Top Gear Suomi:
Rallin B-ryhmää kesti vain parisen vuotta, ennen kuin se kiellettiin kokonaan, pitkälti Henri Toivosen traagisen rallionnettomuuden johdosta. Muistat varmasti Henkan edelleen hyvin?
Timo Salonen:
Opetin Henkkaa ajamaan pikkupoikana rallia hänen isänsä, Pauli Toivosen pyynnöstä. Henkkahan ajoi ensin rataa, mutta sitten kun tehtiin päätös siirtymisestä ralliin, me treenattiin Henkan kaa monet päivät ja yöt metsäteillä rallia. Huomasin välittömästi, että Henkka oli mieletön luonnonlahjakkuus. Hän menehtyi 2. toukokuuta 1986 Korsikassa, 26 vuotta sitten. Mun ei pitänyt mennä ajamaan Korsikaan ollenkaan. Ralli ei ollut mun sopimuksessa tuona vuona, mutta Jean Todt pyysi mua silti lähtemään sinne. Hän pyysi mua sinne nuotittamaan reittejä, ja olemaan ranskalaisen rallikuskin, Bruno Sabyn taustatukena. Sanoin Todtille, että voinhan mä mennä, jos kerran tarvis on. Meillä oli ennestään vanhat nuotit, joten me tarkastettiin reitti varmuuden vuoksi vielä kerran. Itse kisassa Saby jäi heti ekalla pätkällä pari minuuttia kärjestä. Korsikan erikoiskokeet olivat tosi pitkiä ja uuvuttavia pätkiä, jopa 50-60 kilometriä kerralla ihan hengenvaarallisilla tieosuuksilla. Mä ajoin Markku Alénin kiinni heti ekalla pätkällä. Sitten me oltiin Henkan kaa miltei tasoissa joka erikoiskokeella, eroa ei ollut välillämme missään vaiheessa viittä sekuntia enempää. Todt totesi minulle, ettei Bruno Sabysta näytä olevan mihinkään. Koeta sinä taistella, vaikka tulitkin tänne enemmän varmistelemaan, Todt rohkaisi mua. Alénin kanssa meillä oli jatkuvaa kissa-ja-hiiri-leikkiä, ja eräällä kapealla tiellä - jonka keskellä oli puhtaat ajourat ja paljon soraa reunoissa - näin Markun auton. Ohittaessani häntä sillan jälkeisessä vasemmassa kurvissa, auto lähti käsistäni kuin Nato-ohjus. Automme meni kallioseinän kautta katolleen ja päätyi suoraan ojaan. Olimme kartturin kanssa ylösalaisin autossa, kun Alén ja hänen kartturinsa Ilkka Kivimäki juoksivat huolestuneena tsekkaamaan kuntoani. Pyysin heitä jatkamaan rallia, koska olimme onneksemme ihan kunnossa. Keskeytettyämme rallin lähdin välittömästi pois Korsikasta. Tuolloin Henkka johti kisaa viiden kuuden minuutin verran ja toivotin hänelle mielessäni parasta onnea. Nizzan lentokentältä soitin kotiin kysyäkseni kuulumisia. Ihmettelin, että mikä on hätänä, kun vaimo itki vuolaasti puhelimessa. Vaimo parahti luuriin: "Eksä ny oo kuullu? Henkka on kuollut Korsikassa."
TGS:
Onko sinulla mitään teoriaa siihen, miksi Henri Toivonen menetti yhtäkkiä Lancia Delta S4:nsä hallinnan Korsikassa Corte-Taverna-erikoiskokeella seitsemännen kilometrin jälkeen?
TS:
Ensinnäkään, hän ei ollut Korsikassa ajaessaan täysin terve. Hän oli potenut flunssaa jo muutaman päivän ajan, ja käytti lääkkeitä torjuakseen sen. Muistan vieläkin sen kohdan missä Henkka ajoi ulos kuin eilisen päivän. Kukkulan päältä lähtevä tie näytti menevän vasempaan, mutta se oli vasen tositäys. Toinen mutka, sekin ihan samannäköinen vasen tositäys. Kolmas mutka ihan samannäköinen, mutta se lähti ihan veks. Veikkaan, että Henkalla on mennyt kolmannessa mutkassa laskut ihan sekaisin, ja kun hän ei ollut täysin tervekään, hän menetti siinä autonsa hallinnan.
TGS:
Olisiko autosta voinut esim. hajota jotain keskellä mutkaa?
TS:
Tietenkin sellainenkin on mahdollista, mutta mitään jarrutusjälkiä ei näkynyt tiessä. Nuoteissa mulla olisi tuollaisessa kohdassa kolme huomiomerkkiä ja sitten vielä ekstrakehoitus kirjaimilla: VARO PERKELE!!! Tämä sen takia, että löytäisit ajoissa sen oikean kurvin, kun tie lähtee yhtäkkiä ihan veks. Se Corte-Tavernan paikka Korsikassa oli niin paha, koska siinä oli peräkkäin niin monta samannnäköistä mutkaa. On tietysti totta, että kartturit voivat olla joskus myöhässä nuottiensa osalta. Silloin kuskin täytyy nostaa kaasua, ja sopeuttaa oma tahtinsa kartturin nuottien mukaiseksi. Aina joskus rallikuskille tulee eteen sellaisia tilanteita, koska kukaan ei voi ajaa rallia täysillä ihan summamutikassa.