Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1.comin vertailu viime vuoteen:
Like all the 2010 cars, the new Ferrari features a multitude of modifications. On the F10 (top half of drawing) the most dramatic difference is the longer wheelbase, which ensures the car can now fit a larger fuel tank and a longer and narrower gearbox. The car's rear axle is now some 20-22 cm further back (7). An old F60 front wing was fitted to the F10 at its launch, but the nosecone was longer (1). The front suspension (2) has been angled backwards to reduce the car's length, while the front tyres are 20 mm narrower (3). The team have fitted a small triangular fin in front of the sidepods (4) to better direct the airflow and have exploited the rules' maximum permitted width of 80 cm to fit in the longer and wider fuel tank (5). Although the engine itself is mounted around 15 cm further back, the exhaust exit is further forward (6).
Yllättävää, että aski on pitempi kuin viime vuonna. Jos on uskominen F1.comia..

Ja lisää samasta lähteestä:
To ensure the exhaust pipe vents as far away from the rear wing as possible, Ferrari have reverted to a solution they used five seasons ago on the F2005. In contrast to the design of last year's car (see main picture, black arrow), the pipes have been mounted so they'll vent nearer the front of the car, rather than the back (see inset, black arrow).
Nurinkurisiin pakareihin on siis palattu tämän mukaan. En nyt muista kuinka päin ne on viime vuosina ollu Ferkulla tai muillakaan, mutta tuolloin viitisen vuotta sitten Ferrari oli muistaakseni ainoita joilla oli pakarit näin päin sykkyrässä. :)

Täälä on toisaalta ollu puhetta pakokaasujen mixaamisesta diffuusorin yläpuolelle jne. Nyt tämän mukaan pakareita on koitettu saada mahd. eteen...
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän RB ja etenkin Mac on sijoittanut pakarit mahdollisimman taakse ja keskelle. Ferrari eteen levälleen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niinpä, kumpi sitten on parempi?
Ei kyllä mitään käsitystä mihin erot perustuu. Onko Ferrari kokenut tilan katteiden alla liian ahtaaksi ja näin saa peräänsä matalemmaksi. Jos siellä on vielä mottikin vinossa.

Mac ja RB saattaa taas tavoitella kaasuja mahdollisimman kuumina ja suoraan diffuusorin virtauksiin. Ferrarillahan pakokaasut ( vaikka keskelle kääntyvätkin ) viilenevät ja hajautuvat ennen takasiipiä, siis enemmän kuin em.

Ainakaan Ferrari ei halua pakokaasuja suoraan diffuusorin ilmavirtaan toisin kuin ehkä on RB ja Macin laita. Tuo kuuma ilma, voisi kuvitella vahvistavan ilmavirtaa diffusta sun muista takaosan ulostulokanavista ( niitäkin kun on nii pirun monta tietämättä mistä niiden ilma johdetaan ).
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Eipäs toteudu. Eihän pinta, jossa on reikä, ole kiinteä ja yhtenäinen. Nuo jatkuvuusvaatimukset kun koskevat myös pystysuoraa osaa tasojen välissä, ja juuri tuossa pystyosassahan se reikä on.

No, ehkäpä tekniikan ja englannin tuntemukseni on liian heikkoa, kun en tuollaisen reiän sallivaa kohtaa säännöistä löydä.
No tässä on minun tulkintani aiheesta.

3.12.2 Additionally, the surface formed by all parts lying on the reference plane must :
- extend from a point lying 330mm behind the front wheel centre line to the rear wheel centre line ;
Eli siis referenssitaso päättyy takarenkaan keskipisteeseen. Katsotaanpa tuota kuvaa ja missä kohdassa tuo hole on:



Toinen kuva aiheesta:



Tie paistaa läpi selvästi ja tuokin reikä osunee aika lähelle tuota takarenkaan keskipistettä.

Eli säännöt määrittelevät tuon referenssitason noin ja tuolle siirtymäkohdalle, mistä kuuluisa diffusääntöpykälä 3.12.7 alkaa, ei ole taas mitään määritelmiä.

Toisaalta referenssitason jatkuvuudesta:

3.12.5 All parts lying on the reference and step planes, in addition to the transition between the two planes, must produce uniform, solid, hard, continuous, rigid (no degree of freedom in relation to the body/chassis unit), impervious surfaces under all circumstances.
Fully enclosed holes are permitted in the surfaces lying on the reference and step planes provided no part of the car is visible through them when viewed from directly below. This does not apply to any parts of rear view mirrors which are visible, provided each of these areas does not exceed 12000mm² when projected to a horizontal plane above the car, or to any parts of the panels referred to in Article 15.4.7.
Eli aikamoista porsaanperseenrei'än kaivamista tämä on. Minusta tuo siirtymäkohta on se porsaanreikä, mitä tässä hyödynnetään.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis noi pohjan reiäthän on takarenkaiden etupuolella? Ei missään takarenkaiden keskipisteessä... :confused:

edit: tän diffukeskutelun vois siirtää vaikka tonne diffuvertailu topikkiin. Eikö?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarilla ei tälläkään viikolla vielä mitään uuttaa. Pieniä muutoksia kuulemma ja uuden rungon käyttöönotto.
Autosportilta:
Ferrari is using its second chassis for this test, #282

The team says: "The car doesn’t sport any major updates compared to last week: just some minor aerodynamic and mechanical updates for these days, while the main novelties will be used next week during the tests in Barcelona."
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi

Ponttoonien etureunat muuttuneet vai näyttääkö vaan?
Kuskin edessä/sivuilla lienee ainakin uudet lipareet eli pikku siivekkeet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kai se Ferkun motti on sit asennettu nokalleen:
Ferrari F10 - angled engine mounting
To create more room for a larger double diffuser, the F10 has its engine is mounted at a 3.5 degree angle (1). As a result, the exhaust pipe vents are located nearer the front of the car (2) than before, creating more space for a large chamber on the central diffuser. Interestingly there is a historical precedent for this approach - back in 1970, Arrows designer Tony Southgate mounted the engine of the sophisticated A2 at an angle of four degrees (bottom drawing).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Interestingly there is a historical precedent for this approach - back in 1970, Arrows designer Tony Southgate mounted the engine of the sophisticated A2 at an angle of four degrees (bottom drawing).
[offtopic] Arrows A2 oli kyllä yksi huimimpia ykkösiä ikinä. Sääli, ettei toiminut juuri lainkaan. [/offtopic]
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toki joskus osuu ja toisinaan uppoo... :thumbup:
Ei aivan puuta heinää tääläkään aina puhuta. Sen takiahan testien stintti aikoja ei enää jaella niin avokätisesti. :rolleyes:

Mikä sitten on nousseen painopisteen ja kasvaneen diffun kanavien välinen hyöty jäänee arvailujen varaan...Kunnes Ferkku palaa ruotuun tai muut kopio ratkasun.

Sikäli varmaan taas aika fiksu keksintö (tai vanhan käyttöönotto), että toimiessaan tuota lienee hankala lähtee kopioimaan kauden aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Ferrarilla onkin melkoinen näytönpaikka sillä diffuratkaisu voi olla avain siihen että onko tiimi tänä vuonna menestyjä vai keskinkertainen tiimi. Huonoksi tiimi tuskin valahtaa vaikka viime vuoden Badoerin ja Fisicon ajelut sen hieman osoittikin... Muutoin tulee olemaan mielenkiintoinen mittelö Alonson ja Massan välillä tällä kaudella.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sportti.com

Lehdistössä kummasteltiin Ferrarin vaahtoamista
24.2.2010,11:37:00
Ferrari julkaisi eilen avoimen tiedotteen jossa se syytti etenkin entistä FIA:n puheenjohtajaa Max Mosleyta "pyhän sodan" lietsomisesta sitä vastaan. Tämän päivän lehdissä Ferrarin vaahtoamista on kummasteltu ja kritisoitu sen yksipuolisesta lyttäyksestä uusia talleja kohtaan.

Saksalainen Auto Motor und Sport -lehti otsikoi: "Punainen kortti Ferrarille" ja lehden kolumnisti kertoo, "ettei ole aikaisemmin lukenut yhtä suurta hölynpölyä".

The Daily Telegraph -lehti puolestaan kertoi kysymyksessä olleen "täyslaidallinen hyökkäys". AFP puolestaan ilmoitti tallin tehneen FIA:sta "barbaarisen" ja La Gazzetta dello Sport -lehti puolestaan hyökkäystä "katkeraksi".

Times puolestaan ihmetteli miksi Ferrari syyttää Mosleyta uusien tallien ongelmista.


http://www.telegraph.co.uk/sport/motorsport/formulaone/ferrari/7301133/Ferrari-attacks-Max-Mosleys-legacy.html

http://www.thefirstpost.co.uk/60112,sport,other-sport,ferrari-launch-attack-on-max-mosley-and-new-formula-1-teams?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sopisi varmaan paremmin F1-uutisen topikkiin tämä Ferrarin vaahtoaminen...

Sikäli kyllä pystyin sisäistään Ferrarinkin pointin, että kyllähän uusien tallien valinnoissa on menty metsään ainakin 50%:sesti. Lotus ja Virgin ehkä ovat elinvoimaisia ja edes jotenkin pärjääviä yritelmiä. Jos nämäkin tulee häviämään neljä viis sekkaa kärjelle, niin miten on sitten Camposin tai USF1:sen laita, jos viivalle pääsevät nollalla testikilometrillä? Nehän ottaa alkuun kuokkaansa jotain 10 sekkaa per kiekka. Tulevat jo peräedellä vastaan muita ja ovat hitaampia kuin GP2 autot esim... :thumbfh:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös