Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hyviä kuvia.
Loppuenlopuksi ei kovin syvällä tuo auton palo paikka.

Itseä kiinnostaisi tietää missä vaiheessa ruumiit, tai niiden jäänteet siirrettiin pois paikalta ja jääkö tuollaisen palon jäljiltä mitään. Kuinka realistista on sanoa, että jalat oli auton sisällä yms.?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Jossain tästä ketjusta löytyy kellonaika, jolloin ruumiit ovat saapuneet tunnistettavaksi lähimpään sairaalaan, ja se taisi olla n. tunti onnettomuudesta. Lisäksi tuo havainto auton ulkopuolella olemisesta on varmasti tehty jo tulipalon aikana.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Lisäksi tuo havainto auton ulkopuolella olemisesta on varmasti tehty jo tulipalon aikana.
Millä perusteella? Voisi kyllä luulla, että tulipalon aikana rotkossa on näkynyt vain liekkejä ja paksua savua, eikä mitään havaintoja ole pystynyt tekemään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu, tavallaan tuo on totta, jossain vaiheessahan ei oltu edes varmoja onko Henri ja Sergio autossa sisällä vai ei. Kuitenkin, luulisin että havainto heidän sijainnistaan on onnistuttu tekemään ennen palon lopullista sammumista.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Hyviä kuvia.
Loppuenlopuksi ei kovin syvällä tuo auton palo paikka...
Joo, olin aina ajatellut, että se pudotus olisi ollut paljon suurempi. Mistään mitään ymmärtämättä tekisi mieli sanoa, että kohtaloksi koitui tulipalo eikä törmäys.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Joo, olin aina ajatellut, että se pudotus olisi ollut paljon suurempi. Mistään mitään ymmärtämättä tekisi mieli sanoa, että kohtaloksi koitui tulipalo eikä törmäys.
Törmäyskin on ollut kova. Auton koko runko on vääntynyt istuimien takaa mutkalle.
Itse uskon että vähintään tajuttomuus on seurannut välittömästi.
 
Viimeksi muokattu:

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
42
Mielenkiintoinen kuva, tuosta autosta kisan metallikilpi takakatteesta puuttuu ja se on niin tukevasti niitattu kiinni ettei hetken mielijohteesta sitä noin vaan irroiteta.
 

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
28
Jep. Biasionin autossa näyttäisi ainakin tuo lätkä olevan paikallaan kun Toivosen auton raatoa nostetaan rotkosta.

 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
Harri Toivonen:
I have heard from the different people, very trustworthy people in Lancia, what really happened. The throttle stuck open. It had happened to Henri in the Swedish Rally in the test that the clutch pedal stuck on the floor, and I heard that that happened to Markku Alen’s throttle immediately after Giorgio Pianta had been testing an S4 when the throttle went through the floor and was stuck. The mechanic who was sitting next to Markku immediately turned off the emergency switch, otherwise they would have had a big accident.
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
I pulled of the Group B book yesterday and took a photo of this page. Thought you guys would be interested in reading it.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Harri Toivonen:
This quote was in major newspapers on the anniversary of Henri's death, as well as the information of Henri being partly outside of the car (feet inside, head out) when the bodies were discovered. Harri is pretty confident both stories are confirmed by reliable sources.

Thanks for the scan of the book. If the story continues, I'd like to see another page. :thumbup:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Nyt kun onnettomuudesta on tullut viime aikoina uusia tietoja/vahvistuksia, niin tässä vielä kertauksena koko onnettomuuden tapahtumien kulku faktoihin ja mahdollisimman todennäköisiin oletuksiin perustuen. Tämä toki osittain omakin tulkinta, mutta joka tapauksessa:

1.5 1986 Korsikan MM-ralli alkaa. Henri Toivonen starttaa kisaan kuumeisena ja kurkkukivussa, mutta saa lääkkeiden avulla olonsa kohtuullisen hyväksi. Kisa on kuitenkin kaikille kilpailijoille niin fyysisesti kuin henkisestikin todella raskas. Kisaa kritisoidaan mm. Toivosen toimesta, koska erikoiskokeet ovat pitkiä ja uuvuttavia. Mutkaiset vuoristoerikoiskokeet vaativat myös jatkuvaa tarkkaavaisuutta tehokkailla ja nopeilla B-ryhmän superautoilla, eikä keskittymistä ole helppoa säilyttää pitkillä ja uuvuttavilla erikoiskokeilla. Kaikesta huolimatta Toivonen johtaa kisaa ensimmäisen päivän jälkeen.

2.5 1986 Kisa jatkuu aamulla ja Toivosen kipeä olo on jo hieman helpottunut. Päivä lähtee hyvin käyntiin ja iltapäivällä Henkka on kasvattanut johtoaan jo selvästi. Ennen Corten huoltotaukoa EK17:lla hän ajaa huimat 47 sekunnin pohjat ja on saavuttanut jo selvän 2min.45s. etumatkan toisena ajavaan Bruno Sabyyn.

Klo 14.25 Toivonen antaa haastattelun toimittajalle Corten huoltotauolla. Toimittaja kysyy, riittääkö 2min.45s. johto? Toivonen vastaa, että sekuntikin eroa maalissa riittää. Tauolta lähdettäessä Toivonen istahtaa vahingossa tallikaverinsa Markku Alenin samanlaiseen Lanciaan, aivan kuin jokin alitajuinen vaisto varoittaisi häntä starttaamasta omalla autollaan. Pian erehdys huomataan ja asiasta vitsaillaan hänelle leikkimielisesti. Niinpä hän menee omaan autoonsa.

Klo 14.53 Henri Toivonen, kartturinaan Sergio Cresto starttaavat ensimmäisenä autona erikoiskokeelle 18 Cortesta- Tavernaan, joka on pituudeltaan 26,84 km.

Klo 14.58 Toivonen on ajanut erikoiskoetta noin 7km, kun hän saapuu oikean mutkan jälkeen avautuvalle lyhyehkölle suoralle. Nopeus tuolla suoralla ehtii nousta 120km/h:iin . Suoran päässä kaartuu pitkä, kiristyvä vasen, joka koitui Toivonen-Creston kohtaloksi. Todennäköisesti Lancia Delta S4:n kaasupoljin painuu lattiapellin läpi suoran päässä ja kaasu hirttää kiinni. Tilanne tapahtuu salamannopeasti, eikä Henkka ehdi/pysty jarruttamaan tilanteessa. Hän saa vielä käännettyä mutkaan, mutta auto tulee kaasu pohjassa ja luisuu perä edellä mutkan läpi, pölläyttäen samalla pientareella olevan hiekan ilmaan. Auto liukuu mutkan loppuosassa vauhdilla ulos tieltä, törmäten rajusti puuhun pohja edellä. Osumakohta on heti kuljettajan penkin takana pohjassa, lähellä vasemman kyljen alareunaa. Samassa kohdassa on myös auton polttoainetankki, joka vaurioituu osumassa. Auto kimpoaa puuhun osumisen seurauksena n.4 metriä alemmas rotkoon, pudoten katolleen toisen puun viereen, perä tietä kohti, nokka metsään päin. Välittömästi rotkon pohjalle osuessaan, auto leimahtaa räjähdysmäisesti tuleen. Koko tapahtumaketju on ohi muutamassa sekunnissa.
Toivonen todennäköisesti onnistuu avaamaan vyönsä ja pääsee ulos autosta. Hän huomaa pian, että kartturi Sergio Cresto ei pääsekään autosta pois ja Toivonen menee takaisin autoon pelastamaan kartturiaan. Autossa tapahtuu kuitenkin uusi räjähdysmäinen leimahdus, jonka seurauksena Toivonen kaatuu selälleen auton ulkopuolelle. Vain nilkat jäävät auton sisään. Cresto jää vöihinsä penkkiin kiinni. Toivonen ja Cresto menehtyvät tulipalon seurauksena.
Tapahtumapaikalla ei ole silminnäkijöitä, mutta n. 400 metriä paikasta eteenpäin on videokuvaaja ja joitakin katsojia. Paikka on vastakkaisen vuorenrinteen juurella, linnuntietä n.200 metrin päässä. He näkevät onnettomuuden ja kuvaaja tallentaa sen myös videolle. Videokuvasta voi kuitenkin nähdä, että onnettomuusmutka on kaukana puiden takana piilossa, eikä videolta juurikaan saa selvää mitä tapahtui.

Klo 14.59 Minuutin Toivosen perään lähtenyt Peugeot-kuljettaja Bruno Saby ohittaa paikan. Hän huomaa alhaalta rotkosta tulevan savun, muttei hiljennä vauhtia. Tiellä ei näy jarrutusjälkiä ja hän olettaa savun olevan vain metsäpalosta, joita Korsikan saarella usein tapahtuu. 400 metrin päässä olevat katsojat kuitenkin huitovat hätääntyneenä Sabya pysähtymään. Saby kysyy katsojilta, joko Toivonen ohitti paikan. Saatuaan kielteisen vastauksen, Saby arvaa heti mistä on kysymys. Hän kääntyy takaisin ja ajaa ilmeisesti varovaisesti kyttäillen, koska seuraava auto voisi pian tulla vastaan.

Klo 15.00 Seuraava auto, Lancia-tallin Miki Biasion-Tiziano Siviero saapuvat onnettomuusmutkaan ja pysäyttävät auton heti mutkan jälkeen tien sivuun. He nousevat ulos autosta ja ilmeisesti myös Bruno Saby alkaa lähestyä toisesta suunnasta paikkaa. Hän parkkeeraa Peugeotinsa nokat vastakkain Biasionin auton eteen. Liekit ja savu nousevat rajusti alhaalta rotkosta ja Toivosen auto ja sen ympärillä olevat puut palavat voimakkaasti. Biasion juoksee tiellä savupilven läpi syöksyen ja yrittää tähyillä alas rotkoon, pystyisikö hän auttamaan. Tilanne näyttää mahdottomalta. Videokuvaaja tallentaa kauempaa myös tämän Biasionin juoksun. Biasion jatkaa juoksuaan edelliselle suoralle, jossa hän pysäyttää klo 15.01 saapuvan Renault-kuljettaja Francois Chatriotin. Chatriot pysäköi autonsa suoran päähän, juuri ennen mutkaa. Samaan aikaan Biasionin kartturi Tiziano Siviero on ottanut heidän autostaan radiolla yhteyttä Lancia-tallin johtoon, tarkemmin sanoen Arnaldo Bernacchiniin ja kertonut onnettomuudesta. Bernacchini välittää viestin heti eteenpäin, että erikoiskoe keskeytetään.

