- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13802
Ajattelin tämmöistä "ääneen" mietiskellä yhden otsikon alla.
Ensin muutamia mielipiteitä joistain kuskeista.
Alonso:
2001 Minardilla ajoi todella hyvin, ja kenties toivoin hyvää jatkoakin. Sittemmin noussut ykkösinhokikseni skandaalien, ja lausuntojen (hän itse ja AS tulee nyt mieleen) myötä.
Häkkinen:
Antoi paljon suomalaisille, ja menestystä ne voitottomatkin kaudet olivat kalusto huomioiden. Sai ansaitsemantonta kritiikkiä kahdesta ekasta voitostaan, ei hän itse päättänyt DC:n puolesta että tämä päästää ohi. En olisi uskonut että perhe hajoaa, ja rinnalle löytyy joku ex-strippari.
Montoya:
Taisi olla 2005-06 kun plusmiinus kääntyi enemmänkin miinukselle. Ne MM-tason tallikaveria vastaan tehdyt kikkailut syynä. Ei osannut ajaa Kimin perässä kakkosena maaliin, ja jäi kuva että jonkinmoista pakkomiellettä yrittää yleisesti parempana pidetyn Kimin voittamista. 2006 Malesiassakin Kimi peitti, mutta sinne pieneen rakoon vaan jolla vauhti piti tappaa todella alhaiseksi että taittui mutkaan. Sitten tulikin joku (TR?) Kimin perään, ja Monty kruisaili kaukana kärjen takana laihaa tulosta tiimille. 06 USA taisikin olla viimeinen niitti.
Prost:
Aloin alle 11 vuotiaana aloin seurata formuloita, enkä tiennyt kuskeista oikein mitään. Siellä erottuivat Williamsit, Schumi ja Senna. Helppo mestaruus (autollaan) ja uransa jälkeen siitä selvää ottaneena minulle oman aikansa paras kokonaisuutena.
Salo:
Oma suosikkini suomalaisista. Ehkä myöhensi omaa F1-uraansa sekoiluilla mutta big deal to me. Keskimääräistä parempi, ja varsinkin luotettavampi kuljettaja.
M Schumacher:
Silloin 10-11 vuotiaana jo kiinnitin erityisimmin juuri tähän kaveriin huomiota. Joku Silverstonen tai Span kuivankelin kisa piti mielestäni olla Williamsin ylivoimaisille autoille helpompi. Unkarissa lähtökämmi jätti hyvän Hill-Schumacher -taistelun tapahtumatta (potentiaalia, potentiaalia). 1994 Brasiliassa uskoin aika-ajon jälkeen Schumin voittoon. Sittemmin mielestäni päässyt joistain tilanteista kuin koira veräjästä (olisin päättävissä elimissä rankaissut enemmän), mutta kaikesta huolimatta vain satun arvostamaan kaikkein korkeimmalle kautta aikain.
Senna:
Kun aloin seurata, tuli nopeasti selväksi ettei sateella voittaminen ollut aiemminkaan ollut harvinaista tälle kaverille. Hienot jäähyväiset McLarenille voitoilla 2 viimeisessä kisassa.
Sitten joihinkin keskustelua synnyttäneisiin kisatilanteisiin:
Suzuka 1989:
Sennan hylkäyksen syy naurettava (oikaisu shikaanissa) kun ensin pitkään odotellut työntöapua paikallaan.
Spa 2000:
Schumin kiilailut Häkkisen edellä suoralla eivät reiluja. Eteenpäin siellä pitäisi mennä kilpaa eikä pakottaa toista hidastamaan noin. Lopulta monille mieleenjäänyt ohitus.
A1-Ring 2001 ja -02:
Ei Schumin vika jos talli käskee Barrichelloa väistymään. Ei tainnut itsekään oikein pitää tilanteesta.
Sepang 2002:
Schumi puski ekassa mutkassa Montoyaa päin, ja Montoyalle penaltti. Vituttanut itseänikin Schumin suosiminen, vaikken sitä hänen syynään (suosimista) pidäkään.
