Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

cosford

Active member
Liittynyt
5.5.2013
Viestit
27
Sijainti
Laukaa
ECV esiteltiin joulukuussa 1986, mutta silloin jo "hylättynä" projektina, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt.

Muistaakseni Lasse Erolan kirjassa "Superautojen aika" (rallin MM-sarjan vuosikirja kaudelta 1986) ECV:tä koskevassa kirjoituksessa mainitaan Markku Alenin testanneen autoa Korsikan harjoituksissa. Joku voisi tämän tietysti tarkistaa, jos sattuu kirjan omistamaan.

S-ryhmän tuleminen ralleihin kauden 1988 alusta oli keväällä 1986 jo ihan julkinen tieto. Eli onhan sitä kehittelyaikaa ollut ECV:n osalta jonkin verran.
Mulla löytyy hyllystä tuo kirja. Scannasin tuosta pari sivua jossa puhutaan S-ryhmästä ja Lancian ECV:stä sekä mainitaan Alenin testanneen sitä Korsikan harjoituksissa.


 

harann

New member
Liittynyt
22.6.2013
Viestit
4
A Tribute To Henri Toivonen gred strange

Tämmönen linkki osui youtubessa silmään.
Asiasta toiseen siinä vauhdin surma pätkässä taisi olla vilaus henkan
kaato vm 85 RAC ??
Onko mitään tietoa videosta Alen vm 86 Suurajot kaato olikohan
Rapsulan pätkä??
 
Viimeksi muokattu:

harann

New member
Liittynyt
22.6.2013
Viestit
4
Sitä ihmettelin siinä videossa lähellä liekkejä kuvatussa kun Biasonin auto ei näy ollenkaan! Onko kuvaaja jo auton ohi? Näyttäis että Biason meni vähän ohi siitä ulosajokohdasta??Tarkkaan kun katsoo niin mutkassa missä tummapukuinen tyyppi tulee kuvaan niin eikö lancia haalarinen mies ole tien reunassa??
Eli tämän peruusteella aika pian kuvattu? olisko tummapukuinen se poliisi??
Ja miten pitkälle Biasonin jälkeen tulleet autot pysäytettiin joku kuvahan siitä on mutta näkyisikö eka pysäytetty auto videossa??
Tää taitaa olla vaan turhaa spekulointia!!
 
Viimeksi muokattu:

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
Sitä ihmettelin siinä videossa lähellä liekkejä kuvatussa kun Biasonin auto ei näy ollenkaan! Onko kuvaaja jo auton ohi? Näyttäis että Biason meni vähän ohi siitä ulosajokohdasta??Tarkkaan kun katsoo niin mutkassa missä tummapukuinen tyyppi tulee kuvaan niin eikö lancia haalarinen mies ole tien reunassa??
Eli tämän peruusteella aika pian kuvattu? olisko tummapukuinen se poliisi??
Ja miten pitkälle Biasonin jälkeen tulleet autot pysäytettiin joku kuvahan siitä on mutta näkyisikö eka pysäytetty auto videossa??
Tää taitaa olla vaan turhaa spekulointia!!

Tässä on kuva niistä pysäytetyistä autoista:



Epäilen, että ei näe ekoja autoja onnettomuusvideossa. sen verran kurvi kiristyy tuonna taakse.


Tässä taas ilmakuva onnettosmuuskurvista:

http://imageshack.us/photo/my-images/137/kuvauspaikka.jpg/?sa=0

Kuvauspaikalta on arvioitu olevan tietä pitkin 400m matka onnettomuuspaikalle. Normaali ihminen juoksee sen kameran kanssa 2:00-2:30min. Eikä ole myös tietoa pääseekö tuon metsän läpi oikaseen jostain kohtaa paikalle, jolloin matka olisi lyhyempi. Eli luulisin, että kuvaaja on paikalla (jos sama kuvaaja kyseessä) niin aikaisintaan samoihin aikoihin kun seuraava, eli kolmas auto. Lähtövälihän oli sen 2min. Mutta tuo jälkimmäinen pätkähän voi siis olla kuvattu myös paljon myöhempää, jossa näkyy se tummapukuinen hahmo.

Edit: Nyt kun tuota ilmakuvaa katsoo tarkemmin, niin luulen että tuo kuvaaja on juossut tuosta läpi suoraan onnettomuuspaikalle, eikä ole kiertänyt asfalttikurvin kautta. Tuo kun Biasion saapuu paikalle, niin on kuvattu paljon lähempää, kuin itse onnettomuus (about jostain läheltä ilmakuvan 200m tekstiä, joka punaisella), koska liekit näkyy paljon suurempana ja kaveri on huomattavasti hengästynyt, eli matkalla onnettomuuspaikalle. Ja tuon ilmakuvan mukaan ei mielestäni saa tuollaista kuvakulmaa muualta, kuin alkupeäiseltä kuvaussuunnalta.
Toinen vaihtoehto olisi, että se on tsuumannut sen Biasionin tulon lähemmäs alkuperäiseltä kuvauspaikalta, mutta olisiko kaveri jäänyt vain odotteleen seuraavaa autoa pyrkimättä itse paikalle ja myöhemmin sitten joussut sinne?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Pari sivua aiemmin tästä oli juttua.
Videolla varmaankin näkyy myös Henkan Costa-Smeralda mälli?
Joo

Asiasta toiseen siinä vauhdin surma pätkässä taisi olla vilaus henkan
kaato vm 85 RAC ??
Ei kai? Tämä kaato näkyy kyllä jossain vanhassa RAC-koosteessa, Lancia kaatuu hitaasti ojaan katolleen. Vauhdin Surmassa on ainakin pätkä kun Blomqvist spinnaa Pösöllä käyden kyljellään.

Onko mitään tietoa videosta Alen vm 86 Suurajot kaato olikohan
Rapsulan pätkä??
Ei siitä taida olla edes valokuvia.

Sitä ihmettelin siinä videossa lähellä liekkejä kuvatussa kun Biasonin auto ei näy ollenkaan! Onko kuvaaja jo auton ohi? Näyttäis että Biason meni vähän ohi siitä ulosajokohdasta??
Just näin, Biasion on parkkeerannut vähän pidemmälle ja kuvaaja on suunnilleen Biasionin auton kohdalla tuossa kohtaa.
Tarkkaan kun katsoo niin mutkassa missä tummapukuinen tyyppi tulee kuvaan niin eikö lancia haalarinen mies ole tien reunassa??
Joo varmaan Biasion tai Siviero.
Ja miten pitkälle Biasonin jälkeen tulleet autot pysäytettiin joku kuvahan siitä on mutta näkyisikö eka pysäytetty auto videossa??
Jotain 5-6 autoa kai ehti lähteä pätkälle.
Lähtövälihän oli sen 2min.
Oli muuten 1 min Korsikalla.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
110
Tässä on kuva niistä pysäytetyistä autoista:

--
Kuvauspaikalta on arvioitu olevan tietä pitkin 400m matka onnettomuuspaikalle. Normaali ihminen juoksee sen kameran kanssa 2:00-2:30min. Eikä ole myös tietoa pääseekö tuon metsän läpi oikaseen jostain kohtaa paikalle, jolloin matka olisi lyhyempi. Eli luulisin, että kuvaaja on paikalla (jos sama kuvaaja kyseessä) niin aikaisintaan samoihin aikoihin kun seuraava, eli kolmas auto.

--

Edit: Nyt kun tuota ilmakuvaa katsoo tarkemmin, niin luulen että tuo kuvaaja on juossut tuosta läpi suoraan onnettomuuspaikalle, eikä ole kiertänyt asfalttikurvin kautta. Tuo kun Biasion saapuu paikalle, niin on kuvattu paljon lähempää, kuin itse onnettomuus (about jostain läheltä ilmakuvan 200m tekstiä, joka punaisella), koska liekit näkyy paljon suurempana ja kaveri on huomattavasti hengästynyt, eli matkalla onnettomuuspaikalle. Ja tuon ilmakuvan mukaan ei mielestäni saa tuollaista kuvakulmaa muualta, kuin alkupeäiseltä kuvaussuunnalta.
Toinen vaihtoehto olisi, että se on tsuumannut sen Biasionin tulon lähemmäs alkuperäiseltä kuvauspaikalta, mutta olisiko kaveri jäänyt vain odotteleen seuraavaa autoa pyrkimättä itse paikalle ja myöhemmin sitten joussut sinne?
Mun käsityksen mukaan tuossa on aika iso pudotus välissä, joten kuvaaja ei millään ole voinut oikaista tuon rotkon läpi. En sitten tiedä mitä ovat tehneet (pysäyttäneet Sabya?) kun niin hengästynyt on. Mutta aikalailla samasta paikasta Biasion on kuvattu kuin itse onnettomuuskin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Paikka, josta kuvataan Biasionin saapuminen on selvästi eri paikasta kuin itse onnettomuus, eli tyypit varmasti juoksee kohti onnettomuuspaikkaa, mutta ehkä hellittää kovimman juoksemisen kun edes joku pysähtyy. Se, missä Saby on tässä vaiheessa, on mysteeri.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Piti muuten mainita Vauhdin surmaa katsellessani ja suomentaessani huomaamani juttu. Henrin paras ystävä Sami Visa mainitsee omassa haastatteluosiossaan sivulauseessa, että Lancia ei kertonut mitään yksityiskohtia onnettomuudesta Erjalle. Jos Toivosten perheellä ja Lancialla on ollut välit poikki, niin kaikenlaiset videomateriaalit on varmaan jäänyt näkemättä ja yksityiskohdat kuulematta. Tähän voisi viitata Harri Toivosen aiempi julkisuuteen tuleminen uusista yksityiskohdista.

Mikähän on muuten tämä videonauha Henrin viimeisistä haastatteluista, joista Pauli Toivonen puhuu Vauhdin surmassa? Onko se vain Videostylen kooste? Miksi kukaan ei haastatellut Henkkaa enää toisena kilpailupäivänä (tai miksi niitä ei ole julkaistu)?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Niin tuo on kyllä hyvä pointti jonka jo Marv tuolla aikaisemmin toi esille jota en itse alkuun edes osannut niin ajatella. Että auton maatessa katollaan ja vöiden antaessa periksi jossain vaiheessa, ruumiit ovat väkisinkin pudonneet/valuneet alaspäin ja mahdollisesti osittain ulos autosta, vaikka kumpikaan sieltä ei olisi enää ulosajon jälkeen omin avuin mihinkään liikkunutkaan. Autosta ei taida olla kuvamateriaalia välittömästi tulipalon sammuttamisen jälkeen ennen kuin mihinkään on koskettu ja jos on niin sitä ei kyllä ymmärrettävistä syistä varmasti julkisuuteen aikanaan olisi päästettykkään.
Sellainen kuva oli lehdessä, jossa katollaan olevan auton kuskin paikasta hieman kartanlukijan paikkaan päin edessä maassa näkyi pääkallo. Mulla oli se lehti vuosia jemmassa, juuri sen kuvan vuoksi, mutta on muuttojen myötä kadonnut. Oli luultavasti vahingossa päässyt läpi lehteen asti, tuskinpa oli tarkoitus mitään pääkallokuvia julkistaa.

"Hauska" nähdä että vuosia myöhemmin video todisti muinaisen (täällä kovasti pilkatun väitteeni) todeksi, että Henri itse sanoi haastattelussa kesken kyseisen rallin tyyliin "This is murder". Tuon haastattelun näin jo 80-luvulla ja sieltä se oli mieleen syöpynyt, mutta kun ei ollut linkkiä videoon =>nettilogiikalla asia ei ole koskaan tapahtunut.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Sellainen kuva oli lehdessä, jossa katollaan olevan auton kuskin paikasta hieman kartanlukijan paikkaan päin edessä maassa näkyi pääkallo. Mulla oli se lehti vuosia jemmassa, juuri sen kuvan vuoksi, mutta on muuttojen myötä kadonnut. Oli luultavasti vahingossa päässyt läpi lehteen asti, tuskinpa oli tarkoitus mitään pääkallokuvia julkistaa.

.
Tätä en nyt kyllä ihan heti jaksa uskoa
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
Sori että vatvon asioita, mutta voisiko auton vaurioista ja lopullisesta sijainnista tehdä päätelmiä miten se on käyttäytynyt tieltä suistuessa?

