Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Harmittavasti toisinaan vieläkin kisoihin paljonkin vaikuttavat ja jopa kiistellyt polttoaineiden rajoitusten ja virtausten säännöt jäävät voimaan siis.

Koskien täten myös vuotta 2026 sitten sitä ensi vuonna.

Eli erinäisiin välillä aiempiin olleisiin huhuihin nähden ei edelleenkään joidenkin sanomisista huolimatta välitankkaus ole tulossa takaisin lajiin.

Eikä pahemmin tarvetta ole elleivät nyt ehkä ihan ruhtinaallisesti mokaisi tai tekisi virheitä noiden autojen tehomuutosten toteuttamisen yhteydessä.

Lisäksi on paha sanoa, että pienenevätkö polttoaineiden määrät tankissa, pysyvätkö samana vai jopa peräti vähäisesti jonkin verran jopa suurenisivat ainakin tilapäisesti lajissa kun tekniikka muuttuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Polttoaineiden suhteen ensi vuosi tulee myös jäämään jäähyväiskaudeksi omalla tavallaan historiallisesti.

Sitä ensi vuodesta eli vuodesta 2026 nimittäin muuttuu tuo autojen kokonaisen painon, tehon ja suhteen määrittelykin polttoaineeseen nähden kai ymmärtääkseni lajissa sinänsä kokonaan aiempaan nähden ensi kertaa.

Siten vaikkakin hyvin, hyvin kaukaista ja laveaa mittaria käyttäen vuosina 1950-2024 käytössä ollut ja ensi vuoden siten päälle lisäten olleeseen sääntöön jää siis jäähyväiset voimaan ennen pitkää.

Vuodesta 2026 lähtien kun määritelmät tullaan suhteessa vertailuun tulevaan entiseen ja ennen pitkää oikeaan tulevaisuuteen vaikkapa vuodesta 2027 sitten eteenpäin kolmen vuoden kuluttua olevaan aikaan lähtien ottamaan polttoaineen yleisemmän hyötykäytön tai tehokkuuden ja yleisemmän energian suhteen käyttöön niiden perusteella suhteessa edeltäjiin nähden.

Vielä ensi vuoteen asti käytössä olevalla mittarilla kun kaikki vertailu F1:n alkuhämäristä nykypäivään asti ja ensi vuoteen saakka myös välillä huomattavat sääntömuutokset muistaen ovat perustuneet aina polttoaineen yleiseen painoon, painojakaumaan tai selvään massaan suhteessa auton kuivapainoon.

Tuleekin olemaan mielenkiintoista sitten ensi kauden päätteeksi kun alkaa kaikkea vertaamaan, että millä autolla ja automallilla kaikkiaan olivat kaikkien aikojen raskaimmat mahdolliset sellaiset bensakuormat koko lajin mitalla ajatellen vuosina 1950-2025.

Näitäkin vertailuja on aiemmin tehty montakin kertaa ja varmasti tullaan vielä tekemään.

Polttoaineen muu määrittely toki tulemaan kai vielä nykyisten voimassa olevien sääntöjen pohjalta kuten myös sitä ensi vuodeksi sitten sama eli normaalia polttoainelaatua tietenkin tarvittaessa sitten vain entistä paremmalla ympäristöystävällisyyden ja kierrätyksen suhteella käyttäen.

Kun näin on ollut lajissa vuodesta 1993 lähtien vaikka varsinkin vielä vuosina 1993-1995 olikin paljon huhuja polttoainetilanteesta eri talleissa ja samoin, että erilaisia polttoainenäytteitä olisi ollut manipuloitu.

Sekin oli kieltämättä melkoista kohua täynnä ollut ajanjakso sellaisenaan pienempänä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kun sitä ensi vuodeksi tulee myös noita voimayksiköiden energian tehokkuuskäytännön määrittelyjä erilaisemmaksi niin niiden odotetaan kierrättävän ja vapauttavan energiaa kaksi kertaa tehokkaammin kuin ennen ellei enemmänkin tarpeen mukaan.

Voinee onnistua, mutta toisaalta sitten on mahdollista pelkoa odotettavissa laitteiden kestävyyden suhteen.

Voihan ne kestää taas paremmin kuten tähän asti ovat kestäneet, mutta kiitos sääntöjen rajoittavuuden on välillä ollut nykyisin erilaisia lähtöruutujen rangaistuksia kauden lopussa ja joillakin talleilla on kilpailukyky mennyt todella rajoittuneeksi tai ala-arvoiseksi johtuen sitten juurikin niin kovin pitkistä kausista kuin mitä on nykyään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuodeksi eli vuodeksi 2026 tulee autoihin tosiaan myös noita aktiiviaerodynaamisia osiakin hetkeen suurin määrä ellei ehkä ennen näkemätönkin määrä tavallaan.

Etusiiven ja takasiiven suhteen tulee muutoksia.

Takasiipiin varmaan radikaalimpia sen hallintaan liittyen johtuen siksi, että DRS tulee poistumaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
DRS:n poistuminen sitä ensi vuonna voikin olla mielenkiintoinen juttu.

DRS kun on auttanut merkittävästi lajin ohitusten määrän kasvamisessa ja huonoina vuosina sitten siinä, että ohituksia nähdään lajissa edes sen verran kuin nähdään.

DRS tullaan järjestelmänä korvaamaan tuolloin parin vuoden päästä nähtävästi jollakin säädettävällä ajohallintaohjelmalla ajovakauteen vaikuttaen kun tietenkin on paljon muutakin automatiikkaa tulossa helpottamaan muutoin korvaavana asiana.

Käytäntöpuoli mekaniikan suhteen luotaneen ja helpotettaneen ohitustilanteita tai muita varten jonkinlaisella ylikäyntipuolen ohjelmalaitteen puolella.

Ylikäynti ylikulkuineen varmistettaneen kuten myös luotaneen varmaankin laitteiston osalta varmaankin autojen osalta lähelle auton nk. Tappokytkintä sijaitsevaan erillisvirtanäppäimeen, painikkeeseen tai kytkintä muistuttavaan ohjaimeen sen sitten ollessa osa lopullista muuta moottorinvirtakulkua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tulee autoihin muutoksena yleistä akselivälin kavennustakin ja tiedä sitten, että varmaankin myös F1:n oma painojakaumasääntö muuttuu siinä yhteydessä kun aiemmin se muuttui mikäli niin kovin radikaalisti muuttuikaan niin maaefektin uudelleen palaamisen yhteydessä lajiin pari vuotta sitten.

Voi vain olla, että kapeampaan väliin tulee enemmän painokiloa kohti rasitustakin ja se voi olla vaarallistakin mikäli ei auton laitepuoli tai muu vähän heikompivälitteinen osa ei kestäisi.

Nykyautoillakin joskus ajatellen ne ovat olleetkin painoonsa nähden yllättävänkin hyvin kestäviä pelejä kun muka aina niin sitä autojen 'keveyttä' vasten niissäkin aikansa F1-autoissa oli kyllä melkoisesti erilaisia rasitusmurtumia tai murtuman alkuja sitten kisojen jälkeisiin tarkastuksiin varsinkin ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tuleviin autoihin tulee näillä näkymin myös hieman kavennustakin sääntömuutoksen yhteydessä kun nykyautot ovat olleetkin melkoisen leveitä tai leveimpiä sitten 1990-luvun alun vastaavien autojen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tuleviin autoihin rengaskaventumisetkin ovat kieltämättä vähän harmittava juttu mahdollisesti. Takarenkaat uudistuksessa kapenevat eturenkaita selvemmin ainakin näillä näkymin suuremmin ihmeittä.

