt kun tuota kuuntelee niin Nicky vaan toisti ennen suistumista "bad" kun ei eka kuulemalta näyttänyt menevän kasetille. Ei mitenkään myöhässä tullut nuotti vaan hyvinkin ajoissa alun alkaen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Muistaakseni aikanaan ainakin ylen koosteessa tai VM:ssä annettiin ymmärtää, että kyseessä olisi ollut kartturin virhe.

Nyt kun tuota kuuntelee niin Nicky vaan toisti ennen suistumista "bad" kun ei eka kuulemalta näyttänyt menevän kasetille. Ei mitenkään myöhässä tullut nuotti vaan hyvinkin ajoissa alun alkaen.
No nyt kun tarkkaan katsoin tuon uudestaan niin näyttää tosiaan siltä ettei Kankkunen ymmärtänyt nuottia millään tavalla tuohon mutkaan. Aivan kuvan vasemmassa alareunassa erottaa kun Kankkunen ikään kuin kädellä pyytää Gristiltä nuottia juuri ennen mutkaan sisäänkäntämistä. Tämän jälkeen Grist sanoo heti "What?...Bad!" mutta siinä vaiheessa on jo myöhäistä koska vauhtia on liikaa.

Kankkunen oli tietääkseni niitä kuljettajia aina joka halusi nuotit luettavan melko paljon ennakossa ennen mutkaan tuloa verrattuna joihinkin muihin kärkikuskeihin. Ja sellaisen huomion voi tehdä, että verrattuna joihinkin muihin Kankku-onboardeihin Grist lukee nuotit suhteellisen myöhään tässä ulosajo-onboardissa.

Ihmeen liekeissä Kankku oli kyllä tässä kilpailussa noin muuten ennen suistumista. Ei tuon kovempaa ajanut asvaltilla varmaan koskaan kuin tuossa kisassa. Olihan Toyotassa tietysti terästetty turbo, mutta ei Didikään pysyny kyydissä ollenkaan. Mutta nyt menee vähän jo off-topikiks.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
off-topik todellakin :D Mutta kyllä "Kankkua" otti hieman pannuun,sen kyllä huomas ku "kinneri" saatiin huoltoon:wall:

Eihän tossa "Toivos keississä" ole enään paljonkaan uutta ihmeteltävää...
Kun joskus sais vaan tietää mitä tossa leikkaamattomalla onnettomuus nauhalla onkaan/olisi ollut?! Siinä on niin paljon kysymys merkkejä,ettei pyhä tosikaan:wink:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Löysin ihan oikeaa ralli onboardia tuosta Henkan ulosajomutkasta. Ei tosin mitään WRC-onboardia ja vauhti ei päätä huimaa, mutta jonkunlaisen käsityksen saa minkälaiselta tuo paikka näyttää ralliauton kyydissä läpiajettuna tänä päivänä.

Onnettomuusmutka on 3:30 kohdalla:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU
Tuo on kyllä löytö!!! ite en ole löytäny kyseisestä paikalta mitään edes ralliin viittaavaa kuvaa:D Kyllähän ne leikkaa aika läheltä kalliota tollakin kohtaa...

Edellinen mutka mennään leikaten sorkun kautta....

Mutta mites se usva/hiekka pölly mikä näkyy "crash" videon alussa...video expertit vois kertoa voisiko se olla editointi juttu,,,vai voisiko se olla ulkokurvissa olevasta hiekasta tai peräti autosta(renkaat/mootttori,jne)
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Ja ny ihan ohi juttujen,mutta se vauhdin surma löytyy toiselta koneelta,mutta ongelma on että se on nyt menny niin monen muunnon kautta läpi, että kuva on entisestään kärsiny et ei siitä enään katselu elämystä saa mutta eiköhän siinä ole enempi kuultaaavaa ku nähtävää:rolleyes: koitan saada joku päivä aikaseksi pikoa videon osiin et onnistuu tuo jakaminen, kun ei näköjään kannata tubeen laittaa tulee sanomista:D:D
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tuo on kyllä löytö!!! ite en ole löytäny kyseisestä paikalta mitään edes ralliin viittaavaa kuvaa:D Kyllähän ne leikkaa aika läheltä kalliota tollakin kohtaa...

Edellinen mutka mennään leikaten sorkun kautta....

Mutta mites se usva/hiekka pölly mikä näkyy "crash" videon alussa...video expertit vois kertoa voisiko se olla editointi juttu,,,vai voisiko se olla ulkokurvissa olevasta hiekasta tai peräti autosta(renkaat/mootttori,jne)
Vuonna -86 tuota paikkaa ei päässyt ajamaan ihan noin läheltä kallion reunaa viistäen mitä nykyään ellei sitten leikannut hiekkojen kautta, tosiaan leventynyt tuo tie ja "ylimääräset" hiekat kadonneet tien sisäreunasta. Aikoinaan tänne laitetussa Vauhdin surma dokkarissa on lyhyt siiviliauto-onboardi tuosta paikasta 1986/87.

Tuo hiekkapölly on todennäköisesti juurikin peräisin tuosta hiekasta jota vielä silloin oli mutkassa melko paljon sekä ulko- että sisäkurvissa.

http://imageshack.us/photo/my-images/706/50330160.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/526/86042780.png/

Yksi huomio on kanssa nuo kepit mitä sitten lienee olleetkin tien reunassa, että oliko niitä myös onnettomuushetkellä tuolla samalla kohtaa. Yhtään tuollaista keppiä en kyllä ole nähnyt kuvissa tai videoissa onnettomuuspäivältä. Tosin sekin on mahdollista, että jos niitä keppejä on siinä ollut niin Lancia on ne siitä kaikki vienyt mukanaan alas. Jos oli, niin se selittäisi sen valkoisen mystisen osan lentämässä autosta erillään alas vuorenrinnettä.

Ja noista screenshoteista konkretisoituu aika hyvin kuinka paljon kapeampi ja vaarallisempi paikka on silloin aikanaan ollut kuin nykyään.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Ja noista screenshoteista konkretisoituu aika hyvin kuinka paljon kapeampi ja vaarallisempi paikka on silloin aikanaan ollut kuin nykyään.
Mun mielestä noista konkretisoituu 4:3 kuva 16:9 kuvasuhteessa, jonka kuvakaappauksen pikseleitä ei ole korjattu vastaamaan 1:1. Suomeksi sanottuna kuva on todella pahasti lytyssä ja tie vain näyttää kapealta. :rolleyes:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mun mielestä noista konkretisoituu 4:3 kuva 16:9 kuvasuhteessa, jonka kuvakaappauksen pikseleitä ei ole korjattu vastaamaan 1:1. Suomeksi sanottuna kuva on todella pahasti lytyssä ja tie vain näyttää kapealta. :rolleyes:
No sekin varmasti :D, nämä nyt olivat vain nopeasti napattu suoraan siitä aikanaan täällä olleesta videofileestä sen pahemmin editoimatta. Video on samalla tavalla lytyssä alkuperäisessä fileessä. Joka tapauksessa kyllä sen pääpointin pitäisi tulla esille eri materiaaleja vertailemalla, että paikka on leventynyt sitten 80-luvun.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Muutama tuhnuinen ruutukaappaus Urheiluruudussa 3.5.1986 näytetystä videosta (ulosajopaikka kopterivinkkelistä):



 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tätä kuvamateriaalia en ollut aikasemmin nähnytkään. Tuosta ylimmästä kuvasta voi hyvin paikallistaa onnettomuusmutkan ja sitten sen paikan mistä se onnettomuusvideo oli kuvattu.

Täällä oli aikanaan jotain kysymyksiä siitä kauan kestäisi ajaa tuosta onnettomuusmutkasta tuonne kuvauspaikkamutkaan niin tässä Youtube-onboardissa Civicillä tuo matka taittuu n. 15 sekunnissa. Jos oletetaan, että Saby on tässä paikassa jo pysäytetty onnettomuusvideon kuvaajan toimesta ja lasketaan aikaan mukaan ihmettelyt ja auton vekslailu ahtaalla vuoristotiellä, minuutin lähtöväleillä Saby ja Biasion olisivat olleet paikalla melko lailla samaan aikaan. Leikellyllä videolla ei tosin vilahda kuin Biasionin auto parkissa.

