Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onko muuten enää mitään mahdollisuutta, että uudistus peruttaisiin ennen kauden alkua? Vai näilläkö mennään?
Hyväksyttinhän se mitaliuudistuskin kerran, mutta miten kävikään...

Nyt kun olen kerennyt miettimään, niin ei tämä nyt niin hyvä muutos olekaan. Enemmän kisailua saataisiin jos olisi pisteitä vain kahdeksalle ja sitä voiton arvostusta kasvatettaisiin (FOTA)... :nope:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/12/1016792

Kekellä oikea kanta asian suhteen. Perustelustakin samaa mieltä, vaikka itseäni tuo syy ei eniten tässä ''muutoksessa'' ärsytäkään.

Onko muuten enää mitään mahdollisuutta, että uudistus peruttaisiin ennen kauden alkua? Vai näilläkö mennään?
On tietysti, pyyhittiinhän viime kauden sääntöihin viimehetkellä ujutettu mitalipisteytys pois vanhan tilalta. Ja varmaan tuohon tajutaan ainakin vähintään jotain hienosäätöä tehdä jos ei muuta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pistejärjestelmän AINOA tarkoitus on asettaa kuljettajat ja tallit paremmuusjärjestykseen koko kauden osalta. Näin ollen pisteiden jakamisesta esim. kaikille maaliinpäässeille ei olisi mitään haittaa (pikemminkin päinvastoin), kunhan vain sijoitusten väliset suhteelliset piste-erot määritettäisiin järkeviksi.

Toistetaan nyt vielä: pisteet eivät ole palkintoja. Pistejärjestelmä on kokonaiselle kaudelle sama asia kuin sekuntikello yksittäiselle aika-ajosessiolle.
Kyllähän ne palkintoja ovat. Tai siis ovat olleet ja niinhän asian pitäisikin olla. Jos F1-kaudessa ajetaan 18-20 kilpailua eikä yksittäinen talli onnistu kertaakaan selviämään yhdessäkään kisassa kahdeksan parhaan joukkoon ja näin saamaan pistetiliään auki, niin kyllä vika silloin on jossain aivan muualla kuin liian kitsaassa pistejaossa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Pistejärjestelmän tarkoitus on toimia rankingina. Ranking toimii huonosti, jos vain neljännes kuskeista saa rankingiin vaikuttavan tuloksen kisasta.
Pisteitä ei ole tarpeellista minusta silti jakaa kaikille. Saahan loputkin rankattua, vaikka yhdeksänsien ja kymmenien sijojen perusteella, vaikka näistä sijoista ei pisteitä jakaisikaan(kuten ennen ei ole jaettu). Mikäli se ketään kiinnostaa sijoitutko sarjassa sijalle 18 vai 19, esim. vertailu tallikaverin suorituksiin lienee tuossa tilanteessa järkevämpää ja tärkeämpää. Jokaisen pisteen pitäisi olla saavutus (IMO), pienille talleille juhlan paikka, kun sen tilin saa auki. Kahdeksan on tarpeeksi suuri määrä, vaikka autojen määrä kasvaisikin 26:teen. En vaan tajua tätä muutosta, ei mitään muutosta parempaan missään suhteessa, vain huonompaan.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Jokaisen pisteen pitäisi olla saavutus (IMO), pienille talleille juhlan paikka, kun sen tilin saa auki. Kahdeksan on tarpeeksi suuri määrä, vaikka autojen määrä kasvaisikin 26:teen. En vaan tajua tätä muutosta, ei mitään muutosta parempaan missään suhteessa, vain huonompaan.
Samaa mieltä. Fykkösissä mikään ei ole oikeastaan koskaan tullut helpolla eikä pisteiden keruuta pitäisi helpottaa.

