Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mä olisin edelleen Ferrarin kannalla uudeksi moottoriksi:
Instead, the report said, the Maranello-based team wants F1 to revert to a 1.8-litre V6, jotta jonkinlainen hajurako saataisiin pidettyä esim. WRC-moottoreihin. Minä tosin sallisin vapaan sylinterijärjestyksen erilaisten äänten saamiseksi autoihin.
Tämä tosin on vain minun mielipide.
Ei käynyt ainakaan minun kielitaidollani ilmi jutusta haluaako Ferrari noista ykskaseista turboja vai vapareita. Oletettavasti turboja kylläkin.

On se nyt perin merkillistä, että Ferrarin kokoisessa firmassa ei riitä kapasiteetti tehdä uutta moottoria yli kahdessa vuodessa.

Ettei nyt aito syy olisi se, että neloskoneen markkina-arvo Ferrarille on olematon.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Eipä olekaan tainnut Ferrari vähään aikaan uhata sarjasta vetäytymisellä sääntöjen takia. Tai no, eihän tuossakaan sanota kuin että "ollaan avoimia uusille haasteille", mutta se taitaa tarkoittaa juuri sitä yritysmaailman kielellä.

EDIT: Tietysti olihan ne FOTA-kuviot vasta aika hiljattain. Kohellan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Saa nähdä, että tuleeko kaudeksi 2013 välitankkaukset kenties takaisin turbomoottorien ja pienempien tankkien kanssa. Kausikoostetta tehdessä voisin sanoa että tällä kaudella tankkauskielto vaikutti poislukien muutamaa poikkeusta lukuunottamatta piristävältä kisassa. Sääli vain, että seoksia saa käyttää vain kahta erilaista ja kärkikuskit pelasivat liian usein varman päälle. Poislukien Kanadan kisa missä vähän kaikilla renkaat eivät kestäneet juuri mitään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eipä olekaan tainnut Ferrari vähään aikaan uhata sarjasta vetäytymisellä sääntöjen takia. Tai no, eihän tuossakaan sanota kuin että "ollaan avoimia uusille haasteille", mutta se taitaa tarkoittaa juuri sitä yritysmaailman kielellä.

EDIT: Tietysti olihan ne FOTA-kuviot vasta aika hiljattain. Kohellan.
Nyt olenkin saanut melko vaikutusvaltaisen puolustajan 4-sylinteristen F1:ien
vastaiselle
mielipiteelleni:
- Jos on olemassa pieninkin mahdollisuus viivyttää nelisylinterisen moottorin käyttöönottoa, niin me tartumme siihen. Tarvitsemme nyt yhtenäisyyttä, painotti Montezemolo.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/01/1249873 :alppu: :tongue::alppu:
 

CrouchingTiger

Well-known member
Liittynyt
2.4.2009
Viestit
233
Samalla linjalla olen Lucan kanssa. Mun puolesta Fykkösissä voitais ajella V12 moteilla jotka kehittää yli 1000hp, mut se on utopiaa:D Mut joo V6 mielummin ku nelipyttynen
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos F2:ssa on 1,8-l kone, miksi ...lvetissä Ykkösissä pitäisi olla pienempi? :eek:
Voisko joku nyt selittää, että millä tapaa suuri kuutiotilavuus tekee autuaaksi? F1-historian tehokkaimmat moottorit olivat kuutiotilavuudeltaan nyt ehdotettua pienempiä ja niistä puhutaan lähinnä ihaillen.

Eipä tosin minullakaan olisi mitään sääntöjen avaamista vastaan niin, että sekä rivinelonen että V6 sallittaisiin. Ongelmana tuossa on ainakin sääntöihin kaavailtu kierrosrajoitus, joka pitäisi määrittää konetyyppikohtaisesti. Luulisi tosin, että ilman kierrosrajoitustakin pärjättäisiin mainiosti, jos energian käyttöä jo säädellään.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Miksei kilpaluokkien moottorit voisi mennä kooltaan jotenkin loogisesti?
Jos Ykkösiin vain 1,6-litraiset, niin miksei sittei samantien vaikka F2:iin 1,4-litraiset ja F3:iin 1,2:t, kun täällä tuon pienuuden perään tunnutaan niin haikailevan? :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miksei kilpaluokkien moottorit voisi mennä kooltaan jotenkin loogisesti?
Jos Ykkösiin vain 1,6-litraiset, niin miksei sittei samantien vaikka F2:iin 1,4-litraiset ja F3:iin 1,2:t, kun täällä tuon pienuuden perään tunnutaan niin haikailevan? :doubtful:
En minä ainakaan haikaile pienuuden perään. En vaan ymmärrä, miksi moottorin tilavuus olisi joku itseisarvo, jonka vuoksi jengi takoo päätään seinään kun se ei mene sarjoittain järjestyksessä. Sille ei vaan ole mitään järkiperustetta, jollei nyt sitten äänimaailmaa lasketa. Ylipäätään atmo-, turbo- ja kaksoisahdetun koneen vertailu kuutiotilavuuksien mukaan on joko jonkun sortin tyhmyyttä tai asiantuntemattomuutta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ymmärrän, että kehityksen suunta on tietenkin pienempään eikä suurempaan.
Mielestäni siirtyminen 2,4-litraisista V8:eista suoraan 1,6-litraisiin rivi-4:iin kuuntelematta yhtään edes sarjan perustajamerkki Ferrarin toiveita on turhan radikaalia tässä vaihessa. :thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielestäni siirtyminen 2,4-litraisista V8:eista suoraan 1,6-litraisiin rivi-4:iin kuuntelematta yhtään edes sarjan perustajamerkki Ferrarin toiveita on turhan radikaalia tässä vaihessa. :thumbdown
No sitä mielipidettä on aina kuunneltu ja FIA/FOM on nytkin rähmällään siihen suuntaan ihan rahanjaosta lähtien. Etten nyt olisi kovin peloissani, että Ferrari näin kylmästi jätetään asiassa huomiotta. Ferrarin kannalta paras ei vaan ole likikään aina sitä F1:n kannalta kokonaisuutena, mikä olisi myös hyvä huomioida.
 
Viimeksi muokattu:

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Täällä näyttää joillekkin olevan ongelma tuo moottorin pienuus ja nelisylinterinen kone. Nyt puhutaan kuitenkin lajista, jolla on asema moottoriurheilun huipulla ja jonka oletetaan olevan tekniikan edelläkävijä, niin eikö silloin ole loogista kehitellä nykyaikainen moottori? Jos bensankulutus on huomattavasti pienempää tehoja kuitenkaan menettämättä, niin mikä järki olisi pysyä isoissa kasikoneissa?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös