Niin tuo on kyllä hyvä pointti jonka jo Marv tuolla aikaisemmin toi esille jota en itse alkuun edes osannut niin ajatella. Että auton maatessa katollaan ja vöiden antaessa periksi jossain vaiheessa, ruumiit ovat väkisinkin pudonneet/valuneet alaspäin ja mahdollisesti osittain ulos autosta, vaikka kumpikaan sieltä ei olisi enää ulosajon jälkeen omin avuin mihinkään liikkunutkaan. Autosta ei taida olla kuvamateriaalia välittömästi tulipalon sammuttamisen jälkeen ennen kuin mihinkään on koskettu ja jos on niin sitä ei kyllä ymmärrettävistä syistä varmasti julkisuuteen aikanaan olisi päästettykkään.
Mitä videoon tulee, itse olen melko varma sen aitoudesta. Tosin täytyy myöntää, että jotain "epäloogista" on viimeisissä frameissä ennen auton tuleen syttymistä. Auto vilahtaa puiden välissä, mutta katoaa kokonaan jotenkin erikoisella tavalla kesken putoamisen ennen kuin päätyy viimeiselle sijalleen ja räjähtää tuleen. Mutta uskon tämän ilmiön johtuvan siitä, että auto putoaa (nähtävästi) nokka/perä suunnassa perä kameraa kohti, ja siitä, että puusto sopivasti kadottaa auton hetkeksi ennen räjähdystä. Auton kääntyessä ilmassa ympäri ja valkoisen katon kadotessa kuvista, auto ei yksinkertaisesti enää erotu puuston välistä ja katoaa kokonaan ennen putoamista puun juurelle ja tuleen syttymistä. Video on vain niin huonolaatuinen, ettei siitä tarkempia yksityiskohtia erota vaikka kuinka säätelisi värejä ja kelailisi frame framelta. Mielenkiintoisin selvästi erotettava yksityiskohta tuolla videolla on se kuuluisa mystinen valkoinen osa joka putoaa rinnettä selvästi autosta erillään.
Tiedä sitten kuka videon on kuvannut ja onko enää elävien kirjoissa. Todennäköisesti ainoa silminnäkijä onnettomuudelle ja sille mitä tapahtui välittömästi sen jälkeen, ja ehkä tämän casen kannalta ratkaisevin henkilö. Tai sitten sitä, että löytyykö video vielä kokonaisuudessaan alkuperäisessä muodossaan jostain TF1:n tai Lancian salaisista arkistoista. TF1:n kuvaa ja kuvaajahan tuo on sitten ihan alkuperäisestikin ollut, eikä amatöörikuvaaja jos tuo artikkeli edellisellä sivulla pitää paikkansa.
Vaikka en siihen tässä tapauksessa uskokkaan, sekään ei ole ennenkuulumatonta, että talli saa vedettyä kokonaan tai osittain onnettomuuskuvamateriaalin pois julkisuudesta. Tietääkseni Porsche takavarikoi ulkokuvavideon Stefan Bellofin kuolonkolarista Spassa 1985.
Mutta ymmärrän kyllä hyvin myös sen näkökulman, että asian setviminen ja miettiminen ylipäätään on turhaa. Ehkä se on sitä ihmisen luontaista uteliaisuutta ja tiedonhalua. Tämä on yksi niistä caseista joissa sitä lopullista täyttä selvyyttä tapahtumienkulusta ja onnettomuuden syistä ei todennäköisesti koskaan saada selville ja joka osin tästä johtuen tulee aina kiehtomaan joitain ihmisiä, kiehtomaan mielikuvitusta. Ja mitä pidemmälle aika jättää Henkasta, kaikessa traagisuudessaan sen isommaksi legendaksi tämä tapahtuma ja samalla Henkka melkeinpä kasvavat, etenkin jos/kun onnettomuuden säilyessä mysteerinä hamaan ikuisuuteen. Ja se legenda ei pelkästään synny traagisesta ja mystisestä onnettomuudesta vaan myös Henkan uskomattomasta liidosta ja ylivoimasta Korsikalla ennen sitä, kuumeesta, minuutin pohjista ja kuolemattomaksi jääneistä lausunnoista kun ei aivot tahdo enää riittää. Puhumattakaan tuhkimotarinamaisesta Monten voitosta ja noususta suurimmaksi maailmanmestarisuosikiksi juuri ennen kuolemaa, tai Estorilin tarinoista, jotka mystisyydessään ovat samalla tasolla melkein kuin Korsikan tulimeri. Siinä on sitä legendan ainesta vielä monille sukupolville, piti siitä tai ei.