S2000 autot?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Ei ollut tarkoituskaan. Yritin siis vain sanoa, että Henkka ajoi siistiä ja tarkkaa linjaa jo tuolloin 80-luvulla, eli ajotapa oli jo silloin tiedossa.
Kyä mä sen tajusin. Ja minä se olin, joka väänsi huonon vitsin. Tsori.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Hellyyttävästä "kauas faktoista" -läpästä huolimatta kyseessä on aikas lailla täysin aisteihin ja tunnekokemuksiin perustuva mikä-on-oma-suosikkijäätelömakusi -tyyppinen ns. väittely, ja koska käsityksiä näyttää olevan monenlaisia niin helpointa ja tyylikkäintä tosiaan olisikin kyseenalaistaa vastapuolen mielenterveys, niinkuin tuolla edellä jo esimerkkiä näytettiinkin. Tosin jos joku tykkää eri mausta kuin itse, niin en nyt välttämättä heti lähtisi toista hoitoon passittamaan, ehkä sitten siinä vaiheessa kun joku haluaa jäätelönsä päälle ketsuppia ja vielä kääriä koko hoidon pekoniin niin ehkä sitten alkaisin vähän jo huolestua.

Jos "yleinen mielipide" asiasta on se että ollakseen täysijärkinen "oikea rallifani" täytyy kritiikittömästi pitää nyky-WRC:tä ihanimpana asiana koskaan, koska laitteet ovat sarjan historian kalleimpia, nopeimpia ja uusinta teknologiaa sisältäviä (ja-ne-jotka-ovat-asiasta-eri-mieltä-ovat-hulluja), niin ei muuta kuin lisää lääkitystä tänne suuntaan koska tällöin pitäydyn erittäin mielelläni tässä asiassa seinähullujen puolella, siellä vastapuolella (*reps* ihan kuin rallista oikeasti kiinnostuneita olisi nykyään sellaista määrää että jotain vastapuolia saataisiin edes aikaan).

Ja olen helvetin pahoillani sportin takia jos ajattelumalli oikeasti on sekä valmistajilla, sääntöjenlaatijoilla että oikeilla (huom. ei lainausmerkkejä) katsojilla sellainen, että kuminkäry, meteli ja tunteita nostattavat ajomanööverit tappisladeineen jne. eivät enää nykymaailmassa voi kuulua rallipoluille vaan korkeintaan markettien parkkipaikoille. Jos lajin tie käy aina vaan kauemmas rallista rallisprintiksi niin ei sille sitten ilmeisesti voi mitään, jätetään seuraamatta sitten. Jos lajin kutkuttavinta antia nyt ja jatkossa on jännittää, kuka parista autoa oikeasti ajavasta kuskista leikkaa miljoonien arvoisilla astmapiipuillaan kaikkein siisteimmin sisämutkan heinikkoa, ja vielä tottakai mahdollisimman huomaamattomasti polun varressa seuraavia immeisiä herättämättä, niin sanotaan sitten vaikka nätisti että pitäkää ihmeessä tuotteenne. Jos heinäntaittoviihdettä haluaa katsoa niin siihen ei miljoonien arvoisia laitteita ja kanavapaketteja tarvita, parempaa viihdettä saa kun katsoo ikkunasta ulos. Naapuri kun lyö neuvostomallisen ruohonleikkurinsa käyntiin ja alkaa suorittaa jokavuosista kerran-kesässä ruohonleikkuuta, niin siitä ei toden totta ääntä, käryä ja holtitonta meininkiä puutu, laite mukaanlukien.

Mutta topikin otsikkoonkin liittyen, vielä olisi MM-sarjallakin toivoa. Nyt olisi lajin ainakin vielä toistaiseksi isoimmalla näyteikkunalla mahdollisuus pistää palettia kerralla kunnolla uusiksi parempaan suuntaan niin kaluston kuin formaatinkin puolesta. Ensi vuosi mennään vielä vaniljajäätelöllä mutta jospa jo 2011 saataisiin uusia makuja mukaan, ja vielä niin että saisi maistella eri makuja eri kisoissa kauden aikana. Mutta jos vaniljalla mennään jatkossakin niin voipi olla että jää jäätelöt ainakin meikäläiseltä jossain vaiheessa vielä kokonaan syömättä.


