Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

cosford

Active member
Liittynyt
5.5.2013
Viestit
27
Sijainti
Laukaa
Jos onnettomuudesta on tulosuunnasta video, niin se on todennäköisesti kuvattu täältä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5322367.jpg
Kuvassa näkyvät rakennukset on ilmeisesti asuintaloja?
Vaikka reitti kulki vaikeakulkuisella seudulla, niin jos siellä on enemmänkin noita isohkoja (useamman perheen?) taloja niin silminnäkijöitä tapahtumalle lienee myös jonkin verran.
Näin ollen en pitäisi ihmeellisena sitä että onnettomuudesta löytyisi useampikin videotallenne kuten on väitetty.
Liekkö kaikki niistä sitten Lancian hallussa vai olisiko jossain lähitaloissa jollain vielä kotivideokuvaa onnettomuudesta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tutkikohan kukaan tuota rotkoa laajemmalta alueelta? Onko kaikki keskittynyt vain ylös mutkaan ja tulipalopaikkaan? Jos mutkan alkuosassa jo lensi tuo valkoinen osa rotkoon, se saattaa olla hyvinkin 50 metriä kauempana autosta hukkuneena puiden ja pensaiden sekaan. Vielä nytkin.
Tämäkin tuntuu jo kaukaa haetulta. Ainakin se, että vielä voisi puskasta löytyä Lancian katteita. :nope:
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kuvassa näkyvät rakennukset on ilmeisesti asuintaloja?
Vaikka reitti kulki vaikeakulkuisella seudulla, niin jos siellä on enemmänkin noita isohkoja (useamman perheen?) taloja niin silminnäkijöitä tapahtumalle lienee myös jonkin verran.
Näin ollen en pitäisi ihmeellisena sitä että onnettomuudesta löytyisi useampikin videotallenne kuten on väitetty.
Liekkö kaikki niistä sitten Lancian hallussa vai olisiko jossain lähitaloissa jollain vielä kotivideokuvaa onnettomuudesta...
Mutkan jälkeen on vielä iso talo että kyllä tuola asutusta oli/on
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Noista renkaan jäljistä oli jossain vaiheessa joku tulkinta, mutta kuva oli jo poistunut.
Olikos se niin, että auto oli rotkon reunalla kuljettajan puoli rotkoon päin ja että auto oli jo pyörähtänyt mutkassa/ennen mutkaa.
Sehän selittäisi tuon osan suunnan. Auto pyöriessään tiellä osuu tien vieressä johonkin ja heittää palan katteesta, joka näkyy tuossa lentämässä jo aijemmin rotkoon.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Noista renkaan jäljistä oli jossain vaiheessa joku tulkinta, mutta kuva oli jo poistunut.
Olikos se niin, että auto oli rotkon reunalla kuljettajan puoli rotkoon päin ja että auto oli jo pyörähtänyt mutkassa/ennen mutkaa.
Sehän selittäisi tuon osan suunnan. Auto pyöriessään tiellä osuu tien vieressä johonkin ja heittää palan katteesta, joka näkyy tuossa lentämässä jo aijemmin rotkoon.
Auton "raatoa" kun katsoo eri kuvakulmista niin niistä voisi jotain päätellä...Ainakin mikä kohta on osunut puihin/maahan isoimmin.

Auto edestä
http://m.cdn.blog.hu/sp/sportszem/image/toivonen/1986_toivonen_crash_2.jpg

Auton takaa

http://www.almrally.ru/imagelib/HISTORY/Toivonen/2011_08_25_toivonen_tdc_1986_004.jpg
http://i.imgur.com/CRvsOoe.jpg

Kuskin puolelta kuvattuna
http://is11.snstatic.fi/img/658/1288559208357.jpg

Repsikan puolelta

http://www.vibilagare.se/sites/default/files/imagecache/lightbox/vibilagare/henri_toivonen_02.jpg

Omasta mielestä auto ei ole voinut osua kovalla voimalla perä edellä mihinkään
koska perä on noinkin hyvässä kunnossa.
Nokka edellä se on johonkin osunut,koska keulan "etummainen poikkirauta" on mutkalla.
Isoimmat "damaget" on nähtävissä rungossa joka on vääntynyt suunnilleen Kuskien penkien takaa.
Myös kuljettajan puolen takaripustus/tukivarsi/vetoakseli? on vääntynyt ja taitaa olla osin poikki. Sinäänsä se ei ole yllätys jos miettii rysäystä,mutta kaikki kolme muuta riputusta/tukivartta on paremmassa kunnosa ihan selvästi?!
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Jarrussa perä irti -> pitkä "powerslide" ja sitte toiselta puolelta ulos/rotkoon kuskin kylki eellä puuhun ja siitä katolleen, tuli vaan tällänen teoriamieleen, ku noilla tehoilla lähtee auto liippiin ja vieläku ollu kipiänä ni karkaa vanttuusta aika nopeesti..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Mun mielestä se kovin tälli rotkon pohjalla on tullut nimenomaan sinne pohjaan kuskin puolelle. Sen sijaan katto on kartturin puolelta todella pahasti lytyssä, A-pilari menee melkein suoraan. Voisiko olla, että rungon taittuminen on vetänyt kattoa lyttyyn? Keula on saattanut osua toiseen puuhun ihan viimeisenä siinä mihin auto on jäänyt palamaan katolleen, perä kohti tietä, nokka kohti puita.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Myös kuljettajan puolen takaripustus/tukivarsi/vetoakseli? on vääntynyt ja taitaa olla osin poikki. Sinäänsä se ei ole yllätys jos miettii rysäystä,mutta kaikki kolme muuta riputusta/tukivartta on paremmassa kunnosa ihan selvästi?!
Tarkoitat varmaan, että apukuskin puoleinen?

Tuo onnettomuus video näyttää niin paljon, mutta kuitenkin niin vähän. Jos kuvaaja olisi aloittanut kuvaamisen kaksi sekuntia aikaisemmin, niin olisimme paljon viisaampia.
Se kuitenkin on todennäköistä, että onnettomuudella on silminnäkijöitä. Videollahan kuuluu jonkun lapsen ääni ja luulisi siellä olleen muitakin katsojia.

Joku jossain artikkelissa oli sitä mieltä, että tuollaisesta autosta ei jarrut voi kokonaan kadota. Eikös kuitenkin Ericssonin Deltassa RAC rallissa ollut vakavan laatuisia jarru ongelmia?
En tiedä miten DTM autojen jarrujärjestelmät eroaa, mutta tällaistakin on sattunut:
http://www.youtube.com/watch?v=TygBMqOAUoA
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Pieni offtopic:
Olisi H.Toivonen päässyt testaan vuode87 autoa,eli varmaankin EVC1.
Vaikka tässä kohdassa meni vuodet sekaisin, niin pohdin tätä pidemmälle. Missähän vaiheessa ECV:tä kehitettiin? Jos Delta S4:kin valmistui vasta kesäksi 1985 ja siitä alle vuoden päästä B- ja S-ryhmät jo kiellettiin, ja kehitystyö varmaan lakkasi. Eli toisaalta on mahdollista että Toivonen ehti ottaa tyypit ECV:stä.

EDIT: http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm Tämän mukaan ECV esiteltiin joulukuussa 1986
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pieni offtopic:


Vaikka tässä kohdassa meni vuodet sekaisin, niin pohdin tätä pidemmälle. Missähän vaiheessa ECV:tä kehitettiin? Jos Delta S4:kin valmistui vasta kesäksi 1985 ja siitä alle vuoden päästä B- ja S-ryhmät jo kiellettiin, ja kehitystyö varmaan lakkasi. Eli toisaalta on mahdollista että Toivonen ehti ottaa tyypit ECV:stä.

EDIT: http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm Tämän mukaan ECV esiteltiin joulukuussa 1986
ECV esiteltiin joulukuussa 1986, mutta silloin jo "hylättynä" projektina, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt.

Muistaakseni Lasse Erolan kirjassa "Superautojen aika" (rallin MM-sarjan vuosikirja kaudelta 1986) ECV:tä koskevassa kirjoituksessa mainitaan Markku Alenin testanneen autoa Korsikan harjoituksissa. Joku voisi tämän tietysti tarkistaa, jos sattuu kirjan omistamaan.

S-ryhmän tuleminen ralleihin kauden 1988 alusta oli keväällä 1986 jo ihan julkinen tieto. Eli onhan sitä kehittelyaikaa ollut ECV:n osalta jonkin verran.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pieni offtopic:


Vaikka tässä kohdassa meni vuodet sekaisin, niin pohdin tätä pidemmälle. Missähän vaiheessa ECV:tä kehitettiin? Jos Delta S4:kin valmistui vasta kesäksi 1985 ja siitä alle vuoden päästä B- ja S-ryhmät jo kiellettiin, ja kehitystyö varmaan lakkasi. Eli toisaalta on mahdollista että Toivonen ehti ottaa tyypit ECV:stä.

EDIT: http://homepage.virgin.net/shalco.com/lancia_gp_s.htm Tämän mukaan ECV esiteltiin joulukuussa 1986
En ymmärrä tuon auton olemassaoloa. Tuohan ei satu ollenkaan s-ryhmän suunniteltuihin sääntöihin. Tehoakin 300hp liikaa. B-ryhmäläiseksi tuo taas on aika kallis valmistaa.
ECV lienee lähinnä kokeiluauto, jolla testataan uusia ideoita käytänössä ja mainostetaan omaa osaamista.

Korsika taisi olla kolmas mm-ralli putkeen, joka vaati ihmishenkiä.
Rallilla kesti melkein kaksi kautta selvitä tuosta Toivosen tapauksesta. -87 ja -88 oli käytännössä Lancian jäsenten välistä kilpaa. -86 vuosi oli mahtavista ennakko-odotuksista huolimatta totaalinen floppi, jonka kruunasi San Remon tapaus. :wall:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Korsika taisi olla kolmas mm-ralli putkeen, joka vaati ihmishenkiä.
Rallilla kesti melkein kaksi kautta selvitä tuosta Toivosen tapauksesta. -87 ja -88 oli käytännössä Lancian jäsenten välistä kilpaa. -86 vuosi oli mahtavista ennakko-odotuksista huolimatta totaalinen floppi, jonka kruunasi San Remon tapaus. :wall:
Kuoliko Safarissa joku?

Minun mielestäni kausi -86 ei mikään floppi sentään ollut. Kauteen mahtui monta hienoakin kilpailua: Monte, Akropolis, Uusi-Seelanti, Suurajot ja RAC nyt ainakin. Portugali olisi toteutuessaan ollut ehkä huikein kisa koskaan.

Pahoittelut lievähköstä OT:stä. :frank:
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kuoliko Safarissa joku?
Kenneth Eriksson ajoi jonkun katsojan hengiltä.
Hemmetin hyviä kisjohan siellä oli, mutta tapahtui liikaa sellaista mitä ei olisi saanut. Päätös siirtyä a-ryhmään tappoi sitten tasaväkisen kilpailun seuraavilta kausilta.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Tarkoitat varmaan, että apukuskin puoleinen?
Aivan :thumbup:
(ainakin 10 kertaa miettii et kuinka päin se on....Silti onnistuu viälä muisteleen sen kirjottaessa väärin:rolleyes:)


Pieni offtopic:


Vaikka tässä kohdassa meni vuodet sekaisin, niin pohdin tätä pidemmälle. Missähän vaiheessa ECV:tä kehitettiin? Jos Delta S4:kin valmistui vasta kesäksi 1985 ja siitä alle vuoden päästä B- ja S-ryhmät jo kiellettiin, ja kehitystyö varmaan lakkasi. Eli toisaalta on mahdollista että Toivonen ehti ottaa tyypit ECV:stä.
Tästä olis kyllä mukava tietää enenmänkin... Kuskien muisteluita/ kokemuksia,jos ovat päässet tuolloin testaan seuraavia superautoja ennen,kun tuli päätös siirtyä A-ryhmäläisiin?
 

Tommi-95

Well-known member
Liittynyt
6.6.2010
Viestit
68
Kuoliko Safarissa joku?

Minun mielestäni kausi -86 ei mikään floppi sentään ollut. Kauteen mahtui monta hienoakin kilpailua: Monte, Akropolis, Uusi-Seelanti, Suurajot ja RAC nyt ainakin. Portugali olisi toteutuessaan ollut ehkä huikein kisa koskaan.

Pahoittelut lievähköstä OT:stä. :frank:

Kyllähän rallista hävis se viimenen loisto kun Henkka lähti, -86 korsikaan asti ralli on ollu edes jotakin verrattuna nykyäaikaan, harmi kun en ole itse sitä silloin päässyt kokemaan :rolleyes:

meni vähän OT..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14955
Rallin kulta-ajat olivat ainakin omalta osaltani juurikin 70-luvun alkuvuosilta aina 2000-luvun alkuvuosille saakka. Myös 50-luvun tai 60-luvun kilpailut olivat mielenkiintoisia.

Etenkin kun ajettiin aivan älyttömiä kestävyysrallejakin ja pieniinkin ralleihiin riitti osaanottajia. Vuonna 1986 oli kuitenkin helkkarin monta hyvää kilpailua huolimatta hyvin synkistä tapahtumista.:frown:

Osin tuo joidenkin rallien katsojaturvallisuus oli ollut B-ryhmän edeltäjienkin aikaan jo aikamoinen puheenaihe ja samoin autojen tehot. Ja jos eivät ne niin yleiset kustannustasojen nousut yleensäkin.

Vuosina 1987-1990 oli vähän vaisumpia vuosia johtuen osin juurikin A-ryhmän ralliautojen kehityksen hitaudesta ja parjatusta alusta.

Sitten 1991-2001 olikin vielä ihan hyvää aikaa ja oikeastaan vasta vuoden 2004 jälkeen kiinnostus meni kun Sebastien Loeb ja rallin muut muutokset tekivät siitä sellaista mitä se on nyt. Vasta pikkuhiljaa alkaa tuo keliolosuhteiden mahtilaji taas kiinnostaa erittäin paljon.:)
 
Ylös