Joppe_001
Well-known member
Mmmmm...jotenkin tulee näistä "taktiikoista" mieleen viime vuoden Malesian kisa.
Tallimääräykset on kiellettyPahasti näyttää yhteishenki Ferrarilla hajoavan heti kauden alussa. Jos Massa joutuu antamaan tietoa Alonsolle pitää tiedon virrata myös Alonsolta Massalle. Se, että noin ei toimita, vaikka tallipomo niin päätti, kertoo paljon. Ferrarin johto on rahan edessä täysin selkärangaton ja nyt se raha tulee Alonson sponsoreilta.
Se täytyy toki tunnustaa, ettei Massan sentään käsketty päästämään Alonsoa ohitseen edellisessä kilpailussa, vaikka tätä yleisesti median taholta odotettiin. Massan toivo lepääkin sen varassa, että hän pystyy ajamalla löymään Alonson. Taktiikkapelillä ei kisoja enää entiseen tapaan pystytä yhdelle kuljettajalle pelaamaan, ei varsinkaan tilanteessa, jossa Ferrari taistele sijoituksista useammakin tallin kanssa ja jokainen sekuntti on tärkeä.
En yhtään ihmettele, että Kubicalla on nostetta kilpakuljettajaksi. Kubican kannalta Ferrarille siirtyminen olisi kuitenkin iso riski, ellei hän saa sopimukseensa italialaisen moraalin pitäviä pykäliä siitä, että kohtelu on tasavertaista Alonson kanssa.
Jees. Nyt vain popcornit esille, tunnelma tiivistyy.Heh, haluan ainakin uskoa Nicolen postaaman kirjoituksen.
Ainakin näyttäisi tuo yhteistyökyky olevan erittäinkin hallussa, suorastaan loisteliasta. Siellä Alonso, missä yhteistyöongelma... no, Massa lähtee pian, kun Espanjalaista rahaa tuodaan molon varteen roikkumaan ämpärikaupalla, niin siinä al dente spagettikin vääntyy. Rahalla näistä ongelmista päästään.Santander sitä ja Luca tätä. Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Alonso on vaan yksinkertaisesti parempi kuin Massa?
Maranello, we have a problem...Siellä Alonso, missä yhteistyöongelma...
Pakko vielä sen verran kommentoida, että täytyy olla todellinen luupää jos ei 2007 jälkeen ymmärtänyt mitä ongelmia Alonson palkkaaminen voi talliin tuoda, ja että ne ongelmat on vältettävissä vain antamalla Alonsolle absoluuttinen ykköskuskin asema ja joku Piquet-tason tallikaveri (mm. Trulli selvästi liian kova, ei riittänyt ykköskuskin asema). On toki mahdollista, että kyseinen kirjoitus on vain jonkun mielikuvitusta. Mutta jos tilanne tallissa on edes hieman kerrotun kaltainen, niin voidaan hyvällä syyllä sanoa: hulluutta on tehdä asiat samalla tavalla kuin ennenkin ja odottaa erilaista lopputulosta (vrt. 2004, 2007).Tämän sanominen tuottaa minulle tuskaa vaikkakin se oli jossakin määrin odotettavissa, en vain uskonut että asiat lähtisivät liikkeelle niin pian. Toivotaan että tilanne asettuu aloilleen nopeasti niin ettei se vähennä mahdollisuuksia mestaruuteen.
Kyllä ne ongelmat varmaankin on oikeasti aavistettu etukäteen, mutta Santanderin hillot kun puhuu niin tuollaiset ovat pikkujuttuja ja tarpeeksi kun lyödään hilloa käteen niin mitään ongelmia ei edes ole = Massasta 2 kuljettaja automaattisesti, jos tarve vaatii. Massan naama tukitaan samoilla Santanderin euroilla. Mikäs siinä, Kimi teki kyllä viisaan päätöksen.Pakko vielä sen verran kommentoida, että täytyy olla todellinen luupää jos ei 2007 jälkeen ymmärtänyt mitä ongelmia Alonson palkkaaminen voi talliin tuoda
Kyllä, ja sitä paitsi varmasti on ajateltu, että ongelmat muissa talleissa johtuivat vain niiden tallien osaamattomuudesta. Eli uskottiin (ja uskotaan edelleen) että Ferrarilla ongelmat hallitaan. Katsotaan...Kyllä ne ongelmat varmaankin on oikeasti aavistettu etukäteen, mutta Santanderin hillot kun puhuu niin tuollaiset ovat pikkujuttuja ja tarpeeksi kun lyödään hilloa käteen niin mitään ongelmia ei edes ole = Massasta 2 kuljettaja automaattisesti, jos tarve vaatii. Massan naama tukitaan samoilla Santanderin euroilla. Mikäs siinä, Kimi teki kyllä viisaan päätöksen.
FIA:n sivuilta löytyy jossain vaiheessa viikonlopun jälkeen.Mistähän näkee montako mottia se Alonso on nyt oikein ajanut? Sinänsä kyllä ihmeellistä että 2 sarjan nopeinta tallia kärsii lähes joka viikonloppu erinäisistä vioista...
Juu, todella "harmittava" täällä ainaki saatiin oikeen kunnon räkänaurut. Miten ihminen voi olla noin tyhmä, että ajaa niinkin kauan toisen auton perässä, vaikka varmana tietää, että autossa on moottorin ylikuumenemis ongelma, siis toi moottorin laukeaminen meni kyllä suurimmaks osaks Lonson omaan piikkiin.Aika vahvalta Ferrari näyttää noin kisa vauhdissa ihan samoissa Red Bullin kanssa. Alonsolta toisaalta "harmittava" keskeytys, koska se kielii siitä, että Ferrarin moottori huolet eivät ole olleet lioteltuja. Toivottavasti ainakin Massalla pelit kestää, ettei käy Unkari-08, jossain vaiheessa kautta.
Massa johtaa MM-sarjaa ja vaikka Vettel on ollut toistaiseksi nopein niin luotettavuus ja varmuus ovat vielä olleet se valtti. Massa on pystynyt välttämään kolaroinit sun muut ja ajanut tasaisesti maaliin.
Eikös Massa ajanut kaikenkaikkiaan pitempään Buttonin takana, myös suhteellisen lähellä. Ei kummiskaan kauhensuurta eroa kierrosmäärissä. Alonsohan ajoi Massaa kiinni monta kierrosta, jonka aikaa Massa hiillosti kokoajan Buttonia. Tallihan antaa informaatiota moottorien lämpötiloista eikä se ole pelkästään kuskin tehtävä.Juu, todella "harmittava" täällä ainaki saatiin oikeen kunnon räkänaurut. Miten ihminen voi olla noin tyhmä, että ajaa niinkin kauan toisen auton perässä, vaikka varmana tietää, että autossa on moottorin ylikuumenemis ongelma, siis toi moottorin laukeaminen meni kyllä suurimmaks osaks Lonson omaan piikkiin.
Nyt nähtiin, että Massa on noista kahdesta se älykkäämpi kuski, tajus sentään välillä jättäytyä kauemmas Buttonista, että motti sai ilmaa jäähtyäkseen, mutta mitä suuri F. Alonso tekee? Jatkaa vaan sitkeesti takakontissa kiinni kunnes tulee, ah, niin ihanat taikasauhut auton perästä, että se pakottaa jättämään kisan kesken.
Vahingon ilo, paras ilo. :ahem:
Juu, tosiaan, nykyään ei enää Ferrarin räpellys vois vähempää kiinnostaa.
Moottorikiintiö on minusta naurettava. Onko moottorien valmistaminen kallista suhteessa muihin kustannuksiin. Oma mutu on, että kehittäminen nielee rahaa. Olisi hyvä, jos jokaiseen kisaan saisi vaihtaa uuden koneen. Näin ei nähtäisi säästöliekillä ajelua.Se oli kaiketi Alonson neljäs tuore kone?
-Bahrainissa lämpöongelmien takia vaihdettiin tuore moottori kilpailuun=2 käytettyä moottoria
-Melbournessa taidettiin myös ajaa aika-ajot ja kilpailu tuoreella koneella ja harjoitukset ilmeisesti bahrainin kilpailun koneella?
-Malesiassa jälleen aika-ajot ja kilpailu tuoreella koneella?
Siinä olisikin jo neljä moottoria käytettynä eli enää neljä tuoretta konetta jäljellä. Toki kolmella noista käytetyistä pystynee vielä ajamaan, mutta ei ainakaan kaikista niistä ole kilpailumoottoreiksi?
No kyllähän tuo ajo, mutta niinkuin sanoin, Massa todellakin jättäytyi kauemmas Buttonista välillä. Noin sekunnin verran (kuitenkin alle sekunti), sellanenkin rako antaa moottorille jo tilaa "hengittää" ja sillä tavoin sitten antaa sen jäähtyä.Eikös Massa ajanut kaikenkaikkiaan pitempään Buttonin takana, myös suhteellisen lähellä. Ei kummiskaan kauhensuurta eroa kierrosmäärissä. Alonsohan ajoi Massaa kiinni monta kierrosta, jonka aikaa Massa hiillosti kokoajan Buttonia. Tallihan antaa informaatiota moottorien lämpötiloista eikä se ole pelkästään kuskin tehtävä.
Juu, se että olen aina inhonnu Alonsoa, ja tulen aina inhoamaan. Siinä se järki, ja syy siihen minkä takia se moottoririkko käännettiin kuskin syyksi.Hauskaa kun tämä moottoririkko käännetään Alonson tapauksessa kuskin syyksi, Kimin aikaanhan kuski ei voinut rikkoa moottoria En usko, että Ferrari on ollut niin hölmö, että nähneet moottorin kuumentuneen ja silti ajattaneet lähellä Buttonia. Joku järki hommassa sentään.
No tuota en ite huomannu...Itse asiassa, huomasin savupilven Alonsolta jo aikaisessa vaiheessa kisaa. Sanoin kaverille, että onkohan Alonson myllyssä kaikki OK. En muista tarkkaa kierrosta, mutta karkea arvio olisi n. puolessa välissä kisaa tai ennen sitä. Toki voi olla muukin savu kuten jarruista tuleva, mutta vahvasti viittasi moottorin aiheuttamaksi.