Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sitä olen ihmetellyt, kun VW:n myyntimiehet kaiken lisäksi alkoivat kutsumaan kaksoiskytkinlaatikkoa suorakytkentälaatikoksi. Vaikka pari vuosikymmentä termi tarkoitti dog boxia.

E: Muuten toinen asia, mikä Esson Baarin keskusteluissa menee usein sekaisin on "lyhyet vaihdevälit", eli termi mitä Salonen myös käyttää Youtuben Mazda-pätkässä. Eli tarkoitetaanko välityssuhteita vai itse vaihdekepin mekaanisen liikkeen pituutta.
Eikös vw:n myyntimiehet käyttäneet termiä esikytkentä, eikä suoralytkentä?
Volkkarin dsg taitaa olla sukua sport quattrossakin kokeiltuun Porschen PDK laatikolle.

Oman käsitykseni mukaan lyhyet vaihdevälit kuvaa eri vaihteiden välityssuhteiden porrastamista.
Mazdassa 6-vaihteinen x-trac laatikon vaihteiden välit olivat lyhyempiä, kuin aikaisemman 5-vaihteisen vakiolaatikosta muokatun.
Monesti kuuluu puhuttavan välitetystä laatikosta, vaikka se kai tarkoittaa vain sitä, että rattaita on vaihdettu välityssuhteeltaan paremmin kilpailukäyttöön sopivaksi.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Oman käsitykseni mukaan lyhyet vaihdevälit kuvaa eri vaihteiden välityssuhteiden porrastamista.
Mazdassa 6-vaihteinen x-trac laatikon vaihteiden välit olivat lyhyempiä, kuin aikaisemman 5-vaihteisen vakiolaatikosta muokatun.
Monesti kuuluu puhuttavan välitetystä laatikosta, vaikka se kai tarkoittaa vain sitä, että rattaita on vaihdettu välityssuhteeltaan paremmin kilpailukäyttöön sopivaksi.
Yksi hämmentäjä lisää. Olen huomannut, että monet uskovat nyt kun kuusivaihteiset laatikot ovat yleistyneet myös henkilöautoissa, että se kuudes vaihde olisi aina välityksellisesti "vitosen perässä". Vaikka se käytännössä on esim. ykkösen ja kakkosen välissä jolloin 6-vaihteisen laatikon kakkonen on eräänlainen pitkä ykkönen.

Toki suurivääntöisten koneiden perässä on kuusivaihteisia laatikoita joissa on kaksi ylivaihdetta, eli vitonen ja kutonen on välitetty ylivaihteeksi. Olikohan näin, että Corvetten 7-vaihteisessa manuaalissa peräti kolme viimeistä vitosesta alkaen ovat ylivaihteita.

Mutta enpä usko että esim. Hondan kiljutettavissa Type-R-vapareissa on kahdella ylivaihteella varustettua 6-vaihteista perässään. Puhumattakaan nyt siitä minkälaiset välityssuhteet joissain rallicross-peleissä on. Huiput kun 550 hp Supercareissa jäävät sinne kahdensadan pintaan.

E: http://www.fd2.org/fd2-honda-civic-type-r-specs/

Olinkin väärässä Hondan suhteen: 5th 0,921 6th 0,738. Vaikka eipä tuo vitonen kaukana ole suoravaihteesta
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytynee muistaa, että vaihteiston välitysten jälkeen tulee vielä perävälitys, joka yhdessä renkaiden kanssa määrää kokonaisvälityksen.

En nyt ihan hoksannut tuota 6-vaihteen olemista 1 ja 2 välissä.
Nykyisten siviiliautojen pienet turbo moottorit tarvitsee tasaisemmat vaihdevälit, jotta turbo pysyy toiminnassa. Ehkäpä sen takia 6-vaihteiset laatikot ovat yleistyneet.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1400
Näytää tosiaan monilla olevan sekaisin suorakytkentä, suora/vinohampaisuus ja jopa sekventiaali. Vaikka nuo kaikki on ihan eri asioita:dunno:

Välityksistä:

"close ratio gearbox" tarkoittaa käytännössä sitä, että ykkönen on järjettömän pitkä:ahem:
Näin muut vaihteet saadaan lähemmäksi toisiaan (huippu kilpalaatikossa tulee aina suurimmalla vaihteella suurimman tehon kohdalla).
Koska kilpamoottorin tehollinen vääntöalue on kapeampi kuin siviiliautossa, siksi tarvitaan välitykset lähemmäksi toisiaan, että kone pysyy alueeella.
Vaikka tällä konstruktiolla monesti hävitään lähtökiihdyksestä paras terä, juuri tuon liian pitkän välityksen takia. Ok, jos viahteita piisaa (7 - 8 tms), silloin ei tätä ongelmaa ole, koska on mistä valita ja ykköstä ei tarvitse uhrata pitkäksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
En myöskään muista nähneeni oheista haastattelua toisen kisapäivän aamulta (4:15 alkaen):

https://www.youtube.com/watch?v=g2eFUM9e56U&t=1365s
Myös harvinaista kuvaa Lancian huollosta onnettomuuden jälkeen, kisa-autoista revitään numerot pois ja Alen lähtee siviiliautolla pois. Aika kylmää kyllä on kuulla noi Toivosen kommentit jo kolmannessa eri haastattelussa, että kisa on hänen mielestään aivan liian rankka.

EDIT: Samalta youtube-kanavalta löytyy 3.5.1986 uutislähetys ja siinä on myös asiaa B-ryhmän kieltämisestä ja Korsikan maaliintuloseremonia, mutta ei varsinaisesti mitään onnettomuuteen liittyen. https://www.youtube.com/watch?v=0-H-9TGBtCM
 
Viimeksi muokattu:

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
En oo koko ketjua kahlannu, mut muistan kun aina puhuttiin että Henrin auto osui puihin. Näyttäis kuitenkin että se on osunu lähinnä tien penkkaan ja ilmeisesti reunaan perä/pohja edellä. Jotain pientä reunamuuriakin siinä kohdassa tais olla. Ei tossa oikein edes ole niin paksuja/isoja puita jotka pystyis hirveesti auton suuntaa muuttamaan. Eli Henri on saanu auton kääntymään lähes tien suuntaisesti ja auto osunu sisäpuolen penkkaan seuraavan pienen oikeelle kääntyvän mutkan kohdalla ja siitä pudonnu siihen puiden juureen? Videon perusteellahan vauhti on ollu aikamoinen ja pysäys lähes seinään(vaikka se jossakin videossa ollu törmäysääni olis ollukkin feikki). Hengissä selviäminen ilman tulipaloakin olis ollu epävarmaa. No jokatapauksessa kuten jo on paljon tässäkin ketjussa spekuloitu niin syynä voi varmaan olla niin nuottivirhe, tekninen vika kuin ajovirhekin. Pahasti kirraava mutkahan toi. Henrille ei käsittääkseni ollu kyllä juuri sattunu kovin karkeita virheitä uran varrella, vaan enemmäkin pieniä lipsahduksia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5571
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jotain pientä reunamuuriakin siinä kohdassa tais olla.
Ei ollut vielä 1986, vaan se rakennettiin myöhemmin.
Henrille ei käsittääkseni ollu kyllä juuri sattunu kovin karkeita virheitä uran varrella, vaan enemmäkin pieniä lipsahduksia.
Tuo on virheellinen olettamus. Henkalla oli jo ennen Korsikaa historiaa kovista, jokseenkin selittämättömistä ulosajoista (Costa Smeralda '85, Suurajot '80). Joskaan sillä ei toki ole Korsikan onnettomuuden kanssa todennäköisesti yhtään mitään tekemistä. Se, mikä monesti on joutunut tämän onnettomuuden yhteydessä ylenkatsotuksi, on se tosiasia, että ulosajopaikka oli todella paha - Korsikan mittakaavassa pitkän suoran jälkeen pahasti kirraava vasen, joka kirraa ikään kuin vielä "piilossa" vuoren seinämän/kallion takana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ollut vielä 1986, vaan se rakennettiin myöhemmin.

Tuo on virheellinen olettamus. Henkalla oli jo ennen Korsikaa historiaa kovista, jokseenkin selittämättömistä ulosajoista (Costa Smeralda '85, Suurajot '80). Joskaan sillä ei toki ole Korsikan onnettomuuden kanssa todennäköisesti yhtään mitään tekemistä. Se, mikä monesti on joutunut tämän onnettomuuden yhteydessä ylenkatsotuksi, on se tosiasia, että ulosajopaikka oli todella paha - Korsikan mittakaavassa pitkän suoran jälkeen pahasti kirraava vasen, joka kirraa ikään kuin vielä "piilossa" vuoren seinämän/kallion takana.
Muita Henkan Lancia-ajan ulosajoja Portugali 84, Akropolis 84, Suurajot 85 ja RAC 85. Lisäksi Montessa 86 kolari siviiliauton kanssa ja 84 Suurajoissa iso hyppy jonka seurauksena loppukausi meni toipuessa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Muita Henkan Lancia-ajan ulosajoja Portugali 84, Akropolis 84, Suurajot 85 ja RAC 85. Lisäksi Montessa 86 kolari siviiliauton kanssa ja 84 Suurajoissa iso hyppy jonka seurauksena loppukausi meni toipuessa.
Katalonian ralli 1985.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
No mun mielestä noissa mitä muistan ei kuitenkaan ollu kovin rajuista ja nopeavauhtisista ulosajoista kyse, eli ei ollu esim. älyttömästi liikaa vauhtia jokonkin paikkaan ja autokin osassa vielä ajokuntonen.

Portugali 80 tai 81 : Joku kämmi kävi Talbotin kanssa jommassa kummassa kisassa, mut maaliin kuitenkin tultiin ihan hyvällä sijalla.
Circuit of Ireland 82 : Keula edellä osuma kivimuuriin, mut matka jatkui ja oli kuitenkin kolmas tai neljäs vaikka ratti löikin käsille rajusti.
Suurajot 82 : rengasrikon jälkeen keula edellä tolppaan. Auto ajokunnossa, mut vedet pihalla niin keskeytyshän siitä tuli.
Portugali 84 : perä lipsahti leveäksi ja osui puuhun - keskeytys.
Costa Smeralda '85 :suhteellisen hitaassa mutkassa liukuminen kylki edellä päin kivimuuria - sivuttainen äkkipysäys -sairaalaan.
Suurajot 85 : pienellä vauhdilla keula edellä ojaan, mut matka jatkui.
RAC 85 : en tiedä mihin se keula osu, mut kattollaan käyminen oli aika harmiton ja pienivauhtinen. Yhä kaikki voitto tuli :)

Suurajot '80, Akropolis 84 ja Katalonian ralli 1985 : Näistä mulla ei ollukkaan havaintoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, eihän se Henkan Korsikan ulosajo olisi ollut niin kohtalokas jossain toisessa rallissa (vrt. Alen Suurajoissa 1986) tai modernimmalla autolla (vrt. Colin McRae Korsikalla 2000). Kyllähän niitä virheitä kaikille sattuu, mutta välillä on enemmän, välillä vähemmän onnea matkassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Akropoliissa 1984 mentiin muistaakseni puuta päin. En löydä kuvaa nyt, enkä ole varma päättyikö matka siihen vai onko tämä kuva jostain aiemmasta kolaroinnista

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olisko tuo vaurio johtunut röykyistä nokilleen tulosta? Jossain koosteessa Toivonen veti aika railakkaasti huonolla tiellä.
 
Ylös