Jäätelöä ja ruohonleikkureita. -> lääkkeet, lääkkeet.

Tuumasin että siinä vaiheessa kun keskustelu menee näinkin kauas faktoista niin saattaa olla parempi lopettaa se ja yrittää näyttää ees vähän enemmän todellisuudesta tajuavalta kuin vastapuoli.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Me taidetaan olla kaikki lopultakin samaa mieltä. Nyt vielä pari hyvää videota katsottavaksi mjs:n erikoisvarastoista, niin on hyvä mennä yöpuulle ja jäädä odottamaan tulevaa rallikautta.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hellyyttävästä "kauas faktoista" -läpästä huolimatta kyseessä on aikas lailla täysin aisteihin ja tunnekokemuksiin perustuva mikä-on-oma-suosikkijäätelömakusi -tyyppinen ns. väittely, ja koska käsityksiä näyttää olevan monenlaisia niin helpointa ja tyylikkäintä tosiaan olisikin kyseenalaistaa vastapuolen mielenterveys, niinkuin tuolla edellä jo esimerkkiä näytettiinkin. Tosin jos joku tykkää eri mausta kuin itse, niin en nyt välttämättä heti lähtisi toista hoitoon passittamaan, ehkä sitten siinä vaiheessa kun joku haluaa jäätelönsä päälle ketsuppia ja vielä kääriä koko hoidon pekoniin niin ehkä sitten alkaisin vähän jo huolestua.

Jos "yleinen mielipide" asiasta on se että ollakseen täysijärkinen "oikea rallifani" täytyy kritiikittömästi pitää nyky-WRC:tä ihanimpana asiana koskaan, koska laitteet ovat sarjan historian kalleimpia, nopeimpia ja uusinta teknologiaa sisältäviä (ja-ne-jotka-ovat-asiasta-eri-mieltä-ovat-hulluja), niin ei muuta kuin lisää lääkitystä tänne suuntaan koska tällöin pitäydyn erittäin mielelläni tässä asiassa seinähullujen puolella, siellä vastapuolella (*reps* ihan kuin rallista oikeasti kiinnostuneita olisi nykyään sellaista määrää että jotain vastapuolia saataisiin edes aikaan).

Ja olen helvetin pahoillani sportin takia jos ajattelumalli oikeasti on sekä valmistajilla, sääntöjenlaatijoilla että oikeilla (huom. ei lainausmerkkejä) katsojilla sellainen, että kuminkäry, meteli ja tunteita nostattavat ajomanööverit tappisladeineen jne. eivät enää nykymaailmassa voi kuulua rallipoluille vaan korkeintaan markettien parkkipaikoille. Jos lajin tie käy aina vaan kauemmas rallista rallisprintiksi niin ei sille sitten ilmeisesti voi mitään, jätetään seuraamatta sitten. Jos lajin kutkuttavinta antia nyt ja jatkossa on jännittää, kuka parista autoa oikeasti ajavasta kuskista leikkaa miljoonien arvoisilla astmapiipuillaan kaikkein siisteimmin sisämutkan heinikkoa, ja vielä tottakai mahdollisimman huomaamattomasti polun varressa seuraavia immeisiä herättämättä, niin sanotaan sitten vaikka nätisti että pitäkää ihmeessä tuotteenne. Jos heinäntaittoviihdettä haluaa katsoa niin siihen ei miljoonien arvoisia laitteita ja kanavapaketteja tarvita, parempaa viihdettä saa kun katsoo ikkunasta ulos. Naapuri kun lyö neuvostomallisen ruohonleikkurinsa käyntiin ja alkaa suorittaa jokavuosista kerran-kesässä ruohonleikkuuta, niin siitä ei toden totta ääntä, käryä ja holtitonta meininkiä puutu, laite mukaanlukien.

Mutta topikin otsikkoonkin liittyen, vielä olisi MM-sarjallakin toivoa. Nyt olisi lajin ainakin vielä toistaiseksi isoimmalla näyteikkunalla mahdollisuus pistää palettia kerralla kunnolla uusiksi parempaan suuntaan niin kaluston kuin formaatinkin puolesta. Ensi vuosi mennään vielä vaniljajäätelöllä mutta jospa jo 2011 saataisiin uusia makuja mukaan, ja vielä niin että saisi maistella eri makuja eri kisoissa kauden aikana. Mutta jos vaniljalla mennään jatkossakin niin voipi olla että jää jäätelöt ainakin meikäläiseltä jossain vaiheessa vielä kokonaan syömättä.

Jäätelöä ja ruohonleikkureita. -> lääkkeet, lääkkeet.
No vastataan nyt sitten, kerran näin paljon sain keskustelua aiheutettua. Tuo todellisuudesta ja faktoista karkaaminen ei liittynyt henk. koht. mieltymyksiin, vaan enemmänkin tähän kommenttiin:
Siinäpä se, nykyäänhän niissä on jo radiotkin. Kuski voisi muuten nukahtaa kesken pikiksen.
Olkoonkin, että on ihan selkeä provosointi, niin tuon kommentin jälkeen ei kyllä pysty asiallisesti keskustelemaan mistään ralliin liittyvästä. Ehkä sillä saattoi olla myös tekemistä kuva-arvuuttelun kanssa, jopa semmosen pienen vittuilun, mitä niissä harrastettiin. Eikä vastapuoli siis tarkoittanut juuri yhtä henkilöä isompaa otantaa foorumilaisista. Kauheen paljon näkyy aiheuttamaan porua silti. Noh, oikastaan sit ettei kenenkään mieli pahotu.

Kyllähän sitä itsekin mieluummin katselisi liki 20 auton taistelevan voitosta, näkevän näyttäviä ajolinjoja, sladeja, vastaheittoja (tai näkis jos ois ennen mutkaa katsomassa) ynnä muuta äksöniä. Jaa mut minähän näenkin, se sarja vaan on nimeltään F-Cup. MM-sarjasta sellaista tuskin tulee, niin että se kaikkia miellyttäisi. Tosin ei F-Cupissakaan mennä aina sladissa, kun se nyt vittu vaan on hidasta ja rallissa ajetaan nopeudesta.

No miksikäs niistä autoista ei tehä esim 80-luvun lopun a-ryhmän Lancian tasoisia? Jokainen vähänkään haluava osaisi suunnilleen nyrkkipajassa tehä kilpailukykyisen auton! Hallelujaa, kustannukset alas! Lisää osanottajia! Ja sit ajettais 6v vanhalla evo7 mitsulla jäljet selkään. Ehkä juoheilla pätkillä hyvällä etuvetosellakin. Kylläpä kiinnostaisi autonvalmistajia, ja toki yleisöä kans.

Sitähän ei toki kukaan kiistä, että kilpailua on rallin mm-sarjaan saatava lisää, tai sarja kuolee. Se vaan ei ikävä kyllä tapahdu vaikka muutettais kaikki nelikkoauton lukot kiinteiks tai vaikka otettais kaikki pois. Se on ihan muista asioista kiinni. Kustannuksia manataan, mutta turhaa touhua on yksinkertaisen insinööriopiskelijan mielestä sekin. Jos johonkin osaan kielletään kajoamasta, niin insinööri- ja testityötä tehdään muihin osiin siitäkin edestä, että saatais jotain etua kilpailijoihin.

Rallisprinttipointista oon ihme kyllä samaa mieltä. Kisoihin lisää pituutta ja enemmän vaihtelua, yöpätkiä, ties mitä. Ei siitä hyväksi tv-lajiksi ole vaikka voissa paistais. Kunnolliset ja hyvin tehdyt koosteet kyllä onnistuvat sittenkin.

Kerrottakoon tässä vielä taustaks, että ne omatkin kultaiset muistot rallista liittyy vähän aiemmaks kun parin viime vuoden WRC-autoihin. Vaan se WRC-autojen mollaaminen pelkän äänen ja (nopeimpien) ajolinjojen nimissä käy vähän ihmetyttämään. Ei se WRC-luokitus mm-sarjaa ole tappanut, älkää nyt niin luulko. Että sen verran todellisuutta sekaan.

Ja loppuvittuilut: Heinää on taitettu sisämutkasta aina kun mahollista. Ja ulkomutkasta heinien taittaminen on pelkästään hienoo. Semmosta. Jospa käyttäis aikansa vaikka johonkin järkevään välillä.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tosin jos joku tykkää eri mausta kuin itse, niin en nyt välttämättä heti lähtisi toista hoitoon passittamaan, ehkä sitten siinä vaiheessa kun joku haluaa jäätelönsä päälle ketsuppia ja vielä kääriä koko hoidon pekoniin niin ehkä sitten alkaisin vähän jo huolestua.

***

(*reps* ihan kuin rallista oikeasti kiinnostuneita olisi nykyään sellaista määrää että jotain vastapuolia saataisiin edes aikaan).

***

Ja olen helvetin pahoillani sportin takia jos ajattelumalli oikeasti on sekä valmistajilla, sääntöjenlaatijoilla että oikeilla (huom. ei lainausmerkkejä) katsojilla sellainen, että kuminkäry, meteli ja tunteita nostattavat ajomanööverit tappisladeineen jne. eivät enää nykymaailmassa voi kuulua rallipoluille vaan korkeintaan markettien parkkipaikoille. Jos lajin tie käy aina vaan kauemmas rallista rallisprintiksi niin ei sille sitten ilmeisesti voi mitään, jätetään seuraamatta sitten. Jos lajin kutkuttavinta antia nyt ja jatkossa on jännittää, kuka parista autoa oikeasti ajavasta kuskista leikkaa miljoonien arvoisilla astmapiipuillaan kaikkein siisteimmin sisämutkan heinikkoa, ja vielä tottakai mahdollisimman huomaamattomasti polun varressa seuraavia immeisiä herättämättä, niin sanotaan sitten vaikka nätisti että pitäkää ihmeessä tuotteenne. Jos heinäntaittoviihdettä haluaa katsoa niin siihen ei miljoonien arvoisia laitteita ja kanavapaketteja tarvita, parempaa viihdettä saa kun katsoo ikkunasta ulos. Naapuri kun lyö neuvostomallisen ruohonleikkurinsa käyntiin ja alkaa suorittaa jokavuosista kerran-kesässä ruohonleikkuuta, niin siitä ei toden totta ääntä, käryä ja holtitonta meininkiä puutu, laite mukaanlukien.

Jäätelöä ja ruohonleikkureita. -> lääkkeet, lääkkeet.
Itse et sitten arvostele ralliharrastajia jotka sattuvat pitämään nykymeiningistä? :thumbup:

Et ole itse tainnut sattua katselemaan MM-tason rallia muualle kun risteyksiin ja netin ihmeelliseen maailmaan? Tai kisaoppaan katsojavinkkipaikoille?

Siellä Jyväskylän seudullakin vaan sattuu siihen aikaan olemaan muutama muukin "fani" joka tykkää nykymeiningistä. Joka muuten sattuu olemaan aika lailla erilaista kun sun mielipiteesi rallista.

Mut turha tästä on vääntää, kato sä netistä B-ryhmäläisiä ni me muutamat touhutaan sitten nää livetouhut ja kaikilla on kivaa, sehän on pääasia? :wink:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
:) Aina sitten lopuksi vedetään se B-ryhmän kortti esiin kun ei muuta löydy. Jos joku tyytyy vaniljaan niin en mä edelleenkään lähde sellaisen mielenterveyttä kyseenalaistamaan. Jos yleinen mielipide joka sektorilla on että WRC-luokasta ei voida enää ns. ottaa takapakkia eli tuoda menneisyydestä yksittäisiä toimivia elementtejä jotka tekisi sarjasta taas vähän enemmän rallin kuin rata-ajon/rallisprintin näköistä, niin sehän on ihan ok jos se menee massoille läpi. Ei se silloin muuta tarkoita kuin oman seuraamisen vähenemistä entisestään. Asiantuntemattomuudesta/vähäjärkisyydestä johtuen en tosiaan edelleenkään tiedä miksi pitäisi kritiikittömästi ostaa ja hehkuttaa WRC-tuotetta vain sen takia, että se on uusinta uutta ja tässä ja nyt. Varsinkin jos tietää että parempaakin voisi olla tarjolla. Have fun.
 

Maddynen

New member
Liittynyt
16.12.2009
Viestit
4
Sequentaaliset laatikot ja kaikkinaiset tietokoneohjatut tasauspyörästöt bannaan ja nappivaihteet. Mekaaniset lukot etu- ja takadiffiin, keskilukot vallan pois ja perinteinen kytkimellä ja kepillä hämmennettävä H-kaava laatikko. Siinä reseptiä noin ens' alkuun. Alkais samalla Kuskit erottumaan oppipojista.
WORD!
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
.
Pitäisikö tämän(-kin) juttun otsikko muuttaa joksikin muuksi ja avata noille S2000 autoille oma juttu ?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Me taidetaan olla kaikki lopultakin samaa mieltä
Luultavasti. Intterwepissä vaan saadaan riita siitä huolimatta aikaan.

S2000 -autoilla on edellytykset ratkaista mielestäni nykysarjan suurin ongelma, kilpailun puute. Toki on selvää, että myös s2000-autojen hinta tulee vuosien myötä kiipeämään liian korkeaksi ja painitaan saman ongelman kanssa kuin nyt. Kuten nimim. henkka_ok osuvasti totesi, insinöörit keksivät aina tavan kehittää auton suorituskykyä ja käyttää suorituskyvyn kehittämiseen ja testaamiseen tolkuttomasti rahaa. Oleellista sarjan hyvinvoinnin kannalta eivät niinkään ole tekniikkaa koskevat säännöt sinänsä, vaan että FIA pystyisi toimimaan proaktiivisesti sääntöjen suhteen sen sijaan että se tuttuun tyyliin herää reagoimaan vasta sitten kun on jo paskat housussa.

Rallisprinttimäisyydestä ei päästä autojen tekniikkaa säätämällä eroon, vaan se vaatisi ihan erilaisen kilpailukonseptin. Kuinka realistista nykypäivänä olisi erikoiskoekilometrien lisääminen ja kahteen kertaan ajettavien pätkien karsiminen, on kokonaan toinen asia. Turvallisuusvaatimukset ovat nykyään vähän toista kuin ennen ja sen vuoksi myös yksittäisen erikoiskokeen järjestäminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin ennen. Kun Suomessa on vaikeaa löytää riittävästi henkilökuntaa erikoiskokeiden varsille, niin voi vain kuvitella kuinka vaikeaa se on muualla.

Vaikka erikoiskoekilometrejä ei pystyttäisi lisäämään tai tuplaerikoiskokeita karsimaan, niin uusia teitä toivottavasti löytyy. Jo se, että samaa pätkää ei ajettaisi peräkkäisinä vuosina, olisi eteenpäinmenoa puhumattakaan siitä, että pätkiä ajettaisiin vielä harvemmin kuin joka toinen vuosi. Jos uusia teitä ei löydy, niin rallien kierrättäminen auttaa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aina puhutaan paljon vain siitä, millaisilla autoilla mm-sarjaa pitäisi ajaa ja minkälaisia tekniikkamuutoksia autoihin pitäisi tehdä. Mielestäni oleellisinta olisi keskittyä siihen, kuinka kilpailu saataisiin kovemmaksi. Olis aivan mahtavaa, kun rallin mm-sarjassa olis 10 tiimiä ja 3 kuskia per talli. Ja monella kuskilla olis mahdollisuus voittoon. Aivan sama ajetaanko 1600-kuutioisilla vai kakslitrasilla ja onko turboa vai ei, kunhan tasaväkisiä autoja ja kuskeja vain riittäis viivalle. Mielestäni parempi vaihtoehto olisi se, että ajetaan jollain mopoilla mutta suurella ja tasaväkisellä joukolla, kuin se että autot on huipputehokkaita, mutta niitä löytyy vain muutamalta kuljettajalta.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Aina puhutaan paljon vain siitä, millaisilla autoilla mm-sarjaa pitäisi ajaa ja minkälaisia tekniikkamuutoksia autoihin pitäisi tehdä. Mielestäni oleellisinta olisi keskittyä siihen, kuinka kilpailu saataisiin kovemmaksi. Olis aivan mahtavaa, kun rallin mm-sarjassa olis 10 tiimiä ja 3 kuskia per talli. Ja monella kuskilla olis mahdollisuus voittoon. Aivan sama ajetaanko 1600-kuutioisilla vai kakslitrasilla ja onko turboa vai ei, kunhan tasaväkisiä autoja ja kuskeja vain riittäis viivalle. Mielestäni parempi vaihtoehto olisi se, että ajetaan jollain mopoilla mutta suurella ja tasaväkisellä joukolla, kuin se että autot on huipputehokkaita, mutta niitä löytyy vain muutamalta kuljettajalta.
Jep, juurikin näin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Tässähän ei ole muuta ongelmaa kuin tarvittavan tahtotilan luominen asioista päättävien tahojen vastahankaisiin kalloihin. En omaa valtaa enkä etäaivopesumahteja, joten jään armotta rahanahneiden oligarkkien ja muiden jonglöörien avuttomaksi pelinappulaksi. He pakottavat minut seuraamaan rallikilpailuja, joissa ajetaan milloin minkäkinlaisilla ihmevempeleillä. Tekevät kerpeleet sitä rahan takia!