Vain hyvät menestyy ja vain menestyjät täytyy palkita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pisteitä ei ole tarpeellista minusta silti jakaa kaikille. Saahan loputkin rankattua, vaikka yhdeksänsien ja kymmenien sijojen perusteella, vaikka näistä sijoista ei pisteitä jakaisikaan(kuten ennen ei ole jaettu). Mikäli se ketään kiinnostaa sijoitutko sarjassa sijalle 18 vai 19, esim. vertailu tallikaverin suorituksiin lienee tuossa tilanteessa järkevämpää ja tärkeämpää.
Huono ranking sellainen joka perustuu vain kauden parhaaseen tulokseen. Liikaa painoarvoa onnenkantamoisilla, ihan samaa roskaa kuin se bernien mitalipeli, itseasiassa vielä pahempaa kun edeltä keskeyttämiset vaikuttavat enemmän kuin oma suoritustaso. Pisteet on niitä mistä ajetaan, ja kun pisteet ovat saavutettavissa heikommallakin autolla, rankkaus on helpompaa.
Jokaisen pisteen pitäisi olla saavutus (IMO), pienille talleille juhlan paikka, kun sen tilin saa auki. Kahdeksan on tarpeeksi suuri määrä, vaikka autojen määrä kasvaisikin 26:teen. En vaan tajua tätä muutosta, ei mitään muutosta parempaan missään suhteessa, vain huonompaan.
Mielestäni tuollaisia julhanpaikka-saavutuksia ovat voitot ja palkintopallit. Toki hyvää suoritusta voi juhlia muutenkin, oli se sitten mikä tahansa. Mutta jos hyvällä suorituksella heikolla autolla ei jää kisasta mitään käteen, mielestäni se on itkun paikka ranginjärjestelmän huonoudelle.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Vain hyvät menestyy ja vain menestyjät täytyy palkita.
Tämä Buttonin heitto jaksaa vaan naurattaa:

MTV3 sanoi:
- Se on mahtava idea. On mukavaa, että voitosta irtoaa viisi pistettä enemmän kuin toisesta sijasta. Asia on tärkeä, koska me kaikki rakastamme voittamista. Itse voitin tällä kaudella kuusi kisaa, joista jokaisesta minulle irtosi vain kaksi pistettä enemmän, kertoi Button BBC:lle.
Mitähän napin suusta olisi päässyt, jos pistejakauma olisi ollut 250-200-150-100-80-60-50-30-20-10...

Ne parhaat menestyy...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Ymmärrän Zaikominkin näkemyksen, mutta itsekin liputtaisin entisaikojen tapaan pisteidensaannin haastavuuden puolesta enemmän. Myöskin aika holtittomana pisteidenjakeluna näen tulevan systeemin vrt. tähänastisiin.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Ymmärrän Zaikominkin näkemyksen, mutta itsekin liputtaisin entisaikojen tapaan pisteidensaannin haastavuuden puolesta enemmän. Myöskin aika holtittomana pisteidenjakeluna näen tulevan systeemin vrt. tähänastisiin.
Allekirjoitan tuon, että pisteiden keräämisen pitäisi olla haastavaa. Mutta kyllä tämä nykyinen systeemi hyvältä vaikuttaa. Ainoa huono puoli tuossa on se, että siinä jaetaan kymmenelle kuskille pisteitä kahdeksan sijaan. Tällä nykyisellä systeemillä ajaa suht. helposti pisteille, jos edestä keskeyttää useampi auto.

Mutta en asiasta enempää valita, sillä pistejärjestelmä on muuten hyvä ja eiköhän siihen taas totu, että nyt kisasta pisteitä saa kaksi kuskia enemmän.:alppu:
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Allekirjoitan tuon, että pisteiden keräämisen pitäisi olla haastavaa. Mutta kyllä tämä nykyinen systeemi hyvältä vaikuttaa. Ainoa huono puoli tuossa on se, että siinä jaetaan kymmenelle kuskille pisteitä kahdeksan sijaan.
Eikö tuossa ole melkoinen ristiriita? Vaikuttaa hyvältä, mutta kumoat ennen kehuja ja niiden perään sen ainoan perustelun, miksi tämä järjestelmä edes kannattaisi ottaa käyttöön, että useammat pääsevät pisteille. Vai missasinko jotain?
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Eikö tuossa ole melkoinen ristiriita? Vaikuttaa hyvältä, mutta kumoat ennen kehuja ja niiden perään sen ainoan perustelun, miksi tämä järjestelmä edes kannattaisi ottaa käyttöön, että useammat pääsevät pisteille. Vai missasinko jotain?
No siis tarkoitan sitä, että tuo järjestelmä on sikäli hyvä, että voittajaa suositaan nyt enemmän. Mutta tuosta systeemistä heikon tekee se että niin moni kuski saa pisteitä. Häntäpäässä pitäisi tulla myös enemmän taistelua noista jämäpisteistä ja niistä saataisiin arvokkaampia, jos niin moni kuski ei saisi pisteitä.