Toki sinänsä tuttu juttu, mutta tulevien sääntöjen ja entistä raskaampien autojen pohjalta saattaa alkaa rengaskuluma olla voimakastakin. Aiemmin kun on ollut jonkin verran keveämpiä autoja niin ei ole olleet niin suuria vaikutuksia ja tavallaan muutama viime vuosi ollaan ajettukin leveillä renkailla kun sitä ennen lajissa oli ollut hyvin pitkään kapeampia renkaita käytössä.

Pirelli tietenkin jatkaa rengastoimittajana niin ensi vuodeksi kuin sitä ensi vuodeksi sääntömuutosten suurempaan vuoteen nähden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuoden autoista on paha sanoa sitten sääntömuutoksen jälkeen, että millainen tulee olemaan maaefektin tietenkin jäädessä lajiin sen muu vaikutesuuruus?

Kokonaisvaikutemäärä voi hyvinkin jäädä suureksi vaikka sitä ensi vuoden autoista muokataankin niiden pohjaa tuottamaan maaefektiä sinänsä vähemmän tai paljonkin vähemmän näihin tähän mennessä ja vielä ensi vuonna esiintyviin autoihin nähden.

Turvallisuuden syistä ja pyörähtelyvaaraa pienentämään näin ollaan päädytty tekemään ihmeittä.

Pyörähtelyvaara kun kieltämättä on ollut F1-autoissa viimeisen parin vuoden aikana tavallaan suurempi kuin mitä oli aina kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen asti lajissa hetkeen.

Ja siitä ei ole aina pidetty ja voi olla myös sen outouden takana, että miksi jotkut kuskit ajavat muka enemmän omana vikana kisana keskeyttäen kolareihin?

Ehkä syy on siinä, että maaefektiautossa katoaa vielä tietyllä tapaa tavalliseen tasapohja-autoon nähden tietyn liian lähellä ajamiseen ja siitä äkkinäisesti suurenevan välin myötä pitokadosta johtuen täysi ajettavuus paljon nopeammin kuten myös pienemmästä toimintavälistä johtuen ja näihin ei vain vielä olla totuttu lajissa.

Samoin myös kehiteväli on todella herkkä kun ajetaan kylmillä renkailla tai lämpimillä renkailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuoden autoista puhuen niiden ennusteet tuntuvat olevan aika arviopuheita vielä tässä vaiheessa kun downforceakin aiotaan pudottaa mahdollisuuksien mukaan paljonkin ja turvallisuuden suhteen niiden todellisesta hyödystä on ollut melkoista arvuuttelua tai ainakin välillä hyvin ristiriitaisia mietintöjä.

Etenkin kun sitten muilla tavoin autot pysyvät edelleen vauhdikkaina ja voimakkaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sitä ensi vuonna lajiin olisi näillä näkymin palaamassa moottoritoimittajaksi Ford.

Fordin moottoritoimittajuudessakin varmasti tulee olemaan kenties omat miettimisensä ja aihekeskustelunsa ennen pitkää ja ellei siellä Yhdysvalloissa tietysti mielipiteet muutoin muutu ennen pitkää tilanteen suhteen.

Teknisesti puhuen on myös paha sanoa, että koskeeko Fordin yhteistyö enemmän moottoria itsessään vai vain voimayksikköpuolta?

Lisäksi teknisten asioiden lisäksi pohdinta koskee myös tilanne/päivittäispuolta.

Eli onko Ford tulossa takaisin vain tuotemerkkinä antaen luvan vain tuotepuoleen ja merkkilogojen ilmentymiseen autoon, mutta itse päivittäispuoli ja varsinkin rakennuspuoli tulee olemaan ihan muilla tapaa toisten valmistajien hommia kuin itse Fordin?

Tämä siis ilman, että Fordilla itsessään omistajapuolella tehtäisiin suunnitelmaan vielä muutoksia sitten paluun tullen.
 
Ylös