n. klo 15.01 pätkälle ei enää lähetetä uusia autoja. Siviero huutaa radioon Bernachhinille -kutsukaa paloautot heti! Kolmas ääni Lancian johdosta vastaa: Mutta he ovat Ponte Lecciassa! (joka on ainakin 20 kilometrin päässä paikasta). Bernacchini jatkaa: Auto on tulessa!. Keskusteluun osallistuu myös Lancian johtaja Cesare Fiorio: Missä he ovat nyt? Autossa vai ei? Bernacchini jatkaa: Mutta....Tiziano ei tiedä.
Lancia-talli kutsuu kaikki tiimistään Ajaccioon, joka tarkoittaa kisasta vetäytymistä.

klo 15.02 Markku Alen saapuu paikkaan ja pysäköi autonsa Chatriotin Rellun perään edeltävälle suoralle.
Paikalle pysähtyneet kuljettajat yrittävät parhaansa mukaan laskeutua rotkoon auttamaan kuljettajia, mutta joutuvat kaikki toteamaan tehtävän mahdottomaksi. Auton lähellekään ei pysty menemään.
Seuraavina autoina paikalle saapuvat vielä Yves Loubet, Jean Ragnotti, sekä ilmeisesti Jean-Claude Torre ja Michel Neri. Kukin minuutin välein. Sitten erikoiskoe on jo poikki.

n.klo 15.13 Paikalle saapuu Lancian helikopteri kyydissään Ninni Russo ja 2 mekaanikkoa. He yrittävät roottorien ilmavirran avulla saada paloa sammutettua, mutta yritys ei onnistu. Kopteri ei pysty heti laskeutumaan ja lopulta laskeutuu myöhemmin onnettomuusmutkaa edeltävälle suoralle kilpa-autojen letkan perään. Videokuvaaja ja muitakin katsojia on kävellyt jo paikkaan.

klo 15.14 Ambulanssi saapuu paikkaan.

Ilmeisesti vasta n. klo 15.25 paloauto saapuu paikalle. Auto palaa kaikkiaan n. puoli tuntia, kunnes se on sammunut n.klo 15.30. Ensimmäiset henkilöt laskeutuvat rotkoon auton luokse, mm. paikallinen poliisi, Lancian mekaanikot ym. Menehtyneet kuljetetaan todennäköisesti ambulanssilla Corten sairaalaan, jonne heidät tuodaan n.klo 16.30. Lancian lääkäri Bengino Bartoletti käy tunnistamassa ruumiit.

n.klo 16-17 Cortesta saapunut hinausauto nostaa auton hiiltyneen rungon ylös rotkosta tielle. Auton runkoa käännellään tiellä ja nostetaan hinausauton lavalle ja peitetään pressulla.

Kilpailun järjestäjä päättää, että seuraavat kaksi erikoiskoetta ajetaan matkataipaleena ja kisa jatkuu aikataulun mukaan seuraavana aamuna. Bruno Saby ajaa kisan voittoon ja ymmärrettävistä syistä voiton tuuletuksia ei maalikorokkeella nähdä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tosiaan Alenin Lancia oli suoran puolella, joten kuvan auton täytyy olla joku harjoitus yksilö, tai jotain vastaavaa.

Itse en usko tuohon ulos selviytymis teoriaan. Ensinnäkin auto on niin ahdas, että sinne täytyy kontata ja silloin nilkat jää ulkopuolelle.
Toisaalta jos jättää tuon auttamis teorian pois ja Toivonen on yrittänyt vaikkapa ryömiä ulos rikkinäisestä ikkunasta, niin tilanne alkaa jo kuulostamaan realistisemmalta.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Tosiaan Alenin Lancia oli suoran puolella, joten kuvan auton täytyy olla joku harjoitus yksilö, tai jotain vastaavaa.

Itse en usko tuohon ulos selviytymis teoriaan. Ensinnäkin auto on niin ahdas, että sinne täytyy kontata ja silloin nilkat jää ulkopuolelle.
Toisaalta jos jättää tuon auttamis teorian pois ja Toivonen on yrittänyt vaikkapa ryömiä ulos rikkinäisestä ikkunasta, niin tilanne alkaa jo kuulostamaan realistisemmalta.
Eikai se uskonasia ole, sen ajan ralliautoissa oli vielä hyvin tilaa. Turvakaarikehikot olivat vielä melko vaatimattomia.
 
Ylös