Talvitestit 2010

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
johan ne ferrarilla viime kaudella sano että polttoaineen kulutus ongelmat on ratkaistu, kulutuksen suhteen ei siis PITÄISI olla mitään merkittävää eroo muihin...
no ei pitäisi. Mutta kun moottorin kehitys on jäissä niin millaisia vippaskonsteja on ollut tarjolla? Olisi toisaalta luullut sen kulutusongelman aikaisemminkin ratkovan jos se noin helpolla kävi.

Liittyykö tuohon käännettyy pakoputkistoon? Mutta taannoin Ferrarin ongelma oli jäähdytyksen puute jolloin konetta ikäänkuin viilennettin polttoainemäärällä. No, ainakin asia on merkittävä - onko ratkaistu tai ei. Se, että Ferrari tiedottaa ei vielä minua vakuuta. Ferrari on puhunut lievästi sanoen omiaan ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrari muuttanut muuten vanteen kiinnitystä - nyt kun renkaidenvaihdon nopeuskisatkin alkavat.
Muuttanut miten? Lisää tietoa kiitos. :)

Mersuhan on taas liittynyt liikennevalo sekoilijoiden joukkoon. Tarkoituksena nopeuttaa varikkostoppia. Saa nähä lisääntyykö liikennevalojen käyttö sitten.

Moottoreihin saa tehä kait muutoksia luotettavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Eli jos on lämpöongelmia ollut, niin niitä varmaan sit saa parantaa. Ja bensaseostahan saa kans sääntöjen rajoissa muutella ja voitelua jne...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mistä sinä voit ennustella Lotuksen pontentiaalin, kun heidän auto on hätäisesti kasattu ja tulossa radikaaleja uudistuksia. Lueppas esimerkiksi Kovalaisen tämänpäivän haastattelu ja oletko vieläkin samaa mieltä, että Lotus on tehnyt huonon valinnan.
Ymmärrän turhautumisen, mutta se ei käännä tilannetta edulliseksi Lotuksen kannalta. Ainoastaan käsittämätön ryhtiliike Casgoynelta voi Lotuksen pelastaa. Tarkoitan tällä niitä radikaaleja uudistuksia, joita en odota tottapuhuakseni näkeväni. Onhan tässä jo varikolla vuodet huhuttu, että Casgoyne taitaa olla duunissa väärässä sarjassa. Joku valmiiksipurtu Nascar-talli voisi soveltua herralle paremmin.

Olen edelleen sitä mieltä, että Lotus on tehnyt aivan sysipaskan auton, jota ei parantelemalla saada peränpitäjän paikalta pois, ellei sitten Campokset ja muut tule jollain traktoreilla sarjaan mukaan. Eipä tässä paljon mitkään valinnat enää auta. Ehkä olen itsekin hieman turhautunut joo.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
no ei pitäisi. Mutta kun moottorin kehitys on jäissä niin millaisia vippaskonsteja on ollut tarjolla? Olisi toisaalta luullut sen kulutusongelman aikaisemminkin ratkovan jos se noin helpolla kävi.

Liittyykö tuohon käännettyy pakoputkistoon? Mutta taannoin Ferrarin ongelma oli jäähdytyksen puute jolloin konetta ikäänkuin viilennettin polttoainemäärällä. No, ainakin asia on merkittävä - onko ratkaistu tai ei. Se, että Ferrari tiedottaa ei vielä minua vakuuta. Ferrari on puhunut lievästi sanoen omiaan ennenkin.

Taisi Ferrari olla luotettavin talli mistään muista talleista, kun kimi siellä ajeli kaudet 2007-2009
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voisko joku selventää, missä yhteydessä nämä on tulleet esille vai vaatiiko ylikuumenemisongelmankin toteaminen harjaantunutta silmää?

Mitä onnistuneisuuteen tulee, niin Lotus on aika lailla tarkalleen niin hyvä tai paska kuin Gascoyne on luvannut. Ihan en ymmärrä, millä perustein Virgin on kaksikosta selkeästi potentiaalisempi, mutta tällä hetkellä kaksikko vaikuttaa tasapäiseltä lukuunottamatta luotettavuutta, jossa Lotus näyttää olevan edellä.
Tälläkin foorumilla on keskusteltu ja katseltu kuvia savuavasta ja tulta hohkailevasta Lotuksen pakariympäristöstä. Muuten Lotus vaikuttaa luotettavammalta kuin Virgin kyllä. Mutta tämä on mielestäni erittäin ymmärrettävää syystä, että Virgin on suunniteltu läpeensä uudenlaisella ja koettelemattomalla tavalla. Virgin ei lisäksi näytä niin antiikkiselta, omaa nykyaikasemmat nosen ja huomattavasti solakammat ponttoonit jo lähtökohtaisesti kuin Lotus. Kai se vaan näyttää potentiaalisemmalta sitten. Ainakin modernimmalta, ja sen voi sanoa ihan aikuisten oikeasti faktana. Plus tietysti se, että auton virtaukset toimivat kuten mallinnettu(talliväen mukaan), joka on hyvä uutinen.

Enemmän tai vähemmän Lotuksen suunnalta tulleesta infosta on jäänyt fiilis, että eihän me nyt näin huonoja arveltu olevamme. On karua totuutta ja sen sellaista paniikkia, jota ilman muuta lievennetään lehdistölausuntoihin ujutetuilla muka-positiivisilla lisäyksillä, kuten polttoainekuormilla, tulevalla kehityksellä jne.

Eiköhän totuus ole kuitenkin se, että Lotus ei ole niitä talleja, joilla on ne parhaat resurssit kehittää tuotostaan. Kyllähän ne jo tietää millaiseen shittiin ovat sormensa sotkeneet. Looking VERY bad. :(
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Enemmän tai vähemmän Lotuksen suunnalta tulleesta infosta on jäänyt fiilis, että eihän me nyt näin huonoja arveltu olevamme. On karua totuutta ja sen sellaista paniikkia, jota ilman muuta lievennetään lehdistölausuntoihin ujutetuilla muka-positiivisilla lisäyksillä, kuten polttoainekuormilla, tulevalla kehityksellä jne.

Eiköhän totuus ole kuitenkin se, että Lotus ei ole niitä talleja, joilla on ne parhaat resurssit kehittää tuotostaan. Kyllähän ne jo tietää millaiseen shittiin ovat sormensa sotkeneet. Looking VERY bad. :(
:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Kyllä Kovalaisen ja Gascoynen kommenteista itse sain sellaisen kuvan että tämä hätäisesti kyhätty tekele on just niin hidas kuin arvelivatkin, luotettavuus on kuitenkin sitä mitä toivottiin. Kaikki efortti panostettaneen auton uuteen kehitysversioon, joka tulee olemaan erilainen lähes joka osa-alueella. Jos tuomittais talli vasta sitten kun se oikea auto saadaan radalle, vai hä. Ja Lotuksella näyttäisi olevan näistä uusista talleista juuri ne parhaimmat resurssit. Joka tapauksessa kyseessä on monen vuoden projekti, eikä sillä ole pitkällä tähtäimellä väliä vaikka tällä kaudella tulis turpiin 100-0.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jaa... Kubica täräytti just koko Jerezin testien nopeimman ajan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Kyllä Kovalaisen ja Gascoynen kommenteista itse sain sellaisen kuvan että tämä hätäisesti kyhätty tekele on just niin hidas kuin arvelivatkin, luotettavuus on kuitenkin sitä mitä toivottiin. Kaikki efortti panostettaneen auton uuteen kehitysversioon, joka tulee olemaan erilainen lähes joka osa-alueella. Jos tuomittais talli vasta sitten kun se oikea auto saadaan radalle, vai hä. Ja Lotuksella näyttäisi olevan näistä uusista talleista juuri ne parhaimmat resurssit. Joka tapauksessa kyseessä on monen vuoden projekti, eikä sillä ole pitkällä tähtäimellä väliä vaikka tällä kaudella tulis turpiin 100-0.
Ok, no odotellaan ja toivotaan parasta.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Kovaa mennään tällä hetkellä:

1 Button McLaren 1m18.871s
2 Kubica Renault 1m19.114s +0.243
3 Liuzzi Force India 1m19.650s +0.779
4 Rosberg Mercedes 1m20.150s +1.279
5 Alonso Ferrari 1m20.436s +1.565
6 Kobayashi Sauber 1m20.751s +1.880
7 Alguersuari Toro Rosso 1m21.053s +2.182
8 Webber Red Bull 1m21.194s +2.323
9 Hulkenberg Williams 1m21.919s +3.048
10 Glock Virgin 1m22.856s +3.985
11 Trulli Lotus 1m24.686s +5.815
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Taas on Red Bull hyytynyt radan varteen. Taitaa olla Red Bullilla kova tehtävä taistella maailmanmestaruudesta Ferrarin ja McLarenin kanssa jos luotettavuus on samaa tasoa, kuin viime kaudella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikki veti Kovempaa kuin Trulli, mutta Gascoynen mukaan ajelevat raskaalla tänään. Hyvin tullut kierroksia Lotuksen mittariin taas, jos vaikkapa Virginiin vertaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Taisi Ferrari olla luotettavin talli mistään muista talleista, kun kimi siellä ajeli kaudet 2007-2009
Bullshit. McLarenillahan on ollut selkeästi luotettavin auto kyseisellä ajanjaksolla. Ferrarilla taas oli 2009 enemmän luotettavuusongelmia kuin millään muulla tallilla, ainakin "huippu"talleista. Siksipä Ferrari onkin nyt satsannut luotettavuuteen koska siinä oli selkeä heikkous varsinkin 2009. Ferrarin luotettavuusongelmat alkoivat jo ennen Kimiä, eli 2006, varsinkin alkukaudesta.

McLarenilla taas, Lewis menetti ensimmäisen kerran pisteitä luotettavuusongelmien vuoksi 2009 viimeisessä kisassa, sitä ennen 100% luotettavuus (harjoituksissa taisi joskus olla jotain pientä kyllä, ja Nyrren aika-ajoissa 2007, ei kuitenkaan vaikuttaneet kisoihin). Heikillä oli kyllä joitakin luotettavuusongelmia 2008, mutta vähemmän kuin Ferrarilla. Myös moni muu talli kuin McLaren oli 2007-2009 selkeästi Ferraria luotettavampi, vaikka puhuttaisiinkin vain autosta ja jätettäisiin tiimin muut sekoilut huomiotta.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
:confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Kyllä Kovalaisen ja Gascoynen kommenteista itse sain sellaisen kuvan että tämä hätäisesti kyhätty tekele on just niin hidas kuin arvelivatkin, luotettavuus on kuitenkin sitä mitä toivottiin. Kaikki efortti panostettaneen auton uuteen kehitysversioon, joka tulee olemaan erilainen lähes joka osa-alueella. Jos tuomittais talli vasta sitten kun se oikea auto saadaan radalle, vai hä. Ja Lotuksella näyttäisi olevan näistä uusista talleista juuri ne parhaimmat resurssit. Joka tapauksessa kyseessä on monen vuoden projekti, eikä sillä ole pitkällä tähtäimellä väliä vaikka tällä kaudella tulis turpiin 100-0.
Alkuosasta en ole samaa mieltä, niinkuin Kekekin totes maikkarin haastattelussa että
tän hetken ajoilla ei ole mitään väliä, vasta viimeistelytesti kertoo osviittaa minne mennään...
(eli ihan liian aikaista sanoa yhtään mitään, Lotuksella muutenkin ajopäiviä takana vasta pari hassua)

Lihavoituun osaan kylläkin olen samaa mieltä, kaverit sai osallistumisluvan vasta Syyskuussa,
ei siinä ajassa mahdottomia kuitenkaan tehdä...
Odotellaan sitä Euroopan tourneen alkua, katsotaan sitten mikä se oikea tahti on :ahem:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Muuttanut miten? Lisää tietoa kiitos. :)

Mersuhan on taas liittynyt liikennevalo sekoilijoiden joukkoon. Tarkoituksena nopeuttaa varikkostoppia. Saa nähä lisääntyykö liikennevalojen käyttö sitten.

Moottoreihin saa tehä kait muutoksia luotettavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Eli jos on lämpöongelmia ollut, niin niitä varmaan sit saa parantaa. Ja bensaseostahan saa kans sääntöjen rajoissa muutella ja voitelua jne...
http://en.espnf1.com/ferrari/motorsport/story/9144.html?CMP=OTC-RSS

http://joesaward.wordpress.com/2010/02/19/clear-thinking-in-maranello/

jne...
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Kuulemma Buttonin aika 3 kierroksen, Kubican 6 kierroksen ja nyt Kobayashin ajama 1.19.5 10 kierroksen keikalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Heikki veti Kovempaa kuin Trulli, mutta Gascoynen mukaan ajelevat raskaalla tänään. Hyvin tullut kierroksia Lotuksen mittariin taas, jos vaikkapa Virginiin vertaa.
Jep, Trulli on urakoinut kierroksia ihan mukavasti, kun Lotuksessa ei ole tänään ollut teknisiä ongelmia. Luotettavuus onkin tässä vaiheessa kautta uudelle tallille tärkeämpää kuin nopeus.

Heikki ajeli eilen päivän lopulla lyhyitä stinttejä kevyellä bensalastilla. Halusivat kokeilla millaista vauhtia Lotuksesta irtoaa ja kuinka auto käyttäytyy kevyempänä. Aika paljon näyttäisi Lotus olevan kärkipäätä hitaampi, Heikin mukaan piti jalkaa nostaa kaasulta nopeissa mutkissa kun Lotuksesta ei löydy tarpeeksi downforcea. Toivottavasti Lotus saa onnistuneen aero-päivityksen sinne kauden viidenteen GP-kisaan, jotta Kovalainen ja Trulli pääsevät ajamaan ihan tosissaan.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Trulli ajaa nyt lyhyitä stinttejä ja päihitti niukasti Kovalaisen parhaan ajan eiliseltä. Ilmassa on tallikaverusten keskinäistä vääntöä Lotuksen sisällä.

Gascoyne on kehunut Trullia nopeimmaksi tietämäkseen kuskiksi yhden kierroksen matkalla. Pysyäkseen Gascoynen suosiossa Jarnon on tietysti ajettava Heikkiä nopeammin testeistä alkaen. Nyt Kovalaisen täytyy vastata päihittämällä Trullin paras aika ensi viikolla Barcelonassa. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ok, kiitokset. Asia nimittäin täysin uusi mulle.
Ovat siis muokanneet mutteria siten, että se sopii pyssyyn nopeemmin ja mekaanikon ei tarvi enää vetästä sokkaa ulos vaan se tapahtuu automatiik. Saa nähä sit ekoissa kisoissa, että onko varikkotouhuissa eroja.. Kolmen sekan hujakoille kun tähtäävät stoppeja. Saa olla kuskikin muuten jo hereillä!!
 
Ylös