1) Jos asvalttiin jääneet jäljet ovat nämä, auto meni ulos tieltä vähän kaartaen?:
http://imageshack.us/a/img832/6923/vlcsnap2012122720h19m26.jpg
http://imageshack.us/a/img834/9382/vlcsnap2012122720h19m19.jpg

2) Ulosajopaikka tieltä puihin ei ole kovin pitkä:
http://www.maxrally.com/cache/made/uploads/images/Toivonen10_1000_635_80_http:www.maxrally.comimgmcklien-watermark.png_205_22_100_repeat_s_c1.jpg
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/4431102.jpg

3) Aiemmin on sanottu, että "auto on osunut kuljettajan puoli edellä puuhun" ja "Runko on näköjään ottanut yhden selkeän osuman ja se juuri sijaitsee kuskin penkin takana".
http://imageshack.us/a/img441/7857/vlcsnap2012122719h54m27.jpg
http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen02.jpg

4) Väliseinän yläosa näyttää olevan muodossaan. Kabiini on lysähtänyt, mutta onko se vääntynyt myös tulipalon sekä noston aikana?
http://www.aijaa.com/img/b/00854/5350631.jpg
http://is11.snstatic.fi/img/658/1288559208357.jpg

5) Keulakatteen ripustuksissa on vääntymä ja sen päällä oleva jäähdytin on hävinnyt, mutta keulan runko ja ripustukset ovat yleisesti ottaen ehjiä. Magnesiumvanne(?) on palanut valkoiseksi:
http://www.forninoracing.it/Immagini/Toivonen03.jpg


--------------------------
Kysymykset :

A) Törmäyskohta ja auton lopullinen sijainti?

Vasemmalle kääntyvä mutka ja auto meni tieltä kohti puita.

- Miksi auto törmäsi puihin sivuttain kuskin puolelta, ilmeisesti bensatankin kohta oven, pohjan ja renkaan välistä edellä?
- Miten auto sitten päätyi katolleen, keula alas ja suunnilleen puihin päin?

http://i.imgur.com/CRvsOoe.jpg
http://www.henritoivonen.it/images/stories/olocausto_toiv2.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/8754/toivonencrash03.jpg

B) Kartturin takaripustus?

Kuvassa auto savuaa maassa ja kartturinpuoleinen takaripustus on vääntynyt vaakatasossa *eteenpäin*. Nostovaiheessahan ripustus runnoutuu maahan:

http://www.almrally.ru/imagelib/HISTORY/Toivonen/2011_08_25_toivonen_tdc_1986_004.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00517/5341758.jpg
http://www.thruxton.f9.co.uk/pics/henri/images/lancia/htoivonen_37.jpg

Jos auto törmäsi suurimmalla voimalla puuhun kuskin puolen bensatankki edellä, missä välissä tuon toisen puolen ripustus taipui siististi *väärään* suuntaan? (tuskin hajosi ennen mutkaa)
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
Tarkotan edellä sitä, että etäisyydet ovat lyhyitä ja rotko jyrkkä. 100+(?) km/h nopeudella auto tuskin teki useita törmäilyjä rinteeseen ennen puita. Kaikki muut ripustukset ovat suunnilleen linjassa. Puita taas ei näytä olevan niin paljon ja sellaisessa kulmassa, että auto olisi pahemmin pyörinyt niissä.

Jos auto olisi vain mennyt suoraan puihin keulan ja katon kautta, keulassa ja takakulmassa luulisi näkyvän enemmän vaurioita, auto olisi kunnolla puissa ja keula tielle päin? Ainakin törmäyskohdan viereisen takaripustuksen luulisi saaneen kipeää. Perän jäähdyttimien kevyet tukiputket ja kaikki muukin on kuitenkin ihan paikallaan.

http://i.imgur.com/CRvsOoe.jpg
http://img181.imageshack.us/img181/4734/1srelc6.jpg
http://www.almrally.ru/imagelib/HISTORY/Toivonen/2011_08_25_toivonen_tdc_1986_004.jpg

Pakoputkien suut ovat erisuorat, mutta ne olivat sitä jo kolaria:
http://www.forum-auto.com/uploads/200601/reghiu_1137880067_toivonen86.jpg

Jos auto olisi pyörinyt kylki edellä, kartturin takaripustuksen luulisi vääntyvän johonkin muuhun suuntaan? Kuljettajanpuoleinen takaripustus vanteineen on ehjä, joten törmäys tuli enemmänkin sivusuuntaan mennessä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pitäisi koettaa koepolttaa S4:n runko samassa asennossa, samanmuotoisella alustalla kuin tuolla rotkossa. Siten voisi saada jotain kuvaa kuinka runko vääntyilee lämmössä vai vääntyykö mihinkään.

Mihinkähän tuo auton raato muuten aikanaan päätyi?
 
Ylös