Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Yksi hyvä puoli on kuitenkin. Schumin yhden kauden piste-ennätys lentää ainaskin roskakoriin. :alppu:
Ja varmasti myös koko uran piste-ennätys menee roskakoriin muutaman kauden päästä.
Tietysti sitten on eri ääni kellossa jos rehtori toteuttaa huhutun Comebackinsa.

Edit: Tosin kyllähän se näyttäisi potenttiaalisimmalta saavuttajalta (Alonso) vaativat uudellakin pistesysteemillä 31,7 voittoa että pääsisi Schumin uran pisteisiin, joten perun tuon edellisen "muutaman kauden" :)
 
Viimeksi muokattu:

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Kiva kiitos! Nyt on virallisesti koko sarja tuhoon tuomittu :alppu: Onneks sentään Kimi lähti alta pois :thumbup: Eiköhän ykkösistäkin tule muutaman (kymmenen?) vuoden päästä CART-tyylinen sarja, jota ei kukaan katso.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
En ilmiselvästi ole ainut tällä foorumilla, joka on sitä mieltä, ettei tämä muutos ole ihan sitä, mitä tässä lajissa pitäisi muuttaa.

Komissiolta kuitenkin mukavaa, että ajattelevat uusien tallien mukaantulon myötä jakaa useammalle kuljettajalle pisteitä. Pistejahtia siis hieman helpotetaan enkä tiedä onko se hyvä vai huono juttu, sillä fykkösissä, kun mikään ei ole oikestaan koskaan tullut helpolla.

Kolmelle ensimmäiselle kuljettajalle annetaan ihan liikaa pisteitä, ainut hyvä vain, että voiton ja kakkossijan ero on nyt kolme pistettä suurempi ja ettei alkukaudesta saakka hallinnut kuljettaja pysty mestaruutta todennäköisesti voittamaan ajelemalla siellä sijoilla 5-8 tms.

Toivottavasti jossain vaiheessa pääsisi sinuiksi tämän uuden järjestelmän kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolmelle ensimmäiselle kuljettajalle annetaan ihan liikaa pisteitä, ainut hyvä vain, että voiton ja kakkossijan ero on nyt kolme pistettä suurempi ja ettei alkukaudesta saakka hallinnut kuljettaja pysty mestaruutta todennäköisesti voittamaan ajelemalla siellä sijoilla 5-8 tms.
Jos mestaruudesta taistelevat kuskit ajavat säännöllisesti podiumille, niin mikään ei muutu, koska pisteiden suhteellinen ero on sama kuin edellisessäkin systeemissä. Mutta tosiaan tuo podiumin ulkopuolelle sijoittuminen "satuttaa" enemmän kuin tähän asti.
Toivottavasti jossain vaiheessa pääsisi sinuiksi tämän uuden järjestelmän kanssa.
Kieltämättä tottuminen varmaan vie jonkin aikaa, koska päähän iskostunutta laskentaa täytyy muuttaa. Jotenkin epäilen, että nyt hyväksytty pisteytys vielä muuttuu, jos ei muuten niin seitsemännen sijan osalta. Tuntuu uskomattomalta, ettei F1-komissiossa tai WMSC:ssä millään tavalla olisi tuosta kummallisuudesta keskusteltu tai sitä huomattu.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllä se vain F1 menee kohti jenkkien CART-sarjaa tai jotain NASCAR-meinikiä kun tulee tuommoisia uudistuksia...
MotoGP:lle se oikea kiitos kuuluu. Heiltähän tämän pistelaskutavan raamit on saatu. Itse olisin tietenkin ehdottanut vanhaa CARTin ja nykyisen Atlantic-sarjan pistelaskujärjestelmää, mutta samapa tuo minulle on mihin suuntaan FIA tätä laivaa ohjaa.

Nyt vaan odottamaan, että kuinka laajalti nämä pisteet otetaan käyttöön sarjoissa, joissa ensi vuonna varmasti on mukana 26 autoa.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Voittamisesta: Tässä uudessa on voiton "arvo" vielä hiukan pienempi, kuin edellisessä. Voitosta saa vain 2,5X enemmän, kun 8. sijasta saa 3X enemmän pisteitä. Lisäksi 9. ja 10. sijoista tulevat pisteet vähentävät voiton suhteellista osuutta.
 

terro

New member
Liittynyt
12.12.2009
Viestit
2
Ehkä noita pistelaskusysteemejä on helpointa verrata vierekkäin ja jakaa uudet pisteet 2.5:llä:

Koodi:
1.  2.  3.  4.  5.   6.   7.   8.   9.   10.
--------------------------------------------
10  8   6   4   3,2  2,4  2    1,2  0,8  0,4
10  8   6   5   4    3    2    1
Eli käytännössä 1-3 sijojen suhteet pysyy entisellään, 4-6 sijojen arvo laskee ja 8-10 sijojen arvo nousee.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tätä taas en itse ymmärrä lainkaan. Ei pisteiden ole tarkoitus olla mitään palkintoja, vaan yksinkertaisesti keino laittaa kuskit paremmuusjärjestykseen. Pokaaleita jaellaan kolmelle parhaalle, tuli niitä pisteitä siinä sivussa kuusi tai 25.
Olen eri mieltä :)

Kolmen kärkeen ei ole kovinkaan todennäköistä päästä jollain keskikastin kärryllä, saatikka keskikastin takaa. Joten jo pisteille ajaminen on palkinto heikoimmille tiimeille ja myös kuljettajilla.

Ollaan tuo aika usein nähty kun joku heikomman tallin kotterolla pisteille päässyttä kuljettajaa on juhlittu varikolla jopa kisan voittajaa enemmän. Ja sitä joka jää sen pistesijan ulkopuolelle kirpaisee. Varsinkin tallia kirpeisee kun jää Bernien rahat saamatta.

Näin sen täytyisikin olla. Ei voida olettaa, että kaikki voivat tasapuolisesti taistella voitoista. Jos ne pisteiden tavoittelut tehdään näinkin helpoksi, niin ei tarvitse tehdä kuin luotettava auto, ottaa hidas mutta varma kuljettaja ja körötellä pisteille. Eli homma menettää merkityksen.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Laskekaa nyt äkkiä joku, miten lopulliset MM-pisteet olisivat menneet muutamina viime vuosina, jos tämä uusi idoottimainen systeemi olisi ollut käytössä.:mad:
On jo laskettu. Lainaus toisesta topicista

Laskeskelin nopeasti, että viime kauden kuuden kärki ei muutu miksikään.

Edit: Vuonna 2007 ainut muutos on Ham - Alo tasapisteiden muuttuminen.

Edit2: Vuonna 2008 Heidfeld ja Alonso vaihtoivat paikkaa.

2009:
1. Button 230,5 (95)
2. Vettel 203 (84)
3. Barrichello 183 (77)
4. Webber 175 (69,5)
5. Hamilton 120,5 (49)
6. Räikkönen 119 (48)

2008:
1. Hamilton 240 (98)
2. Massa 239 (97)
3. Räikkönen 188 (75)
4. Kubica 178 (75)
5. Heidfeld 144 (60)
6. Alonso 140 (61)

2007:
1. Räikkönen 271 (110)
2. Hamilton 270 (109)
3. Alonso 268 (109)
4. Massa 228 (94)
5. Heidfeld 130 (61)
6. Kubica 83 (39)
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Nyt riitti. Olen aina ollut sitä mieltä että 10 pistettä on maksimi yhdelle kuskille yhdestä kisasta ja nyt sitten pistetään tätä Amerikan meininkiä ykkösiinkin.

Minulle tämä on sama kuin jalkapallossa otettaisiin maalivahdit pois että saadaan aikaan enemmän maaleja.

Tämä voi kuulostaa typerältä, mutta periaatteita pitää olla, enkä katso sarjoja joissa pisteitä jaellaan näin holtittomasti ja vieläpä heitetään romukoppaan aiemmat tilastot ja saavutukset tällä tavoin.

Uudistuksia tehdään kauhealla vauhdilla "shown parantamiseksi" ja samalla menetään se mistä tässä lajissa on ollut kyse 2000-luvun alkupuolelle asti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Enpä taas ymmärrä alkuunkaan. Ykkös- ja kakkossijan suhteellinen ero on tasan sama kuin aiemmin, mutta keskeytyksestä (eli myös riskinotosta ohitusten suhteen) tulee aiempaa enemmän turpaan. Miettiikö näitä oikeasti kukaan, vai todettiinko isojen numeroiden vaan näyttävän vakuuttavammilta kuin pienten? Ahistaa.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Ei voi muuta toivoa kuin että tämä kerkeäisi vielä muuttua ennen kauden alkua. Liian radikaali muutos, liian nopeasti ja samalla kaikki historian pistetilastot joutaa lopullisesti kaatopaikalle. Kai sillä lajin historialla pitäisi joku merkitys vielä olla. En tykkää tästä systeemistä. :nope:
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Itse en ole edes miettinyt , että tämä edes saattaisi olla ensi kauden pistejärjestelmä. Olen vain koko ajan ajatellut, ettei tämä voi toteutua.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Enpä taas ymmärrä alkuunkaan. Ykkös- ja kakkossijan suhteellinen ero on tasan sama kuin aiemmin, mutta keskeytyksestä (eli myös riskinotosta ohitusten suhteen) tulee aiempaa enemmän turpaan. Miettiikö näitä oikeasti kukaan, vai todettiinko isojen numeroiden vaan näyttävän vakuuttavammilta kuin pienten? Ahistaa.
Tuo keskeytyspointti itsellänikin tuli juuri mieleen ja olin sitä kirjoittamassa, mutta tietenkin myöhästyin tässä..

Sitten kun päättäjät tajuavat tuon, niin katotaan keksivätkö sellaisen säännön, että jokaisesta ohituksesta saa pisteen.. Sitten nähdään kun tallikaverit ohittavat toisiaan ristiin ja mestaruus menee Campos-kuljettajalle. :ahem:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
10 kuljettajan palkitseminen pisteillä on perusteltua 26 auton sarjassa, kun tallien osuudet tv-rahoista ratkaistaan kerättyjen pisteneiden perusteella. MM-taisteluun muutoksella on suhteellisen vähäinen vaikutus. En löydä muutoksesta valittamisen aihetta tässä vaiheessa. Olisi ollut outoa kasvattaa voiton merkitystä, kun kausi 2009 oli vähällä ratketa yhden tallin dominoidessa alkukautta. Tällaisella pisteytystavalla jännitys säilyy yhtä hyvin kuin tähänkin asti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enpä taas ymmärrä alkuunkaan. Ykkös- ja kakkossijan suhteellinen ero on tasan sama kuin aiemmin, mutta keskeytyksestä (eli myös riskinotosta ohitusten suhteen) tulee aiempaa enemmän turpaan. Miettiikö näitä oikeasti kukaan, vai todettiinko isojen numeroiden vaan näyttävän vakuuttavammilta kuin pienten? Ahistaa.
Millähän perusteella keskeytyksestä tulee enemmän turpaan, jos pistejärjestelmä on suhteellisesti tarkasteltaessa sama?

Uusi järjestelmä
25-20-15-10-8-6-5-3-2-1

Vanha kerrottuna 2.5:llä
25-20-15-12.5-10-7.5-5-2.5

Mun mielestä suurin ero on, ettei köröttelemällä varmanpäälle sijoille 4-6 saa enää yhtä paljon pisteitä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Millähän perusteella keskeytyksestä tulee enemmän turpaan, jos pistejärjestelmä on suhteellisesti tarkasteltaessa sama?

Uusi järjestelmä
25-20-15-10-8-6-5-3-2-1

Vanha kerrottuna 2.5:llä
25-20-15-12.5-10-7.5-5-2.5

Mun mielestä suurin ero on, ettei köröttelemällä varmanpäälle sijoille 4-6 saa enää yhtä paljon pisteitä.
Noh! Suuhteellisestikin tarkasteltuna 25 ja 0 pisteen välinen ero on suurempi kuin 10 ja 0 pisteen ero. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Millähän perusteella keskeytyksestä tulee enemmän turpaan, jos pistejärjestelmä on suhteellisesti tarkasteltaessa sama?

Uusi järjestelmä
25-20-15-10-8-6-5-3-2-1

Vanha kerrottuna 2.5:llä
25-20-15-12.5-10-7.5-5-2.5

Mun mielestä suurin ero on, ettei köröttelemällä varmanpäälle sijoille 4-6 saa enää yhtä paljon pisteitä.
Noh! Suuhteellisestikin tarkasteltuna 25 ja 0 pisteen välinen ero on suurempi kuin 10 ja 0 pisteen ero. :)
hmmm.. ehkä olenkin väärässä!!

Esim. ennen
5 voittoa + 1 keskeytys = 50p
5 kakkossijaa + 1 voitto = 50p

Ensi kaudella:
5 voittoa + 1 keskeytys = 125p
5 kakkossijaa + 1 voitto = 125p

Samaltahan se tosiaan näyttää.. :)
 
Ylös