Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Varmaan mukavaa olla noin itsevarma. Lopettaa edellisen auton kehitys ja keskittyä uuteen. Vain todetakseen uuden kauden kynnyksellä, että diffusta olisi voinut tehdä tehokkammankin. Ja sitten laittaa jälleen uusi kehitysprojekti käyntiin jota pystyy testaamaan vain perjantaisin jos silloinkaan ja joka selvästi on osaltaan nykyisen mallin kehityksestä poissa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Testit on testejä, mutta kyllähän tässä on jo havaittavissa, että ei se Ferrari nyt NIIN huono olekaan mitä hypetettiin. Sarjan toiseksi kuumin Diffu varmasti auttaa asiaan. Macin kuitenkin arvelen menevän ohi, kunhan ymmärtävät kunnolla ihmeellistä autoansa. Mutta näillä näkymin uskon Ferrarin ja Mersun taistelevan heti siinä kärjen tuntumassa!
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Viime vuonna kannustin Ferraria, en enää, vois vaikka paska mäkki voittaa Ferrarin ja italialaiset spagettinaamat. Näyttää toi nyt ainakin näin kahden päivän jälkeen toimivan ihan hyvin tuo auto ja jonkinlaista vauhtiakin. Mutta mutta, Kuten bari sanoi, rata ei anna oikeaa kuvaa kuten esim. Barcelona auton nopeudesta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Viime vuonna kannustin Ferraria, en enää, vois vaikka paska mäkki voittaa Ferrarin ja italialaiset spagettinaamat. Näyttää toi nyt ainakin näin kahden päivän jälkeen toimivan ihan hyvin tuo auto ja jonkinlaista vauhtiakin. Mutta mutta, Kuten bari sanoi, rata ei anna oikeaa kuvaa kuten esim. Barcelona auton nopeudesta.
Jos ajatellaan näitä nykyratoja, esim. Singapore ja Valensia, niin kyllähän tämäkin testi potentiaalista niillä radoilla kertoo. Olen tässä aiemminkin pistänyt merkille, että mielestäni sitä Barcelonan rataa yliarvioidaan auton hyvyyden mittarina muille radoille nykypäivän mittapuulla. Ja esittänyt esim. Turkkia tilalle jossain määrin monipuolisempana ja Tilkemäisempänä kokonaisuutena.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Olen tässä aiemminkin pistänyt merkille, että mielestäni sitä Barcelonan rataa yliarvioidaan auton hyvyyden mittarina muille radoille nykypäivän mittapuulla. Ja esittänyt esim. Turkkia tilalle jossain määrin monipuolisempana ja Tilkemäisempänä kokonaisuutena.
Logistiikkasyistä Espanjan maaperällä pyöriminen on luonnollisesti helpompaa, halvempaa ja mediaystävällisempää,mutta en usko että Istanbulista paljon tarkempaa dataa saisi muutenkaan. Britannia olisi toinen idyllinen kohde talvitesteille (useimpien tallien fasiliteetit ja resurssit ovat siellä), mutta sää ei aina ole mitä parhain.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ferrarilla vaikuttaa olevan testien perusteella parempi pakka kasassa kuin viime vuonna. Tosin niinhän se oli viime vuonakin ja sitten kävi huonosti joten eipä nuolaista ennen kuin tipahtaa...
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201000945&rss=all

Ferrarin nopeuden takeena on kallistettu moottori (10.02.)

Ferrarin uusi F10-auto hämmästytti nopeudellaan viime viikon F1-testeissä Valenciassa.
Ranskalaisen Auto Hebdon mukaan Ferrarin nopeuden salaisuus saattaa piillä moottorin sijoittamisessa. Julkaisun mukaan moottori on sijoitettu 3,5 asteen kulmaan, jonka ansiosta ilmavirtausta saadaan lisää ja kierrosajat paranevat muutamalla kymmenyksellä.

Ferrari jatkaa testejä tällä viikolla Jerezissä yhdeksän muun tallin seurassa. Samalla nähdään, ovatko muut tallit pystyneet kuromaan Ferrarin etumatkaa umpeen.

Sport Content
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Makaronit laittaneet vahingossa mottinsa vinoon. Taisi pojilla käydä tuuri näin heti alkuunsa. :rolleyes:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No jos Ferrari on nostanut moottoria takaosastaan tuon muutaman asteen. Siis siten, että moottori on ikään kuin nojallaan eteenpäin. Silloin ymmärtäisi, että moottorin alle taakse syntynyt viisto tila on käytetty diffuusorin tilavuuden kasvattamiseen. Kuitenkin jos vertaa muita autoja - ei Ferrari ole juuri onnistunut autoaan silti lyhentämään tällä toimenpiteellään. Eikä diffuusorikaan ulospäin vaikuta muiden vastaavia isommalta. Ja mikä tuossa ratkaisussa on varmaa - niin painopiste ainakin on noussut taka-akselilla aiempaa ja tavanomaista ratkaisua korkeammalle. Samaten voisi maallikko ajatella, että tuo takaosan nosto on merkinnyt sitten pakosarjalle tilanpuutetta jolloin se onkin ulostuloaukoltaa sijoitettu melko eteen. Esim Mac ja RB on vienyt pakosarajan hyvin taakse diffuusorin ilmavirtauksiin.

Toisaalta - nyt viimeisimmän testin mukaan Ferrari kulki välikelissä ja pitkillä vedoilla hyvin. Aiemminhan oli todettu vauhtia olevan riittävästi myös kevyemmillä kuormilla. Nämä vauhdin päätelmät sillä kaneetilla, että muut eivät ole liioin piilotelleet vauhtiaan mistä nyt ei juuri käsityksiä ole.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika epämääräisesti uutisoitu tuo moottorin kallistus. Jos moottoria takaosastaan nostettu, sitten kai vaihdelaatikkokin nousee? Ja painopiste siinä mukana. Vai onko sitä vaan vähän kierretty akselinsa ympäri, että jollain tapaa mahtuis pienempään tilaan?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika epämääräisesti uutisoitu tuo moottorin kallistus. Jos moottoria takaosastaan nostettu, sitten kai vaihdelaatikkokin nousee? Ja painopiste siinä mukana. Vai onko sitä vaan vähän kierretty akselinsa ympäri, että jollain tapaa mahtuis pienempään tilaan?
vaikea ymmärtää tuota akselinsa suhteen kallistusta, koska edessä olisi sitten tasapainon hakeminen ihan kurveissa kallistelun vuoksi. Ja jostakin luin, että kallistus on tehty diffuusorin vuoksi joten tuo tuskin jelppisi sitä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Aika epämääräistä uutisointia sikälikin, että vuotaako Ferrarilta tietoa noin rankasti vai onko toimittaja päässyt kurkkaamaan Ferrarin katteiden alle ja vieläpä mittailemaan astelukuja sieltä?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aika epämääräistä uutisointia sikälikin, että vuotaako Ferrarilta tietoa noin rankasti vai onko toimittaja päässyt kurkkaamaan Ferrarin katteiden alle ja vieläpä mittailemaan astelukuja sieltä?
No kun Alonso saa sähköpostia McLarenilta ja RB:lta niin jotain täytyy antaa vastineeksikin.
Olisiko vuotanut täältä: http://twitter.com/InsideFerrari
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
vaikea ymmärtää tuota akselinsa suhteen kallistusta, koska edessä olisi sitten tasapainon hakeminen ihan kurveissa kallistelun vuoksi. Ja jostakin luin, että kallistus on tehty diffuusorin vuoksi joten tuo tuskin jelppisi sitä.
Akselin suhteen kallistuksessakin voisi olla jotain etuja, mutta kulma kuulostaa niin pieneltä että varmaan tarkoittaa pituussuunnassa? Jos siis pitää paikkaansa tuo tieto ja jos säännöt sallii ilman imemisen diffuusoriin noin etäältä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No jos Ferrari on nostanut moottoria takaosastaan tuon muutaman asteen. Siis siten, että moottori on ikään kuin nojallaan eteenpäin. Silloin ymmärtäisi, että moottorin alle taakse syntynyt viisto tila on käytetty diffuusorin tilavuuden kasvattamiseen. Kuitenkin jos vertaa muita autoja - ei Ferrari ole juuri onnistunut autoaan silti lyhentämään tällä toimenpiteellään.
Diffuusorin tilavuuteen moisella kikkailulla ei olisi mitään vaikutusta, sillä lattian pitää olla suora vielä moottorin kohdilla.

Myöskään auton pituuteen tuo ei toisi helpotusta. 3,5° astetta tuo siinä suhteessa mitättömän muutoksen. Ohessa nappaamani salakuva Ferrarin moottorista suorassa ja kulmassa.



Veikkaan uutisen olevan ankka. On vaikea nähdä mitään etua tuossa moottorin kallistelussa, kun taas haitat ovat huomattavasti ilmeisempiä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös