Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
I agree about the style reminding of Autovideo programs, but when you go right to the end of the video, the credits starts to roll and apparently it's from a program called Auto-Moto. Did some googling and apparently it was a program on the TF1 channel. I remember reading the cameraman would have been working for TF1 but in this video the narrator is talking about an amateur cameraman which the shoddy filming also suggests. But probably TF1 has acquired this footage from the cameraman right after the accident. Also the other highlight video the accident footage was in was a TF1 highlight program.

Maybe TF1 still has the source material in it's archives?
 

KW1967

New member
Liittynyt
17.5.2013
Viestit
2
I have always had impression that henry´s 037 hit the wall in Costa Smeralda with driver side first...but this video shows totally different...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
I have always had impression that henry´s 037 hit the wall in Costa Smeralda with driver side first...but this video shows totally different...
Henri had a "blackout", ignored the bend until the very last moment and spun the car around with handbrake, and it went through a stone wall with the rear end first. This has been documented well, not just ever on video. The handbrake turn probably saved the drivers from further damage, but his head shook so hard that his neck and back suffered damages.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Paradoksaalista on se, että jos Henkalle olisi käynyt Costa Smeraldassa hieman huonommin (lähellä ollut halvaantuminen) hän olisi todennäköisesti vielä hengissä.
 
Viimeksi muokattu:

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
I have come to the conclusion that TF1 has the footage. I have now seen three video's which feature Henri's crash and all are made by TF1. Maybe i e-mail them.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
No nyt alkaa taas matskua löytyyn!! Täytyy laittaa koneelle tuo äänellinen pätkä ja alkaa pyöritteleen mitä csi kamaa siitä löytyy... Se mikä tosta heti
Laitto silmään, niin ei Biassion edes lähde sinne rotkoon vaan lähtee
Varottamaan seuraavaa autoa... Äänistä voi todeta sen mitä muutkin , että ennen ekaa rysähdystä moottori kiljasee kyllä kovaa ja sen jälkeen kuuluu pari rysäystä ja sitten räjähtää liekkeihin.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Tuli baarissa istuskelun lomassa selattua Top Gear Suomi-lehden lokakuun 2012 numeroa ja siinä ollutta Timo Salosen haastattelua. Pahoittelut, jos on ennen ollut, kun ei sattunut silmään ketjua selatessa:

Top Gear Suomi:
Rallin B-ryhmää kesti vain parisen vuotta, ennen kuin se kiellettiin kokonaan, pitkälti Henri Toivosen traagisen rallionnettomuuden johdosta. Muistat varmasti Henkan edelleen hyvin?

Timo Salonen:
Opetin Henkkaa ajamaan pikkupoikana rallia hänen isänsä, Pauli Toivosen pyynnöstä. Henkkahan ajoi ensin rataa, mutta sitten kun tehtiin päätös siirtymisestä ralliin, me treenattiin Henkan kaa monet päivät ja yöt metsäteillä rallia. Huomasin välittömästi, että Henkka oli mieletön luonnonlahjakkuus. Hän menehtyi 2. toukokuuta 1986 Korsikassa, 26 vuotta sitten. Mun ei pitänyt mennä ajamaan Korsikaan ollenkaan. Ralli ei ollut mun sopimuksessa tuona vuona, mutta Jean Todt pyysi mua silti lähtemään sinne. Hän pyysi mua sinne nuotittamaan reittejä, ja olemaan ranskalaisen rallikuskin, Bruno Sabyn taustatukena. Sanoin Todtille, että voinhan mä mennä, jos kerran tarvis on. Meillä oli ennestään vanhat nuotit, joten me tarkastettiin reitti varmuuden vuoksi vielä kerran. Itse kisassa Saby jäi heti ekalla pätkällä pari minuuttia kärjestä. Korsikan erikoiskokeet olivat tosi pitkiä ja uuvuttavia pätkiä, jopa 50-60 kilometriä kerralla ihan hengenvaarallisilla tieosuuksilla. Mä ajoin Markku Alénin kiinni heti ekalla pätkällä. Sitten me oltiin Henkan kaa miltei tasoissa joka erikoiskokeella, eroa ei ollut välillämme missään vaiheessa viittä sekuntia enempää. Todt totesi minulle, ettei Bruno Sabysta näytä olevan mihinkään. Koeta sinä taistella, vaikka tulitkin tänne enemmän varmistelemaan, Todt rohkaisi mua. Alénin kanssa meillä oli jatkuvaa kissa-ja-hiiri-leikkiä, ja eräällä kapealla tiellä - jonka keskellä oli puhtaat ajourat ja paljon soraa reunoissa - näin Markun auton. Ohittaessani häntä sillan jälkeisessä vasemmassa kurvissa, auto lähti käsistäni kuin Nato-ohjus. Automme meni kallioseinän kautta katolleen ja päätyi suoraan ojaan. Olimme kartturin kanssa ylösalaisin autossa, kun Alén ja hänen kartturinsa Ilkka Kivimäki juoksivat huolestuneena tsekkaamaan kuntoani. Pyysin heitä jatkamaan rallia, koska olimme onneksemme ihan kunnossa. Keskeytettyämme rallin lähdin välittömästi pois Korsikasta. Tuolloin Henkka johti kisaa viiden kuuden minuutin verran ja toivotin hänelle mielessäni parasta onnea. Nizzan lentokentältä soitin kotiin kysyäkseni kuulumisia. Ihmettelin, että mikä on hätänä, kun vaimo itki vuolaasti puhelimessa. Vaimo parahti luuriin: "Eksä ny oo kuullu? Henkka on kuollut Korsikassa."

TGS:
Onko sinulla mitään teoriaa siihen, miksi Henri Toivonen menetti yhtäkkiä Lancia Delta S4:nsä hallinnan Korsikassa Corte-Taverna-erikoiskokeella seitsemännen kilometrin jälkeen?

TS:
Ensinnäkään, hän ei ollut Korsikassa ajaessaan täysin terve. Hän oli potenut flunssaa jo muutaman päivän ajan, ja käytti lääkkeitä torjuakseen sen. Muistan vieläkin sen kohdan missä Henkka ajoi ulos kuin eilisen päivän. Kukkulan päältä lähtevä tie näytti menevän vasempaan, mutta se oli vasen tositäys. Toinen mutka, sekin ihan samannäköinen vasen tositäys. Kolmas mutka ihan samannäköinen, mutta se lähti ihan veks. Veikkaan, että Henkalla on mennyt kolmannessa mutkassa laskut ihan sekaisin, ja kun hän ei ollut täysin tervekään, hän menetti siinä autonsa hallinnan.

TGS:
Olisiko autosta voinut esim. hajota jotain keskellä mutkaa?

TS:
Tietenkin sellainenkin on mahdollista, mutta mitään jarrutusjälkiä ei näkynyt tiessä. Nuoteissa mulla olisi tuollaisessa kohdassa kolme huomiomerkkiä ja sitten vielä ekstrakehoitus kirjaimilla: VARO PERKELE!!! Tämä sen takia, että löytäisit ajoissa sen oikean kurvin, kun tie lähtee yhtäkkiä ihan veks. Se Corte-Tavernan paikka Korsikassa oli niin paha, koska siinä oli peräkkäin niin monta samannnäköistä mutkaa. On tietysti totta, että kartturit voivat olla joskus myöhässä nuottiensa osalta. Silloin kuskin täytyy nostaa kaasua, ja sopeuttaa oma tahtinsa kartturin nuottien mukaiseksi. Aina joskus rallikuskille tulee eteen sellaisia tilanteita, koska kukaan ei voi ajaa rallia täysillä ihan summamutikassa.
Eipä tuossa tule mitään uutta esiin. Merkittävintä ehkä se näkökulma, että yksi Henkan hyvin ja pitkään tunteneista kuskeista pitää onnettomuuden syynä puhdasta ajovirhettä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Tuli baarissa istuskelun lomassa selattua Top Gear Suomi-lehden lokakuun 2012 numeroa ja siinä ollutta Timo Salosen haastattelua. Pahoittelut, jos on ennen ollut, kun ei sattunut silmään ketjua selatessa:



Eipä tuossa tule mitään uutta esiin. Merkittävintä ehkä se näkökulma, että yksi Henkan hyvin ja pitkään tunteneista kuskeista pitää onnettomuuden syynä puhdasta ajovirhettä.
Enpä ole ennen tätä Timon haastettelua nähnytkään. Aika hyvin kyllä selvittää ammattimies paikan, eli selkeästi ollut TODELLA imelä paikka. Eli eiköhän se pitälti ollut vaan ajovirhe, nuotti missattu, ja paikka tullut tauluun ihan täysin...Ei kyllä mikään ihme, jos on Henkka tosiaan 39-asteen kuumessa :nope: Aivan heikkopäistä hommaa kyllä Lancia tiimiltä. Korsika vielä juuri sellainen kilpailu, joka melkein vaatii täydellisintä keskittymistä nuottien suhteen koko MM-sarjassa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitto silmään, niin ei Biassion edes lähde sinne rotkoon vaan lähtee Varottamaan seuraavaa autoa...
Varmaan totesi että liekkien keskelle ei oikein enää pääse, sekä rallissa muutenkin varoittaminen on tärkeää, ettei tule lisää vahinkoa kun seuraava auto tulee paikalle, Korsikalla vielä minuutin sisään.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Voisin veikata että tuon onnettomuusvideon kuvaaja on ulosajon jälkeen sammuttanut kameran ja mennyt pysäyttämään seuraavana tulevaa Sabya yhdessä muiden katsojien kanssa, joiden äänikin videolla kuuluu. Seuraava kuvahan onkin sitten vasta Biasionin auto, joka pysähtyy onnettomuuspaikalle. Biasionia kuvatessa kaveri puuskuttaa siihen malliin, että on varmaan lähtenyt juoksemaan kohti ulosajopaikkaa, ja luultavasti on myös kuvannut niitä lähiotoksia ulosajopaikalta myöhemmin??

Vielä muutama epäselvä asia, onko jollain tarkempaa tietoa näistä? :

Saiko Biasion lancian kopterista tiedon radiolla Henkan ulosajosta jo ennen onnettomuusmutkaa? Ja missä vaiheessa Lancian kopteri ylipäätään sai selville, että Henkka oli ajanut ulos?

Sekin on vähän epäselvää, ketä ulosajopaikalle tuli ja missä järjestyksessä? Ensin ainakin Saby, Biasion, Chatriot ja Alen, mutta entä paloauto, ambulanssi?, poliisi?, helikoptereita, hinausauto jne? Koitan vaan ynnäillä vielä tapahtumien kulkua ja kellonaikoja.

Huomaattekko muuten onnettomuusvideossa erään yksityiskohdan Biasionista: kun Siviero juoksee takaisin autoon, Biasion pysähtyy epäröiden juuri ennen liekkejä ja sitten ikäänkuin sukeltaa pää kyyryssä nopeasti savupilven läpi. Päästyään tukalimman paikan ohi hän pysähtyy katsomaan taaksepäin tilannetta. Ainakin minun silmään näyttää siltä. Liekit varmaan ovat kuumentaneet tielle asti ja savu on ollut tuossa kohdassa sankkaa ja se on pistänyt Mikin epäröimään uskaltaako paikan ohi juosta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Sekin on vähän epäselvää, ketä ulosajopaikalle tuli ja missä järjestyksessä? Ensin ainakin Saby, Biasion, Chatriot ja Alen, mutta entä paloauto, ambulanssi?, poliisi?, helikoptereita, hinausauto jne? Koitan vaan ynnäillä vielä tapahtumien kulkua ja kellonaikoja.
Perustuen tähän, videoon, kuskien kertomuksiin ja Syvälahden kirjaan

14:58 Henkka ajaa ulos
14:59 Saby ajaa ohi
15:00 Biasion pysähtyy paikalle, Saby on kääntynyt takaisin
15:01 Chatriot tulee paikalle
15:02 Alen tulee paikalle
15:13 Lancian helikopteri tulee paikalle
15:14 Ambulanssi ja paloauto tulee paikalle
15:30 Tulipalo saadaan sammutettua
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Videosta

Tänään haastattelin erästä rallivaikuttajaa, joka kertoi minulle, että on nähnyt Henkan onnettomuudesta videon, joka on kuvattu auton tulosuunnasta ja jossa näkyy kuinka auto törmää siihen matalaan muuriin ja lentää sen yli. Ko. henkilö on melko varma, että kyse oli nuottivirheestä, niin suoraan auto kuulemma meni...Samoin hän muisteli kuulleensa, että tilanne oli tallentunut useammallekin eri filmille, mutta ne oli kaikki takavarikoitu Lancialle.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tänään haastattelin erästä rallivaikuttajaa, joka kertoi minulle, että on nähnyt Henkan onnettomuudesta videon, joka on kuvattu auton tulosuunnasta ja jossa näkyy kuinka auto törmää siihen matalaan muuriin ja lentää sen yli. Ko. henkilö on melko varma, että kyse oli nuottivirheestä, niin suoraan auto kuulemma meni...Samoin hän muisteli kuulleensa, että tilanne oli tallentunut useammallekin eri filmille, mutta ne oli kaikki takavarikoitu Lancialle.
En halua mitenkään viisastella tai mitään semmosta , mutta
mihin matalaan muuriin siinä paikassa voi törmätä? Se on varmasti facta,
että mutkaan on tultu ylikovaa, niin suoraa se on livenny. Leikkasin tuon uuden äänellisen videon koneella frameiks. Sitä kun aikansa pyöritteli niin jäi mieleen,että kovaa on menty ulos,ulosajo kuullostaa juurikin siltä kun kaato filmeissä mennään urkuauki metsään. Kamera ei ehdi saada kuviin kun vaaleenharmaa pölypilven joka autoa seuraa. Seuraavaksi kuullostaa kuin auto menis tieltä ulos osuisi heti johonkin,josta kuuluu isoin pamahdus ja pienempi rysäys ääniraidan perusteella kuuluu siitä viimesestä osumasta josta auto syttyy liekkeihin...

Jos auton tulosuunnasta on joku video niin se on jo varmasti formmatoitu. Mutta miksi melkein joka lähteessä on mainittu että ketään katsojaa ei ollu mutkassa... Ja biassion juoksee videolla juurikin sinne mutkan alkuun varmaan varoittamaan seuraavaa, jos siellä joku olisi ollut jo,niin miksi se sinne olisi lähteny kiireellä... Kaikki loput autothan pysäytettiin sinne mutkan alkuun. Biasion joutu varmaan tahtomattaan ajaan niin pitkälle koska heitä eillut kukaan varoittamassa koska Saby oli ajanut ohi.

Harmi,kun sabyn ohi ajoa ei näy videolla!
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Jos auton tulosuunnasta on joku video niin se on jo varmasti formmatoitu. Mutta miksi melkein joka lähteessä on mainittu että ketään katsojaa ei ollu mutkassa... Ja biassion juoksee videolla juurikin sinne mutkan alkuun varmaan varoittamaan seuraavaa, jos siellä joku olisi ollut jo,niin miksi se sinne olisi lähteny kiireellä...
Jos se tulosuunnasta kuvannut on ollut yhtä kaukana onnettomuusmutkasta kuin se edellä nähdyn videon kuvaaja, eikä ole yksinkertaisesti ehtinyt sinne mutkaan varoittamaan seuraavana ajaneita, niin ehkä silloin. Jos joku olisi ollut kuvaamassa sillä mutkaa edeltävällä suoralla/lähellä mutkaa, niin voisi luulla että jossain kohtaa videota vilahtaisi "ylimääräinen" hahmo pällistelemässä tulimerta. Tämä ihan puhdas veikkaus, niin kauan kuin hyväsydämisen ja vilpittömän Cesaren kassakaappi pysyy lukittuna.

Ja tietty toinen kysymys mikä herää on se, missä se toisesta kulmasta kuvattu video on ko. henkilölle näytetty, ennenkuin italialaiset keräsi sen hyvää hyvyyttään parempaan talteen.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Samoin totuutena puhuttiin Lancian kumppaneineen tutkinnallisiin syihin vedoten keränneen paikalla olleilta kuvaajilta kaiken video ja kuva materiaalin jossa näkyi ulosajo . Jos mukana on ollut taas niitä mustatakkisia, niin tuskin edes kovin kummallisia neuvotteluja on tarvinnut käydä kun materiaalia on vaihtanut omistajaa. Yksi videopätkä pääsi kuitenkin mafian miehiltä karkuun ja levisi tv yhtiöille.
Muistan nähneeni sen kerran, jonkun sateliittikanavan uutisissa, muutaman sekunnin klippi, joka oli kuvattu sisäkurvin penkalta. Siihen en osannut reagoida oliko tulessa vai ei. Se näytettiin kerran ja senjälkeen sitä ei ole näkynyt missään. Huhun mukaan sen näyttäminen kiellettiin arvovaltaiselta taholta ja materiaali pyydettiin tuhoamaan.
Tällainen viestihän tässä ketjussa oli pari vuotta sitten...Minusta näyttää tuon meidän näkemän videon perusteella, ettei tuolla paikalla ole ketään ihmisiä vielä siinäkään vaiheessa kun Biasion ajaa paikalle. Joku siis kuvasi onnettomuuden, mutta ei jäänyt paikalle? Vai onko tämän mystisen videon kuvaaja rotkossa yrittämässä pelastaa kuskeja ja ei sen vuoksi edes pysäytä Sabya?

Olen muuten myös miettinyt mahdollisuutta, että Henkan omaiset olisivat pyytäneet tv-kanavia olemaan näyttämättä onnettomuusvideo(i)ta :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aika vaikea kyllä uskoa, että edeltävällä suoralla kukaan olisi ulosajoa nähnyt. Varsinkin kun videon perusteella auto suistuu tieltä vasta mutkan jälkeen puuhun. Kai siellä suoralla olisi joku ollut muuten pysäyttämässä Sabya ja Biasionia. Tosin, mainittiinhan täällä siitä poliisista joka oli ollut edeltävällä suoralla ja nähnyt myös mutkan ulostulon. Miksi hän sitten ei pysäyttänyt Sabya tai Biasionia??

Mistäs muuten Biasion tiesi pysähtyä ulosajomutkaan? Kertoihan Sabykin, ettei nähnyt muuta poikkeavaa kuin savua ja ajoi siksi paikan ohi. Olisiko joku sitten kuitenkin ollut suoralla varoittamassa Biasionia, kun tämä tiesi pysähtyä mutkaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tänään haastattelin erästä rallivaikuttajaa, joka kertoi minulle, että on nähnyt Henkan onnettomuudesta videon, joka on kuvattu auton tulosuunnasta ja jossa näkyy kuinka auto törmää siihen matalaan muuriin ja lentää sen yli. Ko. henkilö on melko varma, että kyse oli nuottivirheestä, niin suoraan auto kuulemma meni...Samoin hän muisteli kuulleensa, että tilanne oli tallentunut useammallekin eri filmille, mutta ne oli kaikki takavarikoitu Lancialle.
Voisikohan tässä olla kyse Sardinian ulosajosta-85? Suoraan matalan muurin ylihän se meni vauhdilla.
 
Ylös