Kauden 2010 pistelaskujärjestelmä

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Seuraava askel lienee sitten laajentaa pistejako kaikkiin osallistujiin.

FOTA, Todt ja kumppanit: Tehkää jotakin ennenkuin sirkus on täydellinen :nope:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Koetellaan näköjään oikein kunnolla meikäläisen intoa ykkösiä kohtaan: Kimi ei mukana, Ferrarin touhu täysin sekaisin ja vailla järkeä, pistelasku päin persettä ja Heikinkään tallipaikka ei varma. Plus ratojen kokoasvaltointi, Euroopan ratojen huono tilanne, rumat autot, maksukuskit ja mitä lie. Perkele.
Tässä Crosby-92 kirjoittamassa kappaleessa on asiat kerrottu juuri niinkuin itsekin ajattelen, viimeistä sanaa myöten.

Pyrys sanoi:
Entäs ne, jotka eivät ole kirjoittaneet matematiikkaa laisinkaan?
Zaikom mainitsikin lukemisesta, ei kirjoittamisesta.. :tongue:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Uuden pistejärjestelmän ainoat vähäiset erot edelliseen voi tiivistää näin:


Sijoilla 4. ja 5. maaliin saapuminen on vähemmän kannattavaa kuin aiemmin.

Sijoilla 9. ja 10. maaliin saapuminen on enemmän kannattavaa kuin aiemmin.

Ohituksesta neljänneltä sijalta kolmannelle palkitaan aiempaa paremmin.
-sijojen 4-5 merkitystä tulikin laskea, nyt podium sijoitus on arvossaan
-ehkei voiton merkitystä tarvitsekaan tässä järjestelmässä niin kovasti korostaa, tämä on vain oma näkemys. Kuitenkin 10-8-6 järjestelmään siirryttiin juuri sen vuoksi ettei hetkellisellä dominoinnilla pääse liiaksi karkuun vaan koko kauden tasaisuus ratkaisee.
-mestaruuden varmistamiseen ei enää riitä sijoille 4-5 köröttely, tai riittäähän se jos etumatka on riittävä :D
-tavoite 10 auton pisteyttämisestä saavutettiin
-tilastot vertailukelpoisia jakamalla nykyiset pisteet 2,5 tai kertomalla jo tilastoidut pisteet 2,5

Mielestäni kuitenkin paras uudistus mitä F1-on hetkeen tapahtunut...paljonko siihen vaaditaan on sitten eriasia :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13781
Kuitenkin 10-8-6 järjestelmään siirryttiin juuri sen vuoksi ettei hetkellisellä dominoinnilla pääse liiaksi karkuun vaan koko kauden tasaisuus ratkaisee.
Ei vaan (mielestäni) hetkellinen dominointi otettaisiin kyllä kiinni nopeammin myöhemmin sillä 10-6... -systeemillä. Schumin pitkäaikainen dominointi taisi olla suurempi syy siihen että voiton arvostusta laskettiin, näin oli olevinaan jännempää mestaruustaistelua pidempään. Itse kyllä haluaisin nähdä kakkossijan pisteet olevan jotain 60-70% voiton pisteistä. Jos joku hallitsee, tulisi sen näkyä "samassa suhteessa" pisteissäkin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Porukkaa ärsyttää vaan tuo pisteiden suurempi määrä. Siis käytännössähän tämä uudistus on melko kosmeettinen ja ainoa haitta on kieltämättä tuo tilastojen vääristyminen. Mielestäni vanhassa oltaisiin voitu pysyä ihan hyvin, mutta ei tämä minulle aiheuta hampaiden narskuntaa tai hermojen kiristymistä.

Ja sitäpaitsi tilastonikkarit voivat jakaa nuo uudet pisteet 2.5:llä jolloin tilastot eivät vääristy niin pahasti.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kuitenkin koska FIA ei järjestä mitään automaattista pistelaskusysteemiä tässä halutaan vaan hämätä lajia seuraavia... tai keskivertokatsojia....
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja sitäpaitsi tilastonikkarit voivat jakaa nuo uudet pisteet 2.5:llä jolloin tilastot eivät vääristy niin pahasti.
Mutta se on aika paha mennä jonkun kuskin kokonaispistemäärää muuttaan kertoimella, ku se on katos (esim Lewis) ajanu kummallakin systeemillä..

Aiemmat muutokset pisteissä ei ole olleet mitenkään ratikaaleja tähän verrattuna, se että jollai kuskilla 70 luvulta on 200 pistettä ei millään nyky systeemillä tarkoita että hänellä olisi 300 pistettä enempää.. voidaan siis verrata johonkin nykyajan Kimiin jolla on se joku 500 pistettä.. Mutta parin vuoden päästä ku alkaa olla 2000 pistettä nii ei oikee honaa verrata että miten se nyt menis tuolla 70 luvulla..? Eli menee toi suhe niin päin persettä ettei jaksa funtsia..

Ja varmaan toki tuohonkin tottuu, mutta toi järjestelmä historian takia ois pitäny olla alusta asti, tietenki..

Ja ihteäni tosiaan korpee toi että se on niin erilaine ku aiemmin on ollu ja ku käytännössä sille ei saada mitään pesiaalia aikaan, pari pistettä toki ysille ja kympille..
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
No eihän tuo mikään ongelma ole. Lewiksen kohdalla ynnäät vanhat pisteet yhteen ja sitten uudella pistelaskulla olevat jaat tolla 2.5:llä.

Toisen kohdan kanssa olet oikeassa Ober. Vanhoihin kuskeihin vertaaminen menee hankalaksi, koska pisteiden muuttaminen on jo hieman työläämpää monen kuskin kohdalla.

Onhan tämä hieman hassua ja turhankin tuntuista, mutta mikään iso juttu tämä ei ole. Edelleen sitä mieltä, että aika kosmeettinen juttu, vaikka olisi voinutkin jäädä toteuttamatta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Maksetaanko kerätyistä MM-pisteistä talleille jatkossa vähemmän, kun niitä on nyt niin runsaasti tarjolla?

Sade/romu/lotto/ -kisoista tulee entistä tärkeämpiä häntäpään talleille. Koko kauden viimeisillä sijoilla körötellyt Fauzy ajaa Hockenheimin sadekisassa Lotuksellaan kolmanneksi, ja kerää pelkästään tuolla yhdellä sijalla enemmän pisteitä kuin tasaisesti jämäpisteille tulevat Force India, Virgin ja Campos koko kautena.
 
Viimeksi muokattu:

Paul

Testikuljettaja
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
146
Sijainti
Helsinki
Kuka vitun talipää tämänkin idean takana oli? No, taas yksi syy vähemmän seurata tätä paskaa.

Sääli.

E: 10-6-4-3-2-1 takas! Ei tää voi olla niin vaikeet hei!

Että pistää vihaksi. Nyt ei enää ainakaan tarvitse vertailla menneiden aikojen kuljettajia nykykuskien tilastoihin.....
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Seuraava askel lienee sitten laajentaa pistejako kaikkiin osallistujiin.
Pistejärjestelmän AINOA tarkoitus on asettaa kuljettajat ja tallit paremmuusjärjestykseen koko kauden osalta. Näin ollen pisteiden jakamisesta esim. kaikille maaliinpäässeille ei olisi mitään haittaa (pikemminkin päinvastoin), kunhan vain sijoitusten väliset suhteelliset piste-erot määritettäisiin järkeviksi.

Toistetaan nyt vielä: pisteet eivät ole palkintoja. Pistejärjestelmä on kokonaiselle kaudelle sama asia kuin sekuntikello yksittäiselle aika-ajosessiolle.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Kuka vitun talipää tämänkin idean takana oli? No, taas yksi syy vähemmän seurata tätä paskaa.
Jos oikeasti noin vituttaa, niin kannattaa jättää katsomatta. Palaat sitten katsomaan kun kiinnostaa taas. Turha itteensä kiusata.
E: 10-6-4-3-2-1 takas! Ei tää voi olla niin vaikeet hei!

Että pistää vihaksi. Nyt ei enää ainakaan tarvitse vertailla menneiden aikojen kuljettajia nykykuskien tilastoihin.....
Menneiden aikojen mestarit kisasivat toisella järjestelmällä. 9-6-4-3-2-1 on kestänyt pisimpään ('61-'90), laskentatavassa on tosin siinäkin välissä ollut muutoksia. Ja kisamäärät per vuos ovat muuttunee myös usein.

Vieläkin vaikea ymmärtää miten tämä pistemuutos on noin iso asia niin monelle. Selkeästi kuitenkin näkee, että muutos on yritetty pitää mahdollisemman pienenä. Jos kisaajat saavat suhteessa saman pistemäärän, se on aivan sama saako voittaja 10p vai 25p. Uskomattoman pinnallista ajattelua. Osan muusta kritiikistä kyllä ymmärrän, mutta vaikuttaa, että tämä on se suurin asia. En tiedä miksi.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Kyllä ovat, joka ikinen piste tuo rahaa talleille.
Toisin sanoen palkintona ovat ne rahat, eivät pisteet. Rahanjaon ei ole mikään pakko olla suoraan riippuvainen saavutetuista pistemääristä.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Mielestäni parempaan suuntaan menee mitä useammalle jaetaan pisteitä. Oisin toivonut kuitenkin jotain 30-24-20-17-15-13-11-9-7-5-4-3-2-1 systeemiä, mutta parempaan päin kuitenkin.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Pistejärjestelmän AINOA tarkoitus on asettaa kuljettajat ja tallit paremmuusjärjestykseen koko kauden osalta. Näin ollen pisteiden jakamisesta esim. kaikille maaliinpäässeille ei olisi mitään haittaa (pikemminkin päinvastoin), kunhan vain sijoitusten väliset suhteelliset piste-erot määritettäisiin järkeviksi.

Toistetaan nyt vielä: pisteet eivät ole palkintoja. Pistejärjestelmä on kokonaiselle kaudelle sama asia kuin sekuntikello yksittäiselle aika-ajosessiolle.
Aamen! :ahem:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Maksetaanko kerätyistä MM-pisteistä talleille jatkossa vähemmän, kun niitä on nyt niin runsaasti tarjolla?

Sade/romu/lotto/ -kisoista tulee entistä tärkeämpiä häntäpään talleille. Koko kauden viimeisillä sijoilla körötellyt Fauzy ajaa Hockenheimin sadekisassa Lotuksellaan kolmanneksi, ja kerää pelkästään tuolla yhdellä sijalla enemmän pisteitä kuin tasaisesti jämäpisteille tulevat Force India, Virgin ja Campos koko kautena.

5*(1p + 2p) = 15pistettä. Jos FI, Virgin ja Campos jakavat 10 ja 9 sijan pisteet tasaisesti koko kauden kaikki kolme saavat tuon 15 pistettä rikki. :eek!: (Jos ajatellaan, että tarkoitit jämäsijoilla sijoja 8 ja 7 niin noille sijoille tasaisesti sijoittuvat 3 tallia saattavat hyvin päästä lähemmäs 30 pistettä, jolloin edes yksi tuuri voitto ei riitä niiden ohittamiseen, jos muista kilpailuista ei tule yhtään pisteitä.)

Kannattaa katsoa noita pisteitä prosenttiosuuksina (postattu edelliselle sivulle) ja sitä kautta yrittää todistaa väite siitä, että romukisat ovat suhteessa tärkeämpiä talleille kuin aikaisemmin. Se väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Vanhalla järjestelmällä toki kävi niin, että tasaisesti 10 ja 9 tilalle sijoittuvat tallit eivät saaneet mitään ja yleensä viimeisenä ollut kuljettaja vei tallinsa pisteissä edelle yhden romukisan pistesijoituksen avulla. Tämä uusi järjestelmä pikemminkin vähentää yksittäisen onnistumisen merkitystä, kun tasaisella suorituksella pisteitä voi kerätä enemmän.

Kun talleille jaossa olevat rahat jaetaan kauden 2010 pistemäärien mukaan pienenee yhden pisteen vaikutus automaattisesti, sillä rahaa on jaossa yhtä paljon kuin aikaisemminkin ja pisteitä on jaossa enemmän. Olennaista on se, että sijoilla 13-10 olevien tallien välillekin saadaan uudella järjestelmällä pisteissä laskettavissa oleva ero. Vanhalla järjestelmällä todennäköisesti useampikin talli olisi jäänyt 0 pisteeseen, jolloin näiden tallien keskinäinen järjestys olisi pitänyt ratkaista jollain muulla kuin kerätyillä pisteillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös