Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuosta videosta näkyy ainakin se, että kun S4:llä osutaan vähänkin johonkin, niin siitä lentää kilokaupalla katteita ympäriinsä, mikä mielestäni selittää videolla lentävän vaalean esineen. Olen myös miettinyt, että paloiko Henkan Lanciasta kaikki katteet, vai lensikö siitä esim etu- tai takakate sen verran kauemmaksi, että ne saatiin ehjänä talteen?

Tuolla videolla myös ilmeisesti kaasu hirttää kiinni, mikä ilmeisesti oli S4:n tyyppivika?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tuosta videosta näkyy ainakin se, että kun S4:llä osutaan vähänkin johonkin, niin siitä lentää kilokaupalla katteita ympäriinsä, mikä mielestäni selittää videolla lentävän vaalean esineen. Olen myös miettinyt, että paloiko Henkan Lanciasta kaikki katteet, vai lensikö siitä esim etu- tai takakate sen verran kauemmaksi, että ne saatiin ehjänä talteen?

Tuolla videolla myös ilmeisesti kaasu hirttää kiinni, mikä ilmeisesti oli S4:n tyyppivika?
joo ja huhuhuh, jauhesammutinkin on jo valmiiksi ulkopuolella. :eek!: Aikoinaan on todella leikitty ihmishengillä.

Onko muuten kellää tietoa siitä onko Henkka ja Sergio ainoat maailmassa jotka ovat menehtyneet rallissa tulipalon takia?
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onko muuten kellää tietoa siitä onko Henkka ja Sergio ainoat maailmassa jotka ovat menehtyneet rallissa tulipalon takia?
Ei, valitettavasti.

Mm. Marc Surerin kartanlukija Michel Wyder menehtyi Hessenin Rallissa 1986 B-ryhmäläisen Ford RS200:n onnettomuudessa.
http://www.youtube.com/watch?v=4sj9yTWP1fA

Ja olikohan viime vuonna kun eräs autokunta menehtyi S2000 Peugeotin palossa ajettuaan kuoppaan ja eivät päässeet autosta ulos.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Onko muuten kellää tietoa siitä onko Henkka ja Sergio ainoat maailmassa jotka ovat menehtyneet rallissa tulipalon takia?
Ei. Olisko viime vuonna viimeksi kun yksi pari kuoli hieman samantyylisessä onnettomuudessa. Auto katolleen syvään ojaan ja syttyi palamaan...
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tangot näyttävät välijäähdyttimen kiinnitysputkille.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Olisiko siinä käyny seuraavasti? Mutkaan on tultu ns. ylikovaa ja samalla autoon on tullut jarruvika? Henkalla oli jo Montessa ollut ongelmia jarrujen kanssa. Toivonen on känkän avulla yrittänyt saada auton pyörähtämään tiellä, välttääkseen ulosajon. Osittain se on onnistunutkin, eikös se kuitenkin tiedetä että auton pyörähtänyt tiellä ennen ulosmenoa. Vauhtia on vain ollut liikaa ja auto on luisunu tieltä rotkoon ja räjähtäny palamaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olisiko siinä käyny seuraavasti? Mutkaan on tultu ns. ylikovaa ja samalla autoon on tullut jarruvika? Henkalla oli jo Montessa ollut ongelmia jarrujen kanssa. Toivonen on känkän avulla yrittänyt saada auton pyörähtämään tiellä, välttääkseen ulosajon.
Pystyykö Delta s4:ssä käsijarrua suuremmin käyttämään auton kääntämiseen? Käsittääkseni nelivetojärjestelmän tasauspyörästöt on sen kaltaisia etteivät ne salli käsijarrukäännöstä.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Pystyykö Delta s4:ssä käsijarrua suuremmin käyttämään auton kääntämiseen? Käsittääkseni nelivetojärjestelmän tasauspyörästöt on sen kaltaisia etteivät ne salli käsijarrukäännöstä.
Juuri näin, keskilukko on kiinteä, eli jos vedät käsijarrusta niin kaikki pyörät lukkiutuu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Juuri näin, keskilukko on kiinteä, eli jos vedät käsijarrusta niin kaikki pyörät lukkiutuu.
Oliko se myös S4:ssa yhtä puuta? Audissa (ainakin pitkässä) se oli sitä ja siksi auton sanottiin olevan luokkaa tavarajuna mitä tuli ketteryyteen tiukoissa serpoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän se ollut tuollainen kaikissa neliveto-B-ryhmäläisissä. Näkee esim siitä, miten kankeasti ne kääntyvät Korsikan ja Monten neulansilmissä. Henkastakin on videota peruuttelemassa jossain rallin alkupuolella neulansilmässä josta Renaut 5 Turbot ja Opel Mantat menee ketterästi sivusladissa. Mitenkähän asia on ollut varhaisissa nelivetoisissa A-ryhmäläisissä, esim Madza 323 tai Audi 80? Joidenkin lähteiden mukaan Toyota Celica ST165 oli ensimmäisiä nelivetoisia ralliautoja, joissa keskilukko mahdollisti käsijarrun käyttämisen.
 

cosford

Active member
Liittynyt
5.5.2013
Viestit
27
Sijainti
Laukaa
Pystyykö Delta s4:ssä käsijarrua suuremmin käyttämään auton kääntämiseen? Käsittääkseni nelivetojärjestelmän tasauspyörästöt on sen kaltaisia etteivät ne salli käsijarrukäännöstä.
Tämän ja tämän perusteella voisi päätellä että ei Henkka S4:llä tainnut käsijarrukäännöksiä paljon tehdä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Ok. Eli teoria meni päin prinkkalaa. Ainakin osittain. Sellainen tunne vain on, että onnettomuus oli monen osatekijän summa. Ylikovaa mutkaan+tekninen vika=korjaaminen mahdotonta, seurauksena ulosajo. Ja jos / kun mutkaan on tultu liian lujaa, niin miksi? Väärin luettu nuotti? Väärin kuultu nuotti? Henkan johtomarginaali ennen onnettomuutta oli 2.45 ja kilpailu oli jo yli puolen välin. Ja ainoa, joka edes jollain tavalla pysyi Toivosen vauhdissa, eli Timo Salonen oli keskeyttänyt jo aiemmin.
Kuinkan muuten, jarrujen teho ja hidastuvuus yli päätään? Esim. jalan nostaminen kaasulta b-ryhmäläisessä vs. lukkojarrutus siviiliautolla?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Itsekin epäilen vahvasti jarrujen häviämistä, koska paikassa ei jarrutusjälkiä ollut. Eikä se kaasun hirttäminen kiinni pitäisi estää jarruttamista. Luulen että Toivonen on ajanut edeltävää suoraa, painanut jarrupoljinta ennen mutkaa ja huomannut ettei mitään tapahdu. Jarrut on hävinnyt. Vauhtia on ollut varmaan 120-150 km/h, ja hän on yrittänyt pelastaa tilanteen yrittämällä ohjata auto rajulla ohjausliikkeellä mutkan läpi, ehkä myös vähän käsijarrulla vauhtia hilliten. Tämän ohjausliikkeen seurauksena auto on pyörähtänyt tiellä ja syöksynyt kovalla vauhdilla ulos. Tai sitten auto ei ole lainkaan pyörähtänyt, vaan mennyt puskemalla mutkasta ulos. Jäljet tiessä voisi viitata myös siihen, että auto on puskenut/aliohjannut mutkassa. Vauhtia on ollut yli 100km/h, ratti käännetty ihan tappiin vasemmalle, käsijarru päällä. Auto on vielä selvinnyt mutkan alkuosan, mutta loppuosassa suistunut tieltä ulos.

Ja vielä yksi vaihtoehto: Jarrut on häipynyt ennen mutkaa ja Henkka on rajun ohjausliikkeen lisäksi lyönyt vaihteen ykköselle ja koittanut moottorijarrutuksella hillitä vauhtia. Tuollainen voisi aiheuttaa sen, että auto nykäisee rajusti ja lähtee hallitsemattomasti pyörähtämään, ainakin jos ratti on käännettynä.
 
Ylös