Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

moukka

Member
Liittynyt
2.9.2009
Viestit
24
Macillähän oli noihin aikoihin aina tapana tehdä joka toinen vuosi nopea auto ja sellainen nopea auto oli taas vuorossa vuonna 2007. Jostain kumman syystä saivat nopean auton myös vuodelle 2008.

Eiköhän asia vuonna 2005 mennyt niin että Mclaren yritti saada tehtryä jatkosopimusta Kimin kanssa koska ferrari huhua oli jo silloin jossain määrin liikkeellä. Kun varmuutta Kimin jatkohaluista ei ollut, niin talli halusi varmistaa kuskitilanteen tuleville vuosille ja meni tekemään sopimuksen Alonson kanssa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
....EDIT: Puhumiset hänen autokehittämis taidoista on lopetetty jo aikoja sitten täällä, mutta jos joku mainitsee sanallakin niin onko toisen ihan pakko siihen kehittämiseen vastata.
Sulla on samaa harhaa Schumin autonkehitystaidoista kuin konsanaan Alonson. Ei Schumilla mitään extraa ollut tässä annettavana. Päinvastoin Schumista on sanottu hänen olleen varsin epävarma tässä roolissa. Aika vain oli toinen: testattiin julmetusti, kehitettiin myös renkaat sopiviksi ja Schumi - vaikka oli ns kehno analyyseissaan - oli kuitenkin työnarkomaani. Brawn myös saavutti Ferrarien luotettavuuden perfektionistisella testaamisella jossa oli vielä 2-kuskikin koekaniinina.
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Jos Schumilla olisi (ja olisi ollut) MITÄÄN osaa ja arpaa autonkehityksessä niin luulisi mersun jo dominoivan kuten Ferrari muinoin - alla kuitenkin hallitseva mestariauto helpottamassa paluuta ja kokemustakin tästä väitetystä ominaisuudesta vaikka muille jakaa. Taitaa autonkehitys rajoittua hänellä kuten muillakin kuskeilla vain perseen istuttamiseen penkin muottiin...
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Sulla on samaa harhaa Schumin autonkehitystaidoista kuin konsanaan Alonson. Ei Schumilla mitään extraa ollut tässä annettavana. Päinvastoin Schumista on sanottu hänen olleen varsin epävarma tässä roolissa. Aika vain oli toinen: testattiin julmetusti, kehitettiin myös renkaat sopiviksi ja Schumi - vaikka oli ns kehno analyyseissaan - oli kuitenkin työnarkomaani. Brawn myös saavutti Ferrarien luotettavuuden perfektionistisella testaamisella jossa oli vielä 2-kuskikin koekaniinina.
Kummallinen juttu, jostain muistan Ferrarin johdon aikanaan kovastikin kiitelleen Schumin antamaa äärimmäisen tarkkaa palautetta. Muistelisin että "moittimista" tuli vain siitä, että Schumi pystyi sopeutumaan huonomminkin istuvaan autoon äärimmäisen nopeasti. En sitä sano, etteikö yötä päivää olleella testaamisella ollut myös iso osuus auton kehityksessä.

Miksi he olisivat Schumia yötä päivää ajattaneet, jos kerran hän niin kehno palautteen antaja olisi ollut?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi Alonson ja Schumacherin suurimmistä eroista kyseisellä osa-alueella on, että Schumi on itse elänyt vielä aikaa jolloin kuljettajan rooli auton kehittäjänä oli merkittävää Alonso ei (vaikkakin hänen alkuvuosina sai tietenkin kehittää autoaa itse 2001-2008).
Minusta kuskilla ei ollut merkittävää osuutta autonkehitykseen enää silloinkaan, kun itse F1:n seuraamisen aloitin, eli 70-luvun lopulla. Kyllä ne oli Colin Chapmanit, Gordon Murrayt ja Harvey Postlethwaitet niitä auton kehittäjiä jo silloin.
Vaikka Alonso Mclarenilla rehvasteli sanomalla, että juuri "hän on tehnyt autosta puolisekuntia kierroksella nopeamman"
Ei rehvastellut. Hän viittasi johonkin tietotaitoon, jonka toi Renaultilla, ei omiin ajo- eikä varsinkaan kehitystaitoihinsa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kummallinen juttu, jostain muistan Ferrarin johdon aikanaan kovastikin kiitelleen Schumin antamaa äärimmäisen tarkkaa palautetta. Muistelisin että "moittimista" tuli vain siitä, että Schumi pystyi sopeutumaan huonomminkin istuvaan autoon äärimmäisen nopeasti. En sitä sano, etteikö yötä päivää olleella testaamisella ollut myös iso osuus auton kehityksessä.

Miksi he olisivat Schumia yötä päivää ajattaneet, jos kerran hän niin kehno palautteen antaja olisi ollut?
Tulihan sitä propagandaa aikoinaan tuutin täydeltä. Myöhemmin Todt valotti Schumin persoonaa. Schumi oli enemmänkin epävarma ja kaipasi itsetunnon kohennusta. Sama koski työskentelyä teknisen väen kanssa - Schumin palaute ei ollut varmaa vaan hakevaa ja hän kaipasi paljon km ollakseen vakuuttunut. Että näin.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sama koski työskentelyä teknisen väen kanssa - Schumin palaute ei ollut varmaa vaan hakevaa ja hän kaipasi paljon km ollakseen vakuuttunut. Että näin.
Tallin väestä moni kertoo kyllä ihan muuta. Entinen Benetton-mekaanikko Steve Matchett on kirjoittanut kolme kirjaa kokemuksistaan ja hänen mukaansa Schumacher oli erityisen kyvykäs kolmessa asiassa. Schumi
- pystyi painamaan mieleensä auton käytöksen radan eri kohdissa muita yksityiskohtaisemmin
- kykeni työskentelemään järjestelmällisesti auton saamiseksi paremmaksi ja pystyi tähän myös silloin, kun asiat eivät menneet hänen haluamallaan tavalla
- ymmärsi säätövaihtoehtojen mahdolliset vaikutukset niin hyvin, että rata-aikaa säästyi, kun kaikkea ei ollut tarpeen kokeilla

Mitä tulee epävarmuuteen ja itsetuntoon, niin sekä Matchett että Martin Brundle ovat sanoneet Schumacherin olleen teknisissä asioissa jopa yli-itsevarma. Brundle kertoi heidän yhteiseltä Benetton-vuodeltaan esimerkin, jossa vielä kokematon ja siten F1-auton tekniikasta osin tietämätön Schumi piti teknisessä palaverissa täysin itsepintaisesti kiinni omasta näkemyksestään, vaikka koko muu huone tiesi asian olevan toisin.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tallin väestä moni kertoo kyllä ihan muuta. Entinen Benetton-mekaanikko Steve Matchett on kirjoittanut kolme kirjaa kokemuksistaan ja hänen mukaansa Schumacher oli erityisen kyvykäs kolmessa asiassa. Schumi
- pystyi painamaan mieleensä auton käytöksen radan eri kohdissa muita yksityiskohtaisemmin
- kykeni työskentelemään järjestelmällisesti auton saamiseksi paremmaksi ja pystyi tähän myös silloin, kun asiat eivät menneet hänen haluamallaan tavalla
- ymmärsi säätövaihtoehtojen mahdolliset vaikutukset niin hyvin, että rata-aikaa säästyi, kun kaikkea ei ollut tarpeen kokeilla
En ota kantaa kenenkään kehitystaitoihin, mutta mitä kuljettajat voivat kertoa autosta, mitä inssit eivät datasta näe? Inssit tietty mittaa esim jousituksen toimintaa kun taas kuljettaja oikeastaan kokonaisuuden eli koska liike välittyy penkkiä pitkin haalareiden läpi perseen kautta aivoihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ota kantaa kenenkään kehitystaitoihin, mutta mitä kuljettajat voivat kertoa autosta, mitä inssit eivät datasta näe? Inssit tietty mittaa esim jousituksen toimintaa kun taas kuljettaja oikeastaan kokonaisuuden eli koska liike välittyy penkkiä pitkin haalareiden läpi perseen kautta aivoihin.
Matchettin mukaan Schumacherin palaute oli arvokasta juuri siksi, että se tarjosi datan rinnalle toisen referenssin, johon yhdistettynä dataa voitiin tulkita nopeammin oikein. Se kannattaa toki pitää mielessä, että tästä on 15 vuotta, joten informaation keruu on varmasti kehittynyt, joskin edelleen pätee se, että dataa voi tulkita väärinkin ja tämä tekee kuskin näkemyksestä hyödyllisen. Säätöjen kanssahan ei tehtäisi koskaan virheitä, jos asia todella olisi niin yksinkertainen, että datasta voisi suoraan katsoa vian.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No sitä Schumi-kulttiahan rakennettiin lukuisin voimin, mutta tämä juuri muistaakseni Todtin lausunto otti siihen kantaa ja kertoi todellisuuden olleen toinen. Schumi kaipasi tallilta ja tiimiltä itsetunnon vahvistusta ja rohkaisuja mutta esiintyi julkisuudessa aivan toisin.

Mutta ei tätä uskoa tarvitse, mulle ihan sama.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisin kyllä erittäin kiinnostunut näkemään tämän muistaaksesi Todtin lausunnon. Muistan minäkin Todtin haastattelun, jossa Schumacherista kerrottiin totuuksia, mutta tällaisia yksityiskohtia en muista.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Eiköhän se Schumi ollut huippuaikansa paras, määrätietoinen, tiimityöskentelijä sensijaan että olisi ollut jatkuvia rohkaisuja tarvitseva pikkupoika.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Se tunne joka autosta kuljettajalle tulee ei näy mistään antureista. Melkeimpä olennaisimipia juttuja ajossa on se miten kuski pystyy luottamaan autoon ja se että auton käytös sopii johdonmukaisesti ajotyyliin. Auton puutteita kuski myös korjaa ajaessaan joka aiheuttaa datamiehille oman ongelmansa. Varmaan kuskin tärkein rooli kehitystyössä on olla mahdollisimman johdonmukainen ja pystyä ajamaan aina tasaisia kierrosaikoja.

Schumistahan joku jossain sanoi, että hänelle piti datasta näyttää ja selvittää tietyissä tilanteissa miten jotkut tietyt mutkat ja paikat voidaan ajaa nopeammin, ja dataa työnarkomaanina Schumi sitten tutki. Kun taas joillekkin toisille tämä tulee paljon enemmän luonnostaan muutaman kierroksen jälkeen. Tästä johtuen sekä kehitystyön edistämisen vuoksi pidän Barrichelloa suurena syynä, miksi Ferrari ja Schumacher menestyivät niinkin hyvin. Mies kuitenkin on nopeampi kuin Stig ;)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En muista lähdettä, en niinkään tarkkaan, että googlettamalla löytyisi. Pointti nyt vain oli se, että todellisuudessa mm Schumin kilpahermot ja itsetunto oli tyystin toista kuin minkä kuvan julkisuus antoi. Tämän sisällön sen sijaan muistan hyvin, koska sen verran poikkeavana paljastuksena sitä pidin. Ja tuo edellä testidatasta ja Barrichellosta muistan myös.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Muistan Barrichellon henkselienpaukuttelua "Ei ole sattumaa että Ferrarin voittoputki alkoi kun minä tulin talliin..." On häntä kyllä kehuttu nyt Williamsilla ainakin.
Silti, Ferrarin kehittyminen 1996-2002 oli vuosi vuodelta selkeää eteenpäin niin Irvinen kuin Rubensinkin ajellessa toista autoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Minusta kuskilla ei ollut merkittävää osuutta autonkehitykseen enää silloinkaan, kun itse F1:n seuraamisen aloitin, eli 70-luvun lopulla. Kyllä ne oli Colin Chapmanit, Gordon Murrayt ja Harvey Postlethwaitet niitä auton kehittäjiä jo silloin.
Joo kyllä sen näkee nykyään kun testausta ei ole sallittu kuinka autot silti kehittyy. Adrian Newey on myös yksi näistä todellisista auton kehittäjistä. Tosin ei ihan vielä 70-luvun lopulla.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
En muista lähdettä, en niinkään tarkkaan, että googlettamalla löytyisi. Pointti nyt vain oli se, että todellisuudessa mm Schumin kilpahermot ja itsetunto oli tyystin toista kuin minkä kuvan julkisuus antoi. Tämän sisällön sen sijaan muistan hyvin, koska sen verran poikkeavana paljastuksena sitä pidin. Ja tuo edellä testidatasta ja Barrichellosta muistan myös.
Puhutaanko tässä nytten Pingviinin sanomisista ? Muistan itse kans että herra on maininnut jotain sinne päin että schumi piti kehuskella tai jotain vastaavaa että herran itsetunto ja muut pysyivät kunnossa. Jotain sinne päin kummiskii tässä jossain vaiheessa Todt kertoili
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Puhutaanko tässä nytten Pingviinin sanomisista ? Muistan itse kans että herra on maininnut jotain sinne päin että schumi piti kehuskella tai jotain vastaavaa että herran itsetunto ja muut pysyivät kunnossa. Jotain sinne päin kummiskii tässä jossain vaiheessa Todt kertoili
Näin, samaa muistelemme. Samassa yhteydessä Schumista kertoi, että mies tarvitsi paljon testimäärää ollakseen varma mielipiteistään auton suhteen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös