Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
No ei hyvää päivää, ota nyt ne silmät käteen ja katso tuota kuvaa. Ethän nyt tosissasi voi väittää, että siinä keula on hinuriin päin??? Etkö nyt näe edes noita pakoputkia tuossa???
.
Ok. Myönnetään. En hirveästi ole jaksanut perehtyä näihin kuviin. Mitä nyt hieman silmäillyt. Tuo jälki sopisi täydellisestä kartturin puolelle ja osumaan puuhun kuten esim Märtinin tapauksessa kävi.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
järjestäjät julkaisivat heti onnettomuuden jälkeen tiedotteen, jossa järjestäjien ja pelastushenkilökunnan toimintaa mainostettiin todellisuutta "hieman" ripeämmäksi. Lisäksi järjestäjillä oli käytössään neljä helikopteria, mutta yksikään niistä ei ilmeisesti ollut lähimaillakaan/valmiudessa (ei niistä toki olisi ollut mitään apua tapahtuneessa).
Tässä tullaan niihin epäkohtiin mitä itse haluaisin oikaistavan onnettomuudesta
Ja mahdolliset syyt/(seuraukset).

-FIAn toiminta ennen ja jälkeen onnettomuuden (Esim.J.M.Balestre Oli kyllä semmonen juonittelia että huhu...)Onnettomuus tutkinta oli totaalinen fiasko.

-Kilpailun järjestäjän piittaamattomuus. Reittien pituudet,pelastus toimimet niide järjestely. Tiedotteiden manipulointi

Lancian sisäinen toiminta puheet/teot varsinkin johto porras niin ennen ja jälkeen onnettomuuden Kaikki pesi kädet pelkällä olan kohautuksella ei Perkele.ESIM.Fiorio:mad_old:

-Ulosajoon johtaneet syyt ja kuljettaja parin menehtymiseen johtaneet syyt.Mun mielestä tossa on kaksi eri asiaa.Ulosajon aiheutti tietyt tekijät,mutta ehkä jos auto olisi ollut joku muu kun lancia merkkinen,niin samoilla ulosajoon johtaneilla seurauksilla olisi toinen tai jopa molemmat voineet selvitä hengissä.
Esim.Vatanen ajoi korsikalla pösöllä ainakin kaksi kertaa rotkoon,toisella kertaa auto paloikin viälä ja kaikki selvisi hengisssä.
Miten voi olla mahdollista että yksi talli tai jopa yksi auto ajaa ilman pohjapanssaria,, Kuka siitä on vastuussa. "ei kelpaa kuin voiito" voitto hinnalla millä hyvänsä"...

-Onnettomuus paikan tapahtumat kuka tuli mistä tuli.Raivaus ja tutkinta työt.

-Toivonen tiesi lausuntojen perusteella itsekkin että ulosajon sattuessa henki lähtee...Eli kyllä sen on tiennyt silloin muutama muukin ihminen siellä. Se peli olisi pitänyt viheltää poikki tai ainakin radikaalisti muuttaa sitä kun huomattiin ettei tuota pysty ajamaan läpi kisavauhtia, ettei sattuisi mitään vakavaa. Mutta ne jotka noista asioista päätti evät tehneet mitään Joten vastuu on myös heidän osaltaan. Se oli kovaa bisnestä kaikki lasketaan rahassa ja kaikella pitäisi myös olla hintansa mikä tämän hintalapussa lukiä?

Ja lopuksi ei niin yllämainituun liittyvää...
-Näitä (ainakin suomalaisia) "dokkareita ja kirjotuksia"(nimiä en muista,enkä edes halua') mitä on nykyään aiheesta tehty niin johdon mukasesti vaivaa vanhoista jutuista kopioidut jutut ei paneuduta yhtään asiaan raapastaan hieman ja se siitä.Enkä nyt tarkoita tällä foorumilla olleita kirjotelmia tai esim. marvin dokkari:thumbup:
Tehtäisiin edes yksi perusteellinne juttu asiasta eikä muutamaa aivan sinne päin ja vanhoista kopioitua ja avan päin persettä leikattua paskaa :cool:
Ehkäpä joku vielä joskus.....;)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tehtäisiin edes yksi perusteellinne juttu asiasta eikä muutamaa aivan sinne päin ja vanhoista kopioitua ja avan päin persettä leikattua paskaa :cool:
Ehkäpä joku vielä joskus.....;)
Siitäpä Makkalle seuraava projekti :wink:
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Tässä tullaan niihin epäkohtiin mitä itse haluaisin oikaistavan onnettomuudesta
Ja mahdolliset syyt/(seuraukset).
Kaikki mainitsemasi asiat olisi selvitetty kunnollisessa onnettomuustutkinnassa. Esim Estonian onnettomuusraporttia voisi pitää esimerkkinä hyvästä raportista (kannattaa lukea).

Tuohon pohjapanssarijuttuun, luulin että asfalttiralleissa oli ihan normaalia ajaa ilman pohjapanssaria? Ja miten se oikeastaa tähän edes liittyy?

Henk. koht. onnettomuuden tarkemmat syyt olisivat vain "nice to know" tason tietoa. Ralleissa nyt vaan sattuu ulosajoja ja B-ryhmän aikaan autojen turvallisuus ei ollut parasta tasoa. Muutenkin turvallisuuskulttuuri on muuttunut täysin järjestysmiehestä tiimipäälliköihin ja kilpailunjohtajiin asti.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Näyttää kyllä vahvasti todennäköisimmältä, että auto on tullut mutkaan ylikovaa, syynä ehkä nuottivirhe tai tekninen vika tai jotain muuta. Nuo renkaanjäljet asvaltissa on todella ohuet ja haaleat. Tuntuu siltä, että tuollaiset jäljet jäisi silloin, kun tullaan ylikovaa, auto puskee rajusti, mutta pito vielä säilyy juuri ja juuri. Jos renkaat menettää pidon ja lähtee luistamaan, jäisi todennäköisesti paksummat jäljet ja kumia ihan kunnolla asvaltin pintaan.

Yksi asia kuitenkin hämää. Videon perusteella autosta lentää jokin valkoinen osa jo ennen mutkaa ja katsojathan olivat kai kuulleet kovan pamauksen jo ennen mutkaa. Tekninen vika voisi toki selittää tuonkin. Tai mahdollisesti törmäys tiellä olevaan esteeseen, esim. kiveen.

Minneköhän tuo lancian raato muuten toimitettiin? Onko sitä säästetty?

Jos ranskan kieli jollain taipuu, niin se ranskalaisten forum-auto-keskustelupalstahan voisi olla oiva paikka kysellä tästä onnettomuudesta lisätietoja. Siellähän on varsin aktiivista rallikeskustelua ja kaikesta ne tuntuu tietävän kaiken mikä vaan ralliin liittyy. Ties vaikka siellä kommentoisi korsika-86 katsojiakin, jotka ovat olleet paikalla ek 18:lla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Lehti oli tuossa vaiheessa siinä uskossa, että auto räjähti tuleen vasta muutama minuutti ulosajon jälkeen.
"Minutes later" voi toisaalta tarkoittaa myös "hetkiä myöhemmin". Toisaalta onnettomuuden tapahtumien kulku ei varmaan ollut tuossa vaiheessa kovin tarkasti dokumentoitu ainakaan julkisesti.

-Ulosajoon johtaneet syyt ja kuljettaja parin menehtymiseen johtaneet syyt.Mun mielestä tossa on kaksi eri asiaa.Ulosajon aiheutti tietyt tekijät,mutta ehkä jos auto olisi ollut joku muu kun lancia merkkinen,niin samoilla ulosajoon johtaneilla seurauksilla olisi toinen tai jopa molemmat voineet selvitä hengissä.
Esim.Vatanen ajoi korsikalla pösöllä ainakin kaksi kertaa rotkoon,toisella kertaa auto paloikin viälä ja kaikki selvisi hengisssä.
Miten voi olla mahdollista että yksi talli tai jopa yksi auto ajaa ilman pohjapanssaria,, Kuka siitä on vastuussa. "ei kelpaa kuin voiito" voitto hinnalla millä hyvänsä"...
Mielestäni sinänsä turha spekuloida, olisiko Vatanen selvinnyt hengissä Korsikalta 1985 tai 1984 Lancian ohjaimissa tai olisiko Henkka selvinnyt hengissä Pösöllä, koska ulosajot ovat kuitenkin aina yksilötapauksia. Melkoista tuuripeliähän se on, millaiseen pöpelikköön se auto tieltä suistuu. Joskus puu osuu kriittiseen kohtaan, joskus mennään kymmenen sentin päästä ohi. Tosin selvää on se, että B-ryhmän autojen turvallisuudessa oli parannettavaa.

Piti vielä myös sanoa, että palaneen autonraadon asennosta rotkossa on mahdotonta päätellä mitään siitä, missä asennossa auto osui puuhun, sillä auto on pyörähtänyt varmasti vielä puuosuman jälkeen eri asentoon, ja ennen julkisuuteen tulleita kuvia rotkosta sitä on saatettu siirrellä sammutustyön yhteydessä. Ja vaikka auto olisi poistunut tieltä perä edellä, on se voinut olla vielä vähän pyörivässä liikkeessä. Tien pinnalta rotkon pohjalle on kuitenkin muutaman metrin pudotus, joten rungon vääntymien osoittama osuma pohja edellä on täysin mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15869
Sijainti
Tampereen lenkki
Yksi "uusi" kuva autosta rotkossa, ei tietoa siitä onko autoa jo tässä vaiheessa käännelty vaiko ei (savua ainakin vielä nousee):
http://imageshack.us/a/img688/6025/toivonencrash02.jpg
http://imageshack.us/a/img62/2906/toivonen.jpg
Kiitos, nää oli uusia :thumbup: samoin kiitokset tuosta lehtiartikkelista

EDIT: Voi muuten olla, että mekatsut pyörittelivät autoa rotkossa vain siirtääkseen sitä lähemmäs nosturin koukkua, tai kerätäkseen jotain osia talteen. Mielestäni useassa yhteydessä on mainittu auton palaneen nimenomaan katollaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tuntuu että kun sitä onnettomuusvideota katsoo, niin sen näkee joka kerta eri tavalla. Jos on koko ajan se mielikuva, että auto suistui puuhun perä edellä, se näyttääkin juuri siltä videolla. Mutta heti kun vähän kyseenalaistaa vanhoja oletuksia, näkee koko ulosajan ihan eri silmällä. Tällä hetkellä minusta näyttää kaiken eniten siltä, että auto tulee täydellä vauhdilla nokka edellä, tai kylki edellä suoraan puuta päin. Ja se vauhti näyttää todellakin kovalta. Puusta auto kimpoaa rotkon pohjalle, ja pudotessaan kiepsahtaa nokka-perä?- suunnassa ympäri. Rotkon pohjalla roihahtaa vasta liekkeihin. Auto näkyy koko ajan valkoisena puuhun osuessaan ja siitä rotkoon pudotessaan. Tuo valkoinen väri voisi kertoa siitä, että auto on koko ajan kylki tai katto kuvaajan suuntaan, eikä pohja.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tuos ite olen pähkäilly,mittaillu ja laskeskellu,että paljonko lanciassa on ollu kyytiä ennen jarrutusta?
Google mapsista pystyy tuon matkan laskemaan aika lähelle,ite sain n.150metriä edellisen mutkan lopusta,mahdolliseen jarrutus kohtaan. Auto kiihty paikaltaan 100km/h 2.9s ja 200km/h 9.6s...
vauhtia on hyvinkin voinut ollu n.140-150km/h
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11224
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
-Kilpailun järjestäjän piittaamattomuus.....
Lancian sisäinen toiminta puheet/teot varsinkin johto porras
Tuolloin kilpailijan henki oli vielä ihan liian halpa. Ei ketään silloin kiinnostanut oikea tutkinta. Se vain oli sen ajan meininki.

Kenelläkään ei riittänyt selkärankaa tehdä rajoituksia B-ryhmään. Balestre sitten päätti diktaroorisesti muuttaa kaiken kerralla. Koska yhdelläkään tallilla ei ollut puhtaita jauhoja, ei missään ollut potkua panna vastaan JMB:lle.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^Onhan tämä,ja enkun kielinenkin löytyy ainakin Marvin dokkarista (jos,dokkaria jostain viä löytyy)

Oftopic:D
Onko "macmiehiä"tällä palstalla? Onko hyvää ohjelmaa millä saa videon frameiksi? Leikattua ja convertoitua takaisin avi... jne. muotoon ?
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tuolloin kilpailijan henki oli vielä ihan liian halpa. Ei ketään silloin kiinnostanut oikea tutkinta. Se vain oli sen ajan meininki.

Kenelläkään ei riittänyt selkärankaa tehdä rajoituksia B-ryhmään. Balestre sitten päätti diktaroorisesti muuttaa kaiken kerralla. Koska yhdelläkään tallilla ei ollut puhtaita jauhoja, ei missään ollut potkua panna vastaan JMB:lle.
Kyllä se ehkä meni näin kun sanoit:wink:. Se koko postaus nyt oli vaan tommosta "tilitystä" mikä itee pistää v.... jutussa...Se "pohjapanssari" juttukin ei perustunu factoihin,mutta oliko tosiaan niin miten Syvälahti väitti että "pohjapanssari" oli poistettu vaan siksi,että oltiin saatu autoa keveämmäksi...
Tuskin se nyt on ollut mikään panssari mitä on käytetty sora kisoissa vaan pohjan suojusta mikä on sujannu bensatankkeja ym.

Hyviä kuvia mjs:thumbup: Olin väärässä luultavasti.Auto on ollut katollaan palaessa.
On autoa pyöritelty miten päin vaan...
Niin kaikissta nosto kuvista voi amatöörikin sanoo,että kovin osuma on tullut kylkeen ei suoraan auton perään
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Niin vai olisko se kovin osuma kuitenkin tullut sinne pohjaan?? Tai sitten se moottori on painollaan vääntänyt rungon auton pudotessa rotkoon. Kuvista näyttäis siltä että pohja on ihan banaanin muotoinen. Tai siis siinä penkkien takana suunnilleen moottorin kohdalla tulee sellanen vekki ja auton takaosa on n. 45 asteen kulmassa ylöspäin. Vai tulkitsenko kuvan ihan väärin?
 
Ylös