Ainoa kaltaiseni heikolla vastustuskyvyllä varustetun henkilön tapa pullikoida asiaintilaa vastaan on valita kulkuvälineeksi ihan kiusallani sellainen laite, jota he eivät edusta. Kuten linja-auto tai juna.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aivan sama ajetaanko 1600-kuutioisilla vai kakslitrasilla ja onko turboa vai ei, kunhan tasaväkisiä autoja ja kuskeja vain riittäis viivalle. Mielestäni parempi vaihtoehto olisi se, että ajetaan jollain mopoilla mutta suurella ja tasaväkisellä joukolla, kuin se että autot on huipputehokkaita, mutta niitä löytyy vain muutamalta kuljettajalta.
Komppaan. Joku tässä ehtikin jo sanoa että rallia pitää kehittää yleisön ehdoilla, se kun lopulta maksaa viulut. Mikäs sen parempaa viihdettä kuin 20 tasaväkistä autoa taistelemassa voitoista? Tähän pitäisi pyrkiä. Tosin epäilen että FIA:lla on kuitenkin ihan eri suunnitelmat. MM-sarja tarvitsee lisää autonvalmistajia, S2000 on selvästi oikea suunta kunhan FIA nyt saisi edes säännöt määrättyä jolloin tehtaat voisivat tehdä asialle jotain. Homma uhkaa karata pahasti hanskasta. Neljän(+junnutiimit) tehdasauton mm-sarja on vitsi, ja sitä ei halua kukaan enää nähdä. Kustannukset alas ja lisää autoja viivalle, kaikki muu on toissijaista.
 

Tinke79

Penkkapelle / videootti
Liittynyt
28.5.2009
Viestit
479
Sijainti
Urjala
Eipä tähän sen enempää kuin:

mitä enemmän sarjassa olis tasaväkisiä autoja ja kuskeja kisaamassa niin sitä enemmän tulis näyttävyyttä sen vuoksi kun otetaan enemmän riskejä niitten 0,1s vuoksi joilla kisoja voitetaan.. Mun mielestä hyppäys S2000 / S1600 4wd luokkaan on hyvä asia. En perustele enkä selittele omaa mielipidettäni. Se ny vaan on mielipide muiden joukossa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Katsojien ehdoilla ei rallia tehdä ikinä vaan ikävä kyllä se on markkinavoimat jotka painavat päälle. Pisenstä pisnestä kato... Joku vuosi sitten sallittiin kolmannet autot MM-sarjaan ja säännön "henki" oli että siihen kolmanteen autoon laitetaan joku nuori lupaava kuljettaja. No ensimmäisenä Peugeot teki pelin selväksi istuttamalla autoihin herrat Grönholm/Burns/Rovanperä. Panizzi ja Delecour ajelivat sitten assulla. Tallipäälikkö totesi että he eivät aja MM-sarjassa hävitäkseen Skodalle joten panostus sen mukaan. Paskat tasaväkisyydestä ja rehdistä kilpailusta. Näin se tulee olemaan aina. Joku alkaa kasvattamaan budjettia pikkuhiljaa ja muiden on seurattava perässä jos meinaa yhtään pysyä perässä ja kohta ollaan taas samassa tilanteessa, sarjassa pari tallia ja muut lopettaneet kun touhu on karannut käsistä.

Ralli on muuttunut paljon ja tulee muuttumaan. Turha kuvitella että rallia tehdään sen mukaan mitä rallifanit haluavat. Jos täällä tehtäisiin säännöt niin aika nopeasti löytyy se mitä sen pitäisi olla. Neste-rallissa 4 päivää kisaa yötämyöten, 50 pätkää/500km, ei yhtään pätkää kahteen kertaan ja 200 kilpailuparia. Ne ajat ovat menneet eivätkä tule takaisin. Kenenkään yksityisen budjetti ei kestäisi ajaa tuollaista kisaa.

Toivottavasti taas edes muutaman vuoden MM-sarjassa olisi muutama talli näiden nykyisen kahden lisäksi. Superit ovat hetken aikaa sen hintaisia että se voi olla jopa mahdollista...
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No vastataan nyt sitten, kerran näin paljon sain keskustelua aiheutettua. Tuo todellisuudesta ja faktoista karkaaminen ei liittynyt henk. koht. mieltymyksiin, vaan enemmänkin tähän kommenttiin:

Olkoonkin, että on ihan selkeä provosointi, niin tuon kommentin jälkeen ei kyllä pysty asiallisesti keskustelemaan mistään ralliin liittyvästä. Ehkä sillä saattoi olla myös tekemistä kuva-arvuuttelun kanssa, jopa semmosen pienen vittuilun, mitä niissä harrastettiin. Eikä vastapuoli siis tarkoittanut juuri yhtä henkilöä isompaa otantaa foorumilaisista. Kauheen paljon näkyy aiheuttamaan porua silti. Noh, oikastaan sit ettei kenenkään mieli pahotu.
Ihan vain muistutuksen vuoksi, että kuka sen kuittailun taas aloittikaan---->

Sitä kun on tottunu että pyörien sutiminen, loputon sivuluisu, isot pakoputket ja hillitön lintulauta kiinnostaa lähinnä 18-kesäsiä lippispäisiä bemarikuskeja niin käy yllättämään tämä periaatteessa ihan ralliin liittyvän foorumin tunnelmointi.. :)
Ja kaksi Focusta sisältäneen viestin teksti kuului näin:

Eipä näissäkään juuri mitään. Paitsi tosta jälkimmäisestä pistäsin kaupan pihassa kyllä cd-mankan etulevyn taskuun kun saattas muuten kiinnostaa teinejä liikaa.
Noh, eipä tuosta sen enempää. Kuitti. Rauhaa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Hiukan pistää ihmetyttämään nuo S2000 moottorisäännöt. Miksei muuttuvaa venttiilienajotusta tai -nostoa sallita, kun noita löytyy nykyään monesta peruskärrystäkin. Nyt nuo tekniikat joutuu poistamaan kun perus tuotantomoottori laitetaan ralliautoon. Ihme touhua. Ja moottoriurheilun pitäisi muka toimia tekniikan kehitysalustana ja tarjota valmistajille mahdollisuus esitellä tuotekehittelyn tuloksia. Tällä hetkellä ralliautojen moottoritekniikka on käytännössä samalla tasolla kuin 80-luvun tuotantopirsseissä, jollei nyt suorasuihkutusta lasketa. Sitäkään ei tosin monella valmistajalla edes ole.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Hiukan pistää ihmetyttämään nuo S2000 moottorisäännöt. Miksei muuttuvaa venttiilienajotusta tai -nostoa sallita, kun noita löytyy nykyään monesta peruskärrystäkin. Nyt nuo tekniikat joutuu poistamaan kun perus tuotantomoottori laitetaan ralliautoon. Ihme touhua. Ja moottoriurheilun pitäisi muka toimia tekniikan kehitysalustana ja tarjota valmistajille mahdollisuus esitellä tuotekehittelyn tuloksia. Tällä hetkellä ralliautojen moottoritekniikka on käytännössä samalla tasolla kuin 80-luvun tuotantopirsseissä, jollei nyt suorasuihkutusta lasketa. Sitäkään ei tosin monella valmistajalla edes ole.
Ehkäpä halutaan rajoittaa kustannuksia, eli kehitysmahdollisuuksia ja samalla vähentää elektroniikkaa autosta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ehkäpä halutaan rajoittaa kustannuksia, eli kehitysmahdollisuuksia ja samalla vähentää elektroniikkaa autosta.
Ja kuitenkin ollaan siirtymässä 1.6-litraisiin turboihin, joita aika harvalta valmistajalta löytyy suoraan hyllystä. Väittäisin että lisää kustannuksia aika tavalla. Tuskimpa ihan tuosta vaan heitetään perus vapariykskuutosen kylkeen turbo, ja ollaan sillä kilpailukykyisiä/luotettavia. Onko nyt Ooppelilla ja PSA/BMW:llä tuollaiset myllyt. Voi olla että menee taas pienen piirin leikiksi.
 
Ylös