Nürburgring 2003:
Schumin työntöavun myötä takaisin kisaan pääsemistä en pitänyt kilpailullisesti oikeana koska omin avuin ei enää pystynyt jatkamaan. Moisissa tilanteissa pitäisi mielestäni mustaliputtaa varikolle (ja merkitä kesk. syyksi "spun off"), vaikka paikan vaarallisuudesta johtuen liikkeelle työnnettiinkin.
Imola 2004:
Schumi Tosan ulostulossa vain osittain edellä olevana ei mielestäni ollut oikeutettu pakottamaan Montya ulos tai jarruttamaan. Oma ongelma jollei Brisukat alussa toimineet Misukoiden tasolla. Tuomarit eivät kuitenkaan reagoineet.
Silverstone 2004:
Bernien hurjat jyrinät huvittivat kun lauantain esiaika-ajossa sateenuhan takia moni kilpailija tottakai järkevästi maksimoi, ajamalla matelemalla (Schumi spinnasikin ), mahdollisuutensa ehtiä varmemmin kuivalla ajamaan ratkaisevan kierroksensa ns. Q2ssa.
Monaco 2005:
Tuomaristo ei puuttunut Alonson shikaanioikaisuun jolla pysyi rinnalle jarruttaneen Webberin edellä vähän pidempään.
Suzuka 2005:
Ihme touhua määrätä Alonso päästämään Klien takaisin edelle, kun on jo karannut tältä 7 sekuntia.
Monaco 2006:
Taktikointia Q3ssa. Schumille penaltti, oikein meni.
Montreal 2008:
Nolo virhe Hamiltonilta katsella ties minne, paitsi eteensä. En usko silti olleen taktikointia.
Spa 2008:
Kimi jarrutti niin aikaisin shikaaniin että vierekkäin käännyttiin shikaaniin. Sitten "peräänny tai osuu" asenteella vasempaan reunaan. En arvostanut, lopulta kohtalo vei seinään.
Monza 2008:
En ikinä hyväksyisi tuomaristossa esim. Hamiltonin Glockin ulospakottamista kun tullaan rintarinnan ekasta shikaanista ulos. Radan leveys riittää kilpaa etenemiseen kyllä. Taisipa Hami vielä meuhkata että "katsokaa pistetaulukkoa kuka tekee työnsä hyvin" tms...
Mebourne 2009:
Vettelin penaltti ihan oikein kun mielestäni liian kovaa, ja puski päin Kubicaa.
Silverstone 2009:
Huono säkä Webberille että Kimi häiritsevästi edellä. Välillä voi tulla penalttia vastaavasta, välillä ei. Sinnepäin samallalailla Hami häiritsi Kimiä Brasilian aika-ajossa 2007 takasuoran jarrutuksessa.
Singapore 2009:
Hassua Span radan ulkopuolelta takaa ohi menemisten jälkeisessä kisassa, että Webberille määräys päästää vain rinnalla ollut Alonso ohi, joka tuli niin ylikovaa mutkaan että liukui itsekin kanttarin yli. Siinä meni Glockin sijainnista (siinä välissä) johtuen 2 sijaa.
Interlagos 2009:
Webberin liian myöhään Kimin eteenmeno pöljää. Ajattelin että tasasipa keskinäisiä tilejä, vaikka toivoisin kyllä aina mielestäni aiheesta rangaistuksia.
Siinä nyt joitakin poimintoja mitä mieleen tuli. Nuo ovat omia ajatuksiani (pyrin olemaan riippumaton, kenestä kuskista kulloisessakin tilanteessa kyse), ja eri ihmisillä on tottakai eri mielipiteitä. Ja kun kisatilanteista on varmaan sadassa eri toikissa juttuja, tämän tekaisin jotta näitä voi halutessaan niputtaa yhteen toikkiin jos joku vastaavan oloinen esimerkkitapaus (keskustelua herättäneen tuoreen kisatilanteen rinnalle) löytyy jostain menneiden vuosienkin kisasta...
Ensin muutamia mielipiteitä joistain kuskeista.
Alonso:
2001 Minardilla ajoi todella hyvin, ja kenties toivoin hyvää jatkoakin. Sittemmin noussut ykkösinhokikseni skandaalien, ja lausuntojen (hän itse ja AS tulee nyt mieleen) myötä.
Häkkinen:
Antoi paljon suomalaisille, ja menestystä ne voitottomatkin kaudet olivat kalusto huomioiden. Sai ansaitsemantonta kritiikkiä kahdesta ekasta voitostaan, ei hän itse päättänyt DC:n puolesta että tämä päästää ohi. En olisi uskonut että perhe hajoaa, ja rinnalle löytyy joku ex-strippari.
Montoya:
Taisi olla 2005-06 kun plusmiinus kääntyi enemmänkin miinukselle. Ne MM-tason tallikaveria vastaan tehdyt kikkailut syynä. Ei osannut ajaa Kimin perässä kakkosena maaliin, ja jäi kuva että jonkinmoista pakkomiellettä yrittää yleisesti parempana pidetyn Kimin voittamista. 2006 Malesiassakin Kimi peitti, mutta sinne pieneen rakoon vaan jolla vauhti piti tappaa todella alhaiseksi että taittui mutkaan. Sitten tulikin joku (TR?) Kimin perään, ja Monty kruisaili kaukana kärjen takana laihaa tulosta tiimille. 06 USA taisikin olla viimeinen niitti.
Prost:
Aloin alle 11 vuotiaana aloin seurata formuloita, enkä tiennyt kuskeista oikein mitään. Siellä erottuivat Williamsit, Schumi ja Senna. Helppo mestaruus (autollaan) ja uransa jälkeen siitä selvää ottaneena minulle oman aikansa paras kokonaisuutena.
Salo:
Oma suosikkini suomalaisista. Ehkä myöhensi omaa F1-uraansa sekoiluilla mutta big deal to me. Keskimääräistä parempi, ja varsinkin luotettavampi kuljettaja.
M Schumacher:
Silloin 10-11 vuotiaana jo kiinnitin erityisimmin juuri tähän kaveriin huomiota. Joku Silverstonen tai Span kuivankelin kisa piti mielestäni olla Williamsin ylivoimaisille autoille helpompi. Unkarissa lähtökämmi jätti hyvän Hill-Schumacher -taistelun tapahtumatta (potentiaalia, potentiaalia). 1994 Brasiliassa uskoin aika-ajon jälkeen Schumin voittoon. Sittemmin mielestäni päässyt joistain tilanteista kuin koira veräjästä (olisin päättävissä elimissä rankaissut enemmän), mutta kaikesta huolimatta vain satun arvostamaan kaikkein korkeimmalle kautta aikain.
Senna:
Kun aloin seurata, tuli nopeasti selväksi ettei sateella voittaminen ollut aiemminkaan ollut harvinaista tälle kaverille. Hienot jäähyväiset McLarenille voitoilla 2 viimeisessä kisassa.
Sitten joihinkin keskustelua synnyttäneisiin kisatilanteisiin:
Suzuka 1989:
Sennan hylkäyksen syy naurettava (oikaisu shikaanissa) kun ensin pitkään odotellut työntöapua paikallaan.
Spa 2000:
Schumin kiilailut Häkkisen edellä suoralla eivät reiluja. Eteenpäin siellä pitäisi mennä kilpaa eikä pakottaa toista hidastamaan noin. Lopulta monille mieleenjäänyt ohitus.
A1-Ring 2001 ja -02:
Ei Schumin vika jos talli käskee Barrichelloa väistymään. Ei tainnut itsekään oikein pitää tilanteesta.
Sepang 2002:
Schumi puski ekassa mutkassa Montoyaa päin, ja Montoyalle penaltti. Vituttanut itseänikin Schumin suosiminen, vaikken sitä hänen syynään (suosimista) pidäkään.
Nürburgring 2003:
Schumin työntöavun myötä takaisin kisaan pääsemistä en pitänyt kilpailullisesti oikeana koska omin avuin ei enää pystynyt jatkamaan. Moisissa tilanteissa pitäisi mielestäni mustaliputtaa varikolle (ja merkitä kesk. syyksi "spun off"), vaikka paikan vaarallisuudesta johtuen liikkeelle työnnettiinkin.
Imola 2004:
Schumi Tosan ulostulossa vain osittain edellä olevana ei mielestäni ollut oikeutettu pakottamaan Montya ulos tai jarruttamaan. Oma ongelma jollei Brisukat alussa toimineet Misukoiden tasolla. Tuomarit eivät kuitenkaan reagoineet.
Silverstone 2004:
Bernien hurjat jyrinät huvittivat kun lauantain esiaika-ajossa sateenuhan takia moni kilpailija tottakai järkevästi maksimoi, ajamalla matelemalla (Schumi spinnasikin ), mahdollisuutensa ehtiä varmemmin kuivalla ajamaan ratkaisevan kierroksensa ns. Q2ssa.
Monaco 2005:
Tuomaristo ei puuttunut Alonson shikaanioikaisuun jolla pysyi rinnalle jarruttaneen Webberin edellä vähän pidempään.
Suzuka 2005:
Ihme touhua määrätä Alonso päästämään Klien takaisin edelle, kun on jo karannut tältä 7 sekuntia.
Monaco 2006:
Taktikointia Q3ssa. Schumille penaltti, oikein meni.
Montreal 2008:
Nolo virhe Hamiltonilta katsella ties minne, paitsi eteensä. En usko silti olleen taktikointia.
Spa 2008:
Kimi jarrutti niin aikaisin shikaaniin että vierekkäin käännyttiin shikaaniin. Sitten "peräänny tai osuu" asenteella vasempaan reunaan. En arvostanut, lopulta kohtalo vei seinään.
Monza 2008:
En ikinä hyväksyisi tuomaristossa esim. Hamiltonin Glockin ulospakottamista kun tullaan rintarinnan ekasta shikaanista ulos. Radan leveys riittää kilpaa etenemiseen kyllä. Taisipa Hami vielä meuhkata että "katsokaa pistetaulukkoa kuka tekee työnsä hyvin" tms...
Mebourne 2009:
Vettelin penaltti ihan oikein kun mielestäni liian kovaa, ja puski päin Kubicaa.
Silverstone 2009:
Huono säkä Webberille että Kimi häiritsevästi edellä. Välillä voi tulla penalttia vastaavasta, välillä ei. Sinnepäin samallalailla Hami häiritsi Kimiä Brasilian aika-ajossa 2007 takasuoran jarrutuksessa.
Singapore 2009:
Hassua Span radan ulkopuolelta takaa ohi menemisten jälkeisessä kisassa, että Webberille määräys päästää vain rinnalla ollut Alonso ohi, joka tuli niin ylikovaa mutkaan että liukui itsekin kanttarin yli. Siinä meni Glockin sijainnista (siinä välissä) johtuen 2 sijaa.
Interlagos 2009:
Webberin liian myöhään Kimin eteenmeno pöljää. Ajattelin että tasasipa keskinäisiä tilejä, vaikka toivoisin kyllä aina mielestäni aiheesta rangaistuksia.
Siinä nyt joitakin poimintoja mitä mieleen tuli. Nuo ovat omia ajatuksiani (pyrin olemaan riippumaton, kenestä kuskista kulloisessakin tilanteessa kyse), ja eri ihmisillä on tottakai eri mielipiteitä. Ja kun kisatilanteista on varmaan sadassa eri toikissa juttuja, tämän tekaisin jotta näitä voi halutessaan niputtaa yhteen toikkiin jos joku vastaavan oloinen esimerkkitapaus (keskustelua herättäneen tuoreen kisatilanteen rinnalle) löytyy jostain menneiden vuosienkin kisasta...
Viimeksi muokattu: