Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Jos toi uus systeemi tulee käytäntöön, niin saadaan ainakin Schumin rikkomaton piste-ennätys rikki ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juu, pisteiden vertailu eri aikakausilta on ollut typerää tähänkin asti. Jos eri aikakausia halutaan verrata, se on järkevintä tehdä kauden loppusijoitusten mukaan. Voittojen määrän vertaaminenkin on typerää, koska aiemmin kaudet oli lyhkäsempiä.
Joo!
Ainoa kausikohtaista menestystä hyvin vertaileva mittari olisi sijoituskeskiarvo. Se mittari on mielestäni aivan yhtä vertailukelpoinen aina 1950-luvulta 2000-luvulle asti. Tietysti ainoa poikkeus tässäkin on se, että 50-luvulla keskeyttänyt kuljettaja sai tulla kesken kisan ajamaan tallikaverinsa autolla maaliin. Tuo tietysti sotkee kaikkia muitakin tilastoja, mutta on mielestäni silti merkitykseltään aika vähäinen asia.

Toinen vaihtoehto olisi konvertoida vanhat tulokset nykyiseen pistetilastoon, joka vaatisi tietysti Dominicin tekemää tilastointisovellusta (valmiina). :D
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Joo!
Ainoa kausikohtaista menestystä hyvin vertaileva mittari olisi sijoituskeskiarvo. Se mittari on mielestäni aivan yhtä vertailukelpoinen aina 1950-luvulta 2000-luvulle asti. Tietysti ainoa poikkeus tässäkin on se, että 50-luvulla keskeyttänyt kuljettaja sai tulla kesken kisan ajamaan tallikaverinsa autolla maaliin. Tuo tietysti sotkee kaikkia muitakin tilastoja, mutta on mielestäni silti merkitykseltään aika vähäinen asia.

Toinen vaihtoehto olisi konvertoida vanhat tulokset nykyiseen pistetilastoon, joka vaatisi tietysti Dominicin tekemää tilastointisovellusta (valmiina). :D
Sijoituskeskiarvo... Ennen viidelle tai kuudelle jaettiin pisteitä. Kannatti vetää purkki riskirajoille, joko hyvät pisteet tai keskeytys. Nykyisinhän nuo eivät mihinkään hajoa.. Lisäksi noita autoja ollut radalla aika erilaisia määriä aikojen saatossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo!
Ainoa kausikohtaista menestystä hyvin vertaileva mittari olisi sijoituskeskiarvo. Se mittari on mielestäni aivan yhtä vertailukelpoinen aina 1950-luvulta 2000-luvulle asti.
Tai sitten ns. superchampionship tilasto, eli jollain pistejärjestelmällä lasketaan kokonaispisteet kauden loppusijoitusten mukaan. Siitä sitten voisi laskea vaikka kausikeskiarvonkin, paitsi että vajaaksi jääneet kaudet hankaloittavat tätä.

Tietysti ainoa poikkeus tässäkin on se, että 50-luvulla keskeyttänyt kuljettaja sai tulla kesken kisan ajamaan tallikaverinsa autolla maaliin. Tuo tietysti sotkee kaikkia muitakin tilastoja, mutta on mielestäni silti merkitykseltään aika vähäinen asia.

Toinen vaihtoehto olisi konvertoida vanhat tulokset nykyiseen pistetilastoon, joka vaatisi tietysti Dominicin tekemää tilastointisovellusta (valmiina). :D
Mun mielestä jo ajetun kauden pistejärjestelmää ei voi mennä muuttamaan. Se ajettiin sillä järjestelmällä millä ajettiin, eivätkä kilpailujen tulokset ole täysin riippumattomia käytetystä pistejärjestelmästä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän tässä muuta ole kuin se että tilastot menettävät lopunkin vertailukelpoisuuden. .
Minä pidän vertailua muutenkin tyhjänpäiväisenä, koska koko ajan kilpailu muuttuu. On testikieltoa, ykköskuskia sun muuta joten eri aikakausien tuloksia on muutenkin mahdotonta objektiivisesti samaan mittapuuhun asettaa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Näin se on, tilastot menee äkkiä uusiksi. Jos ajatellaan et voittaa viisi kisaa niiin pisteitä on silloin jo 125. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko että F1-komissiolla on ollut tarkoituksenakaan muuttaa voiton merkitystä, joten sikäli mistään silmänlumeesta ei ole kyse. Skaalaa vain kasvatettiin, jotta pisteitä saadaan kymmenelle. Sikäli kyllä erikoista, että vajaa vuosi sitten FOTA vielä oli omassa ehdotuksessaan kasvattamassa voiton merkitystä.

Tai no, podiumsijoilla pisteiden suhteelliset erot säilyvät samoina, mutta sitä alemmista sijoista saa suhteessa vähemmän. Podiumille pääsy siis korostuu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tai no, podiumsijoilla pisteiden suhteelliset erot säilyvät samoina, mutta sitä alemmista sijoista saa suhteessa vähemmän. Podiumille pääsy siis korostuu.
Eli tässä on siis se yritys ohittamiseen kasvaa. Nykyisinhän (tai siis viime kaudella) ero palkintokorokkeen ja nelosen välillä oli vain yksi piste, ja sehän onkin omiaan kasvattamaan innokkuutta hakea sitä intoa ajaa palkinnoille...

Mutta voittajan ja kakkosen eroa kasvatettava edes pisteen verran, jolloin sama kisailu kuin sij. 3-4 olisi myös 1-2.

Muuten ihan okei systeemi, tilastot menee ihan perseelleen, mutta nehän on aina niin tulkinnanvaraisia, kuten tässä toikissa onkin jo ilmennytkin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kestää kyllä hetki totutella ensi kaudella, kun parin keskeytyksen jälkeen ero toiseen kuskiin saattaa olla 50 pistettä :eek:


Ja mitä voiton korostukseen pisteissä tulee, en usko, että se tekisi kakkosena ajavan ohitusmahdollisuuksia yhtään suuremmaksi. Eiköhän ne kuskit purista voiton eteen minkä voivat ja häviävät paremmilleen, jos ovat hävitäkseen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
sportti.com sanoi:
Kansainvälisen autoliiton FIA:n maailmanneuvosto hyväksyi perjantaina uuden pisteytysjärjestelmän Formula ykkösiin, jonka myötä kisan kymmenen parasta saa pisteitä. Jatkossa osakilpailun voittaja saa 25, toiseksi sijoittunut 20 ja kolmanneksi sijoittunut 15 pistettä. Loput seitsemän pisteille päässyttä ajajaa pisteytetään järjestelmällä 10-8-6-5-4-3-2-1.
Tää sitten selventikin paljon:eek::eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Virallista siis nyt. Ei tässä sarjassa ole enää mitään järkeä...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Niin vissiin mistään sijasta ei saa sitten tasan neljää pistettä. Näyttää typerältä ...6, 5, 3, 2...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Huono uudistus

Eikö kilpa-ajajille löydy muuta motivaatiota yrittää ohitusta edellä olevasta, kuin pisteet? No, saattaa olla, että tätä vielä ehditään muuttaa ennen kauden alkua.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Millä helkutilla tuota 6-8 sijojen pisteytystä perustellaan?
Nimenomaan. Nousu kahdeksannelta sijalta seitsemänneksi tuottaa kaksi lisäpinnaa, mutta seitsemänneltä sijalta kuudenneksi vain yhden. Ei kovin loogista.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Vaikea pitää tuosta. Periaatteessa pidettiin vanha järjestys melko lailla samana vain lisäämällä kaksi lisäpistesijaa uusien tallien hyväksi.
 

butt0n1

Well-known member
Liittynyt
5.3.2008
Viestit
759
Sijainti
Lahti
Pistemäärät nousevat mutta käytännössä mikään ei muutu...

Voittaja ei saa suhteessa yhtään enempää pisteitä kuin ennenkään. Esim. vuonna 2008: Hamilton voittaa edelleen MM pisteellä ja vuonna 2007 Kimi voittaa edelleen MM pisteellä. (Tosin Alonso jää 2 pisteen päähän)

Hyvä FIA! :thumbdown
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Pistemäärät nousevat mutta käytännössä mikään ei muutu...

Voittaja ei saa suhteessa yhtään enempää pisteitä kuin ennenkään. Esim. vuonna 2008: Hamilton voittaa edelleen MM pisteellä ja vuonna 2007 Kimi voittaa edelleen MM pisteellä. (Tosin Alonso jää 2 pisteen päähän)

Hyvä FIA! :thumbdown
Ei tarkoituksena varmasti ollutkaan muuttaa radikaalisti tapaa, jolla mestari valitaan, vaan saada kymmenen kuskia pisteille.

Vähän ihmettelenkin esim. JJ:n kommentteja tasaisuuden merkityksen korostumisesta, vaikka mestaruus voitetaan jatkossa täysin samoin eväin, kuin tähänkin asti.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vähän ihmettelenkin esim. JJ:n kommentteja tasaisuuden merkityksen korostumisesta, vaikka mestaruus voitetaan jatkossa täysin samoin eväin, kuin tähänkin asti.
Voiko yhdenkään Maikkarin F1-tiimin kommentteja ottaa vakavasti (varsinkaan tseitsein tai mustanaamion)?
 
Ylös