Suhtautuminen eri kisatilanteisiin

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Ja kun kisatilanteista on varmaan sadassa eri toikissa juttuja, tämän tekaisin jotta näitä voi halutessaan niputtaa yhteen toikkiin jos joku vastaavan oloinen esimerkkitapaus (keskustelua herättäneen tuoreen kisatilanteen rinnalle) löytyy jostain menneiden vuosienkin kisasta...
Spa 2004, silloin bussibysäkkishikaani oli vasen-oikea, ja Schumi-Montoya tapaus alkoi samallalailla kuin Kimi-Lewis 2008. Eli tultiin rintarinnan shikaaniin, ohittaja ulkopuolella (JPM ´04 oikealla, LH ´08 vasemmalla).
Epäurheilijamaisena olisin pitänyt jos Schumi olisi tullut shikaaniin sen verran lujempaa että menee mutkien välillä oikeaan reunaan pakottaakseen osin rinnalla olevan Montoyan ulos. Kuten Imolassa (Tosan ulostulo) samana vuonna tekikin.
Radan leveys kumminkin riitti kahdelle autolle, joten JPM:n etu seuraavassa mutkassa kun oli siihen sisäpuolella.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Yksi tilanne mikä vielä tuli näistä turva-alueelta ohittamisista mieleen, on Rosbergin ohitus Vettelistä tämän kauden Monacon kisassa. Rosberg meni kaikilla neljällä renkaalla radan ulkopuolelle ja sai silti pitää sijoituksensa Vettelin edessä. Vielä kun samana viikonloppuna oli korostettu, että kuljettajien pitää pitää vähintään yksi rengas radalla koko ajan, niin minua jäi ihmetyttämään miksei Nico saanut tuosta rangaistusta.
Tuota en nyt muistakaan, missä kohtaa rataa tapahtui?
Muistaisin myös Alonson valittaneen 2005 Monzassa, että Kimi tuli shikaanioikaisulla imuun, ja seuraavassa jarrutuksessa ohi, vaikka itse oli ollut otsaa vetää Monte Carlossa rantashikaani kokonaan suoraksi pysyäkseen rinnalle jarruttaneen Webberin edellä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3437
Sijainti
F1-fanikatsomo
Omat muistot osuu aika paljon Schumaheriin/ talliin jossa Schumacher ajoi

Benettonin & Schumacherin kohtelu vuonna 1994
- Kielletty lähtöjärjestelmä
- Silverstonessa mustan lipun huomiota jättäminen (tais tulla parin kisan kilpakielto Schumacherille) edit:eipä tullutkaan
- Laiton pohjalevy SPAssa (tästä tuli rankkua)
- Australiassa Schumacher-Hill klikki

Mestaruus silti Schumacherille

1998 Silverstone
Schumacher käy kärsimässä 10sek stop 'n go rangaistuksen ruutulipun jälkeen

1999 Sepang
Ferrarin etusiiven toleranssit ja niiden hyväksyminen

Jotain positiivistakin
1993 Sennan ajo Euroopan GPssä, 5 ohitusta kisatilanteessa saman kierroksen aikana
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Muistaisin myös Alonson valittaneen 2005 Monzassa, että Kimi tuli shikaanioikaisulla imuun, ja seuraavassa jarrutuksessa ohi, vaikka itse oli ollut otsaa vetää Monte Carlossa rantashikaani kokonaan suoraksi pysyäkseen rinnalle jarruttaneen Webberin edellä.
Alonsolla on kaiketi valikoiva muisti. Esim 2006-vuonna Ranskan GP:n lähestyessä hän kertoili medialle siitä kuinka oli onnistunut kukistamaan McLarenit Magny Coursissa vuotta aikaisemmin puhtaasti ajamalla ja mainitsipa hän myös siitä, että Renault oli tällöin heikompi auto. Hän ei kuitenkaan muistanut, että Räikkönen oli saanut silloin 10 lähtöruudun rangaistuksen moottorivaihdon takia. :rolleyes:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Alonsolla on kaiketi valikoiva muisti. Esim 2006-vuonna Ranskan GP:n lähestyessä hän kertoili medialle siitä kuinka oli onnistunut kukistamaan McLarenit Magny Coursissa vuotta aikaisemmin puhtaasti ajamalla ja mainitsipa hän myös siitä, että Renault oli tällöin heikompi auto. Hän ei kuitenkaan muistanut, että Räikkönen oli saanut silloin 10 lähtöruudun rangaistuksen moottorivaihdon takia. :rolleyes:
Vilkaisi vaan F1-ruudusta että "Kas, minähän olen voittanut täällä viime vuonna!"
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Se ainakin oli Alonson tapa yrittää ärsyttää. Sanoihan tuo että 2005 mestaruus oli huippusuoritus koska hällä ei ollut parasta autoa. Huippusuoritus ajamalla kyllä, mutta autokin paras vaikkei nopein. Kimi oli nopein. Pisteet jaetaan silti 305 kilometrin ajon jälkeen.
Eli ei muuta kuin FA erityisesti tykkää yrittää ärsyttää muita.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Se ainakin oli Alonson tapa yrittää ärsyttää. Sanoihan tuo että 2005 mestaruus oli huippusuoritus koska hällä ei ollut parasta autoa. Huippusuoritus ajamalla kyllä, mutta autokin paras vaikkei nopein. Kimi oli nopein. Pisteet jaetaan silti 305 kilometrin ajon jälkeen.
Eli ei muuta kuin FA erityisesti tykkää yrittää ärsyttää muita.
Alonso pelaa peliä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Fernando osaa hämmentämisen jalon taidon.
Ylimielisten lausuntojen antamistaitoa en välttämättä kutsuisi "jaloksi taidoksi".

Tuskin maltan odottaa kauden alkua ja "pelin pelaamista" täydellä voimalla.
Sama juttu. Itsekin odotan mielenkiinnolla, että mitä Ferrarin sisällä tulee tapahtumaan. Oma unelmaskenaarioni on se, että Alonso kaivaa kuoppaa itselleen, riitautuu tallin ja Massan kanssa, ja lähtee Ferrarilta jo ekan kauden jälkeen.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Omat muistot osuu aika paljon Schumaheriin/ talliin jossa Schumacher ajoi

Benettonin & Schumacherin kohtelu vuonna 1994
- Kielletty lähtöjärjestelmä
- Silverstonessa mustan lipun huomiota jättäminen (tais tulla parin kisan kilpakielto Schumacherille) edit:eipä tullutkaan
- Laiton pohjalevy SPAssa (tästä tuli rankkua)
- Australiassa Schumacher-Hill klikki

Mestaruus silti Schumacherille

1998 Silverstone
Schumacher käy kärsimässä 10sek stop 'n go rangaistuksen ruutulipun jälkeen

1999 Sepang
Ferrarin etusiiven toleranssit ja niiden hyväksyminen

Jotain positiivistakin
1993 Sennan ajo Euroopan GPssä, 5 ohitusta kisatilanteessa saman kierroksen aikana
Kyllä tuli, ja Schumiahan oli korvaamassa muuan JJ Lehto Monzassa että Estorilissa saavuttaen 0 pistettä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Oma unelmaskenaarioni on se, että Alonso kaivaa kuoppaa itselleen, riitautuu tallin ja Massan kanssa, ja lähtee Ferrarilta jo ekan kauden jälkeen.
:) Eipä tuo minuakaan haittaisi. Kovat yhteenotot luvassa 2010. 2 kuukautta enää niin alkaa :ahem:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Ajattelin tämmöistä "ääneen" mietiskellä yhden otsikon alla.

Monaco 2005:
Tuomaristo ei puuttunut Alonson shikaanioikaisuun jolla pysyi rinnalle jarruttaneen Webberin edellä vähän pidempään.
Alonso yritti pelata sitä samaa peliä Monacossa 2005, jolla piti Michaelin takanaan saman vuoden Imolassa. Säästääkseen renkaitaan hän ajoi hitaasti niissä paikoissa, joissa Webber ja Heidfeld eivät pystyneet ohittamaan. Alonso joutui kuitenkin aloittamaan renkaiden säästämisen varsin aikaisin, koska hänen renkaansa olivat niin huonossa kunnossa ja näin ollen kisan edetessä Williams kuskit hänet ohittivat.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Span eka mutka

Kimi Räikkösen ajolinja Span ekassa mutkassa ekalla kierroksella 2009 on herättänyt paljon keskustelua. Oma mielipiteeni on se, että se ei ollut rangaistava teko, koska aikaisempina vuosinakaan siitä ei ole rangaistu. Onboard-kuvasta oli nähtävistä, että Räikkösellä ei ollut mutkassa sen enempää vauhtia kuin muillakaan, joten hän kiihdytti turva-alueelle suunnilleen samalla vauhdilla kuin olisi kiihdyttänyt mutkasta radalla pysyessään. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jatkossa tällaisissa tilanteissa kaikilla radoilla kuljettajaa pitäisi rangaista (mikäli saa tilanteesta selvää hyötyä) ja asia voitaisiin tehdä kuljettajille selväksi ennen kauden alkua. Span ekasta mutkasta olen sitä mieltä, että sen turva-alueen asvaltointi oli täysin turhaa, koska vauhditkin olivat minimaaliset. Parasta olisi, että asvaltin sijasta sinne laitettaisiin nurmikkoa ja hiekkaa, jolloin turva-aluetta ei voisi enää käyttää kilparatana.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Niin. Siihen on tilanne päästetty. Ulkoalueiden käyttö vähenisi aika pian roimasti kun muutama kuski kantapään kautta toteaa että rankkua tulee. Puskemattomalle ulos (josta kiihdyttää radalle jopa hyötyneenä) menneelle autolle, tai sitten puskijalle jollei huomioi rinnalla olevaa.
Tämä rankku on helpon, kun poistetaan ne asfaltit, sieltä radan ulkopuolelta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos ei pidä Schumia syyllisenä suosimisiin ja likaisiin temppuihin, niin miten voi kuitnekin pitää Alonsoa syyllisenä samoihin kieroiluihin?

Yhtä kieroja herroja molemmat ja he kyllä tietävät mitä on tehty ja miksi. Sekä taatusti ovat tienneet jo ennenkuin varsinaisia tapahtumia on tapahtunut.

Ihan yhtälailla kiero oli Senna.

Prost vaikuttaa puhtoiselta mutta oliko hän sitä täysin? Tuskin. Voisi melkein väittää, että Kimi ja Häkä ovat viimeisen parin kymmenen vuoden aika ajaneista kusekista lähes puhtoisimpia ja antaneet täysin näyttönsä radalla ajamalla reilusti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ylimielisten lausuntojen antamistaitoa en välttämättä kutsuisi "jaloksi taidoksi".
No jaa, eipä niitä lähellekään kaikkea nyt täysin vakavissaan ole lausuttu. Tuo vain on Alonson tyyli käydä sotaa myös radan ulkopuolella. Välillähän on hiljaisempia kausia ja välillä taas lähes jokaisesta haastattelusta irtoaa helmiä.

Sama juttu. Itsekin odotan mielenkiinnolla, että mitä Ferrarin sisällä tulee tapahtumaan. Oma unelmaskenaarioni on se, että Alonso kaivaa kuoppaa itselleen, riitautuu tallin ja Massan kanssa, ja lähtee Ferrarilta jo ekan kauden jälkeen.
Räjähdysherkkä tilanne joka toivottavasti kuitenkin lopulta koituu tallin ja F1-maailman eduksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kimi Räikkösen ajolinja Span ekassa mutkassa ekalla kierroksella 2009 on herättänyt paljon keskustelua. Oma mielipiteeni on se, että se ei ollut rangaistava teko, koska aikaisempina vuosinakaan siitä ei ole rangaistu. Onboard-kuvasta oli nähtävistä, että Räikkösellä ei ollut mutkassa sen enempää vauhtia kuin muillakaan, joten hän kiihdytti turva-alueelle suunnilleen samalla vauhdilla kuin olisi kiihdyttänyt mutkasta radalla pysyessään.
Keskustelin aiheesta taannoin rasf1:ssa. Puolustin Kimin liikettä, koska hän ensisijaisesti väisti edessään olevaa ruuhkatilannetta. Vastapuoli väitti, että se oli suunniteltu juttu, että mennään turva-alueen kautta ohi. Se on jo lähtökohtaisesti absurdi ajatus, koska likainen turva-alue ei ole nopeampi tapa selvittää tuota mutkaa, jos radalla on tilaa. Tietenkin Kimi hyötyi, koska edessä hidasteltiin, mutta ei hän voinut sitä ennen lähtöä tietää miten ensimmäinen mutka menee. Joten ei voinut sitä siksi suunnitellakaan.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että jatkossa tällaisissa tilanteissa kaikilla radoilla kuljettajaa pitäisi rangaista (mikäli saa tilanteesta selvää hyötyä) ja asia voitaisiin tehdä kuljettajille selväksi ennen kauden alkua. Span ekasta mutkasta olen sitä mieltä, että sen turva-alueen asvaltointi oli täysin turhaa, koska vauhditkin olivat minimaaliset. Parasta olisi, että asvaltin sijasta sinne laitettaisiin nurmikkoa ja hiekkaa, jolloin turva-aluetta ei voisi enää käyttää kilparatana.
Toivon myös, että turva-alueen käyttöön tulee jonkinlaisia sääntöjä/ohjeistuksia.

Lähdössä nopeudet ovat muuta kisatilannetta pienempiä, mutta turva-alue pitää laatia kisatilanteiden mukaan. Asfaltti on pitkäksimenon kannalta paras vaihtoehto, mutta sen ei tarvitse jatkua koko alamäkeä, kuten se nyt tekee. Alamäki voitaisiin korvata hiekalla, ja vain ulkoreunaan muurin lähelle voitaisiin jättää reitti radallepaluuseen. Se hidastaisi niin, ettei turva-alueen käytöstä saisi hyötyä.

Nurmikon voi turva-aluekeskustelussa unohtaa, sillä se on lähes sama kuin alue päällystettäisiin öljytyllä pellillä. Vaikutus on kuin jäällä mentäisiin, ja se ei vastaa turva-alueen tarkoitusta.

(Tämä taitaa loppuosaltaan kuulua paremmin tuonne moottoriratakekusteluun.)
 
Ylös