Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saattaa olla

Voisikohan tässä olla kyse Sardinian ulosajosta-85? Suoraan matalan muurin ylihän se meni vauhdilla.
Kyllä tuokin on mahdollista. Kyseinen haastateltava on n. 85 v. Tosin muisteli kuin eilistä päivää vuoden 1938 Eltsua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsikalta 1986 on olemassa kuvamateriaalia, jossa Biasion pyörähtää toisena päivänä pätkällä, jossa on uutta asfalttia. Siinä kuvataan juuri vastaavasta kulmasta auton takaa ja auto spinnaa mutkan "taakse". Olen miettinyt, onko joku tv-kanava vaikka käyttänyt tätä materiaalia kuvituksena Henkan onnettomuuden uutisoinnissa? Mutka tosin kääntyy oikealle, ei vasemmalle.

Costa Smeraldan onnettomuudessa taas ajettiin soralla, auto oli 037, auto pysähtyi muuriin sen sijaan että olisi lentänyt sen yli, ja ainakin itse näkemäni video tästä kolarista on kuvattu mutkan jälkeiseltä suoralta, ei sitä edeltävältä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Korsikalta 1986 on olemassa kuvamateriaalia, jossa Biasion pyörähtää toisena päivänä pätkällä, jossa on uutta asfalttia. Siinä kuvataan juuri vastaavasta kulmasta auton takaa ja auto spinnaa mutkan "taakse". Olen miettinyt, onko joku tv-kanava vaikka käyttänyt tätä materiaalia kuvituksena Henkan onnettomuuden uutisoinnissa? Mutka tosin kääntyy oikealle, ei vasemmalle.
Eikös se ole vanha kuvankäsittely kikka näyttää kuva peilikuvana? En tosin tiedä miten toimii videona.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Videoita

Eikös se ole vanha kuvankäsittely kikka näyttää kuva peilikuvana? En tosin tiedä miten toimii videona.
Itse olen taipuvainen uskomaan, että tilanteesta on talletettu useampikin video. Henkilö, joka kertoi nähneensä sen tulosuunnasta kuvatun videon, sanoi nähneensä sen melko pian onnettomuuden jälkeen. Hän oli myös Toivosten perhetuttu. Kertoi videoiden (5 - 6 kpl) sittemmin päätyneen Lancialle. Hänelle video oli näytetty siksi, että hän alan asiantuntijana antaisi oman näkemyksensä ulosajon syystä. Se oli selkeä, eli nuottivirhe.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
En voi väittää vastaan makan kuulemalle jutulle tästä videosta, etenkin kun useampi ihminen on kertonut tämän videon nähneensä (tai edes kuullut puhuttavan siitä). Voi olla, että kuvaaja on mennyt rotkon pohjalle yrittämään auttaa kuljettajia, juuri tällä välin kun tämän meidän näkemämme TF1/Auto-Moto-videon kuvaaja on katkaissut nauhoituksen juostakseen lähemmäksi onnettomuuspaikkaa, joten tätä toista kuvaaja ei tällä videolla näy. Tämän vuoksi ehkä Biasionkaan ei mene ensimmäisenä kohti rotkon pohjaa, vaan keskittyy varoittamaan, koska näkee, että rotkossa on jo joku muu? Kuvaaja on voinut olla myös vaikkapa 50 metrin päässä suoralla ennen mutkaa, jolloin on kestänyt hetki siirtyä onnettomuuspaikalle, etenkin jos ja kun onnettomuuden lopputulema ja vakavuus on jäänyt näkemättä, ja reagointi tapahtuu vasta nousevaan savupilveen.

Vaikea kuitenkin uskoa, että itse onnettomuus olisi voinut tallentua viiteen eri kameraan. Nykypäivänä se olisi mahdollista, kun kaikilla on taskussa puhelimessa HD-kamera, mutta ei vuonna 1986, jolloin videotkin olivat ylellisyyttä kameroista puhumattakaan; eikä varsinkaan Korsikan vuoristossa paikassa, johon olisi käveltävä kilometrejä ellei asu reitin varrella tai liiku helikopterilla. Suurien TV-kanavien ja videofirmojen kuvaajatkin olivat kyseisellä pätkällä vasta myöhäisemmässä siltapaikassa.

Sen sijaan uskon, että onnettomuuden jälkeistä videota on ollut paljon, kun ihmisiä on juossut paikalle, ja näitä videoita on sitten kerätty paljon talteen. Voihan se olla, että TF1/Auto-Moto-videon kuvaaja on lähtenyt syystä tai toisesta onnettomuuspaikalta aiemmin, jolloin kasettia ei ole kerätty talteen.

Tämä kaikki on nyt sitten ihan spekulaatiota perustuen kertomukseen, ei pidä ottaa faktoina. Ehkä jonain päivänä vielä näemme tämänkin videon? Toisaalta vielä kuukausi sitten olin ihan varma, ettei edes TF1/Auto-Moto-videosta tultaisi ikinä näkemään pidempää ja parempilaatuista versiota.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Löytyykö tuota Biasionin pyörähdystä mistään? Jotenkin on sellainen olo, että olen sen nähnyt jossain koosteessa tai dokumentissa.

Voihan se olla, että tilanteesta on toinenkin video olemassa. Jos se on näytetty tv:ssä niin luulisi tuon joskus löytyvän.
Rinne on aika jyrkkä ja tuli on sen verran levinnyt, että luulisi mahdollisen kolmannen paikalla olevan näkyvän videolla. Toki ylärinnekin näyttää sen verran jyrkälle, että sieltä ei kameramies ihan minuutissa tien viereen varoittamaan kerkeä.
Kameramies joka kuvaa tulipaloa ulosajopaikalla on ilmeisesti tullut paikalle ennen paloautoa. Kukahan lienee tumma takkinen ihminen, joka kävelee tulosuunnasta mutkan takaa?
Onhan tuossa rotkon puolella jonkin näköinen valli maanvyörymiä estämässä, jonka saattaa hyvinkin muistaa muurina?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Löytyykö tuota Biasionin pyörähdystä mistään? Jotenkin on sellainen olo, että olen sen nähnyt jossain koosteessa tai dokumentissa.
Oliskohan Duken videokoosteessa. En nyt ehdi YouTubesta etsiä. On ihan viimeisiä pätkiä ennen Henkan onnettomuutta. Ja nimenomaan uudella asfaltilla ajetaan.

Kameramies joka kuvaa tulipaloa ulosajopaikalla on ilmeisesti tullut paikalle ennen paloautoa. Kukahan lienee tumma takkinen ihminen, joka kävelee tulosuunnasta mutkan takaa?
Ehkä joku katsoja vaan, mutta mun mielestä näyttää, että siinä mutkan takaa on juuri tulossa joku auto, jota varoitetaan, ja kuvaus loppuu juuri ennenkö auto tulisi näkyviin.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
JOS! Kuvitellaan hetki,että onnettomuuden syy oli nuottivirhe....

- Minkä mutkan nuotti tuohon kohtaan on voinut tulla,,,tarkoitan että jos karturi on lukenut väärän mutkan nuotin niin onko kyseisellä kohtaa lähelläkään semmosta mutkaa johon olisi voinut sekoittaa . Ehkä tämä ei ole mahdollinen... Mutta olisiko kyseisen mutka nuotittaa väärin tai siinä vaiheessa tapahtua jotain... eipä varmaan eiköhän ne nuotit vielä tarkastetakkin?

- Vai onko kartturi vaan seonnu hetkeksi rivillä ja sanonu väärän nuotin?

- Jos Toivonen kuuli nuotin väärin,,,ehkä...
Jos olisi kuullut niin olisiko tulos ollut tämä.
Näyttää ja kuullosta "videolla" siltä ,että auto lipee suorilta kaasupohjassa puustoon tai maavalliin josta kimpoo alaviistoon kierähtäen puuhun, jossa leimahtaa liekkiin...
Löytääkö joku semmosta videon pätkää jossa mennään nuottivirheen takia kaasuläppä ammollaan metsähallituksen puolelle ja vielä asvaltilla?

- video minkä kaikki olemme nähneet nyt äänellisenäkin,ei taida pois sulke kaasunkaan hirrtämistä kiinni?
Mutta jos semmonen video löytyy mistä voidaan "takaapäin" kuvattuna sanoo et se oli nuotti virhe ,niin sitten voi luopua kyseisestä teoriastakin.

En ainakaan muista että täällä olisi ollut kyseisen EK:n incar ralli videota,mutta tässä on vuodelta 2010 http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU en tiedä onko prikulleen samassa muodossa mutta onnettomuus mutka näkyy 3.30 kohdilla





-
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä ketjussa ihan ensimmäisillä sivuilla spekuloidaan olisiko bad left ja flat left voineet mennä sekaisin.

Salonen lisäksi sanoi asiasta seuraavaa hiljakkoin:

Muistan vieläkin sen kohdan missä Henkka ajoi ulos kuin eilisen päivän. Kukkulan päältä lähtevä tie näytti menevän vasempaan, mutta se oli vasen tositäys. Toinen mutka, sekin ihan samannäköinen vasen tositäys. Kolmas mutka ihan samannäköinen, mutta se lähti ihan veks. Veikkaan, että Henkalla on mennyt kolmannessa mutkassa laskut ihan sekaisin, ja kun hän ei ollut täysin tervekään, hän menetti siinä autonsa hallinnan.
---
Nuoteissa mulla olisi tuollaisessa kohdassa kolme huomiomerkkiä ja sitten vielä ekstrakehoitus kirjaimilla: VARO PERKELE!!! Tämä sen takia, että löytäisit ajoissa sen oikean kurvin, kun tie lähtee yhtäkkiä ihan veks. Se Corte-Tavernan paikka Korsikassa oli niin paha, koska siinä oli peräkkäin niin monta samannnäköistä mutkaa. On tietysti totta, että kartturit voivat olla joskus myöhässä nuottiensa osalta. Silloin kuskin täytyy nostaa kaasua, ja sopeuttaa oma tahtinsa kartturin nuottien mukaiseksi. Aina joskus rallikuskille tulee eteen sellaisia tilanteita, koska kukaan ei voi ajaa rallia täysillä ihan summamutikassa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tässä ketjussa ihan ensimmäisillä sivuilla spekuloidaan olisiko bad left ja flat left voineet mennä sekaisin.
Tätä on kyllä jauhettu jo pitkään,Onko nuo joskus sitten menneet sekaisin Jollakin kuljettaja parilla... Vai onko spekulaatiot vain siksi kun ne kuullostavat äkkiä metelissä sanottuna samalta.

Salonen lisäksi sanoi asiasta seuraavaa hiljakkoin:

Tuota Salosen artikkelia en muistanutkaan:wink:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Löytääkö joku semmosta videon pätkää jossa mennään nuottivirheen takia kaasuläppä ammollaan metsähallituksen puolelle ja vielä asvaltilla?
Jotain sinne päin, Airikkalan Pena ja "gate crash party":
http://www.youtube.com/watch?v=FkINFVkFz7c

Kävihän se nukahdus Henkalle Costa Smeraldassakin.
Onhan se mahdollista, että kaasu on hirttänyt, mutta sitä lienee lähes mahdoton enää todistaa.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Jotain sinne päin, Airikkalan Pena ja "gate crash party":
http://www.youtube.com/watch?v=FkINFVkFz7c

Kyllähän noita on varmaan sattunut:thumbup:

Pistetään nyt yks vielä vaikka vähä alkaa lipeen aiheesta ja ei ihan tavallinen kasrtturin moka...
http://www.youtube.com/watch?v=EQrQriq1G1g
Vaikkakin ulosajo kyllä taitaa vähän mennä kuskinkin piikkiin.Kuskilla alkaa hihna meneen karturin sekoiluun,niin sittehän se lipee:D
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
I have the Toivonen book and it says:

