Usein kun puhutaan vapaamman kehityksen sallimisesta, ja siitä syntyvistä kustannuksista, niin mun mielestä liian usein tehdään sellaisia johtopäätöksiä että tallit maksavat kaiken. No onhan se näin kun puhutaan korista ja sen tekniikasta, mutta moottorit on mun mielestä asia erikseen.
Nykyinen moottorikehityksen jäädytys on vienyt uusien autonvalmistajien kiinnostuksen omien mottien kehittämiseen. Miksi suunnitella ja valmistaa isolla rahalla oma moottori, kun säännöt rajaavat sen potentiaalin parhaimmillaankin sinne missä muut jo ovat. Ja kun ei kerran pysty erottumaan muusta porukasta edukseen, niin miksi lähteä leikkiin mukaan ja polttamaan rahaa? Tämähän nousi silloin esille kun se eräs Volkkarin edustaja kertoi omia mielipiteitään yhtiön suunnitelmista F1:n suhteen. Erot eri moottorien välillä ovat niin pienet. Mersulla voi olla kymmenisen heppaa enemmän kuin muilla ja Rellu saattaa olla hiukan säästeliäämpi, mutta aika tasaista se silti on.
Moottorikehityksen salliminen ei taas mun mielestä ole talleilta pois. F1:n markkina-arvo on niin suuri, että autonvalmistajat tulevat aina satsaamaan siihen. Nyt kun se pelkällä moottorilla loistaminen on niin vaikeaa, niin syydetään paljon enemmän rahaa omiin talleihin menestymisen toivossa. Autonvalmistajien omien tallien varaan F1:n tulevaisuutta on kuitenkin ihan turha rakentaa. Ne ovat aina tulleet ja menneet (Ferraria lukuunottamatta) sikariportaan tahdon mukaan, enkä näe mitään syytä miksi asia muuttuisi mihinkään suuntaan. F1 on niille bisnestä.
Yksityistalleille vapaa moottorikehitys taasen ei toisi mitään ongelmia niin kauan, kuin olisi säännöissä määrätty että tiettyyn hintaan pitää saada ostaa koko kauden moottorit. Se on sitten moottorinvalmistajasta itsestään kiinni miten paljon rahaa motin kehittelyyn on valmis uhraamaan.