Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Tulee varmasti ensi kaudella tuntumaan oudolta jos MM-sarjaa johtava kuljettaja johtaa kakkossijalla majailevaa kuljettajaa vaikkapa 40 pisteellä niin se ero ei ole niin hirvittävän suuri.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nimenomaan siinä on järkeä, että voiton merkitystä korostetaan. Sillon voitosta taistellaan mahdollisuuksien mukaan enemmän.

Ainut järkevä muutos tässä pistelasku tavassa on, että siitä viimeisestä palkintopallipaikasta voidaan hyvällä tuurilla käydä enemmän taistelua, kun sillä on hieman enemmän merkitystä. Eli siis eroa aikaisempaan.

26 auton sarja ei todellakaan tarvi sitä, että kymmenelle heistä pitää antaa pisteitä. Sehän se pointti on, että siinä on syytä olla haastetta.

Sama ku sanois, että töissä täytyy saada bonuksia ihan vaan siitä hyvästä, että tulee töihin :rolleyes:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sama ku sanois, että töissä täytyy saada bonuksia ihan vaan siitä hyvästä, että tulee töihin :rolleyes:
Mun mielestä vois antaa pisteitä vaikka kaikille sijoille, kunhan jämäsijat saa niin vähän pisteitä ettei sillä ole mitään merkitystä mestaruustaistelun kannalta. No ehkä ihan kaikille ei tarvii antaa pisteitä, ettei siellä väkisin rikkonaisella autolla roikuta mukana. Kyllä mun mielestä vähintään 50% starttaajista pitäis pisteille päästä.

Eihän se ole töissäkään kiva jos pomot vie kaikki bonukset menestyksestä :eek:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ehkä noita pistelaskusysteemejä on helpointa verrata vierekkäin ja jakaa uudet pisteet 2.5:llä:

Koodi:
1.  2.  3.  4.  5.   6.   7.   8.   9.   10.
--------------------------------------------
10  8   6   4   3,2  2,4  2    1,2  0,8  0,4
10  8   6   5   4    3    2    1
Eli käytännössä 1-3 sijojen suhteet pysyy entisellään, 4-6 sijojen arvo laskee ja 8-10 sijojen arvo nousee.
Juuri noin sitä pitää tarkastella , kiva kun joku laski valmiiksi mitä pisteet on "vanhassa rahassa". Voito arvo on edelleen liian pieni. Vanha 10-6-... systeemi oli hyvä.
Voittamisesta: Tässä uudessa on voiton "arvo" vielä hiukan pienempi, kuin edellisessä. Voitosta saa vain 2,5X enemmän, kun 8. sijasta saa 3X enemmän pisteitä. Lisäksi 9. ja 10. sijoista tulevat pisteet vähentävät voiton suhteellista osuutta.
3 kertaa 8 ei ole 20 .
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Tuntemukset voi tiivistää kahteen sanaan. Haistakaa paska. Korpeaa aivan pirusti. :jaska: Huokaisin jo helpotuksesta, kun Bernien ehdotus tajuttiin lopulta hylätä, mutta tällainen lähes samantasoinen älynväläys meni sitten läpi.

Koetellaan näköjään oikein kunnolla meikäläisen intoa ykkösiä kohtaan: Kimi ei mukana, Ferrarin touhu täysin sekaisin ja vailla järkeä, pistelasku päin persettä ja Heikinkään tallipaikka ei varma. Plus ratojen kokoasvaltointi, Euroopan ratojen huono tilanne, rumat autot, maksukuskit ja mitä lie. Perkele.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Monikaan ei tunnu ymmärtävän sitä, miksi keskeytys ei ole juurikaan merkittävämpi asia, kuin ennenkään.

Mietitäänpä skenaariota, missä mestaruudesta taisteleva kuljettaja keskeyttää pahimman kilpakumppanin viedessä voiton. Eli uuden pistelaskusysteemin mukaan tulee 25 pinnaa takkiin. Hurjaa. Ja mietitäänpä sitten, mitä vaaditaan tämän eron kuromiseksi kiinni.

Jos kilpakumppani sijoittuu viidessä seuraavassa kisassa toiseksi, sinun tulee voittaa kaikki viisi tasataksesi tilit. Aivan kuten ennenkin.

Jos kilpakumppani sijoittuu seuraavassa kolmessa kisassa kolmanneksi ja voitat kaikki kolme, olet jo mennyt ohi. Aivan kuten ennenkin.

Miksi siis tämä wine wine siitä, miten julman raakalaismainen tämä uusi systeemi on?

Pistesijat ja keskeytykset ovat hyvinkin lähellä samanarvoisia, kuin ennenkin.
 
Viimeksi muokattu:

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Uuden pistejärjestelmän ainoat vähäiset erot edelliseen voi tiivistää näin:


Sijoilla 4. ja 5. maaliin saapuminen on vähemmän kannattavaa kuin aiemmin.

Sijoilla 9. ja 10. maaliin saapuminen on enemmän kannattavaa kuin aiemmin.

Ohituksesta neljänneltä sijalta kolmannelle palkitaan aiempaa paremmin.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Asia on helpoin havainnollistaa prosentteina voittajan pisteistä.

UUSI:

1. 100% 2. 80% 3. 60% 4. 40% 5. 32% 6. 24% 7. 20% 8. 12% 9. 8% 10. 4%

VANHA:

1. 100% 2. 80% 3. 60% 4. 50% 5. 40% 6. 30% 7. 20% 8. 10%

Sijoista 4-8 saa siis suhteessa hieman vähemmän kuin ennen, mutta nyt saa pisteitä myös sijoista 9 ja 10, mikä tasoittaa muutosta hieman.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
hmmm.. ehkä olenkin väärässä!!

Esim. ennen
5 voittoa + 1 keskeytys = 50p
5 kakkossijaa + 1 voitto = 50p

Ensi kaudella:
5 voittoa + 1 keskeytys = 125p
5 kakkossijaa + 1 voitto = 125p

Samaltahan se tosiaan näyttää.. :)
Niinpä, uskomaton itku ja hammasten kiristely täällä foorumilla näinki vähäpätöisestä aiheesta. Nuo muutokset ovat hyvin minimaalisia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niinpä, uskomaton itku ja hammasten kiristely täällä foorumilla näinki vähäpätöisestä aiheesta. Nuo muutokset ovat hyvin minimaalisia.
Niitä toikkeja joissa erottaa kuka on lukenut pitkän tai lyhkäsen matikan :eek:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
- Se on mahtava idea. On mukavaa, että voitosta irtoaa viisi pistettä enemmän kuin toisesta sijasta. Asia on tärkeä, koska me kaikki rakastamme voittamista. Itse voitin tällä kaudella kuusi kisaa, joista jokaisesta minulle irtosi vain kaksi pistettä enemmän, kertoi Button BBC:lle.
Ovatko kaikki asiantuntijat ja "asiantuntijat" kajahtaneet?:mad:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24296
Sijainti
lappeen Ranta
Ovatko kaikki asiantuntijat ja "asiantuntijat" kajahtaneet?:mad:
No mut onhan se hienoa kun saa enemmän lisää pisteitä. Olisivat samantien kertoneet sadalla sijoituksista saatavat pistemäärät. Eri käheetä olis kun ykkössijasta saisi 20 pistettä enemmän kuin kakkossijasta. Ja kuka tollasia suhdelukuja jaksaa opetella, ei niitä tartte oikeessa elämässä sen enempää kuin prosenttilaskuja tai tietoa siitä mitä korko tarkoittaa tai ... ...! :ahem:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Niinpä, uskomaton itku ja hammasten kiristely täällä foorumilla näinki vähäpätöisestä aiheesta. Nuo muutokset ovat hyvin minimaalisia.
Vai voisikohan olla, että juuri tuo muutoksen vähäpätöisyyden tuoma täysi järjettömyys on itkun ja hammasten kiristelyn pohjimmainen syy? Itse en itkisi, jos muutos olisi oikeasti perusteltu, järkevä ja hyödyllinen. Nyt se ei ole mitään noista.

Niitä toikkeja joissa erottaa kuka on lukenut pitkän tai lyhkäsen matikan :eek:
Entäs ne, jotka eivät ole kirjoittaneet matematiikkaa laisinkaan? :eek!:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Eniten tässä uudessa laskutavassa vituttaa ehkä se että tilastot heittää häränpersettä. Ihan samalla tavalla kun paalupaikoissakin nykyään.
Eli ne ei pitkässä juoksussa ole vertailukelpoisia.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Niinpä, uskomaton itku ja hammasten kiristely täällä foorumilla näinki vähäpätöisestä aiheesta. Nuo muutokset ovat hyvin minimaalisia.
No sehän se tässä juuri niin pahasti kyrsiikin. Kun mikään ei oikein muuttunut (varsinkaan parempaan), paitsi tilastot menevät pisteiden osalta käyttökelvottomiksi ja pisteiden ynnäily kauden aikana on vaikeampaa, varsinkin vanhoihin järjestelmiin tottuneille. Plus ainakin itse tykkään pienemmistä pistemääristä kuten jo aiemminkin sanoin, MotoGP-tyylisestä (jostain NASCARista puhumattakaan) pisteytyksestä en pidä, johon nyt siirrytään. Eikä tässä lajin historiaa ja perinteitäkään kunnioiteta.

En pienen sulattelunkaan jälkeen löydä tästä uudistuksesta mitään hyvää, kahdeksan autoa pisteille on aivan tarpeeksi 26:sta, jos niitä edes niin paljon on viivalla Bahrainissa. Tämähän se virallinen perustelu oli, että lisää autoja pisteille. Jakaisivat mieluummin vaikka puolikkaita, helpompi ja mukavampi niitä olisi ynnäillä, kun luvut olisivat kuitenkin pienehköjä. V*tuttaa.

EDIT: Niin no sanotaan nyt vielä se, että muutokset olisivat toki voineet olla paljon huonompiakin. Parempi tämäkin on kuin Bernien mitalit, mutta se olikin todella paska ehdotus.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eniten tässä uudessa laskutavassa vituttaa ehkä se että tilastot heittää häränpersettä. Ihan samalla tavalla kun paalupaikoissakin nykyään.
Eli ne ei pitkässä juoksussa ole vertailukelpoisia.
Eivät ne ole olleet vuoden 1959 jälkeen enää vertailukelpoisia.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Nyt riitti. Olen aina ollut sitä mieltä että 10 pistettä on maksimi yhdelle kuskille yhdestä kisasta ja nyt sitten pistetään tätä Amerikan meininkiä ykkösiinkin.

Minulle tämä on sama kuin jalkapallossa otettaisiin maalivahdit pois että saadaan aikaan enemmän maaleja.

Tämä voi kuulostaa typerältä, mutta periaatteita pitää olla, enkä katso sarjoja joissa pisteitä jaellaan näin holtittomasti ja vieläpä heitetään romukoppaan aiemmat tilastot ja saavutukset tällä tavoin.

Uudistuksia tehdään kauhealla vauhdilla "shown parantamiseksi" ja samalla menetään se mistä tässä lajissa on ollut kyse 2000-luvun alkupuolelle asti.
Enpä taas ymmärrä alkuunkaan. Ykkös- ja kakkossijan suhteellinen ero on tasan sama kuin aiemmin, mutta keskeytyksestä (eli myös riskinotosta ohitusten suhteen) tulee aiempaa enemmän turpaan. Miettiikö näitä oikeasti kukaan, vai todettiinko isojen numeroiden vaan näyttävän vakuuttavammilta kuin pienten? Ahistaa.
Jep, joku (Ross Brawn?) muutama vuosi sitten sanoi "jalkapallo > koripallo, Ei makeaa mahan täydeltä" viitaten korinteon helppouteen vrt maalintekoon. Itse en silti tarkoita dissata koristakaan, sillä lajilla vain on oma erilainen luonteensa jalkapalloon verrattuna. Mutta aikamoisen inflaation F1 MM-piste nyt kyllä kärsii, ja niin yhtäkkisellä suurella muutoksella. Vieläpä pöljän näköisellä jakoskaalalla, ja voiton arvostamattomuudella (25-20...)
 
Ylös