Sitä mää tarkotin, tuo aiempi viesti oli vähän sekava. Mutta minkäs sille mahtaa..:alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No siis tarkoitan sitä, että tuo järjestelmä on sikäli hyvä, että voittajaa suositaan nyt enemmän. Mutta tuosta systeemistä heikon tekee se että niin moni kuski saa pisteitä. Häntäpäässä pitäisi tulla myös enemmän taistelua noista jämäpisteistä ja niistä saataisiin arvokkaampia, jos niin moni kuski ei saisi pisteitä.
Voittajaa ei ensi kauden systeemissä suosita kakkos- ja kolmossijoihin nähden yhtään enempää kuin 2009 systeemissä. Nelossijasta alaspäin kyllä.

Häntäpäässä pisteiden saalistus itse asiassa vaikeutuu eikä helpotu. Pistesijoja tulee kaksi lisää, mutta autoja kuusi. Eli entistä useampi jää pisteiden ulkopuolelle sekä määrällisesti että prosentuaalisesti.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
No siis tarkoitan sitä, että tuo järjestelmä on sikäli hyvä, että voittajaa suositaan nyt enemmän. Mutta tuosta systeemistä heikon tekee se että niin moni kuski saa pisteitä. Häntäpäässä pitäisi tulla myös enemmän taistelua noista jämäpisteistä ja niistä saataisiin arvokkaampia, jos niin moni kuski ei saisi pisteitä.
Tilannehan on juuri päinvastoin. Nykysysteemissä sijoilla 12 ja eteenpäin ajavat voivat olla varmoja, etteivät pisteille pääse. Mieluummin pisteitä pitäisi antaa vaikkapa 15:lle, niin tulisi kisaa myös häntäpäässäkin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tilannehan on juuri päinvastoin. Nykysysteemissä sijoilla 12 ja eteenpäin ajavat voivat olla varmoja, etteivät pisteille pääse. Mieluummin pisteitä pitäisi antaa vaikkapa 15:lle, niin tulisi kisaa myös häntäpäässäkin.
No miten formuloita on kyetty ajamaan viimeiset kuusi vuosikymmentä kun suurimman osan ajasta pinnoja on jaettu top-kuudelle? Ei pienempien tallien menestys pistesijojen lukumäärästä ole kiinni vaan näiden yrityksestä ottaa kärkeä kiinni. Ja miksi nyt pitäisi huolehtia pohjatallien oloista kun suurin huomio keskittyy kuitenkin voittotaisteluun ja podiumsijoituksiin? Käsittääkseni peräpäässä tapahtuu ihan tarpeeksi sitä liikehdintää muutenkin kun siellä on kaikenmaailman sutilit ja alguersuarit sekä uudet tulokkaat. Pisteen pitää olla palkinto, eikä sitä saa tasapäistää voiton ohella niin että kuka tahansa tunari voi sellaisen saada.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
No miten formuloita on kyetty ajamaan viimeiset kuusi vuosikymmentä kun suurimman osan ajasta pinnoja on jaettu top-kuudelle? Ei pienempien tallien menestys pistesijojen lukumäärästä ole kiinni vaan näiden yrityksestä ottaa kärkeä kiinni. Ja miksi nyt pitäisi huolehtia pohjatallien oloista kun suurin huomio keskittyy kuitenkin voittotaisteluun ja podiumsijoituksiin? Käsittääkseni peräpäässä tapahtuu ihan tarpeeksi sitä liikehdintää muutenkin kun siellä on kaikenmaailman sutilit ja alguersuarit sekä uudet tulokkaat. Pisteen pitää olla palkinto, eikä sitä saa tasapäistää voiton ohella niin että kuka tahansa tunari voi sellaisen saada.
Millälailla se tasapäistää mitään, jos voitosta saisi vaikkapa 50x enemmän kuin sijasta 15 ja 7x enemmän kuin sijasta 8? Ei pisterjestelmän sen tasaisempi tarvitse olla, vaikka pistesijoja olisikin enemmän.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Voittajaa ei ensi kauden systeemissä suosita kakkos- ja kolmossijoihin nähden yhtään enempää kuin 2009 systeemissä. Nelossijasta alaspäin kyllä.

Häntäpäässä pisteiden saalistus itse asiassa vaikeutuu eikä helpotu. Pistesijoja tulee kaksi lisää, mutta autoja kuusi. Eli entistä useampi jää pisteiden ulkopuolelle sekä määrällisesti että prosentuaalisesti.
10/26 = 38,5 % saa pisteitä
8/20 = 40 % saa pisteitä

:ahem:

Ei hirvittävää eroa
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
ei vielä varmaa

Sportti.comilla uutisoidaan, että kyseinen pistekuvio ei olekkaan vielä varmaa. Tallit voivat sen halutessaan kaataa. Jää nähtäväksi miten käy.
 
Ylös