Slimedge
Well-known member
eivät kai hyödynnä ram air eli patopaineahtamista formuloiden parissa, syystä ei tietoa mutta williams F1 dokumentissa tms. (discovery n. 2v sitten) joku inssi näin kertoi, sanoi että ihmiset virheellisesti niin luulee.
http://www.f1technical.net/articles/4eivät kai hyödynnä ram air eli patopaineahtamista formuloiden parissa, syystä ei tietoa mutta williams F1 dokumentissa tms. (discovery n. 2v sitten) joku inssi näin kertoi, sanoi että ihmiset virheellisesti niin luulee.
Contrary to popular belief, the air inlet above the driver's head is not part of the cooling system but instead provided the engine's cylinders with air to be mixed with fuel for combustion. It is commonly thought that the purpose of this is to 'ram' air into the engine like a supercharger, but the airbox does the opposite. The carbon fibre duct gradually widens out as it approaches the engine, effectively creating a venturi and a suction effect on the small air inlet.
Ok, mutta ei se varmaan motin ohikaan vuoda tuo ilma? Putki on vaan sit väärin päin, että varsinaista ahtoa tapahtuisi.eivät kai hyödynnä ram air eli patopaineahtamista formuloiden parissa, syystä ei tietoa mutta williams F1 dokumentissa tms. (discovery n. 2v sitten) joku inssi näin kertoi, sanoi että ihmiset virheellisesti niin luulee.
Kyllä, lämpötilan kasvaessa tiheys pienenee mutta samalla tilavuus kasvaa ja kun tuossa tavallaan suljetussa systeemissä (ilma ei pääse virtaamaan takaisin sinne mistä se tuli) tilavuus kasvaa, kasvaa myös nopeus millä ilma poistuu jäähdyttimeltä. Ulosvirtaavan ilman massa pysyy samana mutta nopeus kasvaa -> ilman liike-energia kasvaa -> hiukan työntövoimaa joka voi vähentää/ylittää jäähdyttimen aiheuttaman ilmanvastuksen -> McLaren voittaa maailmanmestaruuden.Lämmin ilma taas on harvempaa kuin viileämpi ja tuottaa siten tietääkseni vähemmän painetta siipipinnoilla...
Ei ole ei. Ferrari sen taisi tehdä ekana Sumin aikakaudella. Mäkki taas taisi pisimpään pysyä diffuun sijoitetuissa pakoputkissa.Ei siitä kovin kauaa ole, kun vasta rupesivat hyödyntämään pakokaasujen lämmintä ilmaa takasiiville.
Itse taas muistelisin, että FIA rei'itti ilmaboksin seinämiä Imolan '94 jälkeen tavoitteinaan laskea huippunopeuksia.
Hienoa pohdintaa! :thumbup:Ja nyt kun sitä taskua ei ole - vaan sen sijalla monta eri suuntaan sohottavaa ilmavirtaa - niin takanatuleva ei saa edellä menevästä mitään etua. Päinvastoin, on siellä melkoisten turbulenssien repimänä.
MTV3 sanoi:Michelin harkitsee paluuta F1-sarjaan
Ranskalainen rengasvalmistaja Michelin harkitsee paluuta F1-sarjaan kauden 2010 jälkeen.
Michelin vetäytyi F1-sarjasta kauden 2006 jälkeen, kun Kansainvälinen autoliitto FIA päätti siirtyä sarjassa vain yhden rangasvalmistajan palveluihin.
Tallit nykyisin rengastava Bridgestone on vetäytymässä sarjasta kauden 2010 päättyessä. Tämä avaisi Michelinille mahdollisuuden palata formula ykkösiin neljän vuoden tauon jälkeen.
- Saatamme harkita paluuta takaisin, mutta sille on asetettu joitakin erittäin selkeitä ehtoja. Rengassäännöt kaipaavat muutoksia, jotta suorituskykyä polttoainekulutuksen ja päästöjen suhteen voidaan kehittää, kommentoi Michelinin talousjohtaja Jean-Dominique Senard uutistoimisto Bloombergille.
(MTV3)
Haug: New rules must suit independents
By Jonathan Noble and Andrew Papworth Wednesday, April 21st 2010, 13:53 GMT
Norbert HaugNorbert Haug believes Formula 1's next generation of engine regulations needs to suit the sport's smaller teams more than the leading manufacturers.
Discussions about the rules from 2013 onwards are ongoing, and the Mercedes motorsport boss warns that any changes must primarily help to safeguard the smaller teams.
"I think now we have the best teams, and it is good to have a variety of cars in the field, but we need to support the independent manufacturers to make sure that we have a bottom-up plan, rather than a top-down plan," Haug said.
"We need the independent manufacturers and we need to have Ferrari. We need to find a good solution and still, Formula 1 needs to be technically driven.
"I'm very positive about the process and we can achieve it together. It has been possible in the past and there is a good constructive atmosphere between Jean Todt and the teams."
Haug added that he expects to see a smaller, more environmentally-friendly unit replace the current power plants.
"The fascinating thing about Formula 1 is it's fast, it's loud, it's on the limit," he said. "We can discuss green initiatives, but Formula 1 needs to be technically driven. If you fly from Europe to Japan on a 747, you would use more fuel than an entire F1 season. We need to see the whole picture.
"We need to be mindful that we are building the cleanest cars we can. The engine will be downsized in 2013 because the fuel consumption has to go down, and we need to cut carbon emissions. But we must not think that a 700bhp engine is going to be the greenest car ever, because that's not great."
Ferrari: New rules must push technology
By Jonathan Noble Friday, April 23rd 2010, 09:38 GMT
Felipe MassaFormula 1's likely switch to smaller turbocharged engines from 2013 must include the introduction of cutting-edge fuel efficiency technology too, claims Ferrari's CEO Amedeo Felisa.
With teams closing in on plans to use 670bhp 1.5-litre turbocharged engines from 2013, Felisa believes the sport should be even bolder in embracing the latest knowledge - and pursue the more economical Gasoline Direct Injection concept.
Speaking to AUTOSPORT's sister publication Autocar at the Beijing Motor Show on Friday, Felisa says that F1 could improve its relevance to the road car industry by adopting such engines.
"If F1 has to develop something helpful for real driving conditions, then the best solution is for an engine that is turbocharged and GDI," said Felisa. "That is what we would support.
"It is the best solution for driving efficiency and utilisation of the engine in a positive way."
Earlier this week, Mercedes Benz motorsport boss Norbert Haug said he too expected smaller power units to be adopted - but urged caution for those who thought it would be possible to make the sport totally 'green'.
"The fascinating thing about Formula 1 is it's fast, it's loud, it's on the limit," he told AUTOSPORT. "We can discuss green initiatives, but Formula 1 needs to be technically driven. If you fly from Europe to Japan on a 747, you would use more fuel than an entire F1 season. We need to see the whole picture.
"We need to be mindful that we are building the cleanest cars we can. The engine will be downsized in 2013 because the fuel consumption has to go down, and we need to cut carbon emissions. But we must not think that a 700bhp engine is going to be the greenest car ever, because that's not great."
Oishan se hienoa, mutta tuo sitten valitettavasti tarkoittaa, että tuo italialainen firma toimittaisi kaikkien moottorit :thumbfh:. Ja jos kerran Lootus ei saanut Amerikkalaista turbiinia toimimaan, niin miten sitten italialaiset?Nonni, vähän radikaalinpia muutoksia olis luvassa - kaasuturbiinit ykkösiin?
Harppaamalla 30v taaksepäin F1 menee eteenpäin. :thumbup:Turbot on hyvä askel eteenpäin, mutta miksi kaikkien pitäisi taas olla samasta muotista? Mieluusti sallisin remmiahtimet, vaparit, hybridit ja miksei öljypolttimetkin. No diisseli nyt ei välttämättä koskaan toimisi kevyessä formulassa, mutta noin niinkuin kehittämisen vapautta ja innovaatioita kaipaisin moottoripuolelle.