Maksetaanko kerätyistä MM-pisteistä talleille jatkossa vähemmän, kun niitä on nyt niin runsaasti tarjolla?
Sade/romu/lotto/ -kisoista tulee entistä tärkeämpiä häntäpään talleille. Koko kauden viimeisillä sijoilla körötellyt Fauzy ajaa Hockenheimin sadekisassa Lotuksellaan kolmanneksi, ja kerää pelkästään tuolla yhdellä sijalla enemmän pisteitä kuin tasaisesti jämäpisteille tulevat Force India, Virgin ja Campos koko kautena.
5*(1p + 2p) = 15pistettä. Jos FI, Virgin ja Campos jakavat 10 ja 9 sijan pisteet tasaisesti koko kauden kaikki kolme saavat tuon 15 pistettä rikki. :eek!: (Jos ajatellaan, että tarkoitit jämäsijoilla sijoja 8 ja 7 niin noille sijoille tasaisesti sijoittuvat 3 tallia saattavat hyvin päästä lähemmäs 30 pistettä, jolloin edes yksi tuuri voitto ei riitä niiden ohittamiseen, jos muista kilpailuista ei tule yhtään pisteitä.)
Kannattaa katsoa noita pisteitä prosenttiosuuksina (postattu edelliselle sivulle) ja sitä kautta yrittää todistaa väite siitä, että romukisat ovat suhteessa tärkeämpiä talleille kuin aikaisemmin. Se väite ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Vanhalla järjestelmällä toki kävi niin, että tasaisesti 10 ja 9 tilalle sijoittuvat tallit eivät saaneet mitään ja yleensä viimeisenä ollut kuljettaja vei tallinsa pisteissä edelle yhden romukisan pistesijoituksen avulla. Tämä uusi järjestelmä pikemminkin vähentää yksittäisen onnistumisen merkitystä, kun tasaisella suorituksella pisteitä voi kerätä enemmän.
Kun talleille jaossa olevat rahat jaetaan kauden 2010 pistemäärien mukaan pienenee yhden pisteen vaikutus automaattisesti, sillä rahaa on jaossa yhtä paljon kuin aikaisemminkin ja pisteitä on jaossa enemmän. Olennaista on se, että sijoilla 13-10 olevien tallien välillekin saadaan uudella järjestelmällä pisteissä laskettavissa oleva ero. Vanhalla järjestelmällä todennäköisesti useampikin talli olisi jäänyt 0 pisteeseen, jolloin näiden tallien keskinäinen järjestys olisi pitänyt ratkaista jollain muulla kuin kerätyillä pisteillä.