Joo!Juu, pisteiden vertailu eri aikakausilta on ollut typerää tähänkin asti. Jos eri aikakausia halutaan verrata, se on järkevintä tehdä kauden loppusijoitusten mukaan. Voittojen määrän vertaaminenkin on typerää, koska aiemmin kaudet oli lyhkäsempiä.
Sijoituskeskiarvo... Ennen viidelle tai kuudelle jaettiin pisteitä. Kannatti vetää purkki riskirajoille, joko hyvät pisteet tai keskeytys. Nykyisinhän nuo eivät mihinkään hajoa.. Lisäksi noita autoja ollut radalla aika erilaisia määriä aikojen saatossa.Joo!
Ainoa kausikohtaista menestystä hyvin vertaileva mittari olisi sijoituskeskiarvo. Se mittari on mielestäni aivan yhtä vertailukelpoinen aina 1950-luvulta 2000-luvulle asti. Tietysti ainoa poikkeus tässäkin on se, että 50-luvulla keskeyttänyt kuljettaja sai tulla kesken kisan ajamaan tallikaverinsa autolla maaliin. Tuo tietysti sotkee kaikkia muitakin tilastoja, mutta on mielestäni silti merkitykseltään aika vähäinen asia.
Toinen vaihtoehto olisi konvertoida vanhat tulokset nykyiseen pistetilastoon, joka vaatisi tietysti Dominicin tekemää tilastointisovellusta (valmiina).
Tai sitten ns. superchampionship tilasto, eli jollain pistejärjestelmällä lasketaan kokonaispisteet kauden loppusijoitusten mukaan. Siitä sitten voisi laskea vaikka kausikeskiarvonkin, paitsi että vajaaksi jääneet kaudet hankaloittavat tätä.Joo!
Ainoa kausikohtaista menestystä hyvin vertaileva mittari olisi sijoituskeskiarvo. Se mittari on mielestäni aivan yhtä vertailukelpoinen aina 1950-luvulta 2000-luvulle asti.
Mun mielestä jo ajetun kauden pistejärjestelmää ei voi mennä muuttamaan. Se ajettiin sillä järjestelmällä millä ajettiin, eivätkä kilpailujen tulokset ole täysin riippumattomia käytetystä pistejärjestelmästä.Tietysti ainoa poikkeus tässäkin on se, että 50-luvulla keskeyttänyt kuljettaja sai tulla kesken kisan ajamaan tallikaverinsa autolla maaliin. Tuo tietysti sotkee kaikkia muitakin tilastoja, mutta on mielestäni silti merkitykseltään aika vähäinen asia.
Toinen vaihtoehto olisi konvertoida vanhat tulokset nykyiseen pistetilastoon, joka vaatisi tietysti Dominicin tekemää tilastointisovellusta (valmiina).
Minä pidän vertailua muutenkin tyhjänpäiväisenä, koska koko ajan kilpailu muuttuu. On testikieltoa, ykköskuskia sun muuta joten eri aikakausien tuloksia on muutenkin mahdotonta objektiivisesti samaan mittapuuhun asettaa.Eihän tässä muuta ole kuin se että tilastot menettävät lopunkin vertailukelpoisuuden. .
Eli tässä on siis se yritys ohittamiseen kasvaa. Nykyisinhän (tai siis viime kaudella) ero palkintokorokkeen ja nelosen välillä oli vain yksi piste, ja sehän onkin omiaan kasvattamaan innokkuutta hakea sitä intoa ajaa palkinnoille...Tai no, podiumsijoilla pisteiden suhteelliset erot säilyvät samoina, mutta sitä alemmista sijoista saa suhteessa vähemmän. Podiumille pääsy siis korostuu.
Tää sitten selventikin paljonsportti.com sanoi:Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvosto hyväksyi perjantaina uuden pisteytysjärjestelmän Formula ykkösiin, jonka myötä kisan kymmenen parasta saa pisteitä. Jatkossa osakilpailun voittaja saa 25, toiseksi sijoittunut 20 ja kolmanneksi sijoittunut 15 pistettä. Loput seitsemän pisteille päässyttä ajajaa pisteytetään järjestelmällä 10-8-6-5-4-3-2-1.
Nimenomaan. Nousu kahdeksannelta sijalta seitsemänneksi tuottaa kaksi lisäpinnaa, mutta seitsemänneltä sijalta kuudenneksi vain yhden. Ei kovin loogista.Millä helkutilla tuota 6-8 sijojen pisteytystä perustellaan?
Ei tarkoituksena varmasti ollutkaan muuttaa radikaalisti tapaa, jolla mestari valitaan, vaan saada kymmenen kuskia pisteille.Pistemäärät nousevat mutta käytännössä mikään ei muutu...
Voittaja ei saa suhteessa yhtään enempää pisteitä kuin ennenkään. Esim. vuonna 2008: Hamilton voittaa edelleen MM pisteellä ja vuonna 2007 Kimi voittaa edelleen MM pisteellä. (Tosin Alonso jää 2 pisteen päähän)
Hyvä FIA! :thumbdown
Voiko yhdenkään Maikkarin F1-tiimin kommentteja ottaa vakavasti (varsinkaan tseitsein tai mustanaamion)?Vähän ihmettelenkin esim. JJ:n kommentteja tasaisuuden merkityksen korostumisesta, vaikka mestaruus voitetaan jatkossa täysin samoin eväin, kuin tähänkin asti.