Ja kun puhuin aiemmin tuosta tien leventymisestä, en tarkoittanut mitään metritolkulla leventymistä. Jotenkin kuvamateriaalista kuitenkin näyttää, että paikkaa on levennetty mutkan alkupäästä. Ja paikasta olisi samalla muuttunut hieman loivempi koska alussa pääsee nykyään ajamaan lähempää kallionreunaa. Mutkan loppu näyttää säilyneen melko identtisenä. Kaikki tämä on tietysti vain mutuilua koska en ole silloin 80-luvulla ollut mittanauhan kanssa paikalla.

Viimeinen tunnettu ajoklippi Henkasta ennen onnettomuutta on tuon kohtalokkaan pätkän lähdössä. Ja jos verrataan ajoaikaa tuohon Civic-onboardiin jonka lähtö on jonkun matkaa tuon '86 lähtöpaikan jälkeen voidaan karkeasti olettaa, että normaalilla ajovauhdilla onnettomuus on tapahtunut jo reipas kolme minuuttia lähdön jälkeen. Korsika-oloihinhan tuon pätkän alkupää on melko nopeaa tietä ja välillä on pidempiäkin suoria.

Kuvamateriaalin vähyyten Henkasta ennen onnettomuutta vaikuttaa varmasti se, että Corten pätkällä kuvausryhmät/valokuvaajat oli lähes joka vuosi pakkautunut pätkän puolivälissä olleelle sillalle ja sen jälkeiseen ysikymppioikeeseen, tänne asti Henkka ei koskaan ehtinyt. Videostylen koosteessa on myös kuvaa kun autoja odotetaan alkavassa vesisateessa tuohon sillalle. Ja hyvin todennäköistä, että Duken koosteen kuvaajat olivat myös '86 tuolla sillalla.

Tässä melko harvinaista kuvaa tuosta kisasta jossa kuvataan myös kyseistä siltaa Henkan onnettomuus ajankohtana http://www.youtube.com/watch?v=RYvQe2uwCs8 n. 6:25 kohdalla.

Tästä huolimatta uskon, että joku amatöörikuvaaja tuonne lähdön ja onnettomuuspaikan väliin vielä mahtuu, mutta eri asia sitten tuleeko se kuvamateriaali koskaan julki. Puhumattakaan tuosta pätkitystä onnettomuusmateriaalista kokonaisuudessaan. Toivoa kuitenkin vielä on koska vähitellenhän tästä kisasta tuntuu vieläkin tippuvan uutta materiaalia nettiin.
 
Viimeksi muokattu:

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tätä kuvamateriaalia en ollut aikasemmin nähnytkään. Tuosta ylimmästä kuvasta voi hyvin paikallistaa onnettomuusmutkan ja sitten sen paikan mistä se onnettomuusvideo oli kuvattu.

Täällä oli aikanaan jotain kysymyksiä siitä kauan kestäisi ajaa tuosta onnettomuusmutkasta tuonne kuvauspaikkamutkaan niin tässä Youtube-onboardissa Civicillä tuo matka taittuu n. 15 sekunnissa. Jos oletetaan, että Saby on tässä paikassa jo pysäytetty onnettomuusvideon kuvaajan toimesta ja lasketaan aikaan mukaan ihmettelyt ja auton vekslailu ahtaalla vuoristotiellä, minuutin lähtöväleillä Saby ja Biasion olisivat olleet paikalla melko lailla samaan aikaan. Leikellyllä videolla ei tosin vilahda kuin Biasionin auto parkissa.
Saby ei ole vielä tuolloin palannut paikalle,jos olisi niin kyllä pösön nokka näkyisi siinä lancian edessä... Kyllä oli näin amatöörin mielestä Sabyn olisi olettanut pysähtyvän paikalle eikä ajavan ohi vaan... En tiedä onko sitä missään säännöissä,mutta kyllähän kuskit ainakin tuohon aikaan monesti pysähtyi katsomaan onko ulosajaneet kunnossa tai jopa auttamaan (Kankkunen Aleenia ojasta tielle .85RAC:D).
Kuitenkin Lancia syttyi heti liekkeihin sen seurauksena valtava savupatsas ja eikä se ollut kovin kaukana tiestä kyllä se olisi pitänyt huomata:mad:
 
Ylös