Eikö tuolta pään yläpuolelta aukosta ole ohjattu moottorille ilmaa? Jos se nyt ohjataankin osittain ohi, niin teho vastaavasti laskee? Joko tämä tehohäviö on toisarvoista tai sitten katteiden alla on liikkuvia osia, jotka ohjaavat virtauksia.
Sanooko säännöt mitään katteiden alla olevista ilmanohjaimista?
Tuossa ilmanottoaukossahan näkyy välikappale joka mahtollisesti jakaa ilman.
Tarvitseeko sitä ilmaa edes jakaa? Mistä tulee ulos tuonne menevä ilma, muutenkin, jostain se on ulostultava kun se on moottorin läpi pyyhkäissyt. Tuohan on loistava juttu vain, eikä minusta vaadi liikkuvia osia autoon.
Niistä liikkuvista ohjaimista auton sisällä en tiedä, mutta en usko että semmosia tarttis tehdä. Eikä tuo pään yläpuolella oleva ilmanottoaukko ole mielestäni mitenkään erityisen tärkeä, onko sentin isompi tai pienempi. Varmaan vaikuttaa, mutta luulis niitten ponttoonien olevan suuremmassa asemassa..
RedStar sanoi:
Täällä on kyllä melkosia aerodynamiikan asiantuntijoita kun kuvasta tietävät miten kenenkin diffuuusorit toimivat
Kyllähän takasiivestäkin näkee miten se voisi toimia jos se on jollakin tallilla leveämpi tai jollakin matalemmalla. Erojahan ne on. Mitä suurempi, sen suurempi. Se että mitä se vaikuttaa kierros aikaan on paha sanoa, mutta eihän nuitten analysointiin tartte ku silmät ja vähän otsaa.
Ei täällä mitään asiantuntijoita olla. Ja kun joku sanoo että tuommosen analyysin jälkeen voi lähettää paperit vetämään että hakis töitä.. Eiköhän ne siellä näe saman ku täälläkin, me vaan ei tiedetä kokonaisuutta. Yksittäisen osan voi arvioida, mutta kokonaisuuteen vaikuttavuutta on paljon hankalampi analysoia. Eli ei se arvioiminen hirviästi vaadi, varsinkaan kun kukaan ei "tiedä" niin jokainen voi arvioida vain.. Tee sinäkin niin! :wink: