Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyviä löytöjä :thumbup: Ainakin poliisi-silminnäkijä oli täysin uutta, sekä tieto siitä, että ruumiit kuljetettiin sairaalaan noin nopeasti. Näiden artikkelien perusteella Henkka olisi siis ollut auton ulkopuolella, mutta autosta ulos lentäneenä, eikä omin avuin autolle palanneena.

Yhdessä noista artikkeleista taas kerrotaan että Lancian helikopteri olisi käskenyt Biasionin hidastaa - eli siis helikopteri olisi ollut paikalla ennen Biasionia?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sergio Creston kirje:
Ehkä kaikista sykähdyttävin uusi yksityiskohta itselle on kuitenkin, että Crestolta jääneistä tavaroista löytyi kirje, jossa hän toivoi saavansa polttohautauksen. Kirje oli päivätty 20.4.1986, eli vain vajaa pari viikkoa ennen onnettomuutta.

Tiedä sitten näistä...
Toive toteutui....turhan varhain vaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Basically the interesting part is the interview of Henri's brother Harri.

Harri says he has heard from a "confirmed source" that the throttle pedal of Henri's Delta S4 went through the floor and jammed, causing the accident.

He also said he recently visited Sergio Cresto's family and heard from them that Henri was found dead lying outside the car, not in his seat. They believe he would have gotten out of the burning car, returned to save Sergio from the car and got burned while doing that. According to Harri this story has been confirmed by Lancia's chief mechanic at the time. Harri also says he cannot count on any story 100% because he wasn't there at the time. I also came across this story on a Spanish forum some months back. The source for this story was from a press conference held by Miki Biasion in Spain.

Other Italian sources posted by Ayrton-Ana a few posts back suggest that Henri had flown halfway out of the car during the accident, possibly making some people believe in the aforementioned story of surviving and coming back to get Sergio out.

Marv, do you have anything to share on this topic with your wide knowledge?
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onhan siinä katto aika pahasti kasassa, A-pilarien kohdalla olevat turvakaaret pettäneet.
Huomaa, että tuohon aikaan noissa huippupeleissä oli kaarten materiaalina alumiini-seos. Nykyiset CroMo vaatimukset tulivat vasta myöhemmin. Lanciassa varmaan myös paljon magnesium-valmisteisia osia, jotka entisestään tulipalon sattuessa lisäävät kuumuutta. Ne turvakaarten periksiantaminen johtuu myös paljolti sen liekkimeren aiheuttamasta suunnattomasta kuumuudesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Huomaa, että tuohon aikaan noissa huippupeleissä oli kaarten materiaalina alumiini-seos. Nykyiset CroMo vaatimukset tulivat vasta myöhemmin. Lanciassa varmaan myös paljon magnesium-valmisteisia osia, jotka entisestään tulipalon sattuessa lisäävät kuumuutta. Ne turvakaarten periksiantaminen johtuu myös paljolti sen liekkimeren aiheuttamasta suunnattomasta kuumuudesta.
Okei, kiitos tiedosta, olen tätä monesti miettinytkin, että onko tulipalo voinut tosiaan vetää autoa kasaan vai menikö se noin pahasti lyttyyn pelkästä ulosajosta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Uutta tietoa näköjään pukkaa...vihdoista viimein:)
Jos tuo tieto ny ihan humpuukia olis niin en usko että Harri sitä tiedotusvälineisiin olisi suustansa päästäny...

Mutta oli tai ei ja niin edelleen.On hieno asia,että tapaus muistetaan ja pidetään mielenkiintoa yllä,niin uskon että näitä tämmösiä uusia tietoja voi viellä tulla lisääkin päivien/kuukausien/viikkojen/vuosien saatossa:thumbup:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tuo Harrin mainitsema päämekaanikko taitaa olla "legendaarinen" Rino Buschiazzo.

Pienellä googlettelulla löytyi joitain uusia tiedonjyväsiä joita ei tässä keskustelussa olla vielä tietääkseni tuotu esille. Voi olla, että tämän sivuston artikkeleihin on kyllä jo viitattu aiemminkin, mutta ei näihin yksityiskohtiin tietääkseni.

Elikkä viittailen näihin google-käännöksiin.
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/anniversari/141-sempre-nei-nostri-cuori-tuttorally-nd-5-maggio-1996.html&usg=ALkJrhjGOHej0RrTXYj4m_F2wvblb7CUdw

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/147-lisola-stregata-tuttorally-maggio-1986.html&usg=ALkJrhhaDEQbpikIeJf5XRZIGLW1L0iLqw

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?client=tmpg&depth=1&hl=en&langpair=it|en&rurl=translate.google.com&u=http://www.henritoivonen.it/menu/fatale-tour-de-corse86/28-qolocausto-senza-percheq-tour-de-corse-1986-rombo-6-maggio-1986-nd19.html&usg=ALkJrhiKlhNQTbFFmbCSyQYQrjXuNcFcEA

Minä olen aina ollu siinä tiedossa kiinni,että kuljettaja kaksikosta ei jäänyt tulipalon ja räjähdyksen jälkeen mitään tunnistettavaksi....

Eikä kyllä missään ole tätä ennen mainittu kummankaan olleen autosta ulkonakaan...:eek:

On kyllä mielenkiintosia löytöjä,Kiitos näistä!!
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
Basically the interesting part is the interview of Henri's brother Harri.

Harri says he has heard from a "confirmed source" that the throttle pedal of Henri's Delta S4 went through the floor and jammed, causing the accident.

He also said he recently visited Sergio Cresto's family and heard from them that Henri was found dead lying outside the car, not in his seat. They believe he would have gotten out of the burning car, returned to save Sergio from the car and got burned while doing that. According to Harri this story has been confirmed by Lancia's chief mechanic at the time. Harri also says he cannot count on any story 100% because he wasn't there at the time. I also came across this story on a Spanish forum some months back. The source for this story was from a press conference held by Miki Biasion in Spain.

Other Italian sources posted by Ayrton-Ana a few posts back suggest that Henri had flown halfway out of the car during the accident, possibly making some people believe in the aforementioned story of surviving and coming back to get Sergio out.

Marv, do you have anything to share on this topic with your wide knowledge?
Thanks for that :)

Its news to me that henri's body was found outside the car but its possible. It must have been thrown out in the impact or explosion or when his safety harness burnt through his body dropped out.
There's not way he got out of the car after the crash considering it landed on its roof and exploded more or-less straight away. Even if the car landed on its roof and exploded five seconds later. The impact from crashing, hitting the tree's and rolling over would have dazed him before it exploded.
We need to see the poilce report, full crash video and hear from Saby.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
If the "hard" evidence remains hidden/doesn´t exist then everyone can pretty much pick&choose which storyline to believe in. Was there another explosion that could have knocked out Henri (if he was moving), who arrived when and so on and so on. Also lately the speculations seem be coming from the ones that weren´t actually present on the island (Harri Toivonen, Cresto´s family, that one source a while back claiming the locks of the belts were open). So as said, instead of these "heard-it-from-a-"stories the X-files need to be searched and revealed and the ones present in the scene properly interviewed (would also show how much the stories would vary from each other).

But of course, if there is some to the grave -agreement especially with the team in question then ..pfff.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Thanks for that :)
You're welcome. The YouTube clip was from a sports report program on Finnish National TV (basically the equivalent of BBC in Finland) shown on Sunday night, and also the biggest "yellow paper" magazine Iltalehti featured Henri and this "new information about his death" on the front cover today. Pretty cool that he's still in the minds of Finnish people, making this kind of publicity 25+ years after his death.
 

mikahele

New member
Liittynyt
23.4.2013
Viestit
2
Huomaa, että tuohon aikaan noissa huippupeleissä oli kaarten materiaalina alumiini-seos. Nykyiset CroMo vaatimukset tulivat vasta myöhemmin. Lanciassa varmaan myös paljon magnesium-valmisteisia osia, jotka entisestään tulipalon sattuessa lisäävät kuumuutta. Ne turvakaarten periksiantaminen johtuu myös paljolti sen liekkimeren aiheuttamasta suunnattomasta kuumuudesta.
Monissä yhteyksissä on tullut vastaan väärää tietoa ja tähän nyt korjaus. Lanciassa EI ollut alumiini kaaria/putkirunkoa, vaan se oli 25CrMo4 terästä.
Kaarien osalta näin: alunperin luokiteltiin pääkaari 50 x 70 x 1,2 neliö putkea, ja muut 50 x 1,6 pyöreää putkea.
1.11.1985 lisätty 35 x 1 putkea mm. oviputkien väliin. Samana päivänä luokiteltu vaihtoehtoinen kehikko jossa myös 35 x 2,5 hiilikuitu putkea vähvikkeina.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Onkos tätä paikallisten viranomaisten tekemää onnettomuustutkinnan raporttia missään luettavana englanniksi? Kaikki tuntuvat tietävän, että se on täysi vitsi, mutta onko kukaan lukenut sitä?`

Nämä viimeiset "tiedot" ovat niin huhupuheiden huhuja, ettei niihin voi vakavasti suhtautua (omasta mielestä).
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ja vielä kommenttia näistä tuoreista väitteistä urheiluruudussa...:

Yksi asia mietityttää. Jos kaasupoljin juuttuu kiinni pohjapeltiin, miten se estää jarruttamasta?? Näinhän Harri kertoi että siksi jarrutusjälkiä ei näkynyt, kun kaasu hirtti kiinni.

Ja toinen asia, miltähän kohtaa auton ulkopuolelta Henkka oli löydetty?? Tarkoitan lähinnä, olikohan hän ikäänkuin noussut/ryöminyt juuri ulos autosta vai pikemminkin menossa autoonpäin takaisin?? Itse veikkaisin enemmänkin tuota jälkimmäistä. Kuinka muuten olisi edes keksitty, että hän olisi palannut auttamaan Crestoa. Tuskinpa kukaan ihan hatustakaan tuota teoriaa on heittänyt Creston auttamisesta. Joku peruste kai siihen täytyy olla.

Jostain muistelisin jo vuosia sitten lukeneeni, että kuljettajien turvavyön lukko oli auki, joka mielestäni tukee teoriaa autosta ulospääsyn. Antti Syvälahden Moottoriurheilu vei miehen-kirjassa tuota Toivosen onnettomuutta käsitellään aika paljonkin. Syvälahti oli itse samalla pätkällä katsomassa ja kävi myös onnettomuuspaikalla. Hän kertoo kirjassa noita kokemuksiaan Korsikalta ja siinä on jotain uuttakin tietoa, mitä täällä palstalla ei varmaan ole käsiteltykään. Kyselkää kirjastoista.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Yksi asia mietityttää. Jos kaasupoljin juuttuu kiinni pohjapeltiin, miten se estää jarruttamasta?? Näinhän Harri kertoi että siksi jarrutusjälkiä ei näkynyt, kun kaasu hirtti kiinni.
Uskosin tuommosen S4:n repivän täydellä höngällä sen verran, ettei (sen aikasilla) jarrulla ainakaan saa pyöriä lukkoon, vaikka ehkä vähän hillitsemään pystyiskin.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Uskosin tuommosen S4:n repivän täydellä höngällä sen verran, ettei (sen aikasilla) jarrulla ainakaan saa pyöriä lukkoon, vaikka ehkä vähän hillitsemään pystyiskin.

Kytkin kyllä auttaa asiaan.:idea:

Miksi muuten aina ihmetellään kun paikalta ei löytynyt jarrutusjälkiä?? Mun mututuntuman mukaan hirveän usein rallien ulosajopaikoilta ei paljon jarrujälkiä löydy, ainakaan siinä vaiheessa kun auto on vielä tiellä?!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Antti Syvälahden Moottoriurheilu vei miehen-kirjassa tuota Toivosen onnettomuutta käsitellään aika paljonkin. Syvälahti oli itse samalla pätkällä katsomassa ja kävi myös onnettomuuspaikalla. Hän kertoo kirjassa noita kokemuksiaan Korsikalta ja siinä on jotain uuttakin tietoa, mitä täällä palstalla ei varmaan ole käsiteltykään. Kyselkää kirjastoista.
Olen käynyt sen lukemassa nimenomaan kirjastossa. En muista, että siinä olisi tullut esiin mitään täysin uutta, mutta voin käydä tarkistamassa asian uusiksi.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
110
Kytkin kyllä auttaa asiaan.:idea:

Miksi muuten aina ihmetellään kun paikalta ei löytynyt jarrutusjälkiä?? Mun mututuntuman mukaan hirveän usein rallien ulosajopaikoilta ei paljon jarrujälkiä löydy, ainakaan siinä vaiheessa kun auto on vielä tiellä?!
Varmaan on kytkin aika nopeasti hajalla jos kone huutaa täysillä ja yrittää siinä hillitä kytkimellä... Kai sen koneen saa jostain hätäkytkimestä tms. pois päältä? Ennemmin uskoisin että jarrut on syystä tai toisesta hävinneet.
 
Ylös