"I've practiced nearly all the stages three times"

So one would think it unlikely a pace note error. Especially with a lead of over two minutes Henri and Sergio would not have felt under so much pressure.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
I have the Toivonen book and it says:

"I've practiced nearly all the stages three times"

So one would think it unlikely a pace note error. Especially with a lead of over two minutes Henri and Sergio would not have felt under so much pressure.
Timo Salonen said in an interview (quoted above) that there were three consecutive left corners on the stage which looked the same. Two first of them were really fast, but the third one tightened and it feels like the road disappears in the middle of the corner. The third corner was where Henri crashed.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyösti Hämäläistä lukuunottamatta varmaan joka ikinen entinen, nykyinen ja tuleva kuljettaja luottaa kartturin nuottiin kuin vuoreen eikä edes yritä "muistella" miten ne kurvit nyt meneekään. 38 asteen kuumeessa, Korsikalla, S4 Lantsassa on aika hyvät tsäänssit et kuulee / ymmärtää nuotin hieman väärin. Rest is unfortunate history.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyösti Hämäläistä lukuunottamatta varmaan joka ikinen entinen, nykyinen ja tuleva kuljettaja luottaa kartturin nuottiin kuin vuoreen eikä edes yritä "muistella" miten ne kurvit nyt meneekään. 38 asteen kuumeessa, Korsikalla, S4 Lantsassa on aika hyvät tsäänssit et kuulee / ymmärtää nuotin hieman väärin. Rest is unfortunate history.
Vähän tosiaan ihmetyttää nuo Salosen sanat.
Eurosportin kommentaattori kaksikko, joista ainakin toinen ammatti kartturi olivat sitä mieltä, että nuotteihin pitää luottaa niin paljon että jos nuotti on virheellinen tai jos sen kuulee väärin, niin sen täytyy johtaa joko ulosajoon tai ainakin tiukkaan tilanteeseen. Ei siellä pärjää muistelemalla, tai pelkästään silmiin luottamalla.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Palaten tuohon uuteen onnettomuusvideoon voisiko kohta 0.41 olla "toisen salaperäisen kameramiehen" kuvaama pätkä? Taustalla samanaikaisesti vilahtava henkilö valkoisissa voisi olla Biasion. Samalla pisti silmään asvaltilla oleva hiekka sun muut kivet ja multa. Voi olla, että auto oli törmännyt muuriin...

Löytyyköhän tuon uuden videon lataajalta kenties lisää materiaalia, kun oli Bettegan onnettomuudesta Korsikalta päässyt mukaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tai voisiko mustatakkinen mies olla se kaveri joka sen toisen videon on kuvannut? Tosin täytyy muistaa, että tuossa kohtaa videota onnettomuudesta on kulunut jo yli kaksi minuuttia, joten ehkä "toisen videon" kuvaaja olisi ehtinyt paikalle jo aiemmin. Uskoisin, että nämä pätkät ovat kaikki samasta kamerasta, ainakin oikeassa reunassa menee koko ajan samanlainen häiriö (vaikka se on voinut tulla myös tämän ohjelman videoimisesta). Lisäksi, tämä video kaikkine Costa Smeralda- ja Bettaga-kuvineen on siis TF1:n ohjelmassa esitetty ja sieltä ripattu, että tuskin tältä youtube-lataajalta nyt yhtäkkiä uutta materiaalia tulee, ellei sitä ole joku joskus telkkarissa esittänyt ja hänelle talteen tarttunut. TF1-kanava sen sijaan ilmeisesti omistaa melkoisen videokokoelman, ellei ole arkistojaan jyrännyt. Sen sijaan, jos TF1:n arkistoissa olisi tämä "toinen video", kai sekin olisi tähän dokumenttiin liitetty?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös