Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sportti.comilla uutisoidaan, että kyseinen pistekuvio ei olekkaan vielä varmaa.
Tuo uutinen on roskaa. Siinä väitetään, ettei F1-komissio ole hyväksynyt uutta pistelaskua.

Nimen omaan tämä F1-komissio esitti muutoksen moottoriurheilun maailmanneuvostolle, joka sen hyväksyi.

Jos olen ymmärtänyt oikein sen, miten sääntöjen laatiminen etenee, ei mitään F1-komission hyväksyntää enää tarvita. Ja miksi tarvittaisiin, heihän ehdotuksensahan hyväksyttiin sellaisenaan. Kilpailijoillahan on edustajansa ko. komissiossa, joten sikäli tallitkin ovat muutoksen (välillisesti) hyväksyneet.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tallit kaavailevat uudistuksia pisteisiin Ferrarin johdolla...

F1-pistelaskuun lisää uudistuksia?

30.12.2009, 15.15

Ferrarin F1-tallin kilpailujohtaja Stefano Domenicali paljastaa La Stampa-lehdelle tallien ehdottaneen lisää uudistuksia Formula ykkösten pisteytykseen. Ensi kaudella pistejärjestelmä menee uusiksi voittajan saadessa 25 pistettä. Pisteitä jaetaan kymmenelle kuljettajalle, mutta tallit haluaisivat vielä lisää uudistuksia.

- Kyllä. Pisteytys tulee todennäköisesti muuttumaan. Olemme ehdottaneet pisteitä paalupaikasta sekä kisan nopeimmasta kierroksesta. Odotamme FIA:n työryhmän päätöstä, joka tehdään tammikuussa, Domenicali kertoi.

IndyCar-sarjassa on jaettu pisteitä paalupaikasta ja kyseinen malli on saanut vain positiivistä palautetta osakseen.

Sport Content Oy
...vähemmän yllättäen huonompaan suuntaan.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eli 10 parhaan ulkopuolella olevat tulevat viimeisillä kierroksilla varikolle ja yrittävät uusilla renkailla saada vielä nopeinta kierrosta?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Toivottavasti samalla muuttavat koko esitettyä pistejärjestelmää, joka ei ollenkaan tee eroa voittajan ja toiseksi tulleen välillä. Myös ...6,5,3,2,1 järjettömyys vaatii muutosta.

Tietysti matematiikan älynjättiläiset - etunenässä Jenson Button - riemuitsisi suuremmista piste-eroista, vaikka edelliseen järjestelmään lisättäisiin vain yhdet nollat perään suhteiden pysyessä samana.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eli 10 parhaan ulkopuolella olevat tulevat viimeisillä kierroksilla varikolle ja yrittävät uusilla renkailla saada vielä nopeinta kierrosta?
Voisihan tuon sopia niinkin, että pisteen saadakseen pitää olla kymmenen parhaan joukossa maaliviivalla. Toivottavasti koko "idea" kuitenkin heitetään heti roskakoriin...
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Se, että Ferrarin tallipäällikkö on muutosesityksen takana tarkoittaa todennäköisesti sitä, että mitään lisämuutoksia ei ole tulossa. Todt ei varmasti suhtaudu tallien puolelta tuleviin ideoihin yhtään sen suomeammin kuin Mosley ja edellisellä kerralla FOTA:n ehdotukset haudattiin niin perusteellisesti, etteivät ne enää kauden 2010 pistejärjestelmää pohdittaessa nouseet edes keskusteluun. Jos ei muuta niin löytyy aina yksi talli, joka sanoo ehdotuksille ei. Tällä kertaa pienimmät tallit ovat todennäköisiä vastustajia, sillä niille ehdotus ei järkevällä tavalla toteutettuna tuo mitään etua.

Ehdotetut muutokset ovat eivät ole mitään kovin radikaaleja, sillä molempia on testattu sekä FIA:n alaisissa että muissa formulasarjoissa. Aika-ajojen nopeimman palkitseminen pisteellä sopisi hyvin yhteen sen kanssa, että aika-ajot ajetaan ensi vuonna tyhjällä tankilla. Nopeimmasta kierrosajasta palkitseminen voisi sekin sopia hyvin yhteen sen kanssa, että ensi vuonna ei enää ole välitankkauksia. Näin ne nopeimmat kierrosajat on pakko ajaa kilpailun loppupuolella. Taktisten varikkostoppien osalta GP2:n menettely sopisi hyvin myös f1:iin, sillä se tekee ylimääräisestä rengasstopista kannattamattoman.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tallit kaavailevat uudistuksia pisteisiin Ferrarin johdolla...
...vähemmän yllättäen huonompaan suuntaan.
Hieman enemmän yllättäen joku Sport Content Oy:ssä on oikeasti kartalla ja tekee jutun lopussa melko mielenkiintoisen huomion.

Oikeasti. Eikö di Montezemolon ja Dominicalin kannattaisi myöntää, että ihan pjersseelleenhän tämä on heidän mielestään mennyt ja suoraselkäisesti esittää FIA:lle Champ Carin ja GP2:n sääntökirjoja, jottei joka toinen viikko tarvitsisi parsia paperilaivan reikiä umpeen?

Jäämme odottamaan myös yhtä lisäpistettä eniten ohituksia kisan aikana tekevälle kuljettajalle. :eek:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ohituksista sekä homohypystä voisi kyllä antaa pari lisäpistettä.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Asia on helpoin havainnollistaa prosentteina voittajan pisteistä.

UUSI:

1. 100% 2. 80% 3. 60% 4. 40% 5. 32% 6. 24% 7. 20% 8. 12% 9. 8% 10. 4%

VANHA:

1. 100% 2. 80% 3. 60% 4. 50% 5. 40% 6. 30% 7. 20% 8. 10%

Sijoista 4-8 saa siis suhteessa hieman vähemmän kuin ennen, mutta nyt saa pisteitä myös sijoista 9 ja 10, mikä tasoittaa muutosta hieman.
Uudessa versiossa prosentit (voittajan pisteistä) menevät laskelmieni mukaan näin:

1. 100% 2. 72% 3. 60% 4. 48% 5. 40% 6. 32% 7. 24% 8. 16% 9. 8% 10. 4%
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
10 - 7,2 - 6 - 4,8 - 4 - 3,2 - 2,4 - 1,6 - 0,8 - 0,4.. Siis jaettuna 2,5:lla.

Tuohan on periaatteessa sama kuin 10-7-6-5-4-3-2-1.. tai no sinnepäin. Kuulostaa fiksummalle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Parempaan suuntaan jo menossa :thumbup:
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Uusimmassa ehdotuksessa ykkös-, kolmos- ja vitossijoista saisi suhteessa täsmälleen yhtä paljon pisteitä kuin aiemmin.

Kakkos- ja nelossijoista saisi puolestaan suhteessa aiempaa vähemmän pisteitä.

Sijoista 6. - 10. taas saisi voittajaan suhteutettuna enemmän pisteitä kuin vanhalla järjestelmällä.


Kauden 2009 pistejärjestelmällä kahdeksan 8. sijaa vastasi yhtä 2. sijaa. Uusimmalla ehdotuksella viidellä 8. sijalla saa enemmän pisteitä (20) kuin yhdellä 2. sijalla (18).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Uusimmassa ehdotuksessa ykkös-, kolmos- ja vitossijoista saisi suhteessa täsmälleen yhtä paljon pisteitä kuin aiemmin.

Kakkos- ja nelossijoista saisi puolestaan suhteessa aiempaa vähemmän pisteitä.

Sijoista 6. - 10. taas saisi voittajaan suhteutettuna enemmän pisteitä kuin vanhalla järjestelmällä.
Just hyvä suunta, kerrankin.

Tuon perusteella voitosta kannattaisi edes hieman enemmän taistella. Samoin kolmospallista.

Kai se on myös ihan kiva, että keskikasti(Williams, Renu, FI ja Sauber) saavat joitakin pisteitä. Onpahan heilläkin taistelun aihetta :)

Siihen en usko, että aika-ajoista ja nopeimmasta kierroksesta saisi pisteitä. Pikkutallit, ja tuskin keskikastikaan haluaa, että kärkitallit saavat vielä enemmän pisteitä. Joten homma kaatuu pienempien vastarintaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ohituksista sekä homohypystä voisi kyllä antaa pari lisäpistettä.
Mun mielestä toimittajat voisivat ennen kisaa järjestettävien lehdistötilaisuuksien ja kuljettajien antamien haastattelujen perusteella antaa yhden pisteen äänestyksen perusteella.

Muös ennen kisaa kuskiesittelyssä missituomarit voisivat arvostella kuskit ja nämä tuomarit antaisivat ko. session parhaalla lisäpisteen.

Lisäksi katsojat voisivat äänestää tekstareilla jokaisessa kisassa suosikilleen lisäpisteen.

Näillä uudistuksilla saataisiin F1'n kaupalliset merkitykset paremmin huomioitua.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tekivätköhän aluksi niin päättömän pistelaskuesityksen, että tämä uudempi menisi heittämällä läpi katsojiin ja muihin?
 

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Hei, miten olisi:

107-50-25-15-10-5-4-3-2-1

Siinä palkittaisiin voittaja, mutta keskikastin kisailijatkin saisivat säälipilsteitä, ni kaikil ois mukavaa:alppu:
 
Ylös