Hellyyttävästä "kauas faktoista" -läpästä huolimatta kyseessä on aikas lailla täysin aisteihin ja tunnekokemuksiin perustuva mikä-on-oma-suosikkijäätelömakusi -tyyppinen ns. väittely, ja koska käsityksiä näyttää olevan monenlaisia niin helpointa ja tyylikkäintä tosiaan olisikin kyseenalaistaa vastapuolen mielenterveys, niinkuin tuolla edellä jo esimerkkiä näytettiinkin. Tosin jos joku tykkää eri mausta kuin itse, niin en nyt välttämättä heti lähtisi toista hoitoon passittamaan, ehkä sitten siinä vaiheessa kun joku haluaa jäätelönsä päälle ketsuppia ja vielä kääriä koko hoidon pekoniin niin ehkä sitten alkaisin vähän jo huolestua.
Jos "yleinen mielipide" asiasta on se että ollakseen täysijärkinen "oikea rallifani" täytyy kritiikittömästi pitää nyky-WRC:tä ihanimpana asiana koskaan, koska laitteet ovat sarjan historian kalleimpia, nopeimpia ja uusinta teknologiaa sisältäviä (ja-ne-jotka-ovat-asiasta-eri-mieltä-ovat-hulluja), niin ei muuta kuin lisää lääkitystä tänne suuntaan koska tällöin pitäydyn erittäin mielelläni tässä asiassa seinähullujen puolella, siellä vastapuolella (*reps* ihan kuin rallista oikeasti kiinnostuneita olisi nykyään sellaista määrää että jotain vastapuolia saataisiin edes aikaan).
Ja olen helvetin pahoillani sportin takia jos ajattelumalli oikeasti on sekä valmistajilla, sääntöjenlaatijoilla että oikeilla (huom. ei lainausmerkkejä) katsojilla sellainen, että kuminkäry, meteli ja tunteita nostattavat ajomanööverit tappisladeineen jne. eivät enää nykymaailmassa voi kuulua rallipoluille vaan korkeintaan markettien parkkipaikoille. Jos lajin tie käy aina vaan kauemmas rallista rallisprintiksi niin ei sille sitten ilmeisesti voi mitään, jätetään seuraamatta sitten. Jos lajin kutkuttavinta antia nyt ja jatkossa on jännittää, kuka parista autoa oikeasti ajavasta kuskista leikkaa miljoonien arvoisilla astmapiipuillaan kaikkein siisteimmin sisämutkan heinikkoa, ja vielä tottakai mahdollisimman huomaamattomasti polun varressa seuraavia immeisiä herättämättä, niin sanotaan sitten vaikka nätisti että pitäkää ihmeessä tuotteenne. Jos heinäntaittoviihdettä haluaa katsoa niin siihen ei miljoonien arvoisia laitteita ja kanavapaketteja tarvita, parempaa viihdettä saa kun katsoo ikkunasta ulos. Naapuri kun lyö neuvostomallisen ruohonleikkurinsa käyntiin ja alkaa suorittaa jokavuosista kerran-kesässä ruohonleikkuuta, niin siitä ei toden totta ääntä, käryä ja holtitonta meininkiä puutu, laite mukaanlukien.
Mutta topikin otsikkoonkin liittyen, vielä olisi MM-sarjallakin toivoa. Nyt olisi lajin ainakin vielä toistaiseksi isoimmalla näyteikkunalla mahdollisuus pistää palettia kerralla kunnolla uusiksi parempaan suuntaan niin kaluston kuin formaatinkin puolesta. Ensi vuosi mennään vielä vaniljajäätelöllä mutta jospa jo 2011 saataisiin uusia makuja mukaan, ja vielä niin että saisi maistella eri makuja eri kisoissa kauden aikana. Mutta jos vaniljalla mennään jatkossakin niin voipi olla että jää jäätelöt ainakin meikäläiseltä jossain vaiheessa vielä kokonaan syömättä.
Jäätelöä ja ruohonleikkureita. -> lääkkeet, lääkkeet.
No vastataan nyt sitten, kerran näin paljon sain keskustelua aiheutettua. Tuo todellisuudesta ja faktoista karkaaminen ei liittynyt henk. koht. mieltymyksiin, vaan enemmänkin tähän kommenttiin:
Siinäpä se, nykyäänhän niissä on jo radiotkin. Kuski voisi muuten nukahtaa kesken pikiksen.
Olkoonkin, että on ihan selkeä provosointi, niin tuon kommentin jälkeen ei kyllä pysty asiallisesti keskustelemaan mistään
ralliin liittyvästä. Ehkä sillä saattoi olla myös tekemistä kuva-arvuuttelun kanssa, jopa semmosen pienen vittuilun, mitä niissä harrastettiin. Eikä vastapuoli siis tarkoittanut juuri yhtä henkilöä isompaa otantaa foorumilaisista. Kauheen paljon näkyy aiheuttamaan porua silti. Noh, oikastaan sit ettei kenenkään mieli pahotu.
Kyllähän sitä itsekin mieluummin katselisi liki 20 auton taistelevan voitosta, näkevän näyttäviä ajolinjoja, sladeja, vastaheittoja (tai näkis jos ois ennen mutkaa katsomassa) ynnä muuta äksöniä. Jaa mut minähän näenkin, se sarja vaan on nimeltään F-Cup. MM-sarjasta sellaista tuskin tulee, niin että se kaikkia miellyttäisi. Tosin ei F-Cupissakaan mennä aina sladissa, kun se nyt vittu vaan on hidasta ja rallissa ajetaan nopeudesta.
No miksikäs niistä autoista ei tehä esim 80-luvun lopun a-ryhmän Lancian tasoisia? Jokainen vähänkään haluava osaisi suunnilleen nyrkkipajassa tehä kilpailukykyisen auton! Hallelujaa, kustannukset alas! Lisää osanottajia! Ja sit ajettais 6v vanhalla evo7 mitsulla jäljet selkään. Ehkä juoheilla pätkillä hyvällä etuvetosellakin. Kylläpä kiinnostaisi autonvalmistajia, ja toki yleisöä kans.
Sitähän ei toki kukaan kiistä, että kilpailua on rallin mm-sarjaan saatava lisää, tai sarja kuolee. Se vaan ei ikävä kyllä tapahdu vaikka muutettais kaikki nelikkoauton lukot kiinteiks tai vaikka otettais kaikki pois. Se on ihan muista asioista kiinni. Kustannuksia manataan, mutta turhaa touhua on yksinkertaisen insinööriopiskelijan mielestä sekin. Jos johonkin osaan kielletään kajoamasta, niin insinööri- ja testityötä tehdään muihin osiin siitäkin edestä, että saatais jotain etua kilpailijoihin.
Rallisprinttipointista oon ihme kyllä samaa mieltä. Kisoihin lisää pituutta ja enemmän vaihtelua, yöpätkiä, ties mitä. Ei siitä hyväksi tv-lajiksi ole vaikka voissa paistais. Kunnolliset ja hyvin tehdyt koosteet kyllä onnistuvat sittenkin.
Kerrottakoon tässä vielä taustaks, että ne omatkin kultaiset muistot rallista liittyy vähän aiemmaks kun parin viime vuoden WRC-autoihin. Vaan se WRC-autojen mollaaminen pelkän äänen ja (nopeimpien) ajolinjojen nimissä käy vähän ihmetyttämään. Ei se WRC-luokitus mm-sarjaa ole tappanut, älkää nyt niin luulko. Että sen verran todellisuutta sekaan.
Ja loppuvittuilut: Heinää on taitettu sisämutkasta aina kun mahollista. Ja ulkomutkasta heinien taittaminen on pelkästään hienoo. Semmosta. Jospa käyttäis aikansa vaikka johonkin järkevään välillä.