Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kankkusen kirjassa ainakin sanotaan että auto meni ensin tien reunalla nurmikolle/hiekalle ennen rotkoon lentämistä. Mitään varsinaista lähdettä tälle ei sanota, mutta toisaalta Kankkusta pitäisi melko luotettavana sen suhteen että on ollut samoissa ystäväpiireissä, samaan aikaan tallikuskina ja myöhemmin myös Lancilla kuskina.

Tavallaan harmittaa, että tämä keskustelu on jäätynyt - viimeisen vuoden aikana on tullut vajaa sivu viestejä - viihdyttävä tätä on ollut lukea. Toisaalta ehkä kaikenlaisten villien teorioiden heittely on luonut jonkinlaisen vastareaktion. Aina säännöllisin väliajoin tulee tehtyä youtube-hakuja siinä uskossa että vielä joskus tulee jotain uutta videomateriaalia näkyviin, mutta aika laihoin tuloksin yleensä. Ensi keväänä tulee sitten 30 vuotta täyteen, saa nähdä tehdäänkö silloin jotain isompaa reportaasia.
 
Viimeksi muokattu:

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Kesän aikana tuli luettua John Davenportin ja Reinhard Kleinin Group B - rise and fall of rallying's wildest cars. Hyvä kirja, suosittelen lämpimästi. Siinä esitettiin eräs varsin mielenkiintoinen teoria: onnettomuus olisi johtunut bensahöyryistä.

Delta S4:n tankista löytynyt tavarahan ei todellakaan ollut sääntöjenmukaista pumppubensaa, koska FIA:n tarkastajat eivät voineet selvittää tuolloin muuta kuin oktaaniluvun. Pumppubensan sijasta polttoaineeseen oli sekoitettu reilusti tolueenia, jotta bensa palaisi paremmin moottorissa. Tolueenin varjopuolena on se, että se voi aiheuttaa hengitettynä pahoinvointia, huimausta, sekavuutta, tajuttomuuden tai jopa kuoleman. Lisäksi tolueeni liuottaa tehokkaasti muovia, liimaa, kumia ja muita vastaavia materiaaleja. Tämä on pelottava piirre, kun tankki on sijoitettu kevlarin kaltaisesta aineesta kasatun ajoneuvon ohjaamoon.

Kirjassa spekuloidaan Toivosen menettäneen tajuntansa tolueenin vaikutuksesta, mikä olisi ollut onnettomuuden syy. Teoria voi vaikuttaa kaukaa haetulta, mutta sekä Alen että Toivonen kertoivat voimakkaasta polttoaineenhajusta nuotitusautojensa ohjaamoissa Korsikalla. Ehkä tajuttomuus on liioittelua, mutta jo bensan aiheuttama huimaus tai sekavuus yhdistettynä flunssaan, erittäin hämäävään mutkaan yms voisi varmasti helposti johtaa ulosajoon.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^ Taitaa siitä kohta 6 vuotta olla, kun tuli tämä ketju aloitettua:)!
Paljon on vuosien saatossa tietoa ja vähemmän tietoa tänne saatu onnettomuudesta kerättyä...spekulaatioita sitäkin enempi tapahtuneesta:)... melkeinpä Joka kuukausi kans tulee youtube ja googlen kuvat yms. Selattua viäläkin jos jotain uutta tulisi julki:)).
30 vuotta tulee tapahtuneesta ensivuonna. pitkä aika , mutta onnettomuus vaan jaksaa kiinnostaa ihmisiä edelleen "oliko se mekaaninen vika vai ajovirhe vai jotain muuta". Ja kaikki nämä asiat onnettomuuden ympärillä auto numero 4 , karturin epäilyt mafia kytkökset jne...

Ps: Koitetaan pitää topikki viä hengissä toisetkin 6 vuotta!!:)
 

MPower

Member
Liittynyt
12.8.2015
Viestit
11
Nyt menee aika paljon asian vierestä, mutta vaatiiko omien kuvien lisääminen tähän foorumiin jäsenyyden jossain photobucket-tyyppisessä tms. valokuvien säilytyspalvelussa? Mulla ei ainakaan selain näytä postatessa sellaista näkymää että pääsisin omalta koneelta kuvia lisäilemään. Vai onko se tuon url:n avulla jotenkin mahdollista?
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Olikos niin, että tuohonkaan aikaan ei nuotitusta saanut tehdä kilpa-autolla?
En tiedä, mutta kirjassa mainittiin tuo yksityiskohta, joten arvelin, että sillä olisi jotain tekemistä asian kanssa...

Kuvia pystyy kyllä liittämään ainakin url:n avulla liittämään kuka tahansa
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Todennäköiseksi onnettomuuden syyksi on todettu kaasupolkimen painuminen pohjapellin läpi, eli kaasu olisi hirttänyt kiinni. Taisi Harri Toivonenkin todeta tämän Urheiluruudun haastattelussa pari vuotta sitten. Samalla mainittiin, että se selittäisi myös sen, miksi paikalta ei löytynyt jarrutusjälkiä.
Tämä tieto kyllä ihmetyttää edelleen, kuinka tuo kaasupolkimen painuminen estäisi sitten jarruttamisen. Osaako joku perustella tätä paremmin? Luulisi, että jos kaasu hirttää kiinni, ensimmäinen reaktio olisi lyödä jarru pohjaan. Ja luulisi, että jarrut silti toimisivat normaalisti.

Mietin sitäkin, että jos autossa on kaasu pohjassa, niin luulisi että auton ohjaaminen jyrkästi on aika mahdotonta. Autohan aliohjaa silloin voimakkaasti ja pyrkii kulkemaan suoraan. Toivosen Lanciahan kuitenkin oli pyörähtänyt tiellä poikittain. Tietysti käsijarrulla tai osumalla ensin muuriin tms. tuo pyörähdys olisi selitettävissä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Täysillä kilpa-autoilla sai nuotittaa vuoteen -90 asti.

Tuo kaasun juuttuminen täysille kyllä käytännössä estää jarrutuksen jos voimaa on 500+ hv.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Jos kaasu juuttuu, niin luulisi ensimmäisenä painavan kytkintä.
Käsijarrun vetäminen tuon ajan nelivetoautolla ei auta mitään.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mahtaa olla tätä puitu jossain topikin syövereissä aiemminkin, mutta..

Jos siinä nyt tilanne on ollut se, että suoran päästä otetaan lyhyt jarru ja ehkä yks(?) pykälä alas ennen loivana alkavaa vasuria niin se aika mikä jarrutukseen käytetään on aika lyhyt ja aika tehokas. Ja siinä vaiheessa jos havaitaan että kaasun nosto ei vaikuttanut mitään, niin ei siinä enää siinä vaiheessa kyllä tehdä muuta kun käännetään. Mistään kytkimen pohjaan jätöistä ja pilkistä tempomisista ja jarrulla kuolettamisista on ihan turha ees haaveilla siinä ajassa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Se on kyllä totta. Luulisi, että kun pienemmälle heittää ja kaasu on auki niin hyvin herkästi yliohjaa?
Olikohan Lanciassa suorakytkentä, vai syncro laatikko?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Se on kyllä totta. Luulisi, että kun pienemmälle heittää ja kaasu on auki niin hyvin herkästi yliohjaa?
Olikohan Lanciassa suorakytkentä, vai syncro laatikko?
Riippuu varmaan tilanteesta. Jos edellinen vaihde oli melkein rajottajassa ja laittaa pienempää -> rajotinta vasten niin vois kuvitella että puskee. Jos taas pienemmälle pääs just parhaimmalle vetoalueelle niin väkisin kääntämällä ja länä pohjassa vois kuvitella yliohjausta. Ihan täyttä takuuta en näille analyyseille anna ku beejunnulla ei oo ihan yhtä kireet vehkeet ollu koskaa alla.

Olipa kytky tai synkat, niin ei se kytkin kovin pitkään käväse alhaalla kun vaihe vaihtuu vetomiehellä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Jos on vielä käyttänyt vasemman jalan jarrutusta niin refleksi kaasun jäädessä pohjaan on täysjarrutus vasurilla joten siksikään ei kytkintä ehdi käyttää... En tiedä että käyttikö Henkka vasurin jarrutusta mutta mahdollista sekin on...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hienoa työtä! Itse en ole onnistunut pysäyttämään tuohon vaiheeseen. Tuo on ilmeisesti aivan alku kymmenykset videosta, koska kun kamera kuvaa tietä, niin se on tyhjä ja näkyvissä on vain pölyä. Itse ainakin uskon, että kyseessä on auton perä. On vaikea vaan hahmottaa, että missä kohtaa tie kulkee.
Pitäisi tallentaa video koneelle ja avata jollakin videon käsittely ohjelmalla.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Jos tuo on Lancian takakate, se on yllättävän kaukana muusta autosta. Eihän Delta kovin kauas tiestä lopulta päätynyt...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eiköhän tuo ole koko auto, joka liukuu muurin/penkan päällä. Se jatkaa samassa tasossa vielä hetken, kunnes osuu johonkin ja pyörii alas.
Latasin videon koneelle ja videonkäsittelyohjelmalla yritin tuota löytää, mutta en saanut jostainsyystä ihan noin teräviä muotoja kohteelle. Onko meillä edes sama video?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Alla terveiset viime vuosikymmeneltä, osa/asia/esine pyörii vasemmalla alas rinnettä kunnes itse auto ilmestyy puun takaa esiin (isommassa ympyrässä) ->


Videon alkuun kun saisi sen 5-10 sekuntia lisää niin jo pelkkä audiokin voisi valaista, mitä autolle tapahtui/ei todellakaan tapahtunut ennen mutkaa. Ehkä vielä jonain päivänä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuo mpowerin kuvahan on yhtä, tai kahta ruutua ennen kuin tuo mjs:n ensimmäinen kuva. Palanen näyttää tulevan tien korkeudelta

Alla näkyy selvästi multaa/hiekkaa tiellä. Tuossa kohtaa auto, tai auton keula on siis ollut vielä ainakin osittain tiellä. Tuli palaa melko ylhäällä, mutta auto on mielestäni jonkinverran alempana.

Näytä liitetiedosto 21620

Jossain oli kuva oletetuista renkaanjäljistä tiessä ja sen päälle mallinnettu Lancia eri asentoihin. Jaksaiskohan joku kaivaa...
 
Ylös