Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
Toistan itseäni moottoreiden ja KERS:n suhteen:

Sallittaisiin rajoittamaton KERS (ei aikarajoituksia ei tehorajoituksia), mutta ei pakolliseksi.

Moottoreiksi ns. tuplaturbot, tilavuudeltaan 1l. Polttoaineeksi tavallista huoltoasemalta löytyvää 98 bensaa. Ei kierrosluvunrajoitusta.
jos tuplaturbolla tarkoitat remmi+pakokaasu yhdistelmää, niin toi rajoittamattomat kierrokset tappaa hieman ideaa siltä pohjalta. pakokaasu (turbo) ahtimella niitä tehoja suurilla kierroksilla otetaan, remmiahtimet sitte vaan täydentää pikkukierroksilla ison turbon viivettä. ja jos kiekka rajoja ei ole niin, eiköhän ne kierrokset silloin pidetä riittävän korkeella jatkuvasti ajossa. remmillä saatava hulppee vääntö matalilla kierroksilla menee vaan hukkaan renkaiden sutimisena ja toisaalta kerssillä voidaan hoitaa remmin hommat. nykyään turbo viive pystytään kuitenki vähentämään aika minimiin verrattuna 80-luvun turboihin.

Oma ehdotus olis 1,4 litranen kone, tyyppi vapaa (ei kuitenkaan wankel eikä dsl). Ahdin kylkeen joku maksimi koko vaan ahtimelle, suorasuihku, venttilikoneisto vapaa (muutuvat nosto ja ajoitus). Kierrokset vaikka 15000 rpm. Polttoaineena huoltoasema E85. KERS mukaan ilman käyttörajoituksia, teho max vaikka 100 kilowattia. Jos ja kun tehot karkaa liikaa, niin turbolle rajoitusta. Samalla aerodynamiikan karsintaa reilusti ja lisää mekaanista pitoo. Vanteet kokoo 16".
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Mikä ihme siinä on että formuloiden pitäis yhtäkkiä olla niin "vihreitä".
Naurettavaa pelleilyä. Minä sanon että V12 koneet takas ja rpm rajoitus
sinne 20 000 niin alkaa kuulostaa joltakin.

Käykääpäs kattomassa youtubesta miltä formulat ennen kuulostivat,
on pikkuisen eri saundi kun nykyisin. Vielä kun tästä laitetaa pölynimurikoneet
tyyliin 0,3 litran turbo/sähkö niin ei hyvää päivää:jaska:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mikä ihme siinä on että formuloiden pitäis yhtäkkiä olla niin "vihreitä".
Naurettavaa pelleilyä. Minä sanon että V12 koneet takas ja rpm rajoitus
sinne 20 000 niin alkaa kuulostaa joltakin.

Käykääpäs kattomassa youtubesta miltä formulat ennen kuulostivat,
on pikkuisen eri saundi kun nykyisin. Vielä kun tästä laitetaa pölynimurikoneet
tyyliin 0,3 litran turbo/sähkö niin ei hyvää päivää:jaska:
Se kadotettu maine täytyy jotenkin saada takaisin, ja tämä nyt vain on se maailman suunta, halusit sitä tai et.

Minun mielestä V12 on vähän överin kokonen jo, ja eikä sitä kuitenkaan televisiosta niin hirveämmin erota onko siellä V12, V10 vai V8, itse en ainakaan siihen hirveästi kiinnitä huomiota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä ihme siinä on että formuloiden pitäis yhtäkkiä olla niin "vihreitä".
Naurettavaa pelleilyä. Minä sanon että V12 koneet takas ja rpm rajoitus
sinne 20 000 niin alkaa kuulostaa joltakin.

Käykääpäs kattomassa youtubesta miltä formulat ennen kuulostivat,
on pikkuisen eri saundi kun nykyisin. Vielä kun tästä laitetaa pölynimurikoneet
tyyliin 0,3 litran turbo/sähkö niin ei hyvää päivää:jaska:
Silloin, kun V12:lla on viimeksi voitettu maailmanmestaruus (Jody Scheckter), kierroksia taisi olla sellaiset 13.000. Yli 20.000 kierroksilla ei ole taidettu ajaa kuin vuonna 2006, kun siirryttiin veekaseihin, mutta ennen seuraavana vuonna tullutta kierrosrajoitusta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Silloin, kun V12:lla on viimeksi voitettu maailmanmestaruus (Jody Scheckter), kierroksia taisi olla sellaiset 13.000. Yli 20.000 kierroksilla ei ole taidettu ajaa kuin vuonna 2006, kun siirryttiin veekaseihin, mutta ennen seuraavana vuonna tullutta kierrosrajoitusta.
Ayrton Senna 1991? Mutta ei silloinkaan niitä kierroksia revitty mitenkään jarkuttävissä määrin...
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
autonvalmistajia kiinnostaa kuitenkin kaikki mikä voidaan maantieliikenteeseenkin hyödyntää, vähän eko suuntausta ja pikkukoneiden ahtamista siinähän se. eko vouhotus itseäkin hieman ärsyttää, mutta nykyinen kehityskielto vasta typerä on+ standardi ECU.. Kyllä Formula ykkösten pitää olla edellä kävijä moottoripuolellakin, nyt ollaan moottori tekniikan puolesta jämähdetty 90-luvun alkuun. Vaikka tehoja on onnistuttu niistä ajoista repimään enemmän, lähinnä kierrosten nousun suhteen, ei tekniset ratkaisut kauheasti ole muuttunu. Mielenkiintoisia innovaatioita on sen jälkeen eri valmistajilta kuitenkin maantie puolella esitelty.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
McLarenkin vahvasti KERSIN ja turbon paluun kannalla (oma moottori jo kehitteillä?)
Pelaavat ovelaa ja meinaavat ahtaa kersin ja unohtaa moottorin kokonaan.

Min en kyllä jaksa tuosta turbosta innostua, paitsi tietysti jos siirrytään dieselin käyttöön...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Min en kyllä jaksa tuosta turbosta innostua, paitsi tietysti jos siirrytään dieselin käyttöön...
Sinä päivänä loppuu F1:n katsominen kun viivalla on yksikin Dieselkippo. Siitä seuraava askel on sitten tilava takakontti, että mahtuu kultainennoutaja mukaan.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Tuli vaan tuosta moottorista mieleen että kun sitä 1.5 litrasta turbomoottoria mietitään F-ykkösiin, niin minkähän tyypinen kone tuo puoltoist litrane mylly mahtaa olla:idea:? V12, 10, 8, 6 vai kenties Rivi-4? Vai Ruohonleikkurin kone? Kenties Nikko auton kone :eek: :D?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mua kiinnostaa, että mikä kaikilla on oikkein tiisseliä vastaan?
Ei minulla ole diiseliä vastaan mitään. Kyllä sitä saa ihan vapaasti traktoreissa ja perheautoissa käyttää, mutta ei kuninkuusluokassa kiitos. Ihan sama millä ajavat, vaikka kananpaskalla tai strutsinmunilla, kunhan ei dieselillä.
 
Ylös