Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Harmittavasti toisinaan vieläkin kisoihin paljonkin vaikuttavat ja jopa kiistellyt polttoaineiden rajoitusten ja virtausten säännöt jäävät voimaan siis.

Koskien täten myös vuotta 2026 sitten sitä ensi vuonna.

Eli erinäisiin välillä aiempiin olleisiin huhuihin nähden ei edelleenkään joidenkin sanomisista huolimatta välitankkaus ole tulossa takaisin lajiin.

Eikä pahemmin tarvetta ole elleivät nyt ehkä ihan ruhtinaallisesti mokaisi tai tekisi virheitä noiden autojen tehomuutosten toteuttamisen yhteydessä.

Lisäksi on paha sanoa, että pienenevätkö polttoaineiden määrät tankissa, pysyvätkö samana vai jopa peräti vähäisesti jonkin verran jopa suurenisivat ainakin tilapäisesti lajissa kun tekniikka muuttuu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Polttoaineiden suhteen ensi vuosi tulee myös jäämään jäähyväiskaudeksi omalla tavallaan historiallisesti.

Sitä ensi vuodesta eli vuodesta 2026 nimittäin muuttuu tuo autojen kokonaisen painon, tehon ja suhteen määrittelykin polttoaineeseen nähden kai ymmärtääkseni lajissa sinänsä kokonaan aiempaan nähden ensi kertaa.

Siten vaikkakin hyvin, hyvin kaukaista ja laveaa mittaria käyttäen vuosina 1950-2024 käytössä ollut ja ensi vuoden siten päälle lisäten olleeseen sääntöön jää siis jäähyväiset voimaan ennen pitkää.

Vuodesta 2026 lähtien kun määritelmät tullaan suhteessa vertailuun tulevaan entiseen ja ennen pitkää oikeaan tulevaisuuteen vaikkapa vuodesta 2027 sitten eteenpäin kolmen vuoden kuluttua olevaan aikaan lähtien ottamaan polttoaineen yleisemmän hyötykäytön tai tehokkuuden ja yleisemmän energian suhteen käyttöön niiden perusteella suhteessa edeltäjiin nähden.

Vielä ensi vuoteen asti käytössä olevalla mittarilla kun kaikki vertailu F1:n alkuhämäristä nykypäivään asti ja ensi vuoteen saakka myös välillä huomattavat sääntömuutokset muistaen ovat perustuneet aina polttoaineen yleiseen painoon, painojakaumaan tai selvään massaan suhteessa auton kuivapainoon.

Tuleekin olemaan mielenkiintoista sitten ensi kauden päätteeksi kun alkaa kaikkea vertaamaan, että millä autolla ja automallilla kaikkiaan olivat kaikkien aikojen raskaimmat mahdolliset sellaiset bensakuormat koko lajin mitalla ajatellen vuosina 1950-2025.

Näitäkin vertailuja on aiemmin tehty montakin kertaa ja varmasti tullaan vielä tekemään.

Polttoaineen muu määrittely toki tulemaan kai vielä nykyisten voimassa olevien sääntöjen pohjalta kuten myös sitä ensi vuodeksi sitten sama eli normaalia polttoainelaatua tietenkin tarvittaessa sitten vain entistä paremmalla ympäristöystävällisyyden ja kierrätyksen suhteella käyttäen.

Kun näin on ollut lajissa vuodesta 1993 lähtien vaikka varsinkin vielä vuosina 1993-1995 olikin paljon huhuja polttoainetilanteesta eri talleissa ja samoin, että erilaisia polttoainenäytteitä olisi ollut manipuloitu.

Sekin oli kieltämättä melkoista kohua täynnä ollut ajanjakso sellaisenaan pienempänä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Kun sitä ensi vuodeksi tulee myös noita voimayksiköiden energian tehokkuuskäytännön määrittelyjä erilaisemmaksi niin niiden odotetaan kierrättävän ja vapauttavan energiaa kaksi kertaa tehokkaammin kuin ennen ellei enemmänkin tarpeen mukaan.

Voinee onnistua, mutta toisaalta sitten on mahdollista pelkoa odotettavissa laitteiden kestävyyden suhteen.

Voihan ne kestää taas paremmin kuten tähän asti ovat kestäneet, mutta kiitos sääntöjen rajoittavuuden on välillä ollut nykyisin erilaisia lähtöruutujen rangaistuksia kauden lopussa ja joillakin talleilla on kilpailukyky mennyt todella rajoittuneeksi tai ala-arvoiseksi johtuen sitten juurikin niin kovin pitkistä kausista kuin mitä on nykyään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuodeksi eli vuodeksi 2026 tulee autoihin tosiaan myös noita aktiiviaerodynaamisia osiakin hetkeen suurin määrä ellei ehkä ennen näkemätönkin määrä tavallaan.

Etusiiven ja takasiiven suhteen tulee muutoksia.

Takasiipiin varmaan radikaalimpia sen hallintaan liittyen johtuen siksi, että DRS tulee poistumaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
DRS:n poistuminen sitä ensi vuonna voikin olla mielenkiintoinen juttu.

DRS kun on auttanut merkittävästi lajin ohitusten määrän kasvamisessa ja huonoina vuosina sitten siinä, että ohituksia nähdään lajissa edes sen verran kuin nähdään.

DRS tullaan järjestelmänä korvaamaan tuolloin parin vuoden päästä nähtävästi jollakin säädettävällä ajohallintaohjelmalla ajovakauteen vaikuttaen kun tietenkin on paljon muutakin automatiikkaa tulossa helpottamaan muutoin korvaavana asiana.

Käytäntöpuoli mekaniikan suhteen luotaneen ja helpotettaneen ohitustilanteita tai muita varten jonkinlaisella ylikäyntipuolen ohjelmalaitteen puolella.

Ylikäynti ylikulkuineen varmistettaneen kuten myös luotaneen varmaankin laitteiston osalta varmaankin autojen osalta lähelle auton nk. Tappokytkintä sijaitsevaan erillisvirtanäppäimeen, painikkeeseen tai kytkintä muistuttavaan ohjaimeen sen sitten ollessa osa lopullista muuta moottorinvirtakulkua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tulee autoihin muutoksena yleistä akselivälin kavennustakin ja tiedä sitten, että varmaankin myös F1:n oma painojakaumasääntö muuttuu siinä yhteydessä kun aiemmin se muuttui mikäli niin kovin radikaalisti muuttuikaan niin maaefektin uudelleen palaamisen yhteydessä lajiin pari vuotta sitten.

Voi vain olla, että kapeampaan väliin tulee enemmän painokiloa kohti rasitustakin ja se voi olla vaarallistakin mikäli ei auton laitepuoli tai muu vähän heikompivälitteinen osa ei kestäisi.

Nykyautoillakin joskus ajatellen ne ovat olleetkin painoonsa nähden yllättävänkin hyvin kestäviä pelejä kun muka aina niin sitä autojen 'keveyttä' vasten niissäkin aikansa F1-autoissa oli kyllä melkoisesti erilaisia rasitusmurtumia tai murtuman alkuja sitten kisojen jälkeisiin tarkastuksiin varsinkin ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tuleviin autoihin tulee näillä näkymin myös hieman kavennustakin sääntömuutoksen yhteydessä kun nykyautot ovat olleetkin melkoisen leveitä tai leveimpiä sitten 1990-luvun alun vastaavien autojen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuoden eli parin vuoden päästä tuleviin autoihin rengaskaventumisetkin ovat kieltämättä vähän harmittava juttu mahdollisesti. Takarenkaat uudistuksessa kapenevat eturenkaita selvemmin ainakin näillä näkymin suuremmin ihmeittä.

Toki sinänsä tuttu juttu, mutta tulevien sääntöjen ja entistä raskaampien autojen pohjalta saattaa alkaa rengaskuluma olla voimakastakin. Aiemmin kun on ollut jonkin verran keveämpiä autoja niin ei ole olleet niin suuria vaikutuksia ja tavallaan muutama viime vuosi ollaan ajettukin leveillä renkailla kun sitä ennen lajissa oli ollut hyvin pitkään kapeampia renkaita käytössä.

Pirelli tietenkin jatkaa rengastoimittajana niin ensi vuodeksi kuin sitä ensi vuodeksi sääntömuutosten suurempaan vuoteen nähden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuoden autoista on paha sanoa sitten sääntömuutoksen jälkeen, että millainen tulee olemaan maaefektin tietenkin jäädessä lajiin sen muu vaikutesuuruus?

Kokonaisvaikutemäärä voi hyvinkin jäädä suureksi vaikka sitä ensi vuoden autoista muokataankin niiden pohjaa tuottamaan maaefektiä sinänsä vähemmän tai paljonkin vähemmän näihin tähän mennessä ja vielä ensi vuonna esiintyviin autoihin nähden.

Turvallisuuden syistä ja pyörähtelyvaaraa pienentämään näin ollaan päädytty tekemään ihmeittä.

Pyörähtelyvaara kun kieltämättä on ollut F1-autoissa viimeisen parin vuoden aikana tavallaan suurempi kuin mitä oli aina kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen asti lajissa hetkeen.

Ja siitä ei ole aina pidetty ja voi olla myös sen outouden takana, että miksi jotkut kuskit ajavat muka enemmän omana vikana kisana keskeyttäen kolareihin?

Ehkä syy on siinä, että maaefektiautossa katoaa vielä tietyllä tapaa tavalliseen tasapohja-autoon nähden tietyn liian lähellä ajamiseen ja siitä äkkinäisesti suurenevan välin myötä pitokadosta johtuen täysi ajettavuus paljon nopeammin kuten myös pienemmästä toimintavälistä johtuen ja näihin ei vain vielä olla totuttu lajissa.

Samoin myös kehiteväli on todella herkkä kun ajetaan kylmillä renkailla tai lämpimillä renkailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuoden autoista puhuen niiden ennusteet tuntuvat olevan aika arviopuheita vielä tässä vaiheessa kun downforceakin aiotaan pudottaa mahdollisuuksien mukaan paljonkin ja turvallisuuden suhteen niiden todellisesta hyödystä on ollut melkoista arvuuttelua tai ainakin välillä hyvin ristiriitaisia mietintöjä.

Etenkin kun sitten muilla tavoin autot pysyvät edelleen vauhdikkaina ja voimakkaina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Sitä ensi vuonna lajiin olisi näillä näkymin palaamassa moottoritoimittajaksi Ford.

Fordin moottoritoimittajuudessakin varmasti tulee olemaan kenties omat miettimisensä ja aihekeskustelunsa ennen pitkää ja ellei siellä Yhdysvalloissa tietysti mielipiteet muutoin muutu ennen pitkää tilanteen suhteen.

Teknisesti puhuen on myös paha sanoa, että koskeeko Fordin yhteistyö enemmän moottoria itsessään vai vain voimayksikköpuolta?

Lisäksi teknisten asioiden lisäksi pohdinta koskee myös tilanne/päivittäispuolta.

Eli onko Ford tulossa takaisin vain tuotemerkkinä antaen luvan vain tuotepuoleen ja merkkilogojen ilmentymiseen autoon, mutta itse päivittäispuoli ja varsinkin rakennuspuoli tulee olemaan ihan muilla tapaa toisten valmistajien hommia kuin itse Fordin?

Tämä siis ilman, että Fordilla itsessään omistajapuolella tehtäisiin suunnitelmaan vielä muutoksia sitten paluun tullen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15910
Pitkä aika onkin kulunut tämän toikin parista joten jatketaan tästä:

DRS-järjestelmän jäähyväiskilpailu nähtiin siis juuri nyt päättyneessä Arabiemiraattien Grand Prixissä. Toisaalta kiitelty, mutta toisaalta aika yllättävänkin vihattu ja keinotekoinen järjestelmä se oli.

Nyt on kuitenkin yksi kysymys jäänyt kaiken päätöskisan kuohunnan varjoon:

Olisiko muka tämän nk. Uuden Sukupolven Maaefektiaika päättymässä tähän tämän vuoden päätöskilpailuun vai onko kyse vain muutoksesta eri sukupolven vastaavaan ensi vuoden uusien autojen takia?

Kun tuostakin on ollut välillä eri muilla forumeilla aika sekavaa ja vaihtelevaa tietoa tai hieman hatusta vedetyn oloista arvelua puheena niin kieltämättä tässä alkaa olla hämmennyksen tilassa.

Jos ei nyt melkein putoamassa kärryiltä!

Sen tullessa päätökseen tai taas muka säännöissä kielletyksi olisi ehkä vielä enemmänkin mielenkiintoista kaikki ensi vuodeksi sikäli kun jaksaa seurata, mutta en vain kyllä ole nähnyt missään mitään todellista uutista asian suhteen puhuen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11253
Sijainti
Helsinki
2026 säännöt tiivistettynä, Lähde: https://yle.fi/a/74-20092751

  • Autoista 30 kilogrammaa kevyempiä, 20 senttimetriä kapeampia ja 10 senttiä lyhyempiä.
  • Uudelleensuunniteltu voimanyksikkö, jossa tasaisempi jako polttomoottorin ja sähkövoiman välillä sekä 100-prosenttisesti uusiutuvien polttoaineiden käyttö. Polttomoottorin teho putoaa 550–560 kilowatista 400:aan, mutta sähköllä saatava teho kasvaa 120 kilowatista peräti 350:een.
  • Avattava takasiipi DRS poistuu, mutta ohitusmahdollisuuksia lisätään Manual Override -järjestelmällä. Se antaa kuljettajille mahdollisuuden saada lyhytaikaisen tehonlisäyksen sähkövoimalla.
  • Aktiivinen aerodynamiikka eli kuljettajien on mahdollista säätää etu- ja takasiipiä. Z-tilassa pitovoima on suurempi ja mutkanopeudet parempia. X-tilassa downforce vähenee ja suoranopeus on kovempi.
  • Jarrutuksissa talteen otettavan energian määrä kaksinkertaistuu, jolloin palautettavissa oleva energiamäärä on 8,5 megajoulea per kierros.
  • Renkaat yhä 18-tuumaisia, mutta eturenkaiden leveyttä on pienennetty 25 mm ja takarenkaita 30 mm.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6652
Eipä tule ikävä näitä laivoja. Kauden 2022 alussa kilpailu oli upeaa ja sääntömuutokset toivat pitkälti sitä, mitä luvattiin. Mutta sitten Toton ja Mersun johdolla alettiin tekaistujen turvallisuusriskien avulla tekemään muutoksia sääntöihin, joiden myötä ollaankin pikkuhiljaa menty takaisin siihen aikaisempaan, jossa likaisen ilman takia takana oleva auto ei pysty seuraamaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6500
Mutta sitten Toton ja Mersun johdolla alettiin tekaistujen turvallisuusriskien avulla tekemään muutoksia sääntöihin, joiden myötä ollaankin pikkuhiljaa menty takaisin siihen aikaisempaan, jossa likaisen ilman takia takana oleva auto ei pysty seuraamaan.
Ei, kyllä se oli Carlos Sainz Ferrarilta, joka puhui pomputtavien maaefektiautojen terveysvaaroista jo kaudella 2022. Ja eräs Red Bullin Verstappen kirosi autot alimpaan rakoon vielä pari viikkoa sitten.

Likaisen ilman ongelma taas on luonnollista seurausta siitä, että tallit oppivat tuntemaan säännöt paremmin ja aerodynamiikka muuttuu kehittyessään aina herkemmäksi. Jo sääntöaikakauden ensimmäisenä vuonna 2022 Aston Martin kehitti takasiiven, jonka FIA sitten kielsi seuraavalle kaudelle.

https://www.autosport.com/f1/news/sainz-2022-f1-cars-could-trigger-long-term-back-and-neck-issues/10306858/
https://www.autosport.com/f1/news/fia-responds-to-verstappens-my-back-is-falling-apart-complaint-about-current-f1-cars/10780116/
https://www.gpfans.com/en/f1-news/96585/f1-bans-aston-martin-rear-wing/
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11253
Sijainti
Helsinki
Tässä animoidussa videossa kerrotaan ensi kauden speksit. Mikäli @SJ bongaa tästäkin virheitä, niin sit FIA ei ole tehnyt selkeitä sääntöjä autojen suhteen.

 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
4314
Sijainti
F1-fanikatsomo
Manual Override Mode (MOM) antaa 0.5MJ ekstra energiaa kierrokselle
1sek DRS (MOM) sääntö on poissa ja FIA määrittää joka radalle erikseen mikä on MOM etäisyys.
Muistaakseni MOM tehoa lasketaan kun ajoneuvon nopeus ylittää 200mph - pitää tsekata että oliko vain mahdollinen optio jos ei saa tarpeeksi regeroitua energiaa
Akusta saa ottaa 8.5MJ energiaa kierroksella
Auton paino putoaa 30kg eli 768kg
X-mode on käytössä kaikille, ei enää vain perässä roikkuvalle
Etusiipi kapenee ja end platet on renkaan sisäsyrjän leveydellä, mutta ulkopuolella saa olla ilmanohjaimia
Etusiivessä on max 3 elementtiä kun nykyisessä on 4
Takasiivessä on 3 elementtiä ja nistä kahta ohjataan X-modessa
Uudet floor boardit jolla ohjataan ilmaa auton alle, eikä kuten aiemmin ulos
Venturi tunnelit lähtee pohjasta pois, eli nykyiselle maaefektille sanotaan bye bye, nyt pohja on tasainen ja perässä difussori - eli hypätään vuoteen 2017 jossa autossa on taas rakea
Difussori itsessään on lyhyempi, matalampi ja kapeampi eli kokonaisuttena antaa vähäisemmän vaikutuksen
Muutoksilla haetaan -30% Downforceen / -55% Dragiin

Uusien säätöjen myötä autojen perästä tulee levottomamapi, mutta keulasta tarkempi eteenkin seuratessa toista autoa
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
11253
Sijainti
Helsinki
Manual Override Mode (MOM) antaa 0.5MJ ekstra energiaa kierrokselle
1sek DRS (MOM) sääntö on poissa ja FIA määrittää joka radalle erikseen mikä on MOM etäisyys.
Muistaakseni MOM tehoa lasketaan kun ajoneuvon nopeus ylittää 200mph - pitää tsekata
Akusta saa ottaa 8.5MJ energiaa kierroksella
Auton paino putoaa 30kg eli 768kg
X-mode on käytössä kaikille, ei enää vain perässä roikkuvalle
Etusiipi kapenee ja end platet on renkaan sisäsyrjän leveydellä, mutta ulkopuolella saa olla ilmanohjaimia
Etusiivessä on max 3 elementtiä kun nykyisessä on 4
Takasiivessä on 3 elementtiä ja nistä kahta ohjataan X-modessa
Uudet floor boardit jolla ohjataan ilmaa auton alle, eikä kuten aiemmin ulos
Venturi tunnelit lähtee pohjasta pois, eli nykyiselle maaefektille sanotaan bye bye, nyt pohja on tasainen ja perässä difussori - eli hypätään vuoteen 2017 jossa autossa on taas rakea
Difussori itsessään on lyhyempi, matalampi ja kapeampi eli kokonaisuttena antaa vähäisemmän vaikutuksen
Muutoksilla haetaan -30% Downforceen / -55% Dragiin

Uusien säätöjen myötä autojen perästä tulee levottomamapi, mutta keulasta tarkempi eteenkin seuratessa toista autoa
MOM on oikeastaan Indycarin Push-to-Pass eli ohitusnappi eri nimikkeellä. Somessa tuota nimilyhennettä on ihmetelty, mutsinappi? :LOL:
 
Ylös