Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Harppaamalla 30v taaksepäin F1 menee eteenpäin. :thumbup:
Vapaassa moottorikehityksessä kustannukset pompsahtaisivat jälleen ja muutaman vuoden päästä kaikki kuitenkin ajaisivat samankaltaisilla moottoreilla kun joku valmistaja löytäisi sen optimaalisimman ratkaisun.

Ihte aasiassa tuosta tuli mieleen yksi alkuperäisistä syistä sille miksi touhua alettiin rajoittamaan, eli pelko suurimpien tiimien siirtymisestä käyttämään kahta tai useampaa erilaista moottoria kauden aikana. Monzaan ja Hockeen vähän järeäpää kuin muille radoille ja kenties vielä Monacoon ja muille mikkihiiri radoille omansa.

Toki olisi ollut mahdollista myöskin määrätä käytämään koko kauden ajan saman tyyppistä mootoria, mutta miksi käyttää virveliä kalastukseen, jos voi myös kuivata koko järven..? :rolleyes::idea:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei taida paluuta olla kokonaan vapaaseen moottoripolitiikkaan. Eikä tarvi ollakaan. Minusta nykyinen 8 mottia per kuski per kausi tms. on ihan hyvä. Sillähän sitä luotettavuutta ja muutakin kysytään.

Mutta voisi jotain vapautta olla silti. Vaikkapa sitten vapareita, turboja, remmiahtimia, turbiineita.... Ja eikö se olisi vain hyvästä, jos Ferrari haluis kehittää 1,5 litrasen turbo koneen ja vaikka Ford 6 litrasen vaparin. Sit niille annetaan oikeus tehdä se ja ne maksaa viulut. Kuitenkin Ferrarin koneilla ajaa useampi talli ja muiden valmistajien koneilla ajaa myös useampia talleja.

Kun koneita on määrätty määrä per kuski ja ne olis kuitenkin luokiteltuja kauden alussa niin asiakastalleilla olisi ainakin suurin piirtein samat lelut kuin tehdastalleilla. Ja koska säännöissä on tai tulee oleen kattohinta moottoreille ei moottorinkehityskustannukset ole kuin moottorivalmistajien halusta ja budjetista kiinni...
:cool:

Pointti oli siis, että tallit ja formulat selviää ilman tolkutonta rahan käyttöä. Joten eikö tilanne olisi hyvä? Jos moottorivalmistajilta loppuu rahat jossain kohtaa, niin sit tulee uusia tai mennään vanhoilla....ehkä... :rolleyes:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ei taida paluuta olla kokonaan vapaaseen moottoripolitiikkaan. Eikä tarvi ollakaan. Minusta nykyinen 8 mottia per kuski per kausi tms. on ihan hyvä. Sillähän sitä luotettavuutta ja muutakin kysytään
Luotettavuutta kyllä, mutta ei tuo sääntö kilpailua radalla parantanut ole. Kisoissa joudutaan säästelemään ja laskemaan tarpeettoman paljon, koska rangaistus lisämoottoreista on todella kova.

Jos motteja olisi kauden aikana käytössä autoa kohden yksi/vkl ja rangaistus lisämoottorista olisi vain viiden lähtöruudun pudotus, niin systeemi tukisi myös kilpailua.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Täälläkös tätä rengaskeskustelua tulisi käydä?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83192

Pirelli has officially confirmed its intention to apply to become Formula 1's standard tyre supplier from next season.
--
Pirelli's statement comes after Williams technical director Sam Michael said following a FOTA meeting that the teams were set to choose between Michelin and Cooper Avon.


:p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Usein kun puhutaan vapaamman kehityksen sallimisesta, ja siitä syntyvistä kustannuksista, niin mun mielestä liian usein tehdään sellaisia johtopäätöksiä että tallit maksavat kaiken. No onhan se näin kun puhutaan korista ja sen tekniikasta, mutta moottorit on mun mielestä asia erikseen.

Nykyinen moottorikehityksen jäädytys on vienyt uusien autonvalmistajien kiinnostuksen omien mottien kehittämiseen. Miksi suunnitella ja valmistaa isolla rahalla oma moottori, kun säännöt rajaavat sen potentiaalin parhaimmillaankin sinne missä muut jo ovat. Ja kun ei kerran pysty erottumaan muusta porukasta edukseen, niin miksi lähteä leikkiin mukaan ja polttamaan rahaa? Tämähän nousi silloin esille kun se eräs Volkkarin edustaja kertoi omia mielipiteitään yhtiön suunnitelmista F1:n suhteen. Erot eri moottorien välillä ovat niin pienet. Mersulla voi olla kymmenisen heppaa enemmän kuin muilla ja Rellu saattaa olla hiukan säästeliäämpi, mutta aika tasaista se silti on.

Moottorikehityksen salliminen ei taas mun mielestä ole talleilta pois. F1:n markkina-arvo on niin suuri, että autonvalmistajat tulevat aina satsaamaan siihen. Nyt kun se pelkällä moottorilla loistaminen on niin vaikeaa, niin syydetään paljon enemmän rahaa omiin talleihin menestymisen toivossa. Autonvalmistajien omien tallien varaan F1:n tulevaisuutta on kuitenkin ihan turha rakentaa. Ne ovat aina tulleet ja menneet (Ferraria lukuunottamatta) sikariportaan tahdon mukaan, enkä näe mitään syytä miksi asia muuttuisi mihinkään suuntaan. F1 on niille bisnestä.

Yksityistalleille vapaa moottorikehitys taasen ei toisi mitään ongelmia niin kauan, kuin olisi säännöissä määrätty että tiettyyn hintaan pitää saada ostaa koko kauden moottorit. Se on sitten moottorinvalmistajasta itsestään kiinni miten paljon rahaa motin kehittelyyn on valmis uhraamaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Turhan isolta ja monimutkaiselta paketilta tämä KERS, kyllä näyttää ainakin näin maallikon silmään perinteiseen turboon verrattuna:
:cool:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Turhan isolta ja monimutkaiselta paketilta tämä KERS, kyllä näyttää ainakin näin maallikon silmään perinteiseen turboon verrattuna:
:cool:
Joo turbot vaan kehiin ja x-kappaletta boosteja käytettäväksi, nykytekniikalla saataisiin helposti tuotettua luokkaa +200 hp boost. Ja sääntöön viite että käytettävä sarjatuotantolohkoa..
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
KERSsi on enempi semmonen "vihreä" ratkaisu. Periaatteessahan vois olla vaihtoehtoisina joko turbo- tai kers-boosti autoissa. Turbohan vaan lisää polttoaineen kulutusta kun KERS puolestaan ei, mikä tankkauskiellon kanssa voisi lisätä taktikointimahdollisuuksia.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Luulin tämän Williamsin 6-pyöräisen jääneen aivan suunnittelupiirrosteen asteelle, mutta näköjään tämäkin ehdittiin oikeasti valmistaaa, vaikka kilpailtuhan tällä ei kai koskaan:
:doubtful:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
KERSsi on enempi semmonen "vihreä" ratkaisu. Periaatteessahan vois olla vaihtoehtoisina joko turbo- tai kers-boosti autoissa. Turbohan vaan lisää polttoaineen kulutusta kun KERS puolestaan ei, mikä tankkauskiellon kanssa voisi lisätä taktikointimahdollisuuksia.
KERS taas tuo autoon lisää painoa ja aiheuttaa siten ongelmia. Turbomoottori on myös halvempi kehittää ja valmistaa. Lisäksi jos KERSsin lyö isomman vaparin kylkeen, niin ainakin osa kulutusedusta menetetään. Eivätkä nuo akut nyt varsinaisesti ole kovin "vihreätä" tekniikkaa. Williamsin vauhtipyöräratkaisu saattaisi ollakin. Näkisin että kerssissä on enemmän huonoja kuin hyviä puolia, mutta olen silti sitä mieltä että tämäkin valinta saisi olla tiimien itsensä päätettävissä. Tarviiko jokaisen olla prikulleen samasta muotista?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Autoissa sais olla vauhtipyörä KERS:t ja niitä pitäisi saada käyttää niin paljon kuin haluaa. Sitten voitaisiin puhua jostain vihreästä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kansainvälinen autoliitto FIA on kaavaillut kaudelle 2013 uutta moottorisääntöä, jossa samaa voimanlähdettä voitaisiin mahdollisesti käyttää myös eri kilpasarjoissa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/05/1114494

-Kaunis ajatus, mutta eikös eräs hienoimpia kilpa-autosarjoja; C-ryhmä tapettu juuri sillä, että pakotettiin käyttämään samoja 3,5-litraisia moottoreita F1:n kanssa? :dunno:
 

pauke

Member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
7
Kun puhutaan biopolttoaineista niin eikö vastaus olisi alkoholilla toimiva moottori, kuten USA:ssa? Jos muistan oikein niin a:n hyötysuhde on heikompi joten sitä pitäisi polttaa enemmän saman tehon aikaansaamiseksi.

Seuraus olisi tehon lasku ilman iskutilavuuden muuttamista tai ahtamista eli nopeudet saattaisivat hidastua "itsestään" koska kierrosluvun rajat tulisivat esteeksi.

Välitankkaus voisi tulla käytännössä pakolliseksi. Ongelmana on väritön palaminen joka voitaisiin hallita jollakin kemikaalilla. Wankel moottori olisi kevyt, kierroksille lähes tunteeton moottori alkoholikäyttöiseksi.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Toistan itseäni moottoreiden ja KERS:n suhteen:

Sallittaisiin rajoittamaton KERS (ei aikarajoituksia ei tehorajoituksia), mutta ei pakolliseksi.

Moottoreiksi ns. tuplaturbot, tilavuudeltaan 1l. Polttoaineeksi tavallista huoltoasemalta löytyvää 98 bensaa. Ei kierrosluvunrajoitusta